Keskustelua koirista

Täällä on ketjuja kuten yleinen lemmikki keskustelu ja muutama tiettyä rotua koskeva ketju, mutta tämä olisi sellainen ketju jossa voi puhua kaikista roduista ja dissata muita lemmikkejä!

Itselläni on sekarotuinen yli 8 vuotias 50% dobberi/25% rotikka ja 25% sakemanni koira joka näyttää melkein puhtaalta Dobberilta ja on todella upea ja älykäs koira :) Itselläni on ollut 3 kissaa ja mua vähän ärsyttää kun jotkut kissa ihmiset väittää, että kissat on älykkäämpiä kuin koirat vedoten , että kissat kyllä osaa ja älyää, mutta niitä ei kiinnosta... Jotkut myös väittävät, että koirat toimivat vain vaistojensa varassa joka ei mun mielestä pidä paikkaansa! Mun koira osaa tosi paljon sanoja ja mun mielestä se ihan logiigalla yhdistelee asioita päässään ku sille puhuu, kun se tunnistaa tiettyjä sanoja välistä! Mulla koira liikkuu joka paikassa mukana paitsi kaupassa tietenkin ja kyllä ihmiset kehuu Mun koiraa fiksuksi koiraksi ja hyvin koulutetuksi.

Minkä rotuisia koiria muilla on ja osaako ne mitä tehdä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä on vajaa parivuotias losopää bokseri, osaa se hyvin syödä, muut hommat ovat vähän niin ja näin. En pidä toveria kovin älykkäänä, jos kohta en pidä muitakaan eläimiä älykkäinä. Vaistojen kanssakin tuntuu olevan vähän niin ja näin. Ja jos on oikein kissamaisen itsepäinen, niin vaikea sitäkään on älykkyydeksi tunnustaa.

Sanojeni ponneksi eläinaiheinen video: https://www.facebook.com/photo.php?v=10150426515606054

Jos joku tämän jälkeen esittää, että edes toinen noista eläimistä on viisas, niin perusteluita otetaan vastaan mitä suurimmalla ilolla :) Oulusa sanoittais: pölijiä ne on.

Vaimo hoitaa treenikaverin Jack Russel-pentua pari kertaa viikossa että kaverini pääsee salille. Olen aina ollut sitä mieltä että hommaan ison koiran kun talo on ostettuna, mutta tuo karvakaveri on kyllä avannut silmiä myös pienemmälle vaihtoehdolle: söpö kuin mikä, syö vähemmän ja lapsiperheeseen turvallisempi vaihtoehto.

Koira ei taida olla mitenkään valtavan älykäs, mutta jos ne ovat miellyttämisenhaluisia kuten villakoirat, niin ne saa tekemään kaikenlaista. Siksi puudelit on kovassa huudossa sirkuksessa. Ns. älykkäin rotu taitaa olla villakoiraa edellä oleva Bordercollie.

Keeshond eli Hollanin pystykorva oli meillä. Mimmi nimeltään. Aivan uskomattoman perherakas, sellainen koira joka seurasi perässä koko ajan ja halusi aina olla lähellä. Eikä tehnyt kirjaimellisesti pahaa perhosellekaan, yksi kauneimmista muistoista Mimmistä oli et kun Mimmi otti kerran varovasti suuhunsa ja käveli jonkin matkaa perhonen suussa ja sit avasi suun ja perhonen lähti lentämään. Sit se söi tosi hauskasti. Kupista otti ruokaa aina suuhun ja tiputti kupin viereen lattialle ja söi siitä.:giggle:
Mimmin lopetus oli ylivoimaisesti kovin paikka mulle itelleni elämmässäni.

Tän näköinen oli Mimmi.

mimmi orvokki.png

Koiran älykkyydestäkin voi olla montaa mieltä.
Onko sellainen koira älykäs joka on miellyttämisenhaluinen ja tekee mitä käsketään, vai onko sellainen koira älykäs joka selvästi miettii kannattaako mun totella.

Koiran älykkyydestäkin voi olla montaa mieltä.
Onko sellainen koira älykäs joka on miellyttämisenhaluinen ja tekee mitä käsketään, vai onko sellainen koira älykäs joka selvästi miettii kannattaako mun totella.
Eipä ihmisten älykkyyttäkään mitata sillä haluaako olla toiselle mieliksi vai haistattaa paskat, ne on enemmän luonteenpiirteitä kun älykkyyttä tai sen puutetta.

Koirissa on tosi fiksuja jotka oikeasti pystyy itsenäisesti ratkasemaan monimutkasempiakin ongelmia, ja sitten on niitä jotka on tyhmiä kuin saappaat. Molemmista kokemuksia.

Eipä ihmisten älykkyyttäkään mitata sillä haluaako olla toiselle mieliksi vai haistattaa paskat, ne on enemmän luonteenpiirteitä kun älykkyyttä tai sen puutetta.

Koirissa on tosi fiksuja jotka oikeasti pystyy itsenäisesti ratkasemaan monimutkasempiakin ongelmia, ja sitten on niitä jotka on tyhmiä kuin saappaat. Molemmista kokemuksia.
On, on. Mulla on esimerkiksi koira joka rakastaa tehdä töitä mun kanssa, palvoo maata mun jalkojen alla, tosi nopea oppimaan. Mutta... se ei oo koskaan oppinut väistämään ihmistä. Se seisoo aina mun tiellä, koska on mun varjo, eikä se väistä vaikka mun pitäisi kulkea sen yli, mitä en pysty koska koira on kookas. Ja mun mielestä se on kyllä tyhmyyttä.

Sitten mulla on ollut koira, jolle joskus heittelin palloa. Kaksi kertaa se haki pallon mutta kolmannella kerralla se vaan katsoi päälle että koitapa hakea itse kun hän ei tästä hyödy mitään.

Jotkut labradorit on mun mielestä tosi tyhmiä koiria, ne vaan heiluttaa häntää, vaikka nekin on tosi palvelualttiita. Mutta niiden päässä ei liiku mitään.

On, on. Mulla on esimerkiksi koira joka rakastaa tehdä töitä mun kanssa, palvoo maata mun jalkojen alla, tosi nopea oppimaan. Mutta... se ei oo koskaan oppinut väistämään ihmistä. Se seisoo aina mun tiellä, koska on mun varjo, eikä se väistä vaikka mun pitäisi kulkea sen yli, mitä en pysty koska koira on kookas. Ja mun mielestä se on kyllä tyhmyyttä.

Sitten mulla on ollut koira, jolle joskus heittelin palloa. Kaksi kertaa se haki pallon mutta kolmannella kerralla se vaan katsoi päälle että koitapa hakea itse kun hän ei tästä hyödy mitään.

Jotkut labradorit on mun mielestä tosi tyhmiä koiria, ne vaan heiluttaa häntää, vaikka nekin on tosi palvelualttiita. Mutta niiden päässä ei liiku mitään.
Yritettiin opettaa meidän hau-eläintä kulkemaan sivulla herkkujen avulla. Ei oppinut, kun ei kiinnosta kulkea sivulla, mutta sen se oppi, että sivulle tulemalla saa herkun. Nyt se yrittää sitä jatkuvasti ja tulee aina vähäksi aikaa sivulle ja tuijottaa anovasti. Sanoisin sitä älykkyydeksi. Tuohon ainakin sopii sun pohdinta. Se on älykäs ja sen huomaa monista pienistä asioista, mutta se ei tee mitään ellei se hyödy siitä itse jotenkin. Ei halua miellyttää. Onneksi se on perso ruoalle ja siten helposti motivoitavissa.

Yritettiin opettaa meidän hau-eläintä kulkemaan sivulla herkkujen avulla. Ei oppinut, kun ei kiinnosta kulkea sivulla, mutta sen se oppi, että sivulle tulemalla saa herkun. Nyt se yrittää sitä jatkuvasti ja tulee aina vähäksi aikaa sivulle ja tuijottaa anovasti. Sanoisin sitä älykkyydeksi. Tuohon ainakin sopii sun pohdinta. Se on älykäs ja sen huomaa monista pienistä asioista, mutta se ei tee mitään ellei se hyödy siitä itse jotenkin. Ei halua miellyttää. Onneksi se on perso ruoalle ja siten helposti motivoitavissa.
Just tämä!
Moni taas ajattelee tällaista koiraa tyhmäksi koska se ei välttämättä tottele kun käsketään. Mutta onko sellainen koira älykäs joka vaikka juoksee seinään käskystä?

Juu, kyllä niissä koirissa älyn puolesta on eroja, kuten myös luonteen. Ihan samojenkin rotujen sisällä.
Yksilöitä ne on siinä kuin muutkin elävät ja ajattelevat olennot.
Itsellä on historiassa kolme edesmennyttä koiraa (Bernin paimenkoira, Irlannin setteri, karkeakarvainen mäyräkoira) ja tällä hetkellä elämää ilostuttamassa 12v karkeakarvainen kääpiömäyräkoira ja 10,5 viikkoa vanha Bernin paimenkoira.

Tästä nuoresta Bernistä ei voi vielä sanoa mitään, kun on siinä vaiheessa kehitystä, että vauhtia on enemmän kuin järkeä :LOL:
Irlannin setteri oli omasta mielestäni ihan helvetin fiksu koira. Se keksi ilman ohjeistusta ratkaisut ongelmiinsa, jopa sellaisiin joita ei välttämättä olisi tarvinnut ratkaista. Kuten esim, että sisäänpäin aukeava ovi avataan niin, että roikutaan siinä kahvassa ja kävellään taaksepäin. Tämä selvisi, kun tuli omatoimisesti kahden lukitsemattoman oven kautta ulos.
Tämä tällä hetkellä perheessä oleva kääpiömäykky on myös keskimääräistä fiksumpi kaveri. Ei välttämättä kovinkaan miellyttämisenhaluinen, mutta tekee mukisematta kaikki sellaiset "temput", joissa on joku järki. Ja sellaisella rauhallisella otteella näyttää ohjeistavan tuota uutta tulokasta.

Edesmenneet Berni ja mäykky oli sitä kategoriaa, joka herkkujen avulla oli helppo saada tekemään ihan mitä vaan. Mutta oma-aloitteisesti ei sitten oikeastaan muita juttuja keksitty, kuin että jos saa jotain syötävää varastettua jollain konstilla.

Yhtään selkeästi tyhmää koiraa ei kuitenkaan itselle ole osunut, kaikki on olleet riittävän fiksuja siihen, että pystyy normaaliasiat opettelemaan ja ainakin suunnilleen myös toteuttamaan niitä.

Sinällään samaa mieltä, mutta ei kai koiralle heitellä palloa sen takia että se halutaan saada hakemaan se pallo, vaan siksi että sillä olisi hauskaa? Eikä koira rynni pallon perään ollakseen mieliksi vaan saadakseen ajaa. Ajavaviettisille se on hauskaa, muille niinkään ei.

Meiän koira heittelee itselleen palloa, koska kyllästy kerjäämään että joku heittäis.

Mulla on ollut taas koiria jotka jaksaa sen pari kertaa hakea pallon ja sen jälkeen ne katsoo että hei camoon, hae itse.

Ei se koirilla varsinaista älykkyyttä ole, vaan edelleen semmoista miellyttämisenhalua ja palkinnon perässä tekemistä. Pitäis ton nyt ihmisten ymmärtää jos yhtään koiria on katsonut. Miksi te luulette, että kaikki koulutukset tapahtuu palkinnon kautta? Ehdollisestaan nameilla jne. Ei se mitään älykkyyttä ole jos umpityhmä koira oppii istumaan sanasta. Meillä jossain vaiheessa yksi teki namin nähdessään kaikki temput mitä oli opetettu jos jollain irtois. Pitää olla kyllä jos tosi naaiivi ihminen jos luulee, että koira ajattelee "Hae pallo ite", ei ajattele :D Jeesus mitä höpötystä. Tossa tilanteessa koira on yksinkertaisesti vain vitun tyhmä eikä se tajua sun haluavan hakea pallon sille, mistä se sen nyt tajuaisi?

Koirilla on jotain alkeellista älykkyyttä ja jotain alkeellisia tunteita, oikeesti, aika tyhmiä ne kuitenkin on ja oppivat syy/seuraus ja palkinto periaatteella asioita.

Koirien ajantaju on mielenkiintoinen, olen lukenut paljon siitä miten koira esim yksinollessaan ei välttämättä tajua oliko isäntä tunnin vai 5 minuuttia pois, mutta pakko niillä on olla jotain käsitystä ajasta. Esim mun Hessu on koko elämänsä tullut kainaloon nukkumaan, jossa on muutamia minuutteja aina nukkumaanmennessä kunnes vaihtaa sitten paikkaa, varmaan tulee kuuma peiton alla. Anyways, se tulee töllöttämään siihen sängyn viereen lattialle (futon lattialla tatameilla) ja seisoo siinä kunnes avaan peittoa ja se tulee kainaloon. Jos taas en reagoi siihen, se odottaa jonkun aikaa ja sitten menee jalkopäähän. Jos koiralla ei ole ajantajua, sen pitäis siinä odottaa koko yö koska ei se voi ymmärtää, silloin onko odottanut sekunin vai tunnin. Mistä se päättelee ettei isäntä ota kainaloon nyt, mikä sen määre sen asian päättelyyyn on?

Ei se koirilla varsinaista älykkyyttä ole, vaan edelleen semmoista miellyttämisenhalua ja palkinnon perässä tekemistä. Pitäis ton nyt ihmisten ymmärtää jos yhtään koiria on katsonut. Miksi te luulette, että kaikki koulutukset tapahtuu palkinnon kautta? Ehdollisestaan nameilla jne. Ei se mitään älykkyyttä ole jos umpityhmä koira oppii istumaan sanasta. Meillä jossain vaiheessa yksi teki namin nähdessään kaikki temput mitä oli opetettu jos jollain irtois. Pitää olla kyllä jos tosi naaiivi ihminen jos luulee, että koira ajattelee "Hae pallo ite", ei ajattele :D Jeesus mitä höpötystä. Tossa tilanteessa koira on yksinkertaisesti vain vitun tyhmä eikä se tajua sun haluavan hakea pallon sille, mistä se sen nyt tajuaisi?

Koirilla on jotain alkeellista älykkyyttä ja jotain alkeellisia tunteita, oikeesti, aika tyhmiä ne kuitenkin on ja oppivat syy/seuraus ja palkinto periaatteella asioita.
Ei vaan se koira vaan ei koe että se pallon nappaus olisi sille jokin palkinto. Kun taas toiset on aivan maanisia ja heittelee jopa itselleen sitä palloa ja palkitsee itse itseään koko ajan. Mun mielestä se taas kielii tyhmästä koirasta kun se ei osaa rauhoittua.

Mun toinen koira on tyhmä, sitä on pennusta asti kielletty menemästä sohvalle ja vielä kolme vuotiaana se ei oo ymmärtänyt että sohvalle ei tulla. Yrittää tunkea siis syliin sohvalle, aina joka päivä vaikka kuinka kielletään. Sen palkinto on se että se saa huomiota kun siihen joutuu koskemaan ja siirtämään puoli koiraa pois sohvalta.
Sitten taas se on tosi nopeasti oppinut että ruoka saadaan vasta kun istutaan ja annetaan lupa. Ja se on tosi nopeasti oppinut sen ja ylpeästi pönöttää istuen että katso mä osaan, anna jo lupa.
Tämä koira myöskään ei opi että keittiön portin päälle ei nousta etutassuilla kun tullaan kotiin. Oon jo harkinnut paimenpoikaa portin päälle. Ja mun mielestä tämä koira on tyhmä.

Noutajat tykkää juosta, ei se ole mitenkään outoa, että koirat innostuu lentävistä asioista. Koira ei ole tyhmä jos sillä on vain energiaa jota se kuluttaa riehumalla ja säntäilemällä. Se voi olla muuten tyhmä, mutta sen juokseminen ja sekoilu ei liity älykkyytteen millään tapaa, ne vain kuluttaa loppumatonta energiaa.

Vuosien aikana koirat oppivat kaikenlaista käytännöllistä mikä helpottaa niiden kanssa elämistä, siis vuorovaikutus omistajan kanssa. Pentuna mennään ovista miten sattuu, ei ymmärretä että hissin ovi aukeaa eri tavalla, mutta ajan kanssa koira oppii asioita ja se on lievää älykkyyttä jo jos oppii asian joka pysyy.

Mutta älykkyys taitaa olla merkittävästi erilaisempaa mitä meillä ihmisillä, mä en usko että koira koskaan ymmärtää että jos mä teen näin, niin tapahtuu x joka johtaa y.

Joku collie tubessa oppi 350 lelun nimen, mutta en tiedä miten legitti juttu se oli.

Viimeksi muokattu:
No tuo ei ole kyllä kolmessa vuodessa oppinut että sohvalle ei tulla ja että portille ei nousta etutassuilla. Eikä että innostuessaan käsiä ei purra.

Sitä oli jossain vaiheessa USA:ssa oikein tutkittukin, koirien älykkyyttä siis. Ja sellaista johtopäätöstä tuli, että vielä ei ihan tarkkaan tiedetä, että kuinka fiksuja ne on, mutta fiksumpia kuin mitä on luultu. Ja eri koirilla sitten erilaisia älyllisiä taipumuksia. Jotkut oppii hyvin temppuja, jotkut on sosiaalisesti älykkäitä, jotkut osaavat ratkaista ongelmia jne. Mutta siinäkin oli sama johtopäätös kuin mitä itse tuolla aiemmin kirjoitin, että ei ole rodusta riippuvainen juttu, vaikka tietyt rodut onkin keskimäärin nopeampia oppimaan temppuja tai sanoja.
Vaan tosiaan, kaksi saman rodun edustajaa voi olla älyllisesti ihan eri päässä skaalaa.

Koirissa on ainakin valtavasti luonne-eroja samassa rodussa. Mulla on 4 villakoiraa ollut ja kaikki erilaisia. Uusin on vielä kasvatettu aivan samalla tapaa kuin vanhempi ja se on ollut laumassa pennusta saakka eikä yksin kasvatettu. Pentuinakin niin erilaiset koirat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom