Kesäkuntoon 2006, tänne kaikki kevätdieettiä koskevat asiat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dacombat
  • Aloitettu Aloitettu
Diettia aloteltiin tuossa 9.1. 174cm/83kg mitoissa ja nyt lahtenyt noin 3,5kiloa ja vahintaan 5kg viela pitaisi lahtea, sen jalkeen sitten katotaan milta nayttaa. Punttia vedetaan 5 kertaa viikossa tyyliin ma-to 2 kertaa kroppa lapi ja perjantaina fiiliksen mukaan aina jotain lihasta viikottain vaihdellen. Joskus tosin korvautuu osa ma-to punttikerroista juoksemisella + punnerruksilla sun muilla.

Kaloreita ei pahemmin ole tullut laskettua ja ateriatkin voisi varmaan paremmin sijoitella/ottaa proteiinijuomaa mukaan. Lyhyesti ateriat menee ma-to: aamupala 6.50, kouluruoka 10.30, noin 12.00 aloitetaan vahitellen napostelemaan proteiinipitoisesti noin 14.00 tienoille ja 14.45 aikoihin alkaa 16.00 asti kestava liikunta (salia/aerobista tai molempia) ja about 17.15 sitten safkaa koneeseen ja ehka 20.00 aikoihin jotain pienta safkaa. Ja sitten kysymykset: Mihinkohan valiin olisi hyva pistaa proteiinidrinkkia? Ja onko jarkea syoda jotain heti tuon aerobinen + puntti yhdistelman jalkeen vai tulisiko odottaa jonkin aikaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hankmo sanoi:
Nyt pitää kysyä meneekö tää ihan oikein..
Pituus 180, paino 84, lihasta vähän ja rasvaa liikaa.
Laskin, että peruskulutus olisi n. 2250 kcal, dieetille tiputan siis n. 1750:een. Tarkoitus vetää vähähiilihydraattisella eli 40/20/40.
Laskeskelin niin, että päivän kolmella ensimmäisellä aterialla tulisi syödä 35 g prot. ja 29 g hh. Kahdella viimeisellä 35 g prot. ja 39 g rasvaa. (+palari salipäivinä) Meneekö näin?

Tarkoitus olisi käydä 2-3 kertaa viikkoon aamusalilla ja vetää 2-3 kertaa aamulla kuntopyörää. Aion tehdä salilla koko kroppa kerralla-tyyliin, en HST! Olisko parempi massa- vai voimapainotteinen ohjelma? Ja vetääkö pyörällä HIITtiä vai tasasta "rasvanpolttoreeniä"? Ihan :david: olo:D

En ole asiantuntija, mutta kuulostaa kalorit kyllä tosi alhaiselta. 1750:stä ei paljon pudoteta. Todellinen kulutushan on huomattavasti korkeampi kuin pelkkä peruskulutus kun käy sallilla ja tekee vielä aerobista.

Itse aloitin dieetin 2500 kcalla ja nyt kalorit on 2200:ssa. Kaduttaa että aloitin noinkin alhaalta ja tuntuu nyt jo siltä että tuosta 2200:sta ei enään pitäisi laskea alemmas. Mulla pituutta on 176 ja lähtöpaino dieetille oli n. 86 kiloa. Rasvat ehkä jotain 15-16 %.

Kulutus varmaan riippuu rasvan ja lihasmäärän suhteesta, mutta mielestäni ei kuitenkaan kannattaisi aloittaa ainkaan alle 2500 kcal. Niitä kaloreita kun voi joutua tiputtamaan dieetin kuluessakin...

Hankmo,

kalorimääräsi on liian alhainen, jos vertaan lukujasi minuun. Täällä on kuitenkin parempiakin arvioijia.

Kun syötän satunnaiseen verkon kalorilaskuriin painosi mukaisen peruskulutuksen (=liikuntaa ei vielä ole huomioitu) ja toisaalta oman painoni mukaisen peruskulutuksen, arvioisin, että 0,5-1kg painonpudotus viikossa onnistuu sinulla noin 14500-15000kcal viikkomäärällä. Toisaalta urheilen enemmän kuin sinä, joten ehkä tuota kalorimäärää voisi hieman pudottaa. Tuo em. määrä on siis n. 2070-2140kcal päivässä.

Olemme yksilöitä. Omat kokemukseni perustuvat erittäin pitkän aikavälin tarkkoihin ravinto- ja liikuntalaskelmiin. Niiden perusteella huomaan, että verkon laskurit antavat liian suuria kalorimääriä. Toisaalta pitää muistaa taas yksilöllisyys.

Itselläni paras dieettitapa on sellainen, jossa vedän ma-la päivittäin samalla kalorimäärällä ja joka su otan n. 300kcal enemmän kuin ma-la päivinä ja lisäksi su ravinto painottuu hiilihydraatteihin. 300kcal on tavalliselle kaverille aika paljon dieetillä (esim. 3 lautasellista puuroa) kun samaan aikaan muukin päivän ruoka on täyttävästä hiilihydraatista pitkälle.

Mulle on vähän uutta tää kalorien laskeminen.. Tossa ennen joulua tein sovelletun dieetin eli vedin 3 kertaa viikossa hst-treenin aamuisin ja söin vähän fiiliksen mukaan. Veikkaan, että silloin kalorit oli todella alhaalla koska keskityin lähinnä riittävään proteiinin saantiin, mutta edellisten tietojen perusteella rasvoja ja hiilihydraatteja ei tullut syötyä edes riittävästi.. Ihme kyllä, rasvoja tippui mutta voimataso nousi. Mitä nyt olen tolla 1750:lla laskenut syömisiksi päivittäin, tuntuu että siinä on enemmän kuin tuossa edellisessä yrityksessä. Mutta ilmeisesti hiljaa hyvä tulee..

Joskus oikein pistää miettimään kannattaisko edes laskea kaloreita vai vetää ihan perstuntumalta.. Sais vaan kerran tän elämän aikana rasvat alas ja sit pysymään ne siellä..

Mitä tuohon liikuntaan tulee, niin en ole tajunnut huomioida sitä, että päivittäin tulee tehtyä rakennustöitä ja muuta käytännön liikuntaa on tarkoitus lisätä.. Eli täytyy varmaan nostaa tonne 2000 kieppeille..

Olisko kellään mitään kommentoitavaa tohon liikuntapuoleen? Pitäiskö tehä enemmän aamuaerobista vai hä?...

e: Ainii tosta ravinnosta, meneekös toi ravinnon jakaminen noin ku alkup. viestissä kirjotin? Eli kaloreita ei tule joka aterialla saman verran..

hankmo sanoi:
Joskus oikein pistää miettimään kannattaisko edes laskea kaloreita vai vetää ihan perstuntumalta.. Sais vaan kerran tän elämän aikana rasvat alas ja sit pysymään ne siellä..

Mitä tuohon liikuntaan tulee, niin en ole tajunnut huomioida sitä, että päivittäin tulee tehtyä rakennustöitä ja muuta käytännön liikuntaa on tarkoitus lisätä.. Eli täytyy varmaan nostaa tonne 2000 kieppeille..

Olisko kellään mitään kommentoitavaa tohon liikuntapuoleen? Pitäiskö tehä enemmän aamuaerobista vai hä?...

e: Ainii tosta ravinnosta, meneekös toi ravinnon jakaminen noin ku alkup. viestissä kirjotin? Eli kaloreita ei tule joka aterialla saman verran..

Mun mielestä ainakin alkuun kolme aamuaerobista riittää. Aineenvaihdunta tottuu tiettyyn tilanteeseen jonkin ajan päästä, joten voi olla että painon tippuminen/rasvan palaminen pysähtyy jossain välissä. Silloin voi sitten vaikka lisätä tuota aamuaerobisen määrää ja/tai laskea kaloreita. Tosin kun sulla on salitreenit kans aamuisin voi olla hankalaa lisätä aamuaerobisen määrää.

Esim. itse en esimmäiseen pariin kolmeen viikkoon tehnyt aamuaerobista ollenkaan. Sitten aloitin 3 kertaa viikossa ja nyt tammikuussa olen tehnyt 5 kertaa viikossa.

Ravintopuoleen en osaa ihmeemmin kommentoida, kun en lowcarbista kauheesti tiedä, mutta se lienee ihan ok että hiilareiden syönnin ajoittaa päivälle ja illalla sitten syö proteiini ja rasvapainotteisesti. Ei noiden aterioiden kalorimäärien tarvitse mun mielestä täysin samana pysyä. Kohtuulisen tasaisesti kun jakautuu niin se riittänee. Mulla esimerksi lounas ja päivällinen sisältävät noin 100-200 kcal enemmän kuin välipalat...

Pistetään tähän kaikkien nähtäville, niin nostaa omaa motivaatiota kun sen on julkisesti sanonut!:rock:
Tänään alko ainakin helmikuun kestävä pienimuotoinen dieetti. Jos homma sujuu hyvin, eikä tulokset salilla tipu liikaa niin voi olla, että jatkuu vielä pitempäänkin.
Tänään vedin ekan aamuaerobisen, kävelyä sykkeellä 120-130 52 minuuttia. Aamuaerobista ajattelin tehdä n. 4 kertaa viikossa, salilla käydä tuttuun tapaan 4-5 kertaa viikossa ( 4 jakoisella mennään). Salin jälkeen vielä pyöräilyä fiiliksen mukaan.
Tavoitteena on helmikuun aikana tiputtaa painoa n. 5 kg, eli 109,4 -> alle 105 kg. Ja tosiaan, jos dieetti sujuu niin jatkan sitä kauemminkin.
Kalorimäärän ajattelin pistää n. 2500:een alkuun ja pitää huolen, että proteiinia tulee n. 250-300 grammaa päivässä.
Sen mukaan miten dieetti onnistuu, niin maaliskuussa varmaan koitetaan saada vähän lisää lihaa ja sen jälkeen pieni kesä-kiristely, jos jaksaa...:)
Että näillä eväillä mennään:rock:

Tietoa??

Niin mistä tota glutamiiniä saa ja paljo maksaa ja mikä etupalkkari ku oon itekki aatellu ton crean lopettamisen. Ja millo nuita aina otetaa?? Ja entä hiilarit??

Viime vuoden dieetistä oppineena en aio ottaa ylimääräisiä aerobisia mukaan kuin ihan lopussa, jos sittenkään. Vuosi sitten paino tipahti 15 kiloa, kun tavoitteena oli pudottaa reilu 5 kiloa. Viiden kilon jälkeen ei ollut mitään eroa havaittavissa, joten pakko oli pudotella lisää ja lisää...

Mitä mieltä olette, onko hyväksi vetää dieettiä pidempäänkin pelkästään kaloreita vähentämällä, ja myöhemmin vasta ottaa (aamu)aerobinen mukaan?

Eipä ainakaan tulis niin kova muutos heti kättelyssä, ja olis vielä ässiä hihassa jos rasvojen lähtö tyssää.

Dieetti aloitettiin 94kg:sta joulukuun alussa, joulukuun alussa tiputtamalla kalorit 2500kcaliin(40/20/40). Salilla 4-jakoisella ohjelmalla 4krt vko, treenin päälle pyörää 20min.

Tällä hetkellä -8kg ja nyt mennään 2000kcal/pvä. Edelleen 4-jakoinen 4krt vko, aerobisen määrää nostettettu sen verran, että treenin päälle 25min pyörää ja 1 krt vko 45min aamuaerobinen.

Tavoitteeseen matkaa vielä 6-8kg, riippuen kuinka paljon lähtee lihoja. Suurin piirtein kympin rasvoihin tähdätään joka tapauksessa. Pyrin pitämään vauhdin tasaisen, n. 3kg/kk.

Nyt on kuitenkin dieetti ruvennut vähän jumittamaan, eli paino on pyöriny 85,5 - 86,5kg jo toista viikkoa. Lisäksi pientä flunssaa iskee päälle, minkä takia lienee pakko pitää treeneistä muutama päivä taukoa. Jos ei paino kuitenkaan rupea taas laskemaan, niin lisään pari aamuaerobista lisää ja tarvittaessa tiputan kaloreita vielä -200kcal.

Olen kuitenki huomannut, että oma aamupaino saattaa dieetillä tehdä ties minkälaista zikzakia, joten turha huolestua vaikka pysyiskin pidemmänkin aikaa samoilla seuduilla, saattaa nimittäin vastaavasti laskea muutamassa päivässä reilusti jumittamisen jälkeen.

Toinen mitä olen oppinut, on se, että nuo erilaisten laskureiden antamat peruskulutkset on todella vain suuntaa-antavia, sillä jokainen on yksilö. Esim. itselläni todellinen peruskulutus on huomattavasti laskureiden antamia tuloksia pienempi.

Vana sanoi:
Viime vuoden dieetistä oppineena en aio ottaa ylimääräisiä aerobisia mukaan kuin ihan lopussa, jos sittenkään. Vuosi sitten paino tipahti 15 kiloa, kun tavoitteena oli pudottaa reilu 5 kiloa. Viiden kilon jälkeen ei ollut mitään eroa havaittavissa, joten pakko oli pudotella lisää ja lisää...

Mitä mieltä olette, onko hyväksi vetää dieettiä pidempäänkin pelkästään kaloreita vähentämällä, ja myöhemmin vasta ottaa (aamu)aerobinen mukaan?

Eipä ainakaan tulis niin kova muutos heti kättelyssä, ja olis vielä ässiä hihassa jos rasvojen lähtö tyssää.

Ite teen mahdollisuuksien mukaan justiinsa toisin päin -olikin ajatuksena ottaa tämä "filosofia" mukaan tähän ketjuun.

Eli alla oleva quotti on lasikuitujeesuksen postaamaa (editoin hiukan, koko posti tässä), ja ketju on FAQ:Massan kasvatus ja suht kireänä pysyminen (Loistothread muutenkin)
Ruuan ja erityisesti proteiinin määrästä (dc:ssa n. 4-5g/painokilo) ei missään nimessä saa tinkiä. Lihaskasvu, varsinkin tietyn "normaalitason" yli, vaatii ruokaa.

Muutamia "kikkoja" rasvaprosentin siedettävänä pitämiseen suurilla ruokamäärillä:

-Aamuaerobinen (itsellä kävely ympäri helsinkiä kuuden aikaan aamulla mp3-soittimen tahdissa - on muuten tosi mukavaa imo)
Aamuaerobinen 2-3 kertaa viikossa EI syö kehitystä, kunhan syö riittävästi (ei ennen aerobista) ja pitää sykkeen kohtuullisena.

-Ei hiilihydraatteja klo.16.00 jälkeen. Paitsi vihanneksista ja tietyistä hedelmistä (ei esim. banaanista).

-Thermogeenit. Vihreää teetä menee itsellä n. litra päivässä. Monia muitakin toimivia on.

Näistä ehkä tärkein on tuo hiilihydraattien katkaisu. Itse nassuttelen illalla puolisen kiloa kanaa, ehkä proteeinijuomaa ja tomaatteja, parsakaalia tms.

Eli minun mielestä ei ole ollenkaan sama asia lihaskasvun kannalta syökö 3500 kcal päivässä, vai syökö 4000 ja kuluttaa 500. Jälkimmäinen on parempi vaihtoehto. Itse ajattelen prosessin niin, että kehoon tungetaan lihaksia varten valtavasti ravinteita, joista ne sitten ottavat tarvitsemansa ja lopuksi turhat kulutetaan pois. Hienommin en osaa selittää.

Eli koko idea on että teet kaiken jotta kasvaisit ja samalla kaiken mahdollisen jotta kiristyisit.

Tuossa puhutaan itse asiassa oikeastaan pääpainona lihasmassan säilyttäminen, mutta perusideahan käypi myös ihan diettidiettiin IMO.

(sori lasikuitujesse jos editoin jotain sun mielestä tärkeetä)

KSENA, kato Pakkiskaupasta rasvanpolttajat. Semmosia tai vastaavia, jos siltä tuntuu, ite ottaisin vasta dietin loppuvaiheessa "kun mikään muu ei auta".

KSENA sanoi:
mitä tuotteita suosittelette, esim. rasvanpolttajiks, lisätehoks dietille? vihreätä teetä on mainostettu.

abb lean stack on ainoa mistä on kokemusta, hyvin ainakin on toiminut 3-4 kapselia nakannut naamaan ennen treeniä. hikoilussa ainakin näkyy merkittävä kasvu.

onko totta että proteiinia pystyy imeytyyn kerrallla vain 25g? ja sithän se ylimääränen meis heti läskiks.

Lisätääs vielä tuohon mun edelliseen postiin; edelleen by lasikuitujeesus:

lasikuitujeesus sanoi:
Yksi tärkeä pointti unohtui tuossa:
Hiilarit aamulla, rasvat illalla, ei samalla aterialla
Eli mulla on klo 16.00 asti hh+p -aterioita ja siitä eteenpäin p+r tai pelkkiä proteiiniaterioita. (ja niitä tomaatteja ym. ei sitten lasketa:))

Ja jos treeni on illalla (kuten itellä), niin voi vetästä hiilareita sen jälkeen, mulla jää usein pelkästään viimeseltä aterialta (tai kahdelta viimeseltä ;)) pois.

Dieettiä takana 1 kk ja painoa pudonnut 7kg (103,6 --> 96,3).

Kalorit on ollut noin 2500 ja aerobisia noin 4-6/vko palautumisesta riippuen.

Mihinkähän kannattais nostaa päivittäiset kalorit... 2600? 2700? 2800?

Itsellä diettiä 2 vk takana. painoa lähtenyt mukavat 4 kiloa. Edelleen treenataan 4-jakoisella ja päälle 2-3 kertaa aerobista (n.1 tunti kävelyä). Kalorit tuolla 2600:n paikkeilla. Paljoa ei loppujen lopuksi tarvi ruuista tinkiä. Jättää vähän enimpiä pois, niin hyvä tulee.:)

KSENA sanoi:
mitä tuotteita suosittelette, esim. rasvanpolttajiks, lisätehoks dietille? vihreätä teetä on mainostettu.
kuppi mustaa kahvia ja sitten aamulenkille

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom