Ketoosidieetti

Omia (jousto)ketokokemuksia. Espanjan totaalikaranteenien takia mennyt jo ajantaju(kin) :) mutta olisiko ollut 2018, kun päätin, että nyt lähtee ns. turhat hiilarit ruokavaliosta – pysyvästi. Painoakin oli jo kertynyt hieman rapiat sata kiloa. Pitsaa, olutta, you know. Tieteellinen näyttö hiilihydraattirajoituksen hyödyistä oli jo silloin murskaava, mutta hävetti, etten itse ollut laittanut tietämystä käytäntöön.

Olin toki jo aiemmin huomannut hiilarirajoituksen hyödyt mutta ne kokeilut ”kosahtivat” siihen, että kahvilassa tai muussa vastaavassa piti kiireessä ottaa sämpylä tai muuta sellaista, ja homma palasi vanhoille juurille. Nyt tein niin, että kun olin perjantaina asian päättänyt, niin maanantaista lähtien kaikki asiat pitää olla hyvin valmisteltuna. Eli viikonlopun aikana suunnittelin kaiken jo pitemmällä aikavälillä valmiiksi, jottei tule kosahdusta parin viikon kuluttua. Se viikonloppu oli myös hyvää psykologista valmistautumista.

Sen jälkeen paino on ollut ”automaattisesti” n. 13-14 kg:a alempana. Ja kaupan päälle maha-suolikanavan ongelmat ovat loistaneet poissaolollaan. ”Joustot” olen suorittanut lähinnä perunalla ja riisillä (harvemmin maissilla).
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omia (jousto)ketokokemuksia. Espanjan totaalikaranteenien takia mennyt jo ajantaju(kin) :) mutta olisiko ollut 2018, kun päätin, että nyt lähtee ns. turhat hiilarit ruokavaliosta – pysyvästi. Painoakin oli jo kertynyt hieman rapiat sata kiloa. Pitsaa, olutta, you know. Tieteellinen näyttö hiilihydraattirajoituksen hyödyistä oli jo silloin murskaava, mutta hävetti, etten itse ollut laittanut tietämystä käytäntöön.

Olin toki jo aiemmin huomannut hiilarirajoituksen hyödyt mutta ne kokeilut ”kosahtivat” siihen, että kahvilassa tai muussa vastaavassa piti kiireessä ottaa sämpylä tai muuta sellaista, ja homma palasi vanhoille juurille. Nyt tein niin, että kun olin perjantaina asian päättänyt, niin maanantaista lähtien kaikki asiat pitää olla hyvin valmisteltuna. Eli viikonlopun aikana suunnittelin kaiken jo pitemmällä aikavälillä valmiiksi, jottei tule kosahdusta parin viikon kuluttua. Se viikonloppu oli myös hyvää psykologista valmistautumista.

Sen jälkeen paino on ollut ”automaattisesti” n. 13-14 kg:a alempana. Ja kaupan päälle maha-suolikanavan ongelmat ovat loistaneet poissaolollaan. ”Joustot” olen suorittanut lähinnä perunalla ja riisillä (harvemmin maissilla).
Keton ja pitsa + olut kombon väliin mahtuu kyllä muutakin. Toki se vehnä on hyvä lopettaa jos se tuottaa ongelmia.
 
Edelliseen lisäyksenä. Jos kärsit epämääräisistä maha-suolikanavan oireista (esim. aterian jälkeinen turvotus), kokeile heitä kaikki viljat pois ruokavaliosta. Saatat yllättyä positiivisesti. Ja "sivuvaikutuksena" voi lähteä paino tippumaan "automaattisesti".
 
Okei no minun mielestäni se ei tässä kontekstissa päde.
Tutkimuksen ydin (korjaa se oikeaksi mikäli se tässä väärin)

Paljon massaa niukasti energiaa = huono/heikompi
Vähän massaa reilusti energiaa = hyvä/parempi.


esim. kasviksissa tämä teoria ei sitten päde/ toteudu.
Huomasin vasta nyt tämän MBM-aiheisen kommentin. Tähän aiheeseen liittyvä keskustelu jatkuu täällä:


Kiittti Mikelle & Co:lle että laittoivat tämän erillisen MBM-ketjun.
 
Ajattelin pitästä aikaa kokeilla ketoa hieman pidemmän jakson. Miltä kuulostaa makrot proteiini 160g, rasvaa 320g ja 20g hiiltä. Oma paino 80kg. Tuleeko liikaa proteiinia?
 
Oman (väitetysti) hyvin vaatimattoman mielipiteeni mukaan unohda ne laskelmat. Syö sellaisia ruokia, joita homo sapiens on syönyt from day 1. Light-tuotteilla ei ole mitään sijaa tässä yhtälössä.
Joo light-tuotteet kyllä pääasiassa aikamoista kuraa.
 
Ajattelin pitästä aikaa kokeilla ketoa hieman pidemmän jakson. Miltä kuulostaa makrot proteiini 160g, rasvaa 320g ja 20g hiiltä. Oma paino 80kg. Tuleeko liikaa proteiinia?
Ei se kaukana ole. P 2-2.5x oma paino, hh alle 40g ja loput rasvasta. Jos sun energian tarve on todella 3600kcal, niin kyllähän se tuon vaatii. Omat ketoilut on ollut vähän yli 2000kcal, vaikka olenkin 15kg sua painavampi, joten aika paljon pienemmällä rasvalla menin. Miinuksilla toki olin. Vaatii jo yritystä tuo tuo rasvamäärä, voi olla vatsan kanssa haasteita.

Proteiinin määrää voisi ehkä nostaa, proteiinia ja rasvaa on monesti samassa tuotteessa
 
Ei se kaukana ole. P 2-2.5x oma paino, hh alle 40g ja loput rasvasta. Jos sun energian tarve on todella 3600kcal, niin kyllähän se tuon vaatii. Omat ketoilut on ollut vähän yli 2000kcal, vaikka olenkin 15kg sua painavampi, joten aika paljon pienemmällä rasvalla menin. Miinuksilla toki olin. Vaatii jo yritystä tuo tuo rasvamäärä, voi olla vatsan kanssa haasteita.

Proteiinin määrää voisi ehkä nostaa, proteiinia ja rasvaa on monesti samassa tuotteessa
Juu mulla on suht vilkas aineenvaihdunta, eikä tarkoituksena ole pudottaa painoa. Lähinnä juuri tuo proteiinin määrä mietityttää. Helposti nousee 200g asti, jos ei kiinnitä erikseen huomiota. Jotkut asiantuntijat sanoo, että ketolla enintään 1.5g per painokilo proteiinia. Mutta tuon 2.5g uskaltanee vedellä, jos ja kun rasvaa tulee noin reilusti?
 
Ihan yhtä surullista, kuin se, että Suomessä käydessäni (lähes) aina vedän karkkia kaksi käsin - ja siis poistun itselleni toimivaksi havaitsemastani ketosta - on se, että ketodieettiketju katkesi viime vuoden lopulla kuin seinään, koska tuo MBM tuli sekoittamaan pakkaa. Voisimmeko me normaaliin termodynamiikkaan uskovat ketodieettiläiset alkaa uudelleen jakaa tutkimusdataa, uutisia, ideoita jne. tässä vanhassa ketjussa kuuden kuukauden hiatuksen jälkeen?

Niin ja muuten hyvää kesää tietysti kaikille!
 
Omakohtainen kokemus ketoosissa ollessa on että glukoosia alkaa valmistua kehossa kun proteiinin saanti lähestyy tuota 2,5g painokiloon nähden. Käytännössä pyrin pitämään sen siinä 1,7-2,2g välimaastossa ja oman painoni mukaan se on syötävissä grammoissa noin +200g. Ne liuskat, mikäli paikkaansa pitävät, ovat hyvä keino varmistaa missä mennään. Itsellä pätee ihan erilaiset ateriat mitä vaimollani, eli rajua yleistystä ei voida pitää aukottomana. Vaimolla proteiinia saa olla hyvinkin paljon, helposti 3g painokiloa kohden.
 
Menee nyt pikkasen sivuun ketjun otsikosta, mutta laitetaan tänne silti.

Terapeutti on keksinyt ”uuden” hittidieetin: VerenSokeri-dieetti, VS. Kiertää karppauksen periaatteita puhumatta niistä suoraan. Ja höpöttelee ”hyvistä” rasvoista joka välissä.


Sinällään ihan hyvä ohje tämä että aterialle 20-40g hh kerralla. Jos syö pari ateriaa päivässä, niin sehän menee jo vaikka ketoilun puolelle.
 
Menee nyt pikkasen sivuun ketjun otsikosta, mutta laitetaan tänne silti.

Terapeutti on keksinyt ”uuden” hittidieetin: VerenSokeri-dieetti, VS. Kiertää karppauksen periaatteita puhumatta niistä suoraan. Ja höpöttelee ”hyvistä” rasvoista joka välissä.


Sinällään ihan hyvä ohje tämä että aterialle 20-40g hh kerralla. Jos syö pari ateriaa päivässä, niin sehän menee jo vaikka ketoilun puolelle.
Ihan järkevä ruokavalio, viisi ateriaa hh esim. 3x40g + 2x20g yht.160g riittää vähän liikkuvalle mainiosti. Lisäksi reilusti kuitua, proteiinia ja hyviä rasvoja pitämään nälän poissa pidempään. Ei mitään tekemistä ketoosin kanssa eikä mitään mullistavaa, mutta tuskin oli ruokavalion "keksijän" tarkoituskaan.
 
Back
Ylös Bottom