Keskustellaan ravinnosta

Sä loukkasit mun älykkyyttä yrittämällä tuputtaa moista paleouskontosoopaa. Ja toisaalta olen oppinut, että uskovaisten kanssa ei kannata argumentoida. Siitä ei tule kuin paha mieli. Mutta sähän voit leikkiä tätä ihan yksin, niin säästyy mun aika. Kirjoita googleen "debunking paleo diet" ja keksit löytämiisi väitteisiin vastalauseita ja yrität oikein kovasti uskoa niihin itsekin. Lopulta huomaat, että alkoi vain vituttaa kun nuo "ruokateollisuuden aivopesemät lampaat" ei tajua mistään mitään ja jatkat tyytyväisenä omaa uskomustasi. Mikään ei muutu, mutta mun aika ja hermot säästyi.

Sellainenkin ruokavaliotiedon nolla kuin Scott Abel muuten - miten sen nyt oikein kauniisti sanoisi - ei oikein välitä paleodieetistä tai muista höpöhöpödieeteistä mitkä yrittää olla tieteellisiä, mutta eivät sitä ole.

Ai mitä älykkyyttä? Ihmekkös et ymmärrä uskonnon ja elintapavalintojen eroa, joilla pyritään vähentämään ympäristökuormitusta ja eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa. En edes maininnut mitään paleosta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tule varmaan yllätyksenä, että kemian ala on todella tiiviissä yhteistyössä ruokateollisuuden kanssa.

Kyllä mä ennemmin suosittelen ihan kasvisraaka-aineista tehtyä ruokaa, mutta minun pointtina oli osoittaa, että prosessoiduillekkin elintarvikkeille on vaihtoehtoja, mutta niitä ei ole pakko syödä jos ei halua. Onhan ne lihapihvit ja maitotuotteetkin pitkälle jalostettuja jossa myöskin käytetään ties mitä lisäaineita maun 'parantamsieen'. Taisit ymmärtää väärin lukemaasi.

Tämä on totta. Aika paljon kemiaa sisältää ne kasvispihvit, nyyhtökaurat, soijanakit yms tuotteet, joilla ne hyvät tutkimustuloksetkin kasvisruokavaliosta on saatu. Suomessahan on jopa oma trendi ns sipsarit eli sipsi kalja vegaanit. Eli vege voi olla epäterveellisestikkin.

Maitotuotteita ei minun tietääkseni paljoa jalosteta. Varsinkin uudet homogenittomat maidot on tyyliin iskukuumennettu ja siivilöity. Kiinasta tuotu goji marja sen sijaan on paljon käsitellympi.

Bodarithan noi yleensä käyttävät aika paljon käsittelemätöntä ruokaa: kanaa, riisi, kasvis, salaatti, pähkinä, öjly.
Eli en näe syytä meuhkata tästä jalostusasiasta täällä.

Mä yleensä lopetan lukemisen, kun tulee sana "luonnollinen" tekstissä. Sen löytyminen tekstistä usein ennustaa koko tekstin olevan huuhaata :) Toinen on sitten nämä ruoka- tai lääketehdassalaliitot.

Mä taas yleensä skippaan tälläiset turhat kommentit, jotka yleensä menee henkilökohtaisuuksiin tai asian ohi ja keskityn väitettyihin argumentteihin sekä esille tuleviin asioihin. Lapsille nämä "jos en näe asiaa, niin ei tapahdu."

Voin kertoa sulle lohikäärmeen korjaaja pienen salaisuuden.

Paleo on oikeasti ihan pätevä ruokailumalli ihmiselle, jolla on vatsan ja suoliston ja jopa immuunipuolustuksen kanssa ongelmia. Sehän on yhdistelmä eri diettejä, jonka pohjana on käytetty sitä vanhaa veriryhmädiettiä.

MUTTA UNOHDA SE KAIKKI "lore" mikä sen ympärille on rakennettu. Kaikki paleontologiset sadut vie uskottavuutta muuten toimivalle suurimpia alergeenaja karsivalle ruokailumallille.

Se mikä paleoporukoissa eniten kyrsii on se, että he luulevat että se on ainut ja oikea malli. He olettavat että kaikilla ihmisillä on esim suoliston kanssa samoja ongelmia. Ei ole!

Varmasti on ollut ihan toimiva aikoinaan selviytymisaikakaudella ja toimii vieläkin, mutta kun järjestelmä ei kykene ylläpitämään nykyistä menoa enää. Ihmisiä on niin paljon, että sen luonnollista muotoa ei voi toteuttaa, eikä sille ole edes tarvettakaan nykypäivänä. Parempia ratkaisuja on olemassa, mutta jostain syystä siitä halutaan pitää kiinni. Paleolla ei ole edes mitään tekemistä nykyisen maito- ja lihatuotannon kanssa, josta suurin osa länsimaisista ihmisistä saa ruumiinpalansa ja eritteensä. Ja mitä suolistoon tulee, suolistobakteerikanta on hemmetin tärkeä asia ja siihen ei auta muu kuin olla yhteydessä maaperään, aivan kuten muutkin eläimetkin ovat yhteydessä maaperään. Ruoka täytyy olla siis mahdollisimman luonnollista, niin voidaan säilyttää se hyvä vastustuskyky ja suolistobakteerikanta. Nykypäivän ongelma on todellakin se,e ttä ihminen on eristänyt itsensä betoniviidakkoon. Jenkeissä on juurikin iso ongelma tuo suolistobakteerikannan kanssa.

https://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-y...atsoissa-jotain-mielenkiintoista-tapahtumassa
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2017-01/dci-stc012417.php
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/teollinen_elamantapa_koyhdyttaa_elimiston_bakteerikantaa
http://www.pronutritionist.net/2016/12/suolistobakteerien-hyvinvointia-edistava-ruokavalio/

Suosittelen myös katsomaan YLE areenalta Tiededokumentti: Toiset aivomme (2015)

Ai mitä älykkyyttä? Ihmekkös et ymmärrä uskonnon ja elintapavalintojen eroa, joilla pyritään vähentämään ympäristökuormitusta ja eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa. En edes maininnut mitään paleosta?
Eikö oikeasti sytytä miksi vertaan sun elämänkatsomusta uskontoon? Katso peiliin ja mieti ihan hetki. Ei sun tarvitse mainita paleosta yhtään mitään, koska mä olen kyllä tutustunut näihin höpöhöpöruokavalioihin tarpeeksi hyvin, että tunnistan kyllä paleon. Sä et ole välttämättä ikinä edes ajatellut, että sun ajatukset osuu yksi yhteen paleon kanssa, mutta nyt sait sille nimen.

Maito ei estä antioksidanttejen imeytymistä.. haittaa kylläkin, mutta ei täysin blokkaa.

Tyramiini aiheuttaa päänsärkyä ns juustosyndroomapotilaille..eli ihmisille joilla neurotransmitteriongelmia..ei kaikille. Tuo suonten tukkiminen on ihan höpöä. Samankaltaisia höpöjä on myös puolestapuhujilla: energia, laihtuminen, verenpaine yms..

laktoosi-intoleranssilla ei ole mitään tekemistä ylipainon kanssa..sen nyt sanoo järkikin

Olisit nyt edes tarttunut igf-1, A1-beta caseiinin, beta-lacto globuliiniin.. yms

Joo, siinä täytyy myöntää, että käytin väärää sananmuotoa. Minulla ei tietääkseni ole juustissyndroomaa, mutta tunnen sen päänsäryn, mikäli syön maitoperäisiä juustoja. Se tulee ihan joka kerta- Se oli osasyy sille, miksi vaihdoin juustot kasvisperäisiin.

Miksi se on höpöä? Mistä johtuu sinun mielestäsi verisuonten kalkkiutuminen?

Kyllä tuota on tutkittu mm. Helsingin yliopistossa että laktoosi-intoleranssista kärsivät ihmiset ovat selvästi harvemmin ylipainoisia kuin laktoosia sietävät.

Miksi se on höpöä? Mistä johtuu sinun mielestäsi verisuonten kalkkiutuminen?

Kalkkeutuminen on monen sattumuksen summa.

yksi ja tylsä on perinnölliset tekiät, toinen on d- ja k- vitamiinin puute, kolmas voisi olla yleinen elintason huonominen..ja tässä liikunta näyttelee suurta roolia.
Aika usein suonipotilailla on muitakin onglmia. Veerenpaine, verensokeri, kolesteroli..rasvamaksa.. Nämä käy käsi kädessä liikakihavuuden ja liikasyönnin kanssa.
Liian vähän liikuntaa ja liikaa herkkuja.

Neljäs voisi olla itselle sopimaton ruoka. Jos syöt jotain mitä kroppa pistää vastaan nostamalla immuunireaktioita..saa aikaan kaikkea ikävää. Sen takia en olekkaan viljatonta tai maidotonta ruokavaliota vastaan periaatetasolla, mutta ihmettelen tätä FAD ilmiötä tai muille saarnaamista. Jokainen on vastuussa omasta ruoastaan.

Jos noi korjais aluks niin aika hyvin pitäis mennä vaikka maitoo joisikin sillotällö

Niin, mutta koita nyt ymmärtää, että ne tai ylipäätänsä lähes mikään ruoka-aine ei ole kohtuullisissa määrin haitallista. Vaan on hyödyllisempää syödä monipuolisesti. Se, että välillä syö vehnää, maitoa yms. eikä näin kehitä itselleen mitään yliherkkyyksiä niihin mahdollistaa sen, että voi myös missä tahansa syödä silloin tällöin sitä mitä tekee mieli, eikä aina tarvitse kieltäytyä tai tehdä itsestään mahdollisimmna vaikeaa muille, kun oikeasti ei mitään ongelmaa tai sairautta ole. Lisäksi se nyt vaan on fakta, että mikäli aletaan välttelemään maito,sokeria,vehnää, gluteiinia, lihaa jne. niin aika monet makuelämäykset jäävät kokematta, mitkä ovat minulle ainakin tärkeitä.

Toki se on eriasia, jos oikeasti on jotain ongelmia joidenkin ruoka-aineiden kanssa.

Monipuolisuus perustuu täysin siihen mitä syö. Mä väitän, että syön monipuollisemmin kuin moni sekasyöjistä. Syön päivässä noin 40-60 eri ruoka-ainetta helposti. Pelkästään illallissalaattiin menee jo joku 20 eri raaka-ainetta. En näe siltikään mitään syytä syödä vehnää tai noita muitakaan. noiden muiden tilalla voi helposti käyttää jotain muutakin. Se ei muodosta mitään ongelmaa kenellekkään valita toinen tuote kaupan hyllystä. Ja mitä makuelämyksiin tulee, kannattaa ehkä avartaa ja kokeilal erilaisia kasvismakuelämyksiä, voi löytyä paljon parempaakin. Minä olen kokeillut niin mainitsemasi vaihtoehdot, että kasvisvaihtoehdot. Voin sanoa, ettei mainitsemasi ole mikään makuelämys pitkällä aikavälillä kun niistä alkaa muodostumaan haittoja. Itse en ainakaan tykännyt yhtään siitä, että kun ainoa asia, minkä muutin ruokavaliossani pari vuotta sitten oli vehnäleivän lisäys niin naama turposi vähän ja mahalihavuutta rupesin esiintymään. Se ei ollut hyvä asia ollenkaan. Ainoa asia mitä tosiaan tein perusjuttujen lisäksi, että söin 2 vehnäleipää viikossa. Ajattele sellaisia henkilöitä, jolla on vielä huonommat geenit kuin minulla ja ne syövät vehnäjuttuja joka päivä. Tämä aiheuttaa sen,e ttä tuotteet ovat todella hyviä ja niitä syödään paljon ja siitä sitten tulee lihavuutta. Tässä hyvä esimerkki kun ruokaa muokataan liikaa:

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/meita_lihottaa_liian_hyva_ruoka

Viimeksi muokattu:
Tämä on totta. Aika paljon kemiaa sisältää ne kasvispihvit, nyyhtökaurat, soijanakit yms tuotteet, joilla ne hyvät tutkimustuloksetkin kasvisruokavaliosta on saatu. Suomessahan on jopa oma trendi ns sipsarit eli sipsi kalja vegaanit. Eli vege voi olla epäterveellisestikkin.

Maitotuotteita ei minun tietääkseni paljoa jalosteta. Varsinkin uudet homogenittomat maidot on tyyliin iskukuumennettu ja siivilöity. Kiinasta tuotu goji marja sen sijaan on paljon käsitellympi.

Bodarithan noi yleensä käyttävät aika paljon käsittelemätöntä ruokaa: kanaa, riisi, kasvis, salaatti, pähkinä, öjly.
Eli en näe syytä meuhkata tästä jalostusasiasta täällä.

Kyllä, niin liha kuin kasvispihvitkin. Se ei ole terveellistä pitkällä aikavälillä, mutta ympäristöllisesti parempi vaihtoehto kuin lihatuotannomn jutut. Pointtini oli silti osoittaa että vaihtoehtoja on myös näille.

Kyllä nykyajan maito on aika pitkälle jalostettu ihan lehmästä ja sen ruokinnasta asti. Suosittelen tutustumaan maidon kokonaistuotantoon, eikä vaan siihen, mitä maidolle tapahtuu juuri ennen purkittamista. Gojimarjoja ei ole pakko syödä ja niitäkin voi ostaa luomuna, mutta mieluummin syö vaikka kotimaisia marjoja ja niitä kannattaa keräillä metsiköstä itse sen sijasta. Gojia voi myös kasvattaa itse näin btw. ;)

Eikö oikeasti sytytä miksi vertaan sun elämänkatsomusta uskontoon? Katso peiliin ja mieti ihan hetki. Ei sun tarvitse mainita paleosta yhtään mitään, koska mä olen kyllä tutustunut näihin höpöhöpöruokavalioihin tarpeeksi hyvin, että tunnistan kyllä paleon. Sä et ole välttämättä ikinä edes ajatellut, että sun ajatukset osuu yksi yhteen paleon kanssa, mutta nyt sait sille nimen.

Nämä ovat sinun mielikuviasi ja vastaan vain omista kirjoituksistani ja sanomisistani. Suosittelen keskittymään mieluummin sihen, mitä muut kirjoittaa, kuin keksimään erilaisia mielikuvia ja vertailukohteita.

Viimeksi muokattu:
Kalkkeutuminen on monen sattumuksen summa.

yksi ja tylsä on perinnölliset tekiät, toinen on d- ja k- vitamiinin puute, kolmas voisi olla yleinen elintason huonominen..ja tässä liikunta näyttelee suurta roolia.
Aika usein suonipotilailla on muitakin onglmia. Veerenpaine, verensokeri, kolesteroli..rasvamaksa.. Nämä käy käsi kädessä liikakihavuuden ja liikasyönnin kanssa.
Liian vähän liikuntaa ja liikaa herkkuja.

Neljäs voisi olla itselle sopimaton ruoka. Jos syöt jotain mitä kroppa pistää vastaan nostamalla immuunireaktioita..saa aikaan kaikkea ikävää. Sen takia en olekkaan viljatonta tai maidotonta ruokavaliota vastaan periaatetasolla, mutta ihmettelen tätä FAD ilmiötä tai muille saarnaamista. Jokainen on vastuussa omasta ruoastaan.

Jos noi korjais aluks niin aika hyvin pitäis mennä vaikka maitoo joisikin sillotällö

Mutta oletko sitä mieltä, ettei maidon runsas juominen, joka Suomessa on todella yleistä, aiheuta verisuonten kalkkiutumista? Huomautan vielä, että Suomessa juodaan lehmän maitoa tyyliin eniten maailmassa.

Miksi oletatm, etten ole nähnyt navettaa? Voin kyllä kertoa, että lähin navetta on 15 minsan fillarimatkan päässä, jossa käyn aika useastikin pyöräilemässä kesäisin. Ei kyseessä ole mikään ruokatehdas vaan eläinten teurastamo, ruumiiden säilytyskylmiä ja kaikki sen jälkeiset prosessointitavat. Ei tule varmaan yllätyksenä, että kemian ala on todella tiiviissä yhteistyössä ruokateollisuuden kanssa. Mitä en ymmärrä tukiasioista jos väitän, että Valio on ollut suurin maataloustukien saaja ja mikä teoriani ei ollut uskottava? Miksi oletat että tämä ona ivopesua? Entäs liha- ja maitoteollisuuden aivopesu sinuun? Oletko koskaan kyseenalaistanut sitä? jos et niin mikset?

Kyllä mä ennemmin suosittelen ihan kasvisraaka-aineista tehtyä ruokaa, mutta minun pointtina oli osoittaa, että prosessoiduillekkin elintarvikkeille on vaihtoehtoja, mutta niitä ei ole pakko syödä jos ei halua. Onhan ne lihapihvit ja maitotuotteetkin pitkälle jalostettuja jossa myöskin käytetään ties mitä lisäaineita maun 'parantamsieen'. Taisit ymmärtää väärin lukemaasi.

Kannattavampaa kenelle? Ainakin tilan tarve vähenee hurjasti, joka tuo säästöjä niin rahallisesti kuin ympäristöllisesti. Nykyinen kuorma on niin iso, ettei se ole kestävällä pohjalla. Jotain on pakko tehdä. Väestö edelleen kasvaa. Kyllä lämpösumma sanoo aika paljonkin, kuten varastointikin. Itse puutarhailen, niin tiedän aika paljon näistä kasvuolosuhteista, yms. Kasvihuoneitakin on olemassa ja ihan rakennuksia, jossa voi kasvattaa jopa talvisin. Ei tule varmaan yllätyksenä et kaupasta saa talvisinkin niin kotimaista kuin ulkomaalaisiakin kasviksia.

Juustoista käytän kyllä vegejuustoja välillä, mutta aika harvoin. Ne on lähinnä makuelämyksiä kuin varsinaista ravintoa. Rahkaa en käytä, enkä jugurtteja. Jäätelöä valmistan itse banaanipohjasta tai jostain muusta.

Minullakin on sulle hieno video
View: https://www.youtube.com/watch?v=csZZKXsx7RY

Okei, olet oikein pyöräillyt navetan ohi ja harrastat puutarhanhoitoa. Siinä onkin hyvä pohja heittäytyä "ammattilaiseksi". Vähän sama kuin sanoisi, että tiedän bodauksesta kaiken, kävelenhän joka päivä. Se että istutat parille neliölle jotain, on ihan eri asia kuin se että Suomessa suurimmat tilat viljelevät yli 500 hehtaaria. Tuskin otat maaperänäytteitä, mietit esimerkiksi fosfori- ja kalkkitasoja lannoitusta suunnitellessa ja EU:n ohjeita lukiessa, suojavyöhykkeitä vesistöihin, viljelykiertoa, korjuuajankohtaa ym mukavaa.

Minulla on ihan alalle koulutus ja kokemusta siitä. Tämän johdosta tunnen lukuisia maatalousyrittäjiä. Nimittäisinkö itseäni asiantuntijaksi? En. Erotanko ihan täydellisen mutuilijan sellaisesta joka ymmärtää mistä puhuu? Kyllä.

Kerrotko minullekin miten se eläimen kiertokulku syntymästä ruokapöytään mielestäsi tapahtuu? Ihan lehmän, kanan ja sian osalta riittää. Jätetään pienemmät tuotantomuodot tästä pois. Lisäksi otetaan ihan maustamaton liha. Varsinkin tuo prosessointi ja "vaikka mitkä lisäaineet" kiinnostavat tässä tapauksessa. Myös maidon kiertokulku lypsystä maitopurkkiin ja ne salaiset lisäaineet kiinnostavat. Täytyyhän sinun nämä perusteet tietää, eikö?

Googlella selviää, että miksi Valiolle maksetaan tukea. Sama käytäntö on koko EU:ssa, toki siellä "salaliitossa" on mukana joku muu kuin Valio.

"Koulumaitotuki on yksi EU:n markkinatuista, joka on ei ole tukea meijereille vaan maidon loppukäyttäjille.
Valiolle maksettiin viime vuonna viljelijätukia kolme miljoonaa euroa. Yhtiö muistuttaa, että miljoonat koostuvat suurimmaksi osaksi koulumaitotuesta ja maitojauheen myynnistä interventiovarastoon.
Viime vuonna Valion kautta kiersi noin 1,8 miljoonaa euroa koulumaitotukea.
Varsinaista tukea maksettiin marjojen varastointiin 98 455 euroa.
Koulumaitotuesta hyötyvät lähinnä kunnat, koska ne voivat ostaa päiväkoteihin, kouluihin ja oppilaitoksiin maitoa halvemmalla, Valio muistuttaa tiedotteessaan. Yhtiö hakee tukea loppukäyttäjien puolesta ja alentaa myymiensä maitojen hintoja tarkalleen tuen määrällä.
Koulumaitotuki on yksi EU:n markkinatuista, joka on ei ole tukea meijereille vaan maidon loppukäyttäjille."
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/valio-tarkentaa-koulumaitotuki-ei-päädy-yhtiön-taskuihin-1.141556

Maatalouden liiketoiminnasta etkä ylipäätään maataloudesta et tunnu ymmärtävän mitään. Esimerkkinä lypsykarjatiloilla pellon määrä on suoraan sidottu eläinmäärään. Lisäksi edelleen odottelen vastausta siihen, että mitä se peltohehtaari mielestäsi maksaa ja mitä viljelijä tienaa tonnista viljaa? Lisäksi tuo tilantarpeen määrä nyt oli jo suorastaan hupaisa heitto. Ymmärrätkö paljonko peltoa kannattava kasvitila vaatii ja mihin se vilja säilötään? Tai missä ne traktorit, kylvökoneet ja muokkauskoneet säilytetään? Navetta on nykypäivänä vain yksi osa sitä tilantarpeesta.

Tiesitkö että ongelmana ei ole tälläkään hetkellä se, ettei ruuan tuotanto riitä vaan se, että siitä menee liian suuri osa hävikkiin?

Onhan se mutuilu foliohattu päässä varmasti hauskaa, mutta joskus kannattaa tutustua ihan faktoihin.

Mutta oletko sitä mieltä, ettei maidon runsas juominen, joka Suomessa on todella yleistä, aiheuta verisuonten kalkkiutumista? Huomautan vielä, että Suomessa juodaan lehmän maitoa tyyliin eniten maailmassa.

En ole sitä mieltä.

Itseasiassa joidenkin lähteiden mukaan vereen saadaan paremmin tai siis enemmän kalkkia syömällä vihreää, kuin valkoista (maitoa). Eli se kaikki maidon kalkki ei edes imeydy. Jos sulla on paljon vihreää syövänä vegenä kalkin siirto ongelmia verisuonitasolla ( esim k-vitamiini puutos) niin tukkeutuu ne sielläkin.

Liika maidon kulutus voi kyllä edesauttaa asiaa, niinkuin minkä tahansa liikakäyttö.

Monipuolisuus perustuu täysin siihen mitä syö. Mä väitän, että syön monipuollisemmin kuin moni sekasyöjistä. Syön päivässä noin 40-60 eri ruoka-ainetta helposti. Pelkästään illallissalaattiin menee jo joku 20 eri raaka-ainetta. En näe siltikään mitään syytä syödä vehnää tai noita muitakaan. noiden muiden tilalla voi helposti käyttää jotain muutakin. Se ei muodosta mitään ongelmaa kenellekkään valita toinen tuote kaupan hyllystä. Ja mitä makuelämyksiin tulee, kannattaa ehkä avartaa ja kokeilal erilaisia kasvismakuelämyksiä, voi löytyä paljon parempaakin. Minä olen kokeillut niin mainitsemasi vaihtoehdot, että kasvisvaihtoehdot. Voin sanoa, ettei mainitsemasi ole mikään makuelämys pitkällä aikavälillä kun niistä alkaa muodostumaan haittoja. Itse en ainakaan tykännyt yhtään siitä, että kun ainoa asia, minkä muutin ruokavaliossani pari vuotta sitten oli vehnäleivän lisäys niin naama turposi vähän ja mahalihavuutta rupesin esiintymään. Se ei ollut hyvä asia ollenkaan. Ainoa asia mitä tosiaan tein perusjuttujen lisäksi, että söin 2 vehnäleipää viikossa. Ajattele sellaisia henkilöitä, jolla on vielä huonommat geenit kuin minulla ja ne syövät vehnäjuttuja joka päivä. Tämä aiheuttaa sen,e ttä tuotteet ovat todella hyviä ja niitä syödään paljon ja siitä sitten tulee lihavuutta. Tässä hyvä esimerkki kun ruokaa muokataan liikaa:

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/meita_lihottaa_liian_hyva_ruoka
Varmasti syöt monipuolisemmin kuin joku sekasyöjä peruspertti, mutta voisit syödä vieläkin monipuolisemmin, ellet olisi ihme rajoituksillasi pilannut suolistobakteeri kantaasi ja suolistosi terveyttä, minkä tuo vehnäleipä kokeilusi hvyin todistaa. Eli vai olikohan kuitenkin niin, että kun et ollut pitkiin aikoihin syönyt vehnää, niin sen lisäämisen takia ei vatsasi ja suolistosi sitä enää kestänytkään. Olettaen siis, että aiemmin olet jossain kohtaa elämääsi pystynyt syömään vehnää?

Kaikenlaisia kasvis-, raaka-, terveellisiä herkkuja on kyllä kokeiltu, mutta ei ne vedä vertoja aidoille. Eikä niitä ole joka paikassa tarjolla. Mitäänhän ei ole pakko syödä ja omasta elmästään voi tehdä juuri niin vaikeaa kuin haluaa. Itse aion ainakin pitää sen helppona ja minusta on vain hyvä asia, että pystyn syömään kaikkea siitä aiheutumatta minulle sen kummempaa haittaa. Se mikä merkkaa on kuitenkin se, mitä yleisesti syö eikä sillä ole terveyden kannalta mitään merkitystä, jos esim. kerran viikossa syö näitä "haitallisia" ruoka-aineita.

Kyllä nykyajan maito on aika pitkälle jalostettu ihan lehmästä ja sen ruokinnasta asti. Suosittelen tutustumaan maidon kokonaistuotantoon, eikä vaan siihen, mitä maidolle tapahtuu juuri ennen purkittamista.
Kerropas nyt meillekin, että miten se nykymaito on "aika pitkälle jalostettu" ja millaista se lehmän ruokinta on? Mulla sattuu olemaan tallessa aiheesta kouluaikainen excelikin syntymästä lypsylehmään, niin odotan mielenkiinnolla millaista ylitsevuotavaa faktaa sinulta tulee yli opettajien, joilla on yliopistokoulutus aiheesta ja useammalla lisäksi tilataustaa.

Nämä ovat sinun mielikuviasi ja vastaan vain omista kirjoituksistani ja sanomisistani. Suosittelen keskittymään mieluummin sihen, mitä muut kirjoittaa, kuin keksimään erilaisia mielikuvia ja vertailukohteita.
Tarkoitat varmaan, että kannattaisi keskittyä siihen mitä muilla on sanottavaa? Kyllä mä sun kirjoituksiin keskityn, mutta siihen sanomaan ei oikein kykene, ei ainakaan vakavalla naamalla. Vähän liian hapokasta. :ROFLMAO:

Lehmän maito tutkitusti torjuu antioksidanttien imeytymistä. Tämä ei ole millään tasolla hyvä asia. Maidossa on myös tyramiinia, joka laukaisee päänsärkyä. Se edistää myös verisuonten kalkkiutumista. On myös tutkittu, että laktoosi-intoleraatikot on muita harvemmin ylipainoisia sekä jopa täällä todettiin että maitoa juodaan liikaa ja lihaakin syödään liikaa. Onko tälläisiä asioita otettu tutkimuksissa huomiion vai mitä siellä on tutkittu edes ja kenen rahalla ja intressillä? Et nyt kertonut millaisiin tutkimuksiin viittaat edes.
Onko nuo mainitsemasi asiat kovinkin isoja asioita kokonaisterveyden kannalta? miksi viranomaiset jotka on meidän terveydestä vastuussa ei puhu enemmän näistä maailmaa mullistavista pahoista aineista? Taasko ruokateollisuuden isot yhtiöt maksaa kaikki tutkijat, kaikki vastuuviranomaiset hiljaiseksi? Mä sijotan niin ison summan kun mahdollista ruokateollisuuteen kun varaa ostaa kaikki hiljaseksi. Näyttää sen verran hyvältä sijotuskohteelta.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=gao+Dairy+Products+Consumption+and+Risk+of+Type+2
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22893781
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=stonehouse+meta-analysis+2016
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25740747
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21617020
Noin 50-70 tutkimuksen dataa. Nämä ovat sinulle mitättömiä ilmeisesti? Ei merkitse sinulle mitään tutkimukset, meidän sekä euroopanelintaviketurvallisuusvirastot tai tutkijoiden sana? Jos mä oisin yhtä ahtaalla keskusteluss/väittelyssä kun sinä- minä todennäkösesti toimisin samoin että tarttuisin joka ainoaaan lillukanvarteen. Eikös teillä vege-hihhuli-puunhalaajilla ois tärkeempää yrittää maailmaa pelastaa esim tarttumalla tupakan ja alkoholiin ongelmiin maidon mahdolliseen(josta on muuten tutkmisdataa myöskin toiseen suuntaan- tämän ignoorasit tietoisesti(?) hienosti) antioksidantten imeytymisen blokkkaamiseen tai imeytymisen ongelmiin? Kun oikein katsoo tarkasti (ja ignooraa) ja yrittää logiikkaa käyttää niin jopa tupakan saattaa saada näyttämään hyvältä vaihtoehdolta mutta pitääkö koko tieteen konsensus muuttaa tupakkaa suosivaksi yhdestä syystä kun sen sijaan on 100 muuta syytä välttää tupakkaa. Sinun logiikalla pitäisi.

Kasvikset nimenomaan on tieteessä julistettu terveellisiksi, noita sinun mainitsemiasi ei niinkään, vaan niissä on keskitytty tutkimaan niiden haittavaikutuksia. Itsekin kirjoitit että ne ovat lähinnä neutraaleja. Niistä ei siis ole juurikaan hyötyä kropalle.

Ja tämä kommmentti ratkas sen että en oikein viitti aikaani kuluttaa näin typeriä laukovalle. ´´maidosta ja tai lihasta ei ole hyötyä juur ikaankropalle´´- jumalauta *tähän se vanha pääseinään hymiö*

Ja tässähän ei ollut kyse pelkästään ravintoaineista ja näiden terveysvaikutuksesta vaan näiden tuottamisen vaikutus ympäristöön ja eläimiin sekä kaikkeen muuhun, eli juuri sitä, mitä nuo dokkarit käsittelee ja sen sä skippasit ihan kokonaan.

Niin kauan kun kolme suurinta tupruttaja maata ei vähennä päästöjämerkittävästi ei aio mikasan poika pistää tikkuakaaan ristiin ympäristöystävällisyyden puolesta.(tämän enempää)

Viimeksi muokattu:
Mä taas yleensä skippaan tälläiset turhat kommentit, jotka yleensä menee henkilökohtaisuuksiin tai asian ohi ja keskityn väitettyihin argumentteihin sekä esille tuleviin asioihin. Lapsille nämä "jos en näe asiaa, niin ei tapahdu."
Skippaan koska en vaan enää jaksa noita ravintohuuhaa juttuja. Niitä on netti pullollaan ja kaikkialla ne on tutkimusten avulla alas ammuttu. Mutta aina ne vaan jatkuu ja nousee jostain uudestaan esiin. Aina samat kirsikan poiminnat tutkimusten suhteen ja väärin tulkinnat oman uskonnon eduksi. Kunnolla vastaaminen ison työn ja ajankäytön takana. Siksi sitä vaan ei jaksa enää käyttää aikaansa lukemalla pidemmälle jos huuhaa haisee heti alkumetreillä. Mielummin keskittyy lukemaan niiden tekstejä joiden on todennut vuosien saatossa tulkitsevan tutkimuksia objektiivisesti.

Ketjun aloittajalle; älä missään nimessä erehdy pitämään dokkareita hyvänä tietolähteenä. Siellä on asiaakin seassa, mutta viihdettä ne pääasiassa on. Näissä jutuissa vanha kunnon lukeminen on ainoa järkevä vaihtoehto. Lähdekritiikki on toki ykkösjuttu näissäkin.

Ja noi löyhät asiayhteydet, joita @Dragofix viljelee, on hyvä esimerkki dokkarien vaikuttamiskeinoista. Korrelaatio vs kausaliteetti, aika iso ero.

Suositut

Back
Ylös Bottom