Kevyempää treeniä väliin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja May
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

May

Ikä
45
Ajattelin että otan treeniohjelmaani yhen ns. pumppiviikon, jolloin teen pitkiä sarjoja pienemmillä painoilla esim. joka 3. tai 4. vko (muuten voimaohjelma)...Kannattaakohan tällanen?

Kyllä kannattaa! Ei se kroppa kestä jatkuvaa kovaa treeniä, vaan tarttee myös kevyempiä treenejä palautuakseen.

Pumppihan se vasta raskas treeni onkin. ;)

Itsellä on muuten samanlainen systeemi paitsi aina välissä on body-kierto eli toistot ~kympissä ja palautukset maksimissaan 2min.

Pollo: (pumppi)bodytreenistä palautumiseen menee käytännössä sellaiset 36...48-72h, kun voimatreeneistä palautumiseen voipi mennä 4-7vrk.

Itse lihakset siis palautuvat nopeasti.. seuraavaksi eniten palautumisen tarvetta on nivelillä ja sidekudoksilla. Hitaiten palautuu hermosto.

Hermosto siis rasittuu joka tapauksessa kaikenlaisesta treenistä. Eniten silloin, kun tehdään voimatreeniä.. .maksimipainoilla 1...5 toiston sarjoja ja silloin kun toistojen eksentrinen vaihe tehdään hitaasti ja myös silloin kun käytetään tehokeinoja kuten pakkotoistoja. Sitä nopeammin elimistö tulee vaatimaan palauttelevan viikon, mitä enemmän yllämainittuja keinoja käytetään.

Uni, lepo, kevyt aerobinen ja runsas syöminen nopeuttaa palautumista. Siitä huolimatta kevyt viikko on aika-ajoin jokaisella edessä. Pitää oppia kuuntelemaan omaa kehoaan, sillä se kyllä antaa aika selviä merkkejä ylirasitustilaan päin mentäessä.

Joka 5. viikko kevyenä tuntuu sopivan itselleni. Riippuu tietysti omasta kunnosta ja palautumisnopeudesta.

Mä en oo ikinä pitäny kevyttä viikkoa, paitsi nyt olosuhteitten pakosta täytyy pitää kevyt viikko.

Strike, et nyt ymmärtänyt pointtiani aivan täysin.

Minulla on tällainen kierto systeemi, joka on tähän mennessä tuottanut aikasta hyviä tuloksia. Yksi kierto kestää yleensä noin 3vk, joiden välissä otetaan pari päivää kunnon lepoa. Elikä:
1.Voimakierto (Toistot 6-8, >2min palautus)
2.Bodykierto (Toistot ~10, alkukierrosta palautus 2min - lopussa 1min)
3.Pumppikierto (Toistot 12-15, 1min palautus)
4.Bodykierto (Toistot ~10, alkukierrosta palautus 2min - lopussa 1min)
jne.

Näin on selvitty hyvin ilman ylikuntoa jo pidemmän aikaa. Lisäksi massan ohella on tullut hieman pure poweriakin! :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä Kannattaa.Ainakin itellä toimii.Treenaan 4-5 viikkoo kovasti ja sitten kevyt tai taukoviikko.Muuten alkaa mennä paikat tukkoon ja alkaa rauta painamaan.kevyen viikon jälkeen yleensä tuntuu rauta kevyemmält.Sillon oon yleensä ottanu ennätyksii.

Itsekin pidin ennen kevyitä treeniviikkoja, nyttemmin, kun ruokailut ja lisäravinteet ovat aika varmalla pohjalla olen jättänyt kevyen viikon tekemättä, teen sen sijaan body viikon n. 12 toistoja, mutta aina 2-3 toistoa varastoon, eli ei missään nimessä failureen asti. Tominut on hyvin. Jos kumminkin alkaa raudat painamaan ja korvissa soimaan niin pidän vaan pidemmän viikonlopun..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom