Ketoosidieetti

Näin ajateltuna "tankkaus buustasi metaboliaa" ... mutta ei siinä todellakaan ole mitään sellaista taikavaikutusta mitä yleisesti kuvitellaan, että nyt se tankkaus nosti metabolian tason johonkin korkeampaan ja dieetti jatkui siitä. Ei toimi niin.

Metabolian kannalta tankkaus on vain lyhyessä ajassa tapahtuvaa pidemmän aikavälin kalorivajeen pienentämistä .... ja se toimii tässä mielessä ihan yhtälailla niin normidieetillä kuin ketolla kuin carnivorella jne. ja voidaan toteuttaa hiilareilla tai ilman.
Aivan, olen samoilla linjoilla. Itse olen omakohtaiseen kokemukseen perustuen tehnyt havainnon, että kovilla miinuksilla oltaessa säännölliset ISOT tankkaukset saavat kortisolitasot ainakin hetkeksi laskemaan, jolloin kroppa päästää usein isonkin määrän ihonalaista vettä ulos. Ruokafokus häviää hetkeksi, libido paranee hetkeksi, lihakset täyttyvät, ihonalainen vesi häipyy ja koko olemus on hetken freesimpi kunnes taas rasvanpolton johdosta kortisoli nousee jälleen. Mielestäni stressi/kortisoli on diettaajan pahin vihollinen. Mitä mieltä Markku?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aivan, olen samoilla linjoilla. Itse olen omakohtaiseen kokemukseen perustuen tehnyt havainnon, että kovilla miinuksilla oltaessa säännölliset ISOT tankkaukset saavat kortisolitasot ainakin hetkeksi laskemaan, jolloin kroppa päästää usein isonkin määrän ihonalaista vettä ulos. Ruokafokus häviää hetkeksi, libido paranee hetkeksi, lihakset täyttyvät, ihonalainen vesi häipyy ja koko olemus on hetken freesimpi kunnes taas rasvanpolton johdosta kortisoli nousee jälleen. Mielestäni stressi/kortisoli on diettaajan pahin vihollinen. Mitä mieltä Markku?
Kyllähän tankkauksilla monta hyödyllistäkin vaikutusta on eli vaikka vaikutus metaboliaan ei ole sellainen, miten näitä tyypillisesti kuulee perusteltavan, niin ei tarkoita, etteikö olisi kuitenkin yksi työkalu työkalupakissa sekin. Tosin yksilötasolla nämä aina täytyy miettiä ja soveltaa, kun siinä missä yhdelle tankkaus on virtaa antava ja menoa parantava kokemus, jotta jaksaa tiukkaa dieettiä taas seuraavan viikon niin toisella tankkaus nostaa niin kovan nälän ja mieliteot, että siinä menee syöpötellessä vielä seuraava ja sitäkin seuraava päivä, niin sitten kääntyikin kokonaivaikutus jo negatiivisen puolelle dieetin etenemistä ajatellen.
 
Nyt kuukausi takana aika tiukkaa ketoilua. Aamupaino alussa 112,5 kg. Sen määritin vasta kun olin ollut jo 2 yötä ja yhden päivän ketogeenisellä. Tänä aamuna 108,4 kg. Nälkä ei oo ollut missään vaiheessa, ja mitään urheilua enkä edes liikuntaa ole harrastanut. Saas nähdä pysyykö sama tahti päällä tämänkin kuukauden. Tarkoitus olisi jatkaa samaan tyyliin lopun ikää, ja tietenkin aikanaan kun varavarastot lopussa niin fiilispohjalta alkaa maistua suuremmat kalorit. Mutta tää pääasiallinen runko jossa hiilareita niukasti sopii kyllä mulle erittäin hyvin. Toivon ja pyrin toimia sen mukaan että nyt vaan mennään päivä ja viikko ja kuukausi kerrallaan tälleen. Kaiken järjen mukaan painon tippuminen luulisi vakiintuvan 2 kiloon kuukaudessa mutta ei kyllä haittaa vaikka menisi vielä jonkin aikaa tälleen rivakammin.
 
Nyt kuukausi takana aika tiukkaa ketoilua. Aamupaino alussa 112,5 kg. Sen määritin vasta kun olin ollut jo 2 yötä ja yhden päivän ketogeenisellä. Tänä aamuna 108,4 kg. Nälkä ei oo ollut missään vaiheessa, ja mitään urheilua enkä edes liikuntaa ole harrastanut. Saas nähdä pysyykö sama tahti päällä tämänkin kuukauden. Tarkoitus olisi jatkaa samaan tyyliin lopun ikää, ja tietenkin aikanaan kun varavarastot lopussa niin fiilispohjalta alkaa maistua suuremmat kalorit. Mutta tää pääasiallinen runko jossa hiilareita niukasti sopii kyllä mulle erittäin hyvin. Toivon ja pyrin toimia sen mukaan että nyt vaan mennään päivä ja viikko ja kuukausi kerrallaan tälleen. Kaiken järjen mukaan painon tippuminen luulisi vakiintuvan 2 kiloon kuukaudessa mutta ei kyllä haittaa vaikka menisi vielä jonkin aikaa tälleen rivakammin.

Miksei mitään liikuntaa? Ainakin joku kevyt tunnin tepastelu päivässä olisi hyödyllistä!
 
Miksei mitään liikuntaa? Ainakin joku kevyt tunnin tepastelu päivässä olisi hyödyllistä!
Joo pitäis yrittää aloittaa, samoin kuin puntti..kyllä se hyvää tekis. Mutta mielenkiintoinen tälleen havaita käytännössä että ruokavalio laihtumiseen kulmakivi ja että pääasia että pitää siitä kiinni vähintäänkin..
 
Kävin pikku kävelylenkin penskojen harrastusten aikana. Ei oikein keksinyt kuunneltavaa ja lopulta valitsin hätäpäissäni tämän:

View: https://open.spotify.com/episode/77SUw36eHrrVAJLP4LwkCm?si=3pGylQ9WQQulOQ032ZlDwQ

Esittelyjen kohdalla ei ollut odotukset korkealla, kun vieraana oli hiljattain Kuopion yo sta valmistunut ravitsemusterapeutti. Oli myös T1D taustalla, se herätti mielenkiinnon.

Perhana, kaverihan puhui pelkkä asiaa! Oli itse havainnut VHH strategian toimivaksi oman sairauden kanssa. Ehkä nuorissa on vähän toivoa tälläkin alalla. Ei tule kaikista Fogelholmin kopioita. Uskalti myös avoimesti kritisoida omaa ammatikuntaa ja erityisesti lääkäreiden ravitsemusosaamista.
 
Joo pitäis yrittää aloittaa, samoin kuin puntti..kyllä se hyvää tekis. Mutta mielenkiintoinen tälleen havaita käytännössä että ruokavalio laihtumiseen kulmakivi ja että pääasia että pitää siitä kiinni vähintäänkin..
Se on just niin, että painoon vaikutetaan ruokavaliolla, suorituskykyyn liikunnalla.
 
Se on just niin, että painoon vaikutetaan ruokavaliolla, suorituskykyyn liikunnalla.

Hatusta heittäisin 95% syömistä ja 5% liikkumista?! Mutta liikunnan hyvät jekut onkin jotain muuta, kuin että tippuuko paino vai ei.......... Itselle toimii kevyt tepastelu ja punttisali.
Tavoitteena taas alkaa fillaroimaan, kun paino menee alle 100 kg. 160 kg painolla fillarointi oli perseestä! ;)
 
Se on just niin, että painoon vaikutetaan ruokavaliolla, suorituskykyyn liikunnalla.
Itselläni on ollut suuria vaikeuksia päästä pieniin rasvoihin liikunnalla ja ruokavaliolla, vaikka normaalipainoinen olenkin. Luulen sen johtuvan siitä, että olen harjoitellut melko korkeasykkeisesti, mikä aktivoi ruokahalun. Jatkossa reilusti enemmän kevyttä tepastelua ja pyöräilyä, ja juoksemista hieman vähemmälle.
 
Ai että, tällästä hengenvaarallista safkaa..tonnoo, parmesaania, maapähkinöitä, suippoparikaa ja salaattia vähän. 😂
 

Liitteet

  • IMG_20240913_175820630.webp
    IMG_20240913_175820630.webp
    66,5 KB · Katsottu: 48
Hatusta heittäisin 95% syömistä ja 5% liikkumista?! Mutta liikunnan hyvät jekut onkin jotain muuta, kuin että tippuuko paino vai ei.......... Itselle toimii kevyt tepastelu ja punttisali.
Tavoitteena taas alkaa fillaroimaan, kun paino menee alle 100 kg. 160 kg painolla fillarointi oli perseestä! ;)
Jos olisin joskus nuorena Davidilla Pikkuroballa treenatessani uskonut vanhempia, että ruokavalio on ainakin sen 80% lopputuloksesta, olisin ollut sekä isompi että tiukempi. Toisaalta kivahan se oli syödä ja juoda, kun nuori oli. :-)

Muuten sellainen ajatus, että kaiken kaikkiaan olisi hienointa, jos liikuntaa saisit lisättyä, niin voisiti syödäkin enemmän. Enemmän energiaa ja enemmän liikuntaa on paras yhdistelmä aineenvaihdunnan nostamiseksi ja pitämiseksi ylhäällä.
 
Back
Ylös Bottom