Kevyt viikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TilDaa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miten te toteutatte kevyen viikon? otin valmentajan ja ny olis eka kevyt viikko. Hän sanoo että ainut tapa on vähentää painoja ja toistot vähintään 20 ja että sillä viikolla haetaan pumppia ja hapotetaan lihakset kunnolla.

Ite oon tehny kevyen ennemmin vain niin että pienemmät painot ja toistot 10-15 sen kummemmin asiaa miettimättä.

Onko valkku ehdottoman oikeassa, että se todellakin on ainoo oikee tapa? Hieman kyseenalaistan tätä koska ainakaan eilisen treeni ei tuntunut mietnkää kevyeltä.. (toki painot olis saanu olla mulla vähä pienemmät..)

Kannattaa varmaan ottaa valkku, johon luottaa 100%.
Sinähän sen parhaiten tiedät mikä on sulle kevyttä ja mikä raskasta. Valmentaja phjeisti että pelkkää kevyttä pumppia, niin sitä sitten teet.

Miten te toteutatte kevyen viikon? otin valmentajan ja ny olis eka kevyt viikko. Hän sanoo että ainut tapa on vähentää painoja ja toistot vähintään 20 ja että sillä viikolla haetaan pumppia ja hapotetaan lihakset kunnolla.

Ite oon tehny kevyen ennemmin vain niin että pienemmät painot ja toistot 10-15 sen kummemmin asiaa miettimättä.

Onko valkku ehdottoman oikeassa, että se todellakin on ainoo oikee tapa? Hieman kyseenalaistan tätä koska ainakaan eilisen treeni ei tuntunut mietnkää kevyeltä.. (toki painot olis saanu olla mulla vähä pienemmät..)

Riippuu tietysti myös tavoitteestasi eli mitä tai miksi treenaat. Mun mielestä kuitenkin toi boldattu osa tekstissä ei sovi yhteen kevennetyn viikon kanssa tai vähintäänkin antaa ristiriitaista infoa. Oletteko keskustelleet siitä mitä haette takaa kevyellä viikolla tai mitä sillä pyritte saavuttamaan?

Itse teen normitoistot tai vähän enemmän, painoja vähennän 50-60%. En missään nimessä hapota lihaksia.
Joskus saatan myös käydä vain 2krt kevyellä viikolla salilla, normaalin 3 sijasta.
Kevyttä jumppailua siis vaan, on toiminu mulle. Ja jopa kevyttä palauttavaa aerobista.

Yksi tapa on tehdä samoilla painoilla kuin edellisviikko mutta vähentää sarjoja, näin pysyy tuntuma painoihin hyvänä

Mun mielestä kuitenkin toi boldattu osa tekstissä ei sovi yhteen kevennetyn viikon kanssa tai vähintäänkin antaa ristiriitaista infoa.

Itselläni kevyt viikko tai kevyt treeni on juuri tuota. Naisten ja lasten painoilla miljoona toistoa, niin että hiki lentää ja happoa kertyy, mutta ei joudu lihakset kovan kuorman alle tai hermosto rasitu.

Voimailunäkökulmasta katsoen, itse lähtisin keventämään siten, että kevyellä viikolla treenivolyymia alemmas, mutta intensiteetti voi olla suhteellisen ylhäällä, jolloin hermotus pysyy paremmin hereillä. Karkeana esimerkkinä, jos viimeisellä kovalla viikolla työsarjat olisivat olleet esimerkiksi 6x5x80%, tekisin kevennyksenä noususarjat + 4-5x1x85% (piikkailun aikaisena kevennyksenä hieman isommallakin prosentilla). En lähtisi hapottamaan lihasta (yli)pitkillä sarjoilla (tässä lisäksi volyymi kasvaa isoksi, vaikkakin painot ovat pienet - se ei välttämättä hirmuisen palauttavaa treeniä kuitenkaan ole sinällään), vaan volyymia pienentämällä kroppa saa paremmin lepoa.

Bodaustyylisessä treenissä kevennykset voi toki varmasti olla muutakin, muuta yleisesti pitäisin hyvänä lähtökohtana sitä, että ensin treenivolyymia alas (pitäen intensiteetin suht' korkeana) ja jos tämän kevennyksen jälkeen kroppa tuntuu edelleen jumiselta, niin sitten lisäksi intensiteettiä alas.

Kevennyksen voi toteuttaa kyllä aika monella tavalla. Joko keventää painoista, intensiteetistä, volyymista tai kaikista. Esim. 80 % ykkösmaksimista voi toimia kevennykseen kunhan sarjoihin jää reilusti varaa ja pitää volyymin pienenä. Eli painoja voi kevyellä viikolla jopa nostaa, mutta se vaati intensiteetin ja volyymin reilua laskua.

Se on hyvinkin tapauskohtaista millainen kevennys toimii ja tavoitteetkin vaikuttaa. Bodypumppailussa tuskin huomaa jos kevennys ei ole itselle optimaalinen, mutta voimanostaja huomaa heti jos rauta painaa kevennyksen jälkeen enemmän. Silloin kannattaa harkita jotain toista tapaa. Mulla esimerkiksi lähtee tuntuma isoihin painoihin ja voimat kävelemään jos kevennän tuolla aloituspostissa mainitulla tyylillä.

Pääasiallisena tavoitteena lihaksenkasvatus vai voima?
Joka tapauksessa toi sun pt kuulostaa vähän uuvatilta. Varmaan joku saliketjun rivi-pt kyseessä..?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Riippuen mistä kevennetään, miten treenit jatkuu ja mikä on tuntuma kropassa, kevennyksessä vaihteluväli seilaa välillä useiden päivien täyslevon, teknisen ykkös-maksimin ja sarja-pr:n välimaastoissa. Ainoa pysyvä tekijä joka kevennykseen on volyymin pudotus.

Ennen kevensin aina liikaa, kevytviikko esim penkissä saattoi olla esim 3x3x60% jos sitä edeltäneellä kovalla viikolla tehtiin vaikka 5x5x83%. Lähes aina kävi niin että rauta oli raskaampaa kevyen viikon jälkeen. Nyt toimin niin että teen kevyellä viikolla testisarjoja, en koskaan failaa toistoa mutta teen kovan sarjan missä max 1 toistoa varastossa, tämä toimii minulle tosi hyvin, volyymi pienenee ja absoluuttinen intensiteetti on monesti pienempi. Laitan esimerkin neljästä viime voimapunnerrustreenistä asian konkretisoimiseksi:

1. 5x110kg, 5x120kg, 2x5x130kg, 5x132,5kg
2. 5x110kg, 5x120kg, 4x5x130kg + 10x130kg (slingshotilla)
3. 3x90kg, 3x105kg, 12x120kg (kevennys - tässäkin yksi toisto varaa)
4. 5x110kg, 5x120kg, 6x130kg, 5x132,5kg, 5x135kg, 2x5x130kg

Mä kevennän nimenomaan voluumista ja ehkä pikkuisen myös intensiteetistä. Riippuu tietysti siitä,kuinka kovia edelliset treenit on ollut ja onko kroppa kuinka jumissa. Mutta jotenkin niin, että jos viimeinen kova treeni on esim. 4x5x100 niin kevyellä viikolla esim. 2x4x95 tai vaikka 1x5x100.

Mulla on tapana reenailla hallitusti ja vähemmän hallitusti yli, joten kevennykset on oikeasti TODELLA KEVYITÄ. Pari kolme koko kropan treeniä jollain lasten painoilla, työsarjoja 2-3 ja toistot 3-8. Jos otan edes etäisesti kovaa rautaa kevyellä (80% ja yli), niin en palaudu. Kevennykset poikkeuksetta joka neljäs viikko. Tosin harrastan enemmän voimailua kuin bodausta ja elämä (työ) salin ulkopuolella on todella fyysistä.

Ei näihin mitään yhtä oikeaa vastausta ole.

Olkapää kun hieman edelleen oireilee teen ensi viikolla kokeen ja en koske painoihin ollenkaan.
3krt ensi viikolla siis pelkkää kehonhuoltoa. Venyttelyä+tutustumista olkapäävaivaan auttaviin liikkeisiin.

Katsotaan miltä sitä seuraava viikko tuntuu.

Mulla kevyt-/deload-viikko on täysin vapaa treeneistä. Joskus toki tein pumppailuperiaatteella samat treenit, kuin ohjelmassa, eli -50% sarjapainoista pois.
Nykyään kuitenkin treeni on niin rankkaa, että itselle toimii sykli 3 kovaa viikkoa + deload.
Treenivapaalla viikolla on myös etunsa siinä suhteessa, että vapautuu viikosta aikaa hoitaa juoksevia asioita ja käydä vaikka sukuloimassa yms.
Hermosto saa myös lähes täyden palautuksen viikon aikana.

Ite teen yleensä kevyellä viikolla normaalin neljän sijaan vain kaksi tai maksimissaan kolme treeniä. Lisäksi liikekohtainen volyymi kuriin (esim. 2x8) ja painot sen verran maltilliset, että kovimpaankin sarjaan jää vähintään 3-4 toistoa varaa.

On aina menohaluja sit kevyen viikon jälkeen. Mulla on joka neljäs viikko kevyt ja se kevennys tulee kyllä yleensä tarpeeseen.

Itse olen niin surkea treenaaja etten osaa tehdä oikeasti loppuun lihaksia.
Edellisen havainnon olen tehnyt sen perusteella että olen paukutellut puolikin vuotta täysillä ja joskus koittanut säännöllisiä kevennyksiä ja aika-ajoin pitänyt viikon totaalilepoa jne.
mutta ainoa yhteinen nimittäjä on ollut etten ole havainnut missään mitään eroa ja olen tullut siihen lopputulokseen että kun joskus on väsy niin jätän menemättä ja muuten painellaan menemään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom