Kevyestä viikosta..

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Niin itellä ei ole kauheena tullu kohta 6 vuoden treenien aikana noita kevyitä viikkoja pideltyä, mut kyl täs välis on monasti oltukki ylikunnon rajoilla ja ollaan ylikunnossa varmasti oltukin.
Elikkä näin varmistuksena haluisin muiltaki mielipiteitä kevyen viikon intensiteetistä, et sehän pitää siis tehä IHAN kevyesti niin että kun rupee pikkasenki lihaksis tuntuun ni heti kesken? Ja paljonko mielellään sarjoja/toistoja per lihas? Kun sarjoja mulla on ollu sellaset 6-9 per lihas ja vaihdellen toistoja viikottain 8-15.
Kun on niin tietämätön tämän asian suhteen vielä:rolleyes:
Ja toivottavasti ei kovin :wanha:

Itsen en oikein osaa pitää kevyitä viikkoja, en siis osaa treenata niin kevyesti. Olen todennut itselleni parhaaksi vaihtoehdoksi ostaa yhden kuukauden salikortin. Sen jälkeen 3-4 päivää täysilepoa ja taas salikortin ostoon jne jne.. Tulee mukava 4vko kovaa treeniä - 4 vrk totaali lepoa ja kierto alusta.

Joskus tein täysin samoilla toistolla ja samoilla sarjoilla, kuten normi päivinä, mutta sarjapainot n.50% normipainoista.

Ite pidän kevyen viikon kun siltä tuntuu, normaalisti 5-6 viikon välein. Kevyellä viikolla ohjelma on muuten sama kuin normaalisti mutta painot jotain 50-60 % normaalista ja jätän joitain liikkeitä kokonaan pois. Jätän myös yhden reenipäivän kokonaan pois, eli käyn vain kolme kertaa viikossa neljän sijasta. Mulla ainakin tuntuu kevyet viikot toimivan vaikka kevyesti reenaaminen onkin äärimmäisen turhauttavaa, mutta taas kun kovat reenit alkaa, on virtaa vaikka muille jakaa :)

Välillä on sellanen viikko jolloin ei vaan jaksa tehä mitään koulun tai mun takia niin voi olla että pidän koko viikon lepoa. Lihakset palautuu hyvin ja virtaa löytyy taas seuraavan viikkoon.

Ite teen nyt sellasta 4-jakosta, jossa mennään aina yks kierto 100% ja sitten toinen 70-80%. Tuntuu toimivan hyvin, ainakin näin kun tota kiertoparia on takana noin 5 kertaa.

Joo mä oon pitäny kiinni siitä, että ne sarjat mitkä tehdään tehdään edelleen kovaa myös kevyellä viikolla. Ainut muutos normaaliin on se, että sarjamääriä tiputetaan, noin 3 sarjaa/ lihasryhmä ja suunnilleen 10 toistoa.

Toteutustapoja on lukemattomia. Pääasia että kokonaisrasitus laskee kevennyksen ajaksi. Tätä voi toteuttaa vaikka volyymia tai intensiteettia laskemalla. Tärkeintä olis antaa hermostolle aikaa palautua. Eli sarjoja ei kannata tehdä ihan viimeiseen toistoon, ja painot kannattaa pitää pienempinä. Lihasta voi kasvattaa myös melko alhaisella hermoston rasituksella, joten sitä kannattaa käyttää hyödykseen kevennystä suunniteltaessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom