Kesätyöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Munqi
  • Aloitettu Aloitettu
taitaa aika harvassa firmassa olla sellainen tilanne ettei olisi porukkaa potkittu mäkeen yt:issä tai pistetty pakkolomalle. Silloin tosi nihkeetä päästä kesätöihin jo lainkin puolesta.

Nyt kannattaa olla sinnikäs ja soitella ahkerasti paikkoihin(muuten ei varmasti onnaa) ja jos saa töitä, saa onnitella itseään kyllä kovasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pääsin jakelemaan ilmaisjakelulehteä kesäks.:D Ei siinä rikastumaan pääse, mut onpahan jotain tekemistä. Tuli ihan päähänpistona tänä aamuna toi homma ja soitin heti niin huomenna pääsen aloittamaan.

Kaikille opiskelijoille tiedoksi. Hakekaa kesältäkin tuet ja ilmottautukaa kesäkursseille, vaikkette sinne menisi. 8000€ saa tienata vuodessa jotta ne tuet saa. Ilmasta rahaa näin lama-aikana:pano:

Ilmaista lainaa, tarkoittanet, jollei opiskelu maita 4,8op:n edestä per kk. Maksuaikaa korottomalle ja kuluttomalle lainalle on seuraavaan maaliskuuhun. :D

juu kesätukia haettu niille kuukausille millä kurssi on. Ei ne maksa jos et opiskele niillä kuukausilla 4.8 opintopisteen edestä.

Ja eipä ole mullakaan sen kummempia töitä. Noh aina sitä jostain rahaa kehittelee.

Ei ole itseltä peritty koskaan mitään takasin, vaikka olen joka kesä hakenut kesäopintotukea ja en ole koskaan opiskellut kesällä. Riittää että opiskelee hieman ahkerammin syksyllä ja keväällä. Itsellä kävi tuuri ja sain sovittua kesätyöt ennen kuin firmasta ilmoitettiin että yhtää kesätyöläistä ei tänä kesänä palkata. Meidän ikäluokasta on tulossa kovaa vauhtia väliinputoaja ikäpolvi. Opiskellaan kovasti sen eteen kesällä että valmistuttaisiin, mutta kun valmistutaan niin ei ole työkokemusta kesäduuneista ja sen oikean työpaikan saanti vaikeutuu. Tuskin ensi kesäkään on ruusuilla tanssimista kesätöiden suhteen. :(

Ei ole itseltä peritty koskaan mitään takasin, vaikka olen joka kesä hakenut kesäopintotukea ja en ole koskaan opiskellut kesällä. Riittää että opiskelee hieman ahkerammin syksyllä ja keväällä. Itsellä kävi tuuri ja sain sovittua kesätyöt ennen kuin firmasta ilmoitettiin että yhtää kesätyöläistä ei tänä kesänä palkata. Meidän ikäluokasta on tulossa kovaa vauhtia väliinputoaja ikäpolvi. Opiskellaan kovasti sen eteen kesällä että valmistuttaisiin, mutta kun valmistutaan niin ei ole työkokemusta kesäduuneista ja sen oikean työpaikan saanti vaikeutuu. Tuskin ensi kesäkään on ruusuilla tanssimista kesätöiden suhteen. :(
kyllä se väliinputoaminen alkoi jo vuosi sitten kun äkäisesti lähti just valmistunutta porukkaa koeajalta kortistoon kun ekat firmat alkoi yt-neuvottelemaan.

jos yhtään lohduttaa niin 10v päästä kovimmat yt-neuvottelijat sit itkee kun mistään ei löydy kokenutta mutta nuorta työvoimaa eli kolmekymppisiä ja vähän vanhempia. noin itkettiin pari vuotta sit 90-luvun laman takia ja tulevaisuudessa siis sama itku kun katsoo mitä toimenpiteitä on nyt tehty.

kyllä se väliinputoaminen alkoi jo vuosi sitten kun äkäisesti lähti just valmistunutta porukkaa koeajalta kortistoon kun ekat firmat alkoi yt-neuvottelemaan.

jos yhtään lohduttaa niin 10v päästä kovimmat yt-neuvottelijat sit itkee kun mistään ei löydy kokenutta mutta nuorta työvoimaa eli kolmekymppisiä ja vähän vanhempia. noin itkettiin pari vuotta sit 90-luvun laman takia ja tulevaisuudessa siis sama itku kun katsoo mitä toimenpiteitä on nyt tehty.

Totta. Toivottavasti valtiovalta on oppinut jotain 90-luvun lamasta ja keksii paremmat keinot nuorten työllistämiseen.

Itsellä alkaa kesätyöt 30.5. Jos en olis saanut kesätyötä, en olis tiennyt mitä tehdä.. Mulla kyllä kävi hyvä tuuri; miehen äiti on siellä töissä ja oli käynyt kehaisemassa vähän "miniää" :D Toisaalta rekrytoija oli sanonut avon äidille, että olisi minut pyytänyt jokatapauksessa hakemuksen perusteella haastatteluun, joten oli nähtävästi myös oma hakemus tarpeeksi hyvä. Myös avo on kyseisessä paikassa töissä joten tulee varmaan aika jännä kokemus kesästä.

Ite kyllä olen huomannut, että kun sen jalan on kerran saanut oven väliin työelämässä, helpottuu työnsaanti myös jatkossa. Ja itselleni on työnhaussa ollut melkoinen valttikortti se, että suoritan tällä hetkellä amis+lukio -tutkintoja, se on tehnyt vaikutuksen haastattelutilanteessa kyllä kun on tullut puheeksi. Et ei kaduta yhtää että päätin tehdä kaksoistutkinnon enkä jättänyt edes kesken. :)

Mulla on sinänsä vähän hassu tilanne, että töitä on enemmän kuin haluaisin oikeastaan tehdäkään. Viime vuoden paikassa olisi ollut hommia koko kesäksi, mutta sain soviteltua vain heinä-elokuuksi. Lisäksi yliopiston osa-aikaista urakkaa on tarjolla koko pääsykoesesongin ajan, ja yhden viikon periodin ulkopuoliselta työnantajalta jouduin sovittelemaan päällekkäin heinäkuun työpaikan kanssa.

Kaikesta tästä huolimatta haluaisin vain opiskella ja puurtaa tutkielmani parissa eikä työnteko motivoi yhtään. Näinä aikoina (ja tämän ketjun luettuani) tunnen itseni siis melkein ali-ihmiseksi, etenkin, kun aikaisempina vuosina olisin myynyt jalkani ja puolet sormista saadakseni edes jonkun mansikanmyyjän pestin kahdeksi viikoksi..

Edit: Ja ottaen huomioon, että koko alkuvuodenkin olen saanut ansaita mukavasti töiden ohessa, on syytä tosiaankin olla tyytyväinen osaansa tällä kertaa. Rispektit vain kaikille, jotka vielä kamppailevat kesätöiden saamisen parissa. Voin samaistua täysin, eikä tosiaankaan ole herkullinen tilanne.

Itellä kävi vähän hassusti että kun olin keväällä työharjoittelussa eräässä paikassa, niin sanoivat jo ekana päivänä että sitten tulet tänne meille kesällä töihin. Ensin oli puhe että aloitan 1.6. mutta kun meillä ei ole enää mitään jäljellä koulussa (valmistun 29.5.) niin sain aloittaa jo 2 viikkoa aikaisemmin. Eli olen nyt jo kesätöissä. Ja kaiken lisäksi saan "oikean" sähköasentajan palkkaa.

Tuntuu, että ois poikkeuksellisesti LIIKAA töitä. Aiempina kesinä on ollut töitä, mutta oikeestaan ikinä saanut ansaita koko kesää tai tehdä kunnolla tunteja. Nyt on jo töitä kolme viikkoa takana, 14 edessä ja viikossa paiskittavana 40 tuntia. Tekisi mieli valittaa, mutta...

40 tuntia viikossa liikaa :O
Itse sain vain 30h/viikko sovittua ja joudun jo etsimään toista työpaikkaa että saisin edes sen näköisen palkan ettei itketä vaikka asun kotona ja olen opiskelija(eli tienaan vain muutaman kuukauden, eli vero% on olematon) :( [viimekesänä tein siis ~50+ tuntia viikossa]
Ne ketkä saa mielestään liikaa: minulle saa sitten lähetellä varsinkin kevään aikoihin niitä rahoja jotka ovat jääneet yli ;)

PS: On muuten jännä että joku 10-17h päiviä kun tekee töissä, se ei oikeasti ole mitenkään verrattavissa opiskelun stressaavuuteen, eikä edes tunnu niin pahalta mennä kun tietää kerrankin saavansa korvausta ajastaan.

^ Kun ottaa huomioon työmatkan, aikasen alkamisajankohdan ja - en tiedä, uskallanko tällä palstalla sanoa tätä, mutta - fyysisen raskauden, melkein tekisi mieli valittaa. Mutta joo, totta kai siis olen todella onnellinen, että sain edes töitä.

On se kyllä kauhea kohtalo, kun joutuu 40h viikossa paiskimaan töitä. Ihan järjetön määrä töitä.

^ Kun ottaa huomioon työmatkan, aikasen alkamisajankohdan ja - en tiedä, uskallanko tällä palstalla sanoa tätä, mutta - fyysisen raskauden, melkein tekisi mieli valittaa. Mutta joo, totta kai siis olen todella onnellinen, että sain edes töitä.

Tottahan tuo on että se että on asiat paremmin kuin jollain muulla ei tarkoita että tilanteeseen pitäisi tai edes kannattaisi tyytyä :) Mutta tosiaan, tässä vaiheessa lamafiilistelyä olet kyllä onnekas jos sait järkeväpalkkaisen täysiaikaisen jopin :thumbs:

Ei tässä ole kyse siitä, etten haluaisi tehdä töitä (millonhan olen viimeeksi pitänyt lomaa?) tai että tuo tuntimäärä oli liikaa (eipä mua siellä pakoteta olemaan). Olisi vaan kiva, jos olisi edes kesällä voinut hengähtää hetken, koska en minä ainakaan ole niin lukukausien aikana ehtinyt tekemään, enkä ehdi ilmeisesti nyt kesälläkään. Laitetaan vielä keventävä hymiö perään -> :)

Nyt kaipailisin neuvoja.

Lähetin vahingossa työhakemuksena vanhan pohjan, jossa oli päivämäärät sekä vuodet työkokemuksesta ihan päin persettä. Pitäisikö lähettää uusi sähköposti oikeiden päivämäärien kanssa, vai odottaa vain mahdollista haastattelua ja selittää asia siellä?

Ärsyttää ihan suunnattomasti..

Ei tässä ole kyse siitä, etten haluaisi tehdä töitä (millonhan olen viimeeksi pitänyt lomaa?) tai että tuo tuntimäärä oli liikaa (eipä mua siellä pakoteta olemaan). Olisi vaan kiva, jos olisi edes kesällä voinut hengähtää hetken, koska en minä ainakaan ole niin lukukausien aikana ehtinyt tekemään, enkä ehdi ilmeisesti nyt kesälläkään. Laitetaan vielä keventävä hymiö perään -> :)

Mää kyllä komppaan tätä ihan täysillä:thumbs:

Itelläkin menee lukukaudet aika lailla 110% tehoilla vääntäen eikä siinä lomaa ehdi edes ajatella tai juurikaan hengähtää. Kesällä on pakko olla töissä koko kesä, koska muuten iske armoton köyhyys eikä yksinkertaisesti ole muuten varaa opiskella. Lomaa ei ole varaa ottaa, joten hommaa pusketaan läpi vuoden ilman kunnon hengähdystaukoa.

Ja kyllä siinä jossain vaiheessa alkaa kyrsimään, kun aina pitäisi opiskella tai tehä töitä. Kun ei ihminen vaan jaksa koko ajan mennä kuin duracel-pupu. En mä ainakaan. Olen tätä tulevaakin kesää miettiny, että olis ihan kiva välillä olla vaan pieni hetki ilman mitään stressiä ja sitoumuksia. Mutta enpä aikonu sitä silti tehä, kun ei vaan ole varaa semmoiseen...

Mää kyllä komppaan tätä ihan täysillä:thumbs:

Itelläkin menee lukukaudet aika lailla 110% tehoilla vääntäen eikä siinä lomaa ehdi edes ajatella tai juurikaan hengähtää. Kesällä on pakko olla töissä koko kesä, koska muuten iske armoton köyhyys eikä yksinkertaisesti ole muuten varaa opiskella. Lomaa ei ole varaa ottaa, joten hommaa pusketaan läpi vuoden ilman kunnon hengähdystaukoa.

Ja kyllä siinä jossain vaiheessa alkaa kyrsimään, kun aina pitäisi opiskella tai tehä töitä. Kun ei ihminen vaan jaksa koko ajan mennä kuin duracel-pupu. En mä ainakaan. Olen tätä tulevaakin kesää miettiny, että olis ihan kiva välillä olla vaan pieni hetki ilman mitään stressiä ja sitoumuksia. Mutta enpä aikonu sitä silti tehä, kun ei vaan ole varaa semmoiseen...
Tässä ollaan jo asian ytimessä. Itsekin olin koko viime kesän töissä ja samalla aina töiden jälkeen yritin lukea syksyn ylioppilaskirjoituksiin. Lukemisen aloitin melkein heti kesäkuun alussa. Koko kesä menikin siinä sitten aivan tukka putkella eikä tullut omaa aikaa jätettyä juuri yhtään. Syksyn kirjoitusten jälkeen olin n. 1kk "lomalla" eli kävin vain koulussa ja tein normaalit koulujutut, mutta sitten joulukuussa alkoi taas osa-aikatyöt hiihtokeskuksessa ja siitä eteenpäin olinkin koko joululoman ja seuraavat viikonloput siellä kiinni. Siinäkin oli kyllä pää melko lähellä räjähdyspistettä, kun yritti tehdä koulujuttuja, lukea kirjoituksiin ja vielä painaa duunia niska limassa viikonloput. Kirjoitusten jälkeen onkin onneks ollut rauhallisempaa ja huhtikuun alkuun asti olin vain töissä ja siitä eteenpäin olen ollut ihan kotona ja nyt jakelen postia. Viime kesänä päätin, että tänä kesänä en varmasti mene mihinkään töihin, vaan huilin ennen inttiä vähän aikaa. Sen verran rajusti on tullut paiskittua duunia tässä vuosi.

Jos lukio tuntui työltä niin voi poika... :)
Itsellä nimittäin lukio tuntui vielä yhdeltä lomalta kokoajan(meillä oli kyllä verrattain kevyt lukio ilmeisesti, mutta en usko että muualla voi ihan älyttömiä eroja olla). Nyt sitten amk aikana(minusta ei olisi ollut edes kai yliopistoon lähtijäksi) on mennyt lukiosta, inttiin, sieltä kouluun ja kesät töissä. Eikä taukoa näy ennenkuin on koulut ohi :(. Mutta sitten kun joku kaunis päivä saan itselleni sopimuksen "vakituiseksi" niin otan suorilta burnouttilomaa tai muuta(työhän siinä varmaan menee mutta vitut siitä kunhan saisi vähän ottaa irti).
Mutta tästä kaikesta huolimatta haluaisin tehdä töitä nyt kesällä ja paljon. Koska työt on niin eriasia kuitenkin lopulta kouluun verrattuna.
1) saat ajastasi korvausta
2) Ei tarvitse ajatella huomista tai tenttiä, kunhan teet mitä pitää.
3) Ei haittaa vaikka töissä olisi väsynyt(voi siis silti viettää pitkiä iltoja vaikka menee töihin) sillä sä vaan teet sen duunisi, thats it.
Mutta enää 2-3 vuotta ja pääsee lomalle :D (tosin vasta nyt tulee 2v täyteen tätä "kokoaikaista" rumbaa ja tuntuu jo aivan karsealle :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom