Ketoosidieetti

Suosittelen blokkaaman nämä muutamat trollit niin kestää ketju aiheessa ja helpompi löytää tietoa sekä niitä käyttäjäkokemuksia. Itsekin taistelin pitkään blokkaamista vastaan koska vastaväitteitä on kanssa kiva kuulla, valitettavasti ekto ja kumppanit eivät tarjoa vasta argumentteja vaan pelkkää trollaamista. Siksi itse heidät blokkasin ja mielenterveys alkaa palaamaan pikkuhiljaa :)
Tässä muuten tuore ja hyvä pätkä jossa käydään läpi yleisiä valheellisia myyttejä ketoosista ja siihen liittyvistä uskomuksista. PS. Poistin blokkauksen hetkeksi, jos vaikka ekto haluaisi katsoa alla olevan videon. Aikaisemminhan hän ei ole suostunut katsomaan mitään ketoosiin liittyvää aineistoa koska se on turhaa ajanhukkaa. Tämä video onkin vähän eri kantilta katsottu josko @ektomorfi tämän vaikka viitsisi vilkaista.

View: https://youtu.be/bRzBGHx93hc
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos sä olisit oikeassa elämässä yhtä ärsyttävä kuin Internetissä, niin joku löis sua nenään joka päivä. Tai mistä mä tiedän vaikka löisikin. Nekin varmaan vain purkaa omaa pahaa oloaan suhun.

Eikä tässä ole kyse mistään ideologioista. Mulla ei ruoan suhteen sellaista ole. Tämä on puhutaasti henkilökohtaista.
Powerhousua ärsyttää, vituttaa ja kiukuttaa.

Voimia sinne. Ja pistä nyt herranjumala mut ignorelle, jos ei psyyke kestä.
 
Tarina ketoadaptaatiosta (AKA kun mikään ei riitä) ja suorituskyvystä.
8rz9KXn.jpg
 
Mua vähän huolestuttaa tuo välinpitämättömyys tiedettä kohtaan. Tosin ihmisillä on siihen oikeus.


Tutkimus itseaiheeseen joka ei liity äskeiseen lauseeseen:

We performed a randomized controlled trial to compare the effect of cyclical ketogenic reduction diet (CKD) vs. nutritionally balanced reduction diet (RD) on body composition, muscle strength, and endurance performance.
In summary, our data show that in healthy young males undergoing resistance and aerobic training comparable weight reduction can be achieved with ketogenic and nutritionally balanced reduction diet. In RD group, improved muscle strength and endurance performance was noted relative to neutral effect of CKD on these parameters. Furthermore, CKD also slightly reduced lean body mass.
Our study thus demonstrates that the cyclical ketogenic reduction diet effectively reduces body weight but is not an effective strategy to increase anaerobic or strength performance in healthy young men. All in all, further randomized studies of longer duration are still needed to explore whether the response to different diets is affected by long-term adaptation responses and whether it differs in males and females or subjects with various types and levels of fitness.

 
Viimeksi muokattu:
Toi on ongelma jos ekton käsitys on että oma kuva on totuudenmukainen.
Jostainsyystä keto"vastustajat" on lähtenyt unohtamaan: parantuneen motoriikan & kognitiiviset kyvyt, unentarpeen vähenemisen, kehon lämpenemisen
ja energiatasojen nousun(poltettua grammaa kohden 9kcal vs hiilarin 4). [ajattele nuotiota: 4llä vs 9llä halolla, siinä on jo tarpeeksi syytä alkaa ketolle]
5 syytä, jotka ovat tärkeämpiä kuin rasvanpoltto, paastohelppous, terveys(ei tärkeämpiä kuin tämä mikään, mutta 99% ajasta tää tulee vasta täällä päässä mieleen, ja ne muut positiiviset vaikutukset ovat syy mitkä ajaa ketolle vaikkapa vegen tai zonen sijaan)
 
Toi on ongelma jos ekton käsitys on että oma kuva on totuudenmukainen.
Jostainsyystä keto"vastustajat" on lähtenyt unohtamaan: parantuneen motoriikan & kognitiiviset kyvyt, unentarpeen vähenemisen, kehon lämpenemisen
ja energiatasojen nousun(poltettua grammaa kohden 9kcal vs hiilarin 4). [ajattele nuotiota: 4llä vs 9llä halolla, siinä on jo tarpeeksi syytä alkaa ketolle]
5 syytä, jotka ovat tärkeämpiä kuin rasvanpoltto, paastohelppous, terveys(ei tärkeämpiä kuin tämä mikään, mutta 99% ajasta tää tulee vasta täällä päässä mieleen, ja ne muut positiiviset vaikutukset ovat syy miksi valita tämä jonkin toisen terveellisen dieetin sijaan)
Noi väitteet paremmuudesta on vailla vankkaa tutkimusdataa. Jos yksilön on helpompi toteuttaa ruokailun kokonaisuus vähemmillä hiilareilla, se on täysin fine, mutta se on älylllistä epärehellisyytä väittää, että tutkitusti vhh on edellämainituissa asioissa parempi suurimmalle osalle ihmisistä. Jos se on Sulle parempi niin hyvä. Ja jos terveys paranee ja pysyy yllä niin vielä parempi, mutta tutkimukset ei tätä puolla. Joo, lyhytkestoset ilman plasebo ryhmää osottaa kyllä hieman parempaa, mutta meiltä puuttuuu pitkäkestoset ja/tai sokkotutkimukset. Eli väite suurimmalle osalle parempi, on väärä.

Väite kannattaa kääntää muotoon, ''pienehkö osa saattaa hyötyä vhh/ketoosiruokavaliosta lisäämällä kognitiivisia etuja ja hyötyjä.'' Tämän minä hyväksyn. Ennen kun on vankkaa/vankempaa dataa.


☮☮
 
Vankat datat oli jo 2000-luvun alussa internetissä. Valitettavasti sivut vanhenee ja niitä ei ylläpidetä, saavat uusia osoitteita ja nimiä yms.
Jostain kumman syystä monillakaan entisajan tiedekulttuuria kunnioittavilla ei ole mitään vitun tarvetta tehdä uudestaan samaa tutkimusta tai somettaa siitä.
Se että sä oot lähtenyt opiskelemaan nykytrendin ja kapean pintaverkon aikana ei tavallaan oo meidän sagejen vika. :david:
Nää hommat mitä nykyään pauhataan näyttäis sustakin ihan naurettavilta jos laajan verkon ja kasari-ysäri -fiilistelytrendien(miehenmalli vielä "vähän eri) suunnalta katselisit.
Vanhoilla ohjeilla pyrittiin He-Maniksi, nykyään päädytään teletapeiksi tai twerkkaamaan.
 
Viimeksi muokattu:


Mielenkiintoista juttua tutkimusreferensseineen.

Suomessa muuten nykyään n. 400K diabeetikkoa (sisältää molemmat tyypit), ja laskin tuossa nopsaan Kelan lääkekorvaustilastosta että tulee maksamaan vuosittain n. 700 miljoonaa (pelkkä diabeteslääkitys). Monelle taitaa lisäksi tulla lääkkeet koleen ja verenpaineeseen.
 
Vankat datat oli jo 2000-luvun alussa internetissä. Valitettavasti sivut vanhenee ja niitä ei ylläpidetä, saavat uusia osoitteita ja nimiä yms.
Se että sä oot lähtenyt opiskelemaan nykytrendin ja kapean pintaverkon aikana ei tavallaan oo meidän sagejen vika. :david:
Miten niin nykytrendin ja kapean pintaverkon aikana? Pubmedista voi käydä kattomassa. Sieltä voi fillteroida esim. 2020 luvun. Eiks nykytrendi nimenomaan ole vähähiilihydraattinen, gluteeniton, carnivore etc?
Voit hyökätä minuun kapeakatseisena henkilönä. Se ei sinällään haittaa. Surullista ehkä, että tiede sivuutetaan. Mutta sulla(kin) on siihen täysoikeus. Molempiin. Tämän hetkisen datan mukaan on kantani. Olen sanonut aikasemminkin, että lupaan vaihtaa heti vhh:n suuntaan kun riittävästi dataa aiheesta joka puoltaa vhh:n suuntaan lihasmassan kasvatukseen, parempaan oloon ja terveempään kehoon sekä pitempään elämään. Painonpudotukseen ja pienehköllä osalla hiilihydraattien rajottamisella yhtenä keinona on varsin validi työkalu.

edit.
Nää hommat mitä nykyään pauhataan näyttäis sustakin ihan naurettavilta jos laajan verkon ja kasari-ysäri -fiilistelytrendien(miehenmalli vielä "vähän eri) suunnalta katselisit.
Vanhoilla ohjeilla pyrittiin He-Maniksi, nykyään päädytään teletapeiksi tai twerkkaamaan.

Tähän mielipiteeseen on sulla täys oikeus. Ei tuo ole minulta eikä sinulta pois jos tykkää takapuolta kameralle pyörittää.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä data puoltaa nykyistä kantaa? Edelliseen viitaten joka tuutista kun tulee nykyään vhh-sanomaa (ja joitain dataa).
Erimaiden virallisetsuositukset kasvis ja kuitupohjaiseen high carbs low fat-valioon vs vhh-keton tuomat hyödyt. Jälkimmäiselläkin on omat etunsa.

Toki pohjautuu epidemiologisiin tutkimuksiin, mutta ne on tarpeeks pitkäkestosia ja kaksoissokkotutkimukset ''todentaa/vahvistaa'' näkemykset.
 
Miten niin nykytrendin ja kapean pintaverkon aikana?

Kokeilen jos selventäis näin(listaan asioita jotka leimaavat mielestäni nyky ja aiempaa)
Aiemmin:
-Lapset leikki niin sotaa kuin lähitaistelua, koulussa tapeltiin joka välitunti, harjoittelussa puhuttiin sitkeydestä ja sisusta, nuoren oli kunnia-asia osata tapella, armeijaan mentiin, no pain no gain, kaikki joi kaljaa, kukaan ei vetänyt kamaa. Atkins oli tiedopohjainen tehovalinta, ei ollut karppausta, vhh:ta, paleota, carnivorea, katabolia oli kammottavin asia maailmassa ja anaboliaa pyrittiin pitämään yllä(ns. ottamaan ne viimeisetkin prosentit gainsseista), apteekista haettiin herska ja rautakaupasta dynamiitit. Idoleja oli Rambo ja He-Man.
Nyttemmin:
-Lapset läämii ruutuja ja kattelee teletappeja, nuoret miettii kumpaa sukupuolta ne on, kamppailu on jopa lehissä mainittu alemman sosiaaliluokan telmimisenä, jengi haluaa rajat auki ja sivareita ei saa edes tarkastaa työhönotossa, jengi ei kestä pari napsua mutta kaikenmaailman pillerit vedetään, soijaa syödään ja paastoillaan. Salilla ja lenkillä tarkkaillaan sykealueita, jottei se 2-4x 45min viikossa sohvalta nousu "ylirasittaisi", vedetään geelit tukassa ja otetaan kuvia itestä. Idoolataan jotain salkkarihahmoja ja Twilightia.

Toki molempia on ollut aina, mutta "se suurin massa" on muuttunut tollain. Kohdeyleisö on siis muuttunut, näin myös suositukset.
Mielekkäät suositukset on mukavampia ostaa/sisäistää.

Ja kapea pintaverkko meinaa sitä että nyt kun lähdet hakemaan niin ne on jo montakymmentä vuotta opetelleet tekemään algoritmejä ja filttereitä,
jotka ohjailee sitä mitä saat tulokseksi.
Ainakaan ensihaulla en esim. löytänyt pomminteko-ohjeita suomeksi(minkä kait searchaaminenkin on nykyään kyseenalaista, mutta mun nuoruudessa oli vielä melkein kansalaistaito). En niitä nyt onneksi tarvitsekkaan, mutta ihan näin kokeeksi, "esimerkiksi" siitä miten vanha hyvä sivu ei vain ole enää.
Vaikka siellä oli ihan faktoja.

e: Tää on mulle vähän tällainen VHM:n viimeinen linnake, syön edes kuin otus jos en se voi olla. Mun vuodatus menee siks helposti henkilökohtaisemmaks ku tarkoitan, uskon ja tekstistäsi näen @mikasa90 että varmasti 99% ihmisistä voisi paremmin jos saisit tehdä heidän ruokavalionsa :).
 
Viimeksi muokattu:
Olen sanonut aikasemminkin, että lupaan vaihtaa heti vhh:n suuntaan kun riittävästi dataa
Tämä meissä on se suuri ero ja siksi susta näyttää siltä, että ilmeisesti minäkin sivuutan tieteen. En mä sitä tavallaan sivuuta, mutta se ei myöskään vaikuta mun ruokavalioon. Viimeksi dieettasin perus hiilariruokavaliolla ja ensi kerralla saatan vetää jollain muulla. Vaikka carnivorella, jos tulee sellainen fiilis. Ei tämä niin vakavaa ole.

Mielenkiintoista tutkittuja asioita on seurata, mutta juupas eipäs -väittelyt, haukkuminen ja vittuilu sen sijaan on ahdistavia.

Pakko kyllä myöntää, että tutkimusten seuraaminen liittyen treeniin ja ruokavalioon on jäänyt nykyään vähemmälle. Se johtuu siitä, että olen punttaillut sellaisen reilun 20 vuotta enkä vieläkään tiedä mikä on paras tapa treenata tai syödä, vaikka tutkimuksia on tullut nähtyä jonkin asian puolesta ja vastaan satoja. Otetaan tästä 20 vuotta eteenpäin, niin tässä ketjussa on ihan samanlainen tappelu eikä mikään ole vieläkään varmaa. Siksi tuhlaan nykyään vähemmän aikaa näiden asioiden miettimiseen. Jos jostain tuleekin joku vakuuttava tutkimus niin jonkun toisen mielestä se ei kelpaa, syystä tai toisesta.

Sitten vielä se, että tutkimusdataa paljon tärkeämpi asia ihan oikeasti on jokaisen ihmisen henkilökohtainen kokemus. Jos jonkun mielestä ketoosidieetti on helpoin tapa dieetata ja sillä onnistuu aina, niin se on sille ihmiselle paras huolimatta mistään tutkimuksista. Jollain toisella se on toinen. Siksi näistä tappelu on vähän turhaa. Sama se on treenissä. Jos tutkimus sanoo, että yksijakoinen kymmenen kertaa viikossa on paras tapa, mutta multa se vie motivaation, niin se on aika kaukana optimaalisesta mulle.
 

Ite tein ennen kaiken ihan vitun tarkkaan, 15v hommailun jälkeen huomasin rupeavani käyttäytymään kuten huru-ukot kun ite oli junnu.
Sen sijaan että olis prosenttiohjelmat ja kalorimäärät ja treeniaikataulut, menen kun jaksan, saatan tehdä kyykkyä 10x10 tai selkätreenin tai 1-jakoisen.
Syöminenkin ja juominenkin keton ulkopuolella vähän niin ja näin[joku 6x50prodea päivässä on ketollakin vaikeaa{niin vaikeaa että itellä vaihtoehtona toinen annos heraa tai jää 5x, päädyin 5x kun siinä on jo heraa hieman}, saati jos ottais vähän perunaa ja leipää ja kaljaa kylkeen]. Huomasin, että kun ei oo mitään kisatavoitteita eikä vertaa itteään Eddie Halliin, vaan jos ihan pakko on niin naapureihin sitten vaikka, niin näinkin kehittyy tarpeeksi :). (toki sinne joku käsitys on rakentunut aivoihin että ihan silmällä näkee ja järjellä tietää mitä syö suunnilleen numeroina ja että progressiot etenee).

Nyt on erikoisen tarkka aikataulu kun meen treenikaverin ehdoilla, 3pvä viikossa on kellonaika valittu, senkin kanssa saatiin jo 1 vapaasti liukuva :).
Tarkoitus on yhdessä tai erikseen lisätä vielä 2 tuollaista liukuvan treeniajan päivää kun kunto kasvaa.
 
Tämä meissä on se suuri ero ja siksi susta näyttää siltä, että ilmeisesti minäkin sivuutan tieteen. En mä sitä tavallaan sivuuta, mutta se ei myöskään vaikuta mun ruokavalioon. Viimeksi dieettasin perus hiilariruokavaliolla ja ensi kerralla saatan vetää jollain muulla. Vaikka carnivorella, jos tulee sellainen fiilis. Ei tämä niin vakavaa ole.

Mielenkiintoista tutkittuja asioita on seurata, mutta juupas eipäs -väittelyt, haukkuminen ja vittuilu sen sijaan on ahdistavia.

Pakko kyllä myöntää, että tutkimusten seuraaminen liittyen treeniin ja ruokavalioon on jäänyt nykyään vähemmälle. Se johtuu siitä, että olen punttaillut sellaisen reilun 20 vuotta enkä vieläkään tiedä mikä on paras tapa treenata tai syödä, vaikka tutkimuksia on tullut nähtyä jonkin asian puolesta ja vastaan satoja. Otetaan tästä 20 vuotta eteenpäin, niin tässä ketjussa on ihan samanlainen tappelu eikä mikään ole vieläkään varmaa. Siksi tuhlaan nykyään vähemmän aikaa näiden asioiden miettimiseen. Jos jostain tuleekin joku vakuuttava tutkimus niin jonkun toisen mielestä se ei kelpaa, syystä tai toisesta.

Sitten vielä se, että tutkimusdataa paljon tärkeämpi asia ihan oikeasti on jokaisen ihmisen henkilökohtainen kokemus. Jos jonkun mielestä ketoosidieetti on helpoin tapa dieetata ja sillä onnistuu aina, niin se on sille ihmiselle paras huolimatta mistään tutkimuksista. Jollain toisella se on toinen. Siksi näistä tappelu on vähän turhaa. Sama se on treenissä. Jos tutkimus sanoo, että yksijakoinen kymmenen kertaa viikossa on paras tapa, mutta multa se vie motivaation, niin se on aika kaukana optimaalisesta mulle.

Ei tässä imo ole kyse yksilöistä. Ainakaan mun teksteissä. Tai ainakin se pitäis kertoa omalla kohdalla. ''Omalla kohdalla on helpompi hallita painoa vs korkee hiilarisella.'' EIkä ''kaikkien tai suurinosa ihmisistäpitäisi syödä vhh tyylillä koska se parantaa kaikilla kognitiivisia taitoja, tekee meistä onnellisia,masennus paranee, terveitä,juoksu ja puntti kulkee, koska se toimii minulla'' Huomaat eron?
On väärin mielestäni sanoa, että jos 1-10% hyötyy niin kaikkien pitäs syyä. Se on vähän sama kun gluteeniton ruokavaliolla henkilöillä paranee suolisto-ongelmat ja vatsa kun 90% voi niitä hyvilä mielin syyä(keliakiasta kärsii muistaakseni suomessa joku 1-3%). Ja koska ne viralliset suositukset on fine suurimmalle osalle, mä voin sanoa, että lähtökohtasesti korkee hiilari on parempi. Ei kaikille, mutta suurimmalle osalle. Valitettavasti tilanne on se, että porukka vetää jo valmiiks aivan liikaa kaloreita- yleensä hiilarin lähteet on se karkki, suklaa linja jolloin se näyttäytyy ''hiilarit lihottaa''.
Se taitaa olla niin että pieni osa ihmisistä taitaa hyötyä vhh tyylisellä vs high carbs. Myöskin lähtökohdat on eri. 35v nainen joka on 160cm pitkä ja painoa 120 hyötyy vhh:sta enemmän kun esim. minä 70kg joka ei aina pysty edes syömään niin paljon että lihoisin. Mutta isossa kuvassa viralliset linjat maasta ja maanosasta riippumatta on erittäin pätevät ja hyödylliset. Valitettavasti esim. jenkeissä ihmisillä ei ole varaa isossa kuvassa syyä vihreetä kun se mäkkisruoka on halvempaa. Ja ollaan rehellisiä- paremman makusta. Helpompi syyä mäkkiruokaa. (mulla tais olla tähän joku pointtikin mut se katos)

Useasti sanonu, että vhh:lla on aikansa ja paikkansa, mä oon lähes aina tarttunu niihin yksittäisiin väitteisiin vhh:n puolesta jotka osottaa jonkun edun vs highcarbs. Ne harvemmin pitää paikkaansa. Tai kuituun.Tai virallisetsuositukset syynä ylipainoon. Tai insuliini.

NOista mikään ei pidä paikkaansa. Ja mulla on vähintäänkin oikeus ne korjata linkkaamalla tutkimus, että asia ei ole näin - vaan näin. Uudestaan; lupaan vaihtaa kantaani mikäli oikeesti vankkaa dataa tulee.

Reenin ja ruokavalion tutkiminen.. varsinkin reenin on ultra vaikeeta. Ruokavalio aiheuttaa tietyn fysiologisen vasteen aina. Sitä on mielestäni helpompi. Moni vs harva-jakosen ero on pienempi kun korkee ja matala hiilarisen ruokavalion.
 
Siinä meillä tiedemies "ei ees lihoamaan syömällä pysty". Voi vittu.
Laske kalorit ja juo öljyä pullosta jos on vatsalaukun koossa joku saatanan harvinainen poikkeama.
 
Siinä meillä tiedemies "ei ees lihoamaan syömällä pysty". Voi vittu.
Laske kalorit ja juo öljyä pullosta jos on vatsalaukun koossa joku saatanan harvinainen poikkeama.
On mua kutsuttu '' läpipaskoks''.

En mä halua juoda öljyä pullosta, Se on epäterveellistä isoilla määrillä. Hankalaa on ollu lihoa.
Päinvastoin, paino tippuu jos mä en punnaa ruokia jotta syön tarpeeks. Tänään menny vasta 200g kaurahiutaleita(keitelly puuroa ja hilloa)paketti hapankorppuja, maito litra ja litra tuoremehua hiilarin lähteinä. Todennäkösesti paino on huomenna tippunu mikäli en syö lisää tänään. Toki ei tää hauska tilanne ole, syöminenkin voi vituttaa ja ainanen nälkä. Kai tää kroppa toimii aineenvaihdunnallisesti ihan kivasti. Vois kyllä jo rauhottuakin, rupee tuota ikääkin jo kohta 30v olemaan. Ei sitä jenkkidiettiäkään viitti harrastaa joka päivä. Hiilarit on siellä 400gramman tietämillä per päivä.

Oon joskus pakkiksellekin kirjottanu kun lopetin reenaamisen tilapäisesti ja söin miten huvitti, painoputos 11kg muistaakseni. :puntti:
 
Viimeksi muokattu:
On mua kutsuttu '' läpipaskoks''.

En mä halua juoda öljyä pullosta, Se on epäterveellistä isoilla määrillä. Hankalaa on ollu lihoa.
Päinvastoin, paino tippuu jos mä en punnaa ruokia jotta syön tarpeeks. Tänään menny vasta 200g kaurahiutaleita(keitelly puuroa ja hilloa)paketti hapankorppuja, maito litra ja litra tuoremehua hiilarin lähteinä. Todennäkösesti paino on huomenna tippunu mikäli en syö lisää tänään. Toki ei tää hauska tilanne ole, syöminenkin voi vituttaa ja ainanen nälkä. Kai tää kroppa toimii aineenvaihdunnallisesti ihan kivasti. Vois kyllä jo rauhottuakin, rupee tuota ikääkin jo kohta 30v olemaan. Ei sitä jenkkidiettiäkään viitti harrastaa joka päivä. Hiilarit on siellä 400gramman tietämillä per päivä.

Oon joskus pakkiksellekin kirjottanu kun lopetin reenaamisen tilapäisesti ja söin miten huvitti, painoputos 11kg muistaakseni. :puntti:
Milläs tasolla rasvat pyörii sitten? Uteliaisuutta kyselen
 
Milläs tasolla rasvat pyörii sitten? Uteliaisuutta kyselen
Mitä kymppipinnasesta jlihasta, 5:stä kananmunasta ja maitolitrasta tulee. Toki kaurahiutaleissakin rasvaa on. Levitteitä en oikee edes laske.
Mitä siitä tulee.. oisko 70-100g lähellä. Vai tarkotatko kehonrasvoja? 10-15. Lähempänä 15.

Edit. pizzaa oon syöny iltapalaks viimesenä 4:nä iltana. Nyt ei oo tarkotus kehuskella tms. jos jonkun korvaan siltä näyttää.
 
Back
Ylös Bottom