Kesätyöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Munqi
  • Aloitettu Aloitettu
vittu mitä velliperseitä tänne kirjoittelee..porukka vinkuu paskoista liksoista jossain kesäduunissa. luuleeko joku ihan oikeasti että kukaan alkaa maksamaan kouluttamattomalle ja kokemattomalle hamppitukalle muutaman viikon hanttihommista lääkärin palkkoja? sylettää tuollainen asenne, mitään ei olla valmiita tekemään mutta palkan pitäisi kuitenkin juosta vähintään yhtä hyvin kuin toimitusjohtaja-iskällä.

itse muistan kuinka vielä pari vuotta sitten ihan mielelläni olisin seisonut vaikka aidan seipäänä motarin varrella kunhan ylipäätään sai jotain duunia ettei ihan joutilaana tarvinnut olla. ensimmäisiä oikeita itse hankittuja työpaikkoja kun ei välttämättä kannata hakea pelkän rahan takia. helvetin hyviä suhteita ja kokemuksia olen saanut hommasta kuin hommasta vaikka liksa ei oo alussa ollut juuri minimituntipalkkaa kovempi.

suurin osa teistäkin asuu varmasti vielä porukoilla joten tuskin teillä kaksisia pakollisia menojakaan on..eri asia toki ihmiset joilla ei yksinkertaisesti talous kestä sitä 6€ tuntipalkkaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Satuinpa onneks saamaan kans töitä paikalliselta tehtaalta, joka valmistaa hirsitaloja.. onneks! täs viikon lomailussa aika käyny jo pitkäks...

Hirsiä meen pakkaamaan, kohtuullisen raskasta 8h jälkeen..

Tuli tässä muute nyt mieleen ku kävin viemässä työhakemuksen sittarii, ni multa kysyttiin et minne osastolle sinne haluaisin töihin.. sanosin että samapa tuo, mut ei mieluusti kassalle.
Ni tämä sanos mulle et sittaris ei laiteta alle 18v. ikäisiä kassalle..
Et näköjään on paikastaki kiinni et haluaako ne laittaa alaikäsen siihen kassalle.

Eikös se ole laissakin kiellettyä, alle 18 v ei saa olla tekemisissä rahojen kanssa? Ainakin muistelisin näin olleen kun itse olin kassaneitinä.

no en minä ainakaan ihan millä palkalla vaan alkais tekeen töitä. Täytyy nyt joku arvo ajalleen antaa. Esimerkiksi täällä kunnalta saa 27€/päivä ja työpäivät on ~7 tuntisia. Itse pääsin tai olen jo reilun kuukauden ollutkin töissä. Rankkaa ruumiillista työtä ja kokoajan tekemisissä maustepölyn kanssa ja palkka on vähän vajaa 9€ tunnissa. Kelpaa mulle.

Oon ollu kahtena viime kesänä kunnan huippuduunissa 4,54e/h-palkalla. 6h päivät, ei kuitenkaan mitään kovin vaativaa hommaa. Silloin se vitutti (vituttaa kyl vieläkin), mutta jostain sitä rahaa piti saada.

Näin kirjoitusten jälkeen pääsin sitten suhteilla "parempiin" hommiin, josta saa myös huomattavasti parempaa palkkaa. Kesäkuun loppuun asti on töitä, sitten parin viikon loma ennen inttiä. Olen kyllä erittäin tyytyväinen tilanteeseeni. Moni kaverini on hakenut töitä, muttei mitään ole auennut.

^Ja mitä tuohon alle 18-v. kassaneiti-juttuun tulee, niin kyllä niitä alaikäisiä näkee välillä kassoillakin. Tuttu puhui jotain, että silloin pitää olla joku täysi-ikäinen samassa vuorossa vähän niinkuin valvomassa tjsp. Tämäkin taitaa olla paikkakohtaista, niinkuin aiemmin jo mainittiin.

tohon ala-ikäisenä kassallaolemiseen vielä, niin ihmetteln kyllä miksi ala-ikäiset saavat myydä alkoholia ja tupakkaa:wtf: tai ainakin kaveri sai kun ala-ikäisenä kaupan kassalle meni töihin.

Ei kai lakien mukaan alle 18v saisi olla kassalla juuri tupakkien ja kaljojen vuoksi. Vaan empä tiedä kaikeenmaailman laeista:D

Itse laitoin vuoden alusta viitisentoista kesätyöhakemusta, kaikki omalle alalle (koneinsinööriopiskelija). Kolmeen paikkaan pääsi ja valitsin työnjohtajan hommat suurella telakalla. Palkka on erinomainen ja vihjailtu on että hommissa voisi jatkaa syksyllä.

Koulua takana kolme vuotta, opinnäytetyö valmistuu tässä kesällä ja syksylle jäi vain pari kurssia mitkä ei vaadi koululla oloa. Ennen joulua paperit pihalle.

Näin kurjat olot pian valmistuvilla insseillä..

Mun mielestä myös ihan pelkkä rahan käsittely, siis kun puhutaan luottokortit jne jne niin ei saa olla alle 18 vuotias töissä. Itse myös opiskelemassa joten luulisi että löytyisi edes harjoittelupaikkaa, mutta ei vaan löydy. Suurin osa menee suhteilla ja moni firma laittaa vain pakosta ilmoituksen nettiin, vaikkakin ne työpaikat on jo oikeasti jaettu työntekijöiden lapsille jne.

vittu mitä velliperseitä tänne kirjoittelee..porukka vinkuu paskoista liksoista jossain kesäduunissa. luuleeko joku ihan oikeasti että kukaan alkaa maksamaan kouluttamattomalle ja kokemattomalle hamppitukalle muutaman viikon hanttihommista lääkärin palkkoja? sylettää tuollainen asenne, mitään ei olla valmiita tekemään mutta palkan pitäisi kuitenkin juosta vähintään yhtä hyvin kuin toimitusjohtaja-iskällä.

itse muistan kuinka vielä pari vuotta sitten ihan mielelläni olisin seisonut vaikka aidan seipäänä motarin varrella kunhan ylipäätään sai jotain duunia ettei ihan joutilaana tarvinnut olla. ensimmäisiä oikeita itse hankittuja työpaikkoja kun ei välttämättä kannata hakea pelkän rahan takia. helvetin hyviä suhteita ja kokemuksia olen saanut hommasta kuin hommasta vaikka liksa ei oo alussa ollut juuri minimituntipalkkaa kovempi.

suurin osa teistäkin asuu varmasti vielä porukoilla joten tuskin teillä kaksisia pakollisia menojakaan on..eri asia toki ihmiset joilla ei yksinkertaisesti talous kestä sitä 6€ tuntipalkkaa.

Mulla on ainakin se, että omaan enemmän kokemusta kuin moni 5v vanhempi ja olen työssäni ihan yhtä hyvä kuin koulutetut ja paikassa kauemmin olleet ihmiset, joten ei hirveästi nappaa aloittaa jostain harjoittelijan palkasta. Kävin sen vaiheen läpi jo kauan sitten viimeisessä työssä, joten kai se nyt on ihan ymmärrettävää jos turhauttaa, kun laitetaan samalle viivalle just näiden hamppitukkien kanssa? Kyllähän mä pärjäisin jollain 6e/h palkallakin (en asu kotona, mutta silti), mutta turhauttavaa se silti on.

Eikös se ole laissakin kiellettyä, alle 18 v ei saa olla tekemisissä rahojen kanssa? Ainakin muistelisin näin olleen kun itse olin kassaneitinä.

Meillä oli jotenkin niin, että esim. minä aloittaessani (olin 17v) sain olla kassalla ja myydä kaljaa, tupakkaa ja tiskiltä "irtojuotaviakin", koska vuorossa oli aina vastuuhenkilönä joku vanhempi. Sama ravintolassa alkoholipassin kanssa, eli esim. tarjoilijalla ei tarvitse olla sitä, kunhan vuorossa on joku jolla on.

Se ei kamalasti merkkaa, onko työssään hyvä, koulutusta arvostetaan silti enemmän useimmissa paikoissa.

Se ei kamalasti merkkaa, onko työssään hyvä, koulutusta arvostetaan silti enemmän useimmissa paikoissa.

Totta, mutta kokemuslisien kanssa pääsisi samaan palkkaan kuin koulutettu ja sitä lisää noi on kauhean vastahakoisia maksamaan, sillä olen porukan ainoa joka olisi oikeutettu siihen. Mutta sama se kai loppupeleissä on, en jaksa enää hakea uutta paikkaa ja tykkään tosi paljon tosta, vaikka se onkin ns. paskaduunia.

No itse menen kesätöihin mäkkäriin :D

Itselläni sama homma, eka vuoro 4.6. :D Hakemuksia laittelin toistakymmentä eri työpaikkoihin. Pääsin numeropalveluhoitajan paikan ryhmähaastatteluun, oisin haastattelijan mukaan päässy töihin ellei mulla olisi koulu loppunu vasta toukokuun lopussa. :jahas: Liksa olisi ollut hyvä, 9e ja rapiat koeajalla ja koeajan jälkeen olisi noussut yli 10 euroon. Meinasin nyt joutua teleoperaattorin puhelinmyyjäksi, mutta sitten tuli pelastava haastattelukutsu mäkkäriin. Kesän jälkeen jatkan hommia sitten koulun ohessa.

Olin jo asennoitunut viettämään tämän kesän työttömänä, kunnes pari viikkoa sitten tulikin soitto firmasta jossa työskentelin viime kesän, että heiltä löytyykin töitä. Aikaisemmin keväällä sanoivat, etteivät ota kesäduunareita ollenkaan. Voikin pitää vähän parempaa elintasoa kesän ajan yllä, kun palkka on 11€ + 3-5€ lisiä/h. Ja suuressa varastossa siis keräilijänä pääkaupunkiseudulla.

Mun mielestä myös ihan pelkkä rahan käsittely, siis kun puhutaan luottokortit jne jne niin ei saa olla alle 18 vuotias töissä.

Olisko sulla heittää tähän jotain faktaakin, lakitekstiä vaikka? Kuulostaa vahvasti häränpaskalta. Ei tarvi esimerkiks kovin monen jäätelökioskin otantaa ottaa kun löytyy alaikäisiä käsittelemässä rahaa ihan yksin.

En nyt tiedä olenko väärässä(hyvin mahdollista), vai onko mahdollisesti vuosien aikana säännöt muuttuneet siitä ajasta kun itse olin alalla töissä. Löysin tälläisen lainauksen nopealla googlettamisella:

"Osuuskauppa Arinan edustajan, henkilöstöpäällikkö Minna Savikon mukaan toiveissa on, että kesätyöntekijä olisi jo 18 -vuotta täyttänyt, sillä kassatyöskentelyssä vaadittava rahankäsittely edellyttää täysi-ikäisyyttä"

Tässä vielä vaatekaupan kassan esimerkki-> yli 18 vuotta: http://www.kappahl.com/fi/corp/YRITYS/USEIN-KYSYTTYA/TYOPAIKAT/

Ikäraja kassatyöhön on useimmissa yrityksissä 18 vuotta(Lähde: http://www.turunsanomat.fi/extra/?ts=1,3:1010:0:0,4:10:0:1:2002-12-30,104:10:136066,1:0:0:0:0:0:)

Eli veikkaisin että näissä jäätelökioskeissa rahaa on niin vähän pelissä eikä niissä kaiketi korteilla voi maksaakkaan vai voiko? En tiedä. Kuitenkin ei ole niin isoja rahoja pelissä kuin kaupoissa. Siinä varmaan selitys.
Ihan samapa tuo nyt periaatteessa on.

En ole kyllä ikinä kuullut, että kassatyöntekijän tulisi olla täysi-ikäinen. Jos käsitellään tupakkaa ja/tai alkoholia, samassa tilassa tulee kuitenkin olla täysi-ikäinen vastuuhenkilö "valvojana" (esimerkiksi toinen kassatyöntekijä).

Ikärajat laitetaan useimmiten juurikin tuon päihdemyynnin helpottamiseksi ja muutenkin voidaan olettaa hakijan kokemuksen ja vastuuntunnon riittävän varmemmin kuin esimerkiksi 15-vuotiaan kohdalla.

Mitä maksaa yritysrekisteriin pääseminen? Onko mitään järkeä esim. 16 v:na "kesätyöksi" perustaa erittäin pienen pääoman toiminimi-yritystä: Leikata ruohoa, rakentaa vaikka linnunpönttöjä, kerätä onkimatoja ja myydä, tai mitä tahansa?

Eipä löytynä omalta alalta mitään kesähommia, tosin eipä täs ekavuotisena amk.ssa ja laman aikaan paljon ollutkaa toivoa. Onneks kuitenkin pari kk naapurin kans sähkölinjojen raivaamista/oksimista. Urakka hommaa ja pitkää päivää, niin hyvin jää kyllä rahaa käteen, varmasti paremmin kuin mistään muusta tällä hetkellä:) Ei tosin kovin ihmissuhde ystävällistä hommaa mennä toisen taimikkoon tekee uraa, jos linja sattuu siitä menee yli, mut minkäs teet :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom