Kesätyöt?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu
Suhtautuisin suurella ihmetyksellä, koska hakuilmoituksessa ei ole mainittu käyntiosoitetta, vain email-osoitteeni ja puhelinnumeroni. Niihin tulleisiin kysymyksiin vastaan erittäin mielelläni. Mutta edelleen, yleensä niissä työpaikkailmoituksissa selitetään hyvinkin tarkasti, miten hakuprosessi alkaa. Näitä ohjeita on ainakin omasta mielestäni syytä noudattaa tarkasti. Vaikka luovuus onkin todella jees asia, haluan itse palkata henkilöitä, jotka pystyvät myös noudattamaan selkeitä ohjeita.

Stalkkaaminenhan osoittaa luovuutta :rolleyes: .

Sen takia vaan kysyin, kun todella moni on täällä antanut ohjeeksi mennä kyselemään kesätöitä paikan päältä suoraan. Itse en menisi ikinä, mutta voi kai se jollekin toimia (Lumin pointit olivat ne, jotka itsellänikin mielessä (ja kyllä, erisnimenä se taivutetaan noin)).

Joissain työnantajissa muuten ihmetyttää, että ei olla vaivauduttu laatimaan edes jotain automaattista "ei kiitos" -mailia, jonka voi lähettää niille joita ei haastatteluunkaan asti huolittu. Useimmilla tietenkin on, ja jopa asiallinen (ei siis jää paska maku suuhun, vaikkei natsannutkaan juuri siihen paikkaan).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä olen vierestä kuullut, niin aika monet esimiehet arvostavat tuota että soittaa rohkeasti, esittelee itsensä ja asiansa, antaa sen asiallisen kuvan ja todella osoittaa mielenkiintoa työpaikkaa kohtaan.

En ole näin itse tehnyt (kun olen mamero :D), mutta esim. entinen esimieheni kehui erästä näin firmaan hakenutta henkilöä aika vuolaasti osaston johtajalle, jolla oli tämä valtikka uusien henkilöiden palkkaamisesta. Tuskin olisi sähköpostilla moista vaikutusta aikaan saanut.

Jos siis puhujanlahjoja löytyy, ja osaa aloittaa luontevasti keskustelun näinkin virallisessa tilanteessa, niin usein kannattaa soittaa. Jos vastapää ilmoittaa, että laita vaan se sähköposti, niin siitäkin voinee tehdä omat johtopäätöksensä - ne voi myös olla väärät ;)

Mutta tosiaan kuten lIhaa sen totesi, jos pyydetään oikein täyttämään lomakkeet, niin on vähintään kohteliasta niin tehdä. Se soittaminen voi olla hyvä juttu - jos paikkaan on vaikka satoja hakijoita, erottuminen näin voi olla suuri etu - mutta toisaalta kannattaa muistaa, että jos ne kaikki sadat soittaisivat paikasta, menisi tällä yhteyshenkilöllä hermot.

Ja vaikka kannattaa tietysti esittää olevansa kiinnostunut, inttäminen ja vänkääminen tuskin parantaa mahdollisuuksia. Tietysti välillä voi olla syytä muistutella ja kysellä asioiden etenemistä - itsekin jo ehdin luulemaan, että ensi kesän työt olisi eräässä firmassa vain ohi mennyt haave, kun sitten kuitenkin laitoin vielä kyselyn että onko homma haudattu, niin nyt on puumerkkiä vaille valmis sopimus.

Nämä ovat niitä tulkinta-asioita, ja jos osaa lukea merkkejä oikein, on se varmasti eduksi myös työtehtävien hoitamisessa.

Ite oon jakanu mainoksia kohta jo 2 vuotta, mutta kesäsin pitäny vapaata. Suosittelen, se on ihan mukavaa! Ja rahaa tulee ihan tarpeeks tän ikäselle... :D

Mitäs mieltä olette: Jos on pankin työhaastattelu, niin onko pukeutuminen automaattisesti puku vaikka haettu homma olisi ihan perus asiakaspalvelua?

Mitäs mieltä olette: Jos on pankin työhaastattelu, niin onko pukeutuminen automaattisesti puku vaikka haettu homma olisi ihan perus asiakaspalvelua?

Mä kävin viime viikolla työhaastattelussa eräässä Suomen suurimmista pankeista. Päällä oli muistaakseni tummansiniset farkut ja musta kauluspaita, siis sellaiset perussiistit ja asialliset vaatteet. Sain sen työpaikan, joten ei asuni aivan vääränlainen voinut olla :D

Ei tarvitse pukua. Kauluspaita+(neule)+farkut riittää hyvin, jos asiakaspalveluhommiin oot hakemassa. Eli siis toinen ääni kyseiselle combolle :D

Ite oon jakanu mainoksia kohta jo 2 vuotta, mutta kesäsin pitäny vapaata. Suosittelen, se on ihan mukavaa! Ja rahaa tulee ihan tarpeeks tän ikäselle... :D

Näin siis Lahdessa. Paljos palkka on siellä päin on?

Ite oon muutaman kuukauden joskus jakanut mainoksia ja paikallislehteä Hämeenlinnassa ja ei prkl mitä p*skaa se on! Työ on melko raskasta varsinkin jos jakaa pari kertaa viikossa ja siihen viel lajittelut päälle :curs: ja liksakin on olematonta työhön nähden. Lähes hyväntekeväisyystyötä :(

Vielä tuli tuossa hakemuksia läpi käydessä mieleen muutama asia:
1. Pieni pärstäkuva CV:ssäsi on ehdottomasti eduksi. Kuvalliset CV:t tuntuvat jostain syystä paremmilta. Lisäksi epäammattimaiset likaiset vanhat sedät pitävät kauniista nuorista opiskelijatytöistä. :D

2. Älä ole turhan vaatimaton. Tämä tuntuu vaivaavan erityisesti naisia. Jos olet asunut Ranskassa ja opiskellut ranskaa muutama kymmenen ov:tä, osaat varmasti kieltä sujuvasti.

3. Älä liioittele. Jos olet ollut varastotyöntekijänä ajamassa trukkia, et voi kirjoittaa CV:hen työskennelleesi logistiikkakoordinaattorina.

4. CV:n ja geneerisen tarvittaessa työpaikan mukaan muokattavan saatteen tekemiseen hyvin menee muutama tunti. Mitä se kertoo sinusta, jos molemmat näyttävät juosten kustulta?

Lisäksi kannattaa huomioida, että suurta hilpeyttä aiheuttaa, jos käyttää yllä mainitun likaisen vanhan sedän netin syövereistä löytyvää CV:tä suoraan pohjana omalleen. Muuta edes fontti, jos asemointi on mielestäsi niin täydellinen, että sinun on pakko käyttää juuri sitä. Pisteitä saat kuitenkin due diligencen tekemisestä Googlella.

Känissä kun käki olen mutta avaudun omasta tilanteesta:

Vituttaa, kun nolla palkalla tarvii mennä kesätöihin vaikka osaa Javalla, PHP:llä C++:lla koodata vaikka jalat ristissä, näppis selän takana, mutta ei saa järkevää työpaikkaa. Tarvis varmaan mennä töihin alle 1800 euron..... Ei vaan toimi, ei vaan toimi... Ei sovi järkeen. Paremman palkan saan kun menen mööpeleitä giganttiin, tai menen ajamaan rekkaa. Anteeksi poistun ja yritän selvitä!

Taustalla soi Motley Crue - Home Sweet Home, voi vaikutta fiilikseen... Tai sitten syön
kesällä lisää savustettua KALAA!

Jos et omaa työkokemusta alalta, niin aika turha toivoa saavansa hyvää liksaa heti kättelyssä, ainakaan enää. Hullut IT-vuodet ovat jo takana.

Tässä tulee se niin moneen kertaan ladeltu viisaus taas: Älä tuijota sitä liksaa. Jollet halua tehdä niitä gigantin mööpelimyyntejä lopun ikääsi, niin mene tekemään sitä it-hommaa halvalla. Jos tosiaan osaat mitä väität, niin hyvin suurella todennäköisyydellä saat jatkoa osa-aikaisena opintojen ohessa, ja varsinkin seuraavalle kesälle sitten valttikortteja käteen. Paremmalla palkalla.

Ja aika mielenkiintoinen on näkemyksesi, jos "alle 1800 euroa" on nollapalkka. Maksat siitä veroja vain 10,5%, joten käteesi jää noin 1500 euroa (muitakin kuluja siitä menee verojen lisäksi). Se on kutakuinkin saman verran kuin sillä henkilöllä, joka tienaa 2100e/kk koko vuoden ajan.

Olen itse tehnyt kesätöitä 1500 eurolla kuussa, ja vaikkei se paljoa ollutkaan, oli se kuitenkin aika paljon enemmän kuin se opintotuki. Ja firma sitten totesi, että tuo liksa on aika vähän mad skillzeihin nähden ja nosti sitä 50%. Lisääkin olisin myöhemmin saanut, mutta kieltäydyin välttääkseni siitä seuraavan vastuun lisääntymisen - opiskelu oli kuitenkin prioriteetti numero yksi.

Päästäksesi korkealle pitää aloittaa matalalta. Hyppimällä vain sen palkan perässä et pääse kovin pitkälle, se mäki nimittäin nousee pystyyn aika äkisti.

Kyllä meinasi itku päästä tuon 1800 €:n kanssa. Mulla on ollut kesätöissä alimmillaan liksa 1200 € luokkaa toimistotöissä ja jossain ihan paskahommissa vielä vähemmän. Tällä hetkellä elän jatkuvalla miinuksella ja menisin varmaan tonnillakin johonkin, jos joku vaan huolisi.

Nykyään se työkokemus on kuitenkin niin arvokasta ja aina on hyvä olla johonkin firmaan jalka oven välissä tulevaisuutta ajatellen. Tiedän, ei saa myydä itseään liian halvalla, mutta joku raja siihen ylpeyteenkin saatana.

Näin siis Lahdessa. Paljos palkka on siellä päin on?

Ite oon muutaman kuukauden joskus jakanut mainoksia ja paikallislehteä Hämeenlinnassa ja ei prkl mitä p*skaa se on! Työ on melko raskasta varsinkin jos jakaa pari kertaa viikossa ja siihen viel lajittelut päälle :curs: ja liksakin on olematonta työhön nähden. Lähes hyväntekeväisyystyötä :(

Lahdessa mitä oon kuullut, niin 70-130e/kk, ja jako kaksi kertaa viikossa.

Känissä kun käki olen mutta avaudun omasta tilanteesta:

Vituttaa, kun nolla palkalla tarvii mennä kesätöihin vaikka osaa Javalla, PHP:llä C++:lla koodata vaikka jalat ristissä, näppis selän takana, mutta ei saa järkevää työpaikkaa. Tarvis varmaan mennä töihin alle 1800 euron..... Ei vaan toimi, ei vaan toimi... Ei sovi järkeen. Paremman palkan saan kun menen mööpeleitä giganttiin, tai menen ajamaan rekkaa. Anteeksi poistun ja yritän selvitä!

Taustalla soi Motley Crue - Home Sweet Home, voi vaikutta fiilikseen... Tai sitten syön
kesällä lisää savustettua KALAA!

Itse olisin tyytyväinen, jos pääsisin edes oman alan kesähommiin. Vaikka 1000€:n kk palkalla...

Tarvis varmaan mennä töihin alle 1800 euron..... Ei vaan toimi, ei vaan toimi... Ei sovi järkeen. Paremman palkan saan kun menen mööpeleitä giganttiin, tai menen ajamaan rekkaa.

Paras vaan tottua ajatukseen jos et halua työskennellä mööpelimyyjänä tai rekkakuskina vielä viiden, kymmenen tai viidentoista vuoden kuluttua. En tiedä miten paljon IT-alalla on kesätöistä joskus pahimman teknologiabuumin aikaan maksettu, mutta viimeistään nyt on hyvä pudota alas sieltä pilvilinnoista. Esim. meidän firmassa kaikki kesätyöntekijät aloittavat Trainee-nimikkeellä ja liksa on varmasti alle 1800e. Palkka nousee kyllä jatkossa jos osoittaa olevansa korotusten arvoinen. Itselläni oli kesätyöntekijänä alkupalkka 1600e ja nyt muutaman vuoden jälkeen tonni enemmän. Tosin olin tuohon alkupalkkaankin opiskeluaikoina varsin tyytyväinen, iso summahan se opintotukeen verrattuna oli.

Kannattaa muutenkin ajatella kesätöitä hakiessaan vähän pidemmälle kuin vain ensi syksyyn saakka. Rekkakuskina saat ehkä paremman liksan, mutta oman alan hommista saat tärkeää työkokemusta, osaamista ja kontakteja, joilla on pitkällä tähtäimellä suurempi merkitys sun urakehityksen kannalta.

Jos ei oman alan kesätöissä saa kunnon liksaa niin menee vaan sinne missä enemmän maksetaan, onhan sitä työkokemusta hyvä olla mutta kyllä se raha on mun mielestä tärkeempi näissä kesähommissa.

Tietysti jos hommat on koneella istuminen ja paskan luominen, ja jälkimmäisestä saa satasen kuussa enemmän niin jää jo vähän harkinnan varaa.

Raha tärkeämpi kesähommissa kuin työkokemus omalta alalta? wtf?

Millon sitä kokemusta omalta alalta sitten hankkii, valmistuttuaan ja ihmeteltyään että eikö se firma nyt maksakaan sitä taulukon mukaista lähtöpalkkaa? Sillon jos millon se vituttaa, kun ei saa enää opiskelijaetuja (julkinen liikenne etc.) ja palkka on paska. Ja se palkka ei nouse kerran kuukaudessa, kenties pitäisi jotain opintojen aikana kertyneitä summiakin maksella takaisin.

Opiskeluaikana 1000e/kk käteen on sekin "aika paljon" enemmän kuin se 400 ja risat mitä sitä tukea tuleekaan. Tietysti jos ottaa lainan täysimääräisenä, niin ero on silloin vain 300 euron verta, mutta eipähän velkasaldo ainakaan kasva.

Ja ainakin sitä sitten saa jalan sinne oven väliin - teet hommasi kunnolla niin sama firma on varmasti kiinnostunut ottamaan hommiin seuraavanakin vuonna. Hyvin todennäköisesti paremmalla palkalla kuin ensimmäisenä vuonna. Ja muutkin firmat ovat todennäköisesti kiinnostuneempia kun on alan kokemusta takana.

Että kannattaako sitä liksaa tuijotella niin kauheasti opiskeluaikana?

Mikä on ollut surkein kesätyöpaikkasi?

Itselläni oli eräs varasto. 3,3€ tunnilta, työntekijät suoraan lobotomiaosastolta, vittumainen esimies, antoi ristiriitaisia viestejä ja vihainen kuin mikä, työpäivät vaihtelivat; joskus ei ollut kuuteen tuntiin mitään tekemistä joskus jäätiin tekemään pidempiä päiviä. Paras päivä oli, kun pääsi liimailemaan postimerkkejä: 6 tuntia postimerkkien nuoleskelua, tunti taukoihin. Se oli oikeasti yliluksusta.

6,5e palkalla olen tehnyt noin kolmen ihmisen työtä. Jumalattoman pieni palkka siihen raatamisen määrään verrattuna. Joka ikisen päivän jälkeen sai mennä suoraan nukkumaan, kun ei meinannut pystyssä pysyä.

Hävyttömän pieni palkka SIINÄ työssä, muissa hommissa varmasti kelpaisi todella hyvin. Jätän työn mainitsematta.

kyrpii etten saa 4-6x viikossa töitä mistään kaupasta. haluisin tehä +30 tuntia viikossa, mutten kelpaa minnekään. huoh.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom