Kevyt viikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TilDaa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä eilen rankas oikein kunnolla. Seinä vastassa. Oli pakko ottaa jo rautoja pienemmäksi.
Että tästälähin se 2+1 ja unohdetaan se enkkojen liiallinen rykiminen.
No, perjantai enää ja alkaa kevennetty viikko, sit mennään taas. (y)

Jotenkin meinas vaan aluksi käydä luonnon päälle, oikeastaan ensimmäinen kerta kun näin kunnolla tökkäs.
Mutta turha hakata kalloa seinään. Tuleva perjantai jo otettava iisimmin.
Hallittu ylitreenaaminen on ok ja toimii itse asiassa todella hyvin, mutta liika on liikaa. Jos huomaa että ihan selvästi alkaa tökkimään esim. kesken sen viimeisen kovan viikon, niin on fiksumpaa kääntää kevyelle jo siinä kohtaa eikä väkisin runnoa viikkoa pakettiin. Palautumisaika vaan pitenee ja harmittais ihan suotta ne viimeiset, penkin alle menneet treenit.

Tää on siis asia, jota en itse osaa yhtään ja musta tuntuu, että kirjoitin tän enemmän muistutukseksi itselleni. :hyper:

Hallittu ylitreenaaminen on ok ja toimii itse asiassa todella hyvin, mutta liika on liikaa. Jos huomaa että ihan selvästi alkaa tökkimään esim. kesken sen viimeisen kovan viikon, niin on fiksumpaa kääntää kevyelle jo siinä kohtaa eikä väkisin runnoa viikkoa pakettiin. Palautumisaika vaan pitenee ja harmittais ihan suotta ne viimeiset, penkin alle menneet treenit.

Tää on siis asia, jota en itse osaa yhtään ja musta tuntuu, että kirjoitin tän enemmän muistutukseksi itselleni. :hyper:
Sama huomattu. Hallittu lyhytaikainen ylitreeni toimii. Muistaa vaan hiukan keventää sen jälkeen niin ei mene liian pitkälle. Jossain opuksessa oli tästä isompikin juttu. Kerrottiin että vain kokenut treenaaja osaa ylittää sen kriittisen rajan sopivan täpärästi, ettei pamahda ylikunnon puolelle.

Sama huomattu. Hallittu lyhytaikainen ylitreeni toimii. Muistaa vaan hiukan keventää sen jälkeen niin ei mene liian pitkälle. Jossain opuksessa oli tästä isompikin juttu. Kerrottiin että vain kokenut treenaaja osaa ylittää sen kriittisen rajan sopivan täpärästi, ettei pamahda ylikunnon puolelle.
Sille on nimikin: Overreaching, ja se on yksi nousujohteisen treenaamisen kulmakivistä. Kyllä siitä on ylikuntoon vielä reilusti matkaa, mutta keventää pitää ymmärtää jos alkaa tukottaa ja rauta painaa. Se itsensä syvemmälle suohon polkeminen ei ole enää tuloksellista. No joskus olen itsekin vienyt tarkoituksella vähän enemmänkin yli, kun on ollut tiedossa parin viikon treenitauko. Kun se sattuu osumaan oikein, niin se pari viikkoa menee palautuessa eikä suorituskyky laske tauon aikana yhtään.

Mulla myös samanlainen kroppa. Ylimääräset tauot tiputtaa tuloksia tosi nopeasti. Varsinkaan jaloissa ei kauaa voimat säily. Jo 2vko tauko syö kiloja. Sen olen huomannut että lahjakkailla säilyy voimatasot paljon kauemmin ilman treeniäkin. Pelkällä kevyellä sunnuntai treenailulla pääsevät koviin tuloksiin.

Mulla myös samanlainen kroppa. Ylimääräset tauot tiputtaa tuloksia tosi nopeasti. Varsinkaan jaloissa ei kauaa voimat säily. Jo 2vko tauko syö kiloja. Sen olen huomannut että lahjakkailla säilyy voimatasot paljon kauemmin ilman treeniäkin. Pelkällä kevyellä sunnuntai treenailulla pääsevät koviin tuloksiin.
Kevyellä viikolla mulla tuntuu toimivan seuraava kaava:
Lämmittelyt painoilla sinne 60% normaali sarjapainoista, joilla teen pari helppoo 8-10 toiston sarjaa jonka jälkeen teen ykkkösiä vähintään treenipainoon asti. Ehkä vielä parit ykköset yliraudoilla.
Tuntuu säilyvän tatsi mukavasti.
Jos pidän totaalilevon niin ensimmäinen treeniviikko sen jälkeen on persieellään. Mikään ei liiku. Silti en ole vakuuttunut totaalilevon hyödyttömyydestäkään, tuntuu että saattaa antaa pidemmässä juoksussa paljonkin takaisin.
Tää vaatii vielä testailua ja hakemista.(n)

Flunssassa viikko, niin tuli lepo hoidettua hyvin alta pois. Onneksi ruoka maistui niin ei päässyt paino (+mieliala) tippumaan kovinkaan radikaalisti. Ensimmäinen treeni viikon jälkeen oli eilen ja se jos mikä on pahin, kun ei saa ulosmitata sitä mitä pystyis vaan täytyy jättää toistoja varastoon ja hiplata kevyesti sieltä täältä.

On kipeenä oleminen kuitenkin sen verran erpseestä, että vaikka tiukkaa teki niin kevyt treeni tuli toteutettua odotettua paremmin(y)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oma kaava: Kevyellä viikolla vaan kaksi treeniä, niissä ihan normaalit painot ja liikkeet, mutta sarjoja vaan yksi kovahko per liike. Mahdollisesti myös kevyellä painolla sarjoja tekniikkatreeninä. Ylijääneellä ajalla kiertäjäjumppaa ja keskivartaloa hieman normaalia enemmän. Siitä tietää että kevennysviikko toimii jos loppuviikosta tekis jo mieli mennä repimään ennätyksiä :)

Kuinka monella toimii sellainen ettei käy salilla ollenkaan vaikka 3-5 päivään? Minulla on montakin kokemusta että jonkin pakollisen tauon jälkeen salihommat on kulkenu tosi hyvin. Kesällä testasin jotain keveämpää reeniä vaan ei kyllä yhtään paremmin kulkenut sen jälkeen. Seuraavaksi ajattelin kokeilla 4 päivän taukoa salilta ja kotona jotain venyttelyä, rullailua, tärryytystä ja kevyttä kuminauhapumppia jos siltä tuntuu.

Nuorena miehenä minulla tuppasi tulemaan uusi penkkienkka aina heti sen jälkeen, kun olin viikon kokonaan treenaamatta. Nykyään en malta pitää viikon taukoa, joten en tiedä toimisiko se vielä. Moni asia on nykyään toisin, ehkäpä tämäkin.

Kevyellä viikolla mulla tuntuu toimivan seuraava kaava:
Lämmittelyt painoilla sinne 60% normaali sarjapainoista, joilla teen pari helppoo 8-10 toiston sarjaa jonka jälkeen teen ykkkösiä vähintään treenipainoon asti. Ehkä vielä parit ykköset yliraudoilla.
Tuntuu säilyvän tatsi mukavasti.
Jos pidän totaalilevon niin ensimmäinen treeniviikko sen jälkeen on persieellään. Mikään ei liiku. Silti en ole vakuuttunut totaalilevon hyödyttömyydestäkään, tuntuu että saattaa antaa pidemmässä juoksussa paljonkin takaisin.
Tää vaatii vielä testailua ja hakemista.(n)

Aika vaikea juttu ja monisyinen. Ja yksilöllinen varmasti. Pitäähän se lepo sovittaa tehtyyn työmäärän ja sen laatuun + yksilön taipumuksiin ja sitten vielä se, että tarviiko lepoa terveys ja tukikudokset, vai lihakset, vai lihakset ja hermosto, vai pää vai mikä... Ja se, että miten sitten kevennetään ja levätään, millä tyylillä? Karmiva sekametelisoppa varsinkin mitä enempi ajan jännettä venyttää. Pääasia että treenaa oikein ja lepää sen verran ettei ainakaan loukkaannu, mutta sekin on helpommin sanottu kuin tehty ja mahdollista huonoillakin tuloksilla. :unsure:
Testailua ja hakemista tuntuu vaativan itselläkin, eikä valmista tule. :LOL:

Viimeksi muokattu:
Meinasi kevyt viikko mennä vähän keturalleen: Ensimmäisenä treenipäivänä ohjelmassa olleen kevyen testailun sijaan tulikin harrastettua sarjaenkkojen metsästystä. Viikon toisena treenipäivänä harjoitin näiden juuri saavutettujen uusien enkkaripainojen toistamista, tavoitteena tehdä näistä painoista rutiinia.

Korjasin tilanteen jättämällä viikon kolmannen treenipäivän kokonaan väliin.Tämä tietää neljää peräkkäistä lepopäivää. Saapa nähdä miten tästä selviää.

Meinasi kevyt viikko mennä vähän keturalleen: Ensimmäisenä treenipäivänä ohjelmassa olleen kevyen testailun sijaan tulikin harrastettua sarjaenkkojen metsästystä. Viikon toisena treenipäivänä harjoitin näiden juuri saavutettujen uusien enkkaripainojen toistamista, tavoitteena tehdä näistä painoista rutiinia.

Korjasin tilanteen jättämällä viikon kolmannen treenipäivän kokonaan väliin.Tämä tietää neljää peräkkäistä lepopäivää. Saapa nähdä miten tästä selviää.
Tuttu tunne. Onneks tää kevennys on mennyt ihan ohjeiden mukaan. Kyllä sitä joskus vielä oppii.

Hoidin salilta poissa olemisen vieroitusoireita kotosalla pienellä käsipainopumppailulla ja voimapyörään tutustumisella. Levytangon maltoin jättää rauhaan :cool: Nyt on levännyt ja energinen olo, hienoa päästä taas illalla salille. On sellainen kutina, että taitaa mennä taas ainakin pari liikettä isommilla sarjapainoilla kuin viime viikolla.

Nuorena miehenä minulla tuppasi tulemaan uusi penkkienkka aina heti sen jälkeen, kun olin viikon kokonaan treenaamatta. Nykyään en malta pitää viikon taukoa, joten en tiedä toimisiko se vielä. Moni asia on nykyään toisin, ehkäpä tämäkin.
Mulla on käyny ihan samaa. Palautuminen on selvästi vaan ollu puutteellista, jos viikon treenitauon jälkeen paukkuu ennätykset.

Kevyt viikko osaksi pidetty, joka tarkoitti kahta ylimääräistä vapaapäivää. Lisäksi alakerran isot liikeet teen nyt vapaapäivien jatkeeksi korkeammalta sarjapainotasolta, mutta hyvin lyhyttä sarjaa. Hieman tahmealta tuntui. Tästä kuitenkin tarkoitus nostella seuraavat kolme viikkoa sarjojen pituuksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom