Kesätyöt?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu
Paras vaan tottua ajatukseen jos et halua työskennellä mööpelimyyjänä tai rekkakuskina vielä viiden, kymmenen tai viidentoista vuoden kuluttua. En tiedä miten paljon IT-alalla on kesätöistä joskus pahimman teknologiabuumin aikaan maksettu, mutta viimeistään nyt on hyvä pudota alas sieltä pilvilinnoista. Esim. meidän firmassa kaikki kesätyöntekijät aloittavat Trainee-nimikkeellä ja liksa on varmasti alle 1800e. Palkka nousee kyllä jatkossa jos osoittaa olevansa korotusten arvoinen. Itselläni oli kesätyöntekijänä alkupalkka 1600e ja nyt muutaman vuoden jälkeen tonni enemmän. Tosin olin tuohon alkupalkkaankin opiskeluaikoina varsin tyytyväinen, iso summahan se opintotukeen verrattuna oli.

Kannattaa muutenkin ajatella kesätöitä hakiessaan vähän pidemmälle kuin vain ensi syksyyn saakka. Rekkakuskina saat ehkä paremman liksan, mutta oman alan hommista saat tärkeää työkokemusta, osaamista ja kontakteja, joilla on pitkällä tähtäimellä suurempi merkitys sun urakehityksen kannalta.

Tämän voi varmasti moni allekirjoittaa. Olkoon palkka sieltä jostakin, mutta se on se työkokemus, mikä maksaa itsensä tulevaisuudessa takaisin. Mikäli takamus on kulunut korkeakoulun penkillä pieneksi pyrkyriksi lukiessa, niin kannattaa muistaa, että maisteri tai vastaava ilman oman alan työkokemusta alkaa tänä päivänä olla aika heikko lenkki työnhaussa..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huh huh. Jos ei kesätöihin alle 1800e/kk voi mennä, niin täytyy jonkin olla vinossa. Kun sitä taulukkoa ollaan katseltu tässäkin ketjussa niin oma palkkani olisi omassa alan kuvassa ~1800e/kk tietoliikenne-asentajana. Tosin olen työtön tällä hetkellä. Tein työtä kesätyöläisenä reilun 1500e/kk palkalla, joka oli myöskin alin palkkaluokka. Sitä aiemmin olin tehnyt töitä testaajana elektroniikkatehtaalla ~8,50 - 9,10 e/h riippuen vuorottelutavasta. Oli enemmän kuin monella muulla työntekijällä. Kuukausiansiotkin nousi reilusti yli 2000e/kk, kun tein todella paljon ylitöitä.

Ihan hyvin voisin tehdä töitä alle 1500e/kk palkalla ainakin aluksi. Saisi sentään työkokemusta.

Oon mäkin ollut ihan olemattomalla palkalla alan hommissa (lakimiesliiton suositus jaettuna kolmella:) ) nyt opiskeluaikoina että näyttäisi hyvältä CV:ssä. Lisäksi tuntuisi olevan monia jotka ovat valmiita tulemaan ilmaiseksi.

Mutta onhan se tosi että kesäduunareita jallitetaan aika kympillä näissä palkkajutuissa, pitää vaan valita haluuko alan työkokemusta vai mennä johonkin tehtaalle duunariksi.

Tuli mieleeni, kun juuri kesätyöhakemuksia juuri ajattelin lähetellä, että kehtaako esittelyjen ja yhteystietojen jälkeen kysyä tuntipalkasta? Kun suurimmassa osassa ilmoituksista sitä ei mainita niin onko se jotenki tökeröä jos kysyy palkkaa ennenkuin firma edes on päättänyt haluaako ne mua sinne vai ei?

Kohta alkaa itelläki taas tämä työhakemus rumba kesää varten ... Kunnalle tai seurakunnalle en pääse koska vanhemmat tienaa liikaa niitten mielestä . Provikkapalkka paikkoihin pääsee kaikki mut ei kiinnosta .... Eli joku kauppa tai raksa ...

Ravintoloiden järjestyksenvalvontatehtävistä kiinnostuneet jämptit, sosiaaliset ja korkean työmoraalin omaavat miehet voivat ottaa privalla yhteyttä allekirjoittaneeseen.

Hakekaa apteekkeihin tekniseksi. Apteekkeja riittää ja liksa on jotain 8e/h ja kyllä sitä kestää sen kesän ajan ainakin.

Tuli mieleeni, kun juuri kesätyöhakemuksia juuri ajattelin lähetellä, että kehtaako esittelyjen ja yhteystietojen jälkeen kysyä tuntipalkasta? Kun suurimmassa osassa ilmoituksista sitä ei mainita niin onko se jotenki tökeröä jos kysyy palkkaa ennenkuin firma edes on päättänyt haluaako ne mua sinne vai ei?

Minä en kyllä _kysyisi_, palkkatoiveen mukaan laittaminen on kylläkin varsin yleistä. Mutta jos palkkaa lähtee kysymään niin se antaa heti firmalle kuvan, että et tiedä vastaavista hommista kamalasti, koska muuten tietäisit suunnilleen miten itsesi hinnoitella.

Monella on varmasti eriävä näkemys :)

Palkan kyseleminen viestittää työnantajalle että olet tulossa töihin vain palkan takia etkä sen takia että haluat työn ja olet valmis sitoutumaan siihen. Palkkaa kannattaa kysyä aikaisintaan pari kolme kuukautta sen jälkeen kun varsinainen työsuhde on alkanut eikä tilille ole mitään ilmestynyt. On myöskin korrektia toimittaa tilitiedot työnanatajalle vasta parin kolmen kuukauden päästä työsopimuksen alkamisesta

Palkkaa kannattaa kysyä aikaisintaan pari kolme kuukautta sen jälkeen kun varsinainen työsuhde on alkanut eikä tilille ole mitään ilmestynyt. On myöskin korrektia toimittaa tilitiedot työnanatajalle vasta parin kolmen kuukauden päästä työsopimuksen alkamisesta

joku voi oikeasti luulla että olet tosissasi.

Tuli mieleeni, kun juuri kesätyöhakemuksia juuri ajattelin lähetellä, että kehtaako esittelyjen ja yhteystietojen jälkeen kysyä tuntipalkasta?

Miksei kehtaisi, jos asia on sulle tärkeä? Itse en ole ikinä kysynyt, koska itselleni palkka ei tosiaan ole se ykkösjuttu, vaan tärkeämpää ovat työkokemus ja mielenkiintoiset tehtävät. Ja yleensä jo työnkuvauksesta voi arvata homman palkkatason.

Mä oon hakenu niin huonopalkkasini töihin, ni yleensä ne työnantajat on ollu sillei haastattelun keskivaiheilla, et "palkka on x.xx, et onks se sulle ihan okei?" Niit varmaa itteäki nolottanu ku niin paska palkka..

Mä jättäisin kysymisen siihen haastatteluvaiheeseen. Niissä yleensä kysytään, että onko sulla mitään kysyttävää, ja siinä muiden asioiden lomassa on ihan hyvä varmistaa suunnilleen se palkkataso. Itellä nyt kaksi haastattelua tulossa ja en tiedä hyppiskö kattoon vai paskoisko housuun. Ehkä ne menee siinä samassa.

Usein kun nämä perus lässytykset on hoidettu niin se palkka keskustelu tulee siellä haastattelun loppupuolella. Eli kun ovat todenneet sut muuten sopivaksi töhin niin palkasta puhutaan sitten neuvotteluvaiheessa.

Kävin kaverin kaa tossa paikallisella tehdasalueella kysymässä melkein joka firmasta kesätöitä. :thumbs: Eiköhän niitä kesätöitä niin saada. :)

Kävin kaverin kaa tossa paikallisella tehdasalueella kysymässä melkein joka firmasta kesätöitä. :thumbs: Eiköhän niitä kesätöitä niin saada. :)
Mmm henkilökohtainen kontakti on aina valttia, koska työhakemuspaperi on vaan paperi ja se voi unohtua helposti.

Henk koht pitäis kans löytää joku paikka, kyselin is:ltä niin sanoivat että kesätoimittajilta vaaditaan aiempaa työkokemusta. Tarkoittikohan tuo sitten metron ja länsiväylän kaltaisia lehtiä? Ja ottaakohan nuo sitten töihin kuinka vähin ehdoin..?
Sit eräs vitutuksen aihe oli tänään et soitin erääseen huoltomiesfirmaan ja kysyselin vähän kaikkee hakuprosessista ja työtehtävistä.. mut jumalauta, ne ois kyl ottanu vakituisia mut kesätyöpaikat oli jo täytetty :hyper: wtf! Kyl ne aika nopsaan menee. Eli siitä vaan hakemaan äkkiä paikka itsellenne :thumbs:

Luulisin että taas tulen valituksi niistä yli 2000 hakijasta. Yhdestä paikasta jo soitettiin ja kysyin palkkaa ihan suoraan. En vain voinut ottaa työtä vastaan koska se olisi alkanut heti ja kesäksi olen kuitenkin menossa taas vanhaan paikkaan. Ukolle ei kelvannut, että olisin tehnyt 2kk hommia ja vaihtanut sitten.. No syksyllä katellaan uudestaan.

Ultimecia sanoi:
Mä jättäisin kysymisen siihen haastatteluvaiheeseen. Niissä yleensä kysytään, että onko sulla mitään kysyttävää, ja siinä muiden asioiden lomassa on ihan hyvä varmistaa suunnilleen se palkkataso.

Joo lopulta jätinkin sen palkan kysymättä. Yksi varma paikka on jo kesäksi, mutta just nyt lojaalisuus ei työmarkkinoilla kiinnosta pätkääkään, koska oon niin persaukinen. Nuolen vaikka lattioita 20h vuorokaudessa jos palkka on kohdillaan. Olen huo*a, mutta tiedän myös arvoni ja työmoraalini eli MÄ teen firmalle palveluksen jos meen sinne töihin, ei toistepäin ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom