Kesäkuntoon 2015

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja naksu
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos Sir/Mrs kalahoo ansiokkaasta viestistäsi. Kommentoin lyhyesti.

Kiire tulee maihinnousuun.

Yleisesti jengillä tosi hätäisiä kiristelyjä.

Olen samaa mieltä kanssasi, yleisesti ottaen kiristelyt ovat liian nopealla aikataululla ensinnäkin suunniteltuja ja toteutettuja; "Puoliksi suunniteltu on hyvin tehty." Erityisesti kuntosaliharrastusta aloittelevilla esiintyy valitettava ilmiö kokonaisvaltaisesta kehonkoostumuksen ja elämäntapojen muutoksesta, joka lähtee liikkeelle tavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta nollatilanteesta: ei ole tietoa, ei ole taitoa, ei ole käsitystä eikä kokemusta tavoitteiden mukaisista elämäntavoista. Motivaatiota voi olla, mutta harvemmin niin paljon, että se riittäisi kestämään hitaan tulosten saavuttamisen.

Operaatio Overloadin Visio#1 on olla ensisijaisesti kesäkunnossa omasta mielestäni. Visiot #2 ja #3 ovat tärkeitä muistuttajia itselleni siitä, etten tee aloittelijan virhettä hyppäämällä liian pitkälle yhdellä askeleella. Kuitenkin jaan näkemyksesi, että d-day tulee Visioiden #2 ja #3 kannalta liian nopeasti. Kyseessä on kompromissi ja tietoinen valinta. Jos kaikki pudottamani paino olisi rasvaa, riittäisi tällä hetkellä vajaan 6 kilon painonpudotus. Tavoitteenani onkin painaa 6.6. vajaat 6 kiloa vähemmän mahdollisimman lähellä 10% rasvoja, ja käydä tsekkaamassa rasva-% lukemani itselleni tutulla ja standardoidulla mittaustavalla toteutettuna, ja katsoa missä mennään Visio#2 suhteen. Visio#3:n vaatisi vähän parempia mittausvälineitä kuin mihin minulla on pääsy.

Ehdoton en ole tavoitteessani, olen hereillä hormonitoiminnan maksimaalisen toiminnan ja jaksamisen suhteen niin treeneissä kuin elämässä yleensä. The original Operation Overload oli moniportainen operaatio, joka ei päättynyt itse d-dayhin, vaan jatkui koko kesän. Uskon, että visioiden#1,#2,#3 yhtäaikainen tavoittaminen vaatii pidemmän ajan. Katsotaan mitä tapahtuu.

Over and out. -Oldtime.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
viime kuun toisiksi viimeisellä viikolla alkoi dietti:) n 3.5 kg lähteny. Ihan rauhallisesti pudotellaa! Ei sen kummempaa kireystavoitetta, katsotaan miltä "kesäkunto" heinäkuussa näyttää

Mulla olis sellane tilanne että pitäs saada vähän vatsan rasvaa pois, pääasiassa alavatsan kohdalla.. Ikää on 20, 176/66
N. Vuoden treenaillu ja lihasta on iha hyvin.. (Vaikka painoa aika vähän :nolo:) rasvaprosentti n.13% tällä hetkellä.. Ylävatsat näkyy kohtalaisesti ja muutenkin lihakset erottuu, mutta alavatsassa tollanen ärsyttävä rasva(juontaa nuoruuden mässäilyyn), istuessa jää ikävä raja vatsaan. Kuinka kannattais poistaa rasva? Rasvan poltto miinuslaloreilla+aerobinen ja reeniä vai pelkkää reeniä?

Mulla olis sellane tilanne että pitäs saada vähän vatsan rasvaa pois, pääasiassa alavatsan kohdalla.. Ikää on 20, 176/66
N. Vuoden treenaillu ja lihasta on iha hyvin.. (Vaikka painoa aika vähän :nolo:) rasvaprosentti n.13% tällä hetkellä.. Ylävatsat näkyy kohtalaisesti ja muutenkin lihakset erottuu, mutta alavatsassa tollanen ärsyttävä rasva(juontaa nuoruuden mässäilyyn), istuessa jää ikävä raja vatsaan. Kuinka kannattais poistaa rasva? Rasvan poltto miinuslaloreilla+aerobinen ja reeniä vai pelkkää reeniä?
Hankit itsevarmuutta ja toteat että ihon kuuluu poimuttua vatsan kohdalta, kun istut. Noilla mitoilla reenaisin helmikuuhun saakka täysiä ja katsoisin silloin uudelleen mikä on vatsan seudun tilanne. Noilla mitoilla siellä ei ihan hirveitä rasvamakkaroita kerran voi olla. Alle lisään vielä kuvan, jossa on totuuden siemen.

having-abs-because-youre-skinny-is-like.jpg

Täällä on aloitettu pienimuotoinen laardinkuorinta helmikuun alusta lähtien. Lähtötilanne oli 89 kg, ja tavoitteena on saada rasvaprosentti tiputettua sinne 9 - 10 % paikkeille. Toukokuussa 2014 kehonkoostumusmittauksen perusteella painoa oli 80,1 kg ja rasvaprosentti 9,8 %. Keväästä alkaen on pikkuhiljaa nostettu kaloreita ja painoa. Olenkin päällisin puolin tyytyväinen, sillä lähtökunto oli helmikuussa todella siisti.

Tällä hetkellä painoa on tasan 85 kg, ja kroppa näyttää peilistä ihan mukavalta. Ajattelin tiputtaa painoa ainakin tuohon 83 kg asti, jonka jälkeen käydään taas kehonkoostumusmittauksessa. Tuo 3 kg voisi luulla olevan ihan realistinen lihasmäärä jonka saa natuna taottua vuoden aikana. Lisäkilotkaan lihasmassassa eivät tietysti olisi pahitteeksi. :)

Dietti lähti liikenteeseen 3 300 kcal offikaloreista, joihin oli noustu hiilareita korottamalla viime kevään 2 400 kalorista. Dietin alkuun kalorit tiputettiin noin 2 800 kcal. Painoa tippui alkuun 2 kg, jonka jälkeen painon lasku pysähtyi. Nyt on kaloreita hinattu tuohon 2 500 kcal paikkeille, jossa olotila tuntuu ihan mukavalta. Tästä alaspäin en enää kaloreita tiputa, vaan tulen lisäämään aerobista aina tarpeen mukaan. Tähän mennessä on riittänyt 4 x kuntosali ja 1 x aerobinen, joka on ollut 10 km lenkki.

Olen noudattanut pääasiassa Leangains tyylistä pätkäpaastoa, joka sopii ainakin omalle kohdalle erittäin hyvin. Edellinen dietti tuli toteutettua VHH-tyyliin, joka ei minulle sopinut laisinkaan. Törkeä nälkä koko ajan, ja vaikka pidin tankkauspäiviä aina silloin tällöin, niin hiilareiden himo oli aivan karmea. Dietin loppumisen jälkeen herkuttelupäivät koostuivat siksi lähinnä leivästä ja kaurapuurosta, mikä sinänsä ei ole huono juttu laisinkaan. Ikävintä oli vain dietillä hirveä himo hiilareihin. :D Pätkäpaastolla kaurapuuroakin voi syödä ihan kohtuullisesti, ja muutenkin vatsan saa täyteen joka päivä. Olotila on paljon positiivisempi vielä tässä vaiheessa.

Viime kevään dietin jälkeen tavaksi oli muodustunut pitää yksi herkuttelupäivä viikossa. Dietillä herkuttelupäiviä oli alussa yksi kahteen viikkoon, mutta olen nyt kevään edetessä vähentänyt herkuttelua ja siirtynyt käytäntöön 1 herkuttelupäivä kolmeen viikkoon. Alkoholia olen nauttinut myös herkuttelupäivinä, mikäli silloin jotkut juhlat sattuvat olemaan. Väkipakolla ei siis kännejä vedetä jos mitään juhlan aihettakaan ei ole. Käytännössä herkkupäivillä kaloreita en laske, ja ruokaa vedetään niin paljon kun jaksetaan. Käytännössä herkuttelupäivän aikana kertynyt neste tippuu pois noin viikossa. Viikko sitten pidetyn herkuttelupäivän jälkeen paino oli 87,2, kun se oli nyt tipahtanut tämän hetken alimpaan, eli tuohon 85 kg.

Ultimaattisena tavoitteena minulla on saavuttaa 90 kg elopaino 10 % rasvaprosentilla. Tällä tahdilla saanee vielä muutaman vuoden paukuttaa jotta tähän päästään. Pituutta minulla on 185 cm.

Viimeksi muokattu:
Itsellä tavoitteena nostaa paino nykyisestä 77-78kg:sta ainakin 80 asti kesäkuun loppuun mennessä, rasvaa ei liikaa ole, eikä tunnu paljoa kertyvänkään. Kalorit 4700 ja pituus 176-177. Vähän tuntuu vaikelta saada kalorit täyteen, ja usein illat venyykin 24-01 asti kun ei ole päivällä saanut tarpeeks ruokaa alas.

Täällä ollaan ihan hyvässä vauhdissa vaikka mitään diettiä en olekaan vetänyt. Painoa 78.5 ja rasvat 10.6! Vielä kun vähän kiristelee niin hyvä tulee!

Blablablablöö...

Huh, ite oon tässä reilun kuukauden yrittäny kans VHH-meininkiä, ja kyllähän se jotenkuten sopii. Silti eilen päätin kuitenkin alkaa taas pätkäpaastoilemaan itsekin, kun siitä on hyviä kokemuksia parin vuoden takaa. Ei vaan jaksa syödä esim. aamupalaa. Väkisin olen sitä tapaa yrittänyt opetella, mutta ei vaan yksinkertasesti maistu, ei ole koskaan maistunut. Saan kyllä syötyä jos ja kun on pakko, mutta eläminen helpottuu, kun "saa" syödä sitten kun on nälkä.

Ja toinen asia on tuo VHH:lla treenaaminen, joka ei myöskään oikein kulje. Varmaan tarttis pidemmän totuttelujakson, mutta emmä perkele jaksa nyt. Vaikka kuinka yrittää ajottaa ne hiilarit siihen reenin ympärille. Tehoja ei vaan ole. Mun torso toimii tällälailla, ei auta itku markkinoilla. Eikä kaupassa.

Jotenkin täytyis silti yrittää pitää noi hiilarit kurissa, kun ne ei oikein sovi mulle.

Lähtöpaino helmikuussa itellä oli n. 90 kiloa, tällä hetkellä viikonlopun hiilaritankkausten jäljiltä tasan 86,0. Tahti on ollut siis ihan sopiva ja mitään tiettyä painotavoitetta, tai ajankohtaa en itelleni ole langettanut. Katotaan peilistä, koska sopii lopettaa. Sehän saattaa olla vasta heinäkuussa. Vuosina 2016-2020. Rasvoja en ole nyt mitannut hetkeen, mutta viime syksynä ne oli jossain ~17-18 pinnassa pihdeillä mitattuna, painoa oli pari-kolme kiloa vähemmän kuin tällä hetkellä. Housunvyötärömittauksen perusteella arvioisin rasvojen olevan nyt samaa luokkaa, ollen ehkä sen 18-19%. Elintapojen ja treenin perusteella viime syksystä edes pientä lihasmassan kasvua on tapahtunut. Jos ei ole, niin pääsee vittu valloilleen, kuten markoboy87 asian ilmaisisi.

Ai juu, ja pituus oli 170 TASAN.

Kuinka nopeasti täällä porukka tuota painoa oikein pudottaa? Moni tuntuu tiputtavan yli kilon viikossa sen perinteisen puolen kilon/viikko sijaan niin tässä alkaa itse miettimään että voisiko sitä itsekin kiristää tahtia ja käyttää säästyneen ajan massanhankintaan. Nyt siis laihduttu 0,5kg viikossa (ekalla viikolla 1kg) ja tätä tahtia olisi vielä 3 kuukautta edessä tavoitekuntoon. Mitään ongelmaa vähemmän syömisessä ei olisi mutta eikö tuossa tule jo merkittävä ero lihaskadossa vrt. -0.5kg/viikko vs. -1kg/viikko? Rasvat nyt noin 13% tavoite 9%.

Kuinka nopeasti täällä porukka tuota painoa oikein pudottaa? Moni tuntuu tiputtavan yli kilon viikossa sen perinteisen puolen kilon/viikko sijaan niin tässä alkaa itse miettimään että voisiko sitä itsekin kiristää tahtia ja käyttää säästyneen ajan massanhankintaan. Nyt siis laihduttu 0,5kg viikossa (ekalla viikolla 1kg) ja tätä tahtia olisi vielä 3 kuukautta edessä tavoitekuntoon. Mitään ongelmaa vähemmän syömisessä ei olisi mutta eikö tuossa tule jo merkittävä ero lihaskadossa vrt. -0.5kg/viikko vs. -1kg/viikko? Rasvat nyt noin 13% tavoite 9%.

Tota pudotusvauhtia saattaa osittain "vääristää" se, et alussa lähtee nesteitä aika reippaasti. Mulla on nyt 7 viikossa lähteny tasan 7 kiloa painoa tän aamusen painon mukaan. Tosta kuitenki ekat kolme kiloa lähti jo melkeempä ekan viikon aikana niin sitä rasvaa ei kuitenkaan oo lähteny sitä yhtä kokonaista kiloa viikossa.

Jos sun rasvat on oikeasti tolla tasolla niin miettisin kahteen kertaan onko järkeä vetää -1000 kcal. Tossa ylhäällä kommentoinkin jo OldtimePowerin samankaltaista suunnitelmaa. Tämän -1000 vajeen onnistuminen tietenkin riippuu monesta jutusta (esim. miltä kaloritasolta lähdet tiputtamaan), mutta todennäköistä on, että joudut keventämään treeniä tai vähintäänkin treeni ei enää kulje entiseen malliin. Ite tiputtanu noin 15% rasvoista tammikuusta alkaen 450g/vko vauhdilla 10% tasolle. Ehdottomasti paras dieetti, jonka suorittanut. Aiemmat ovat olleet hätäisempiä parin kk:n dieettejä kovemmalla vajeella ja vaikka tuloksia on tullut on treenaus ollut vähintäänkin nihkeää jo parin viikon jälkeen.

Jos sun rasvat on oikeasti tolla tasolla niin miettisin kahteen kertaan onko järkeä vetää -1000 kcal. Tossa ylhäällä kommentoinkin jo OldtimePowerin samankaltaista suunnitelmaa. Tämän -1000 vajeen onnistuminen tietenkin riippuu monesta jutusta (esim. miltä kaloritasolta lähdet tiputtamaan), mutta todennäköistä on, että joudut keventämään treeniä tai vähintäänkin treeni ei enää kulje entiseen malliin. Ite tiputtanu noin 15% rasvoista tammikuusta alkaen 450g/vko vauhdilla 10% tasolle. Ehdottomasti paras dieetti, jonka suorittanut. Aiemmat ovat olleet hätäisempiä parin kk:n dieettejä kovemmalla vajeella ja vaikka tuloksia on tullut on treenaus ollut vähintäänkin nihkeää jo parin viikon jälkeen.

Ei ole tarkoituskaan vaihtaa -1000kcaliin, kyselin vain miksi monet vetävät näin isolla vajeella. Toki jos rasvat on luokkaa 20% niin ei se niin pahaa tee. Nyt on tosiaan se 6kg jäljellä jonka pudottamiseen 3kk aikaa eli puoli kiloa viikossa jatketaan.

Ei ole tarkoituskaan vaihtaa -1000kcaliin, kyselin vain miksi monet vetävät näin isolla vajeella. Toki jos rasvat on luokkaa 20% niin ei se niin pahaa tee. Nyt on tosiaan se 6kg jäljellä jonka pudottamiseen 3kk aikaa eli puoli kiloa viikossa jatketaan.

Turha tehdä nopeasti ja huonosti jos voi tehdä hitaasti ja hyvin. Onhan se kiva jos vaa'an lukema pienenee silmissä mutta ihan turhaa jos pudotettavaa ei oo paljoa.

Itelläkin ois tarkoitus nyt ainakin Juhannukseen asti kiristellä, tällä hetkellä paino 110kg(olen 183cm pitkä) ja rasvat siinä 25% tarkoitus olisi ainakin 15% rasvat saada. Tiedä sitten onko tuo kuinka utopistinen tavoite parissa kuukaudessa?(enpä aikaisemmin ole yrittänyt rasvaa polttaa). Ainut mikä itseäni suorastaan häiritsee on kuinka paljon lihasta lähtee samalla lätkimään? Alkaa meinaan mielikuvitus tekemään helvetimmoisia tepposia jo pelkästään jos olen 3pv pois salilta. Treenaan 5krt viikossa.

2 kg kuukaudessa, jos -500 kcal päivässä vajetta. Siitä voi sitten laskea. Vajetta säätämällä sitten saa muutettua vauhtia. Maltti on aina valttia! Lihasta lähtee, mutta ei sitä nyt niin mahdottomasti lähde, jos homma pysyy hallussa.

Itelläkin ois tarkoitus nyt ainakin Juhannukseen asti kiristellä, tällä hetkellä paino 110kg(olen 183cm pitkä) ja rasvat siinä 25% tarkoitus olisi ainakin 15% rasvat saada. Tiedä sitten onko tuo kuinka utopistinen tavoite parissa kuukaudessa?(enpä aikaisemmin ole yrittänyt rasvaa polttaa). Ainut mikä itseäni suorastaan häiritsee on kuinka paljon lihasta lähtee samalla lätkimään? Alkaa meinaan mielikuvitus tekemään helvetimmoisia tepposia jo pelkästään jos olen 3pv pois salilta. Treenaan 5krt viikossa.

8 viikkoa ja jos noi prosentit pitää paikkansa niin 11kiloa läskiä poltettavana.
Eli 5,5kg kuukaudessa = 1375kcal vaje/päivä. Saattaa vähän nälkä vaivata :D

Ei nää kuudessa/kahdeksassa viikossa kesäkuntoon onnistu, jos on ylipainoa kymmeniä kiloja. Toki IL ja IS on eri mieltä.

Aika lihaksikas kyllä olet, jos 0% rasvoissa jäis silti 82,5kiloa painoa. Just mahdut CCB:n painorajoihin kisakireänä, jos lihasta ei pala.

8 viikkoa ja jos noi prosentit pitää paikkansa niin 11kiloa läskiä poltettavana.
Eli 5,5kg kuukaudessa = 1375kcal vaje/päivä. Saattaa vähän nälkä vaivata :D

Ei nää kuudessa/kahdeksassa viikossa kesäkuntoon onnistu, jos on ylipainoa kymmeniä kiloja. Toki IL ja IS on eri mieltä.

Aika lihaksikas kyllä olet, jos 0% rasvoissa jäis silti 82,5kiloa painoa. Just mahdut CCB:n painorajoihin kisakireänä, jos lihasta ei pala.

Noh siis olin viikonloppuna Inbody 720 mittauksessa ja se vekotin väitti rasvat 25%, lihasmassaksi se mittasi 47.9kg ja ihannepaino 97kg eli vissiinki rasvat olisi tuolloin se 15%.

Voipi olla että en taida nyt ruveta kiirehtimään mihinkään juhannukseen asti, otan nyt rauhassa vain.(eli juhannuksenkin jälkeen kiristely jatkuu) Ehtiihän niitä kesiä tulla vielä monta 8) .
Tarkoitus nyt vain aloittaa terveellinen elämäntapa ja omasta mielestäni startannut melko hyvin, kun jätin paskaruuat pois oikeastaan kokonaan ja alkoholin kanssa en muutenkaan läträä kuin erittäin harvoin.

Noh siis olin viikonloppuna Inbody 720 mittauksessa ja se vekotin väitti rasvat 25%, lihasmassaksi se mittasi 47.9kg ja ihannepaino 97kg eli vissiinki rasvat olisi tuolloin se 15%.

Voipi olla että en taida nyt ruveta kiirehtimään mihinkään juhannukseen asti, otan nyt rauhassa vain.

Kannattaa muistaa, että aina hieman lihastakin palaa (ja nestettä poistuu) dieetatessa, joten saavuttaessasi 15% rasvat, ei painosi todennäköisesti ole 97, vaan joitain kiloja vähemmän, eli pudotettavaa on varmasti 15-16kg ellei enemmänkin tavoitteeseesi päästäksesi, jolloin vajeen täytyisi olla yli 2000kcal per päivä.
Eli kuten jo totesitkin, niin unohda se juhannus ja pudottelet rauhassa vaan. :)

Ei nyt ihan kesäkunto haussa täällä, vaan lähinnä monen vuoden sali/liikuntatauon jälkeen iskenyt pieni kiinnostus salia kohtaan ja tällä kertaa päätin ensin hävittää rasvat ennen bulkkia. Lähtötilanne maaliskuun loppupuolella suunnilleen 178cm/77kg, vyötärö 90cm. Pari päivää sitten paino 72.5kg ja vyötärö 86cm. Miinukset melko kovat, pääasiassa 500~1000kcal/vrk, lihasta ei juurikaan ole säästeltäväksi eikä miinuksilla tahdo kauhean pitkään olla. Viitisen viikkoa ajattelin vielä jatkaa, tai kunnes vatsalihakset erottuvat ja alavatsan köntti on hävinnyt.

Naurettavan helppoa ollut elää 1800-2000kcal/vrk lepopäivinä, treenipäivinä tulee 2100-2300kcal. Yhden mättöpäivän pidin tällä viikolla, n. 2800kcal(mukana jäätelöä ja ranskalaisia), mutta vieroitusoireet mättöihin iskivät heti seuraavana päivänä ja taitaa olla helpompi vain välttää turhia safkoja kokonaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom