Kesäkuntoon 2006, tänne kaikki kevätdieettiä koskevat asiat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dacombat
  • Aloitettu Aloitettu
Tosta aamuaerobisesta ja rasvan palamisesta iski silmään.

Kun sanoit, että 120-140 syke olisi paras rasvanpolttosyke, on vain puoli totuus. Jokaisella on yksilölliset sykearvot, esim itslelle tuo olisi jo liikaa, koska maksimisyke jää 185 tienoille. Se on totta ettei aamuaerobisilla kannata liian kovilla sykkeillä, koska siinä ne lihaksetkin sitten häviävät.

Kun aamulla lähdet sinne lenkkipolulle kävelemään, glykogeenivarastot on tyhjät. Elimistö tarvii kuitenkin sen energian jostain. Jos alotat suoraan liian kovaa ja energiankulutus on liian kovaa, ettei elimistö kerkeä polttamaan kaikkea energiaa rasvasta, ottaa se lihaksista suoraan loput. Tarpeeks matalilla sykkeillä kun tuuppaat menemään, ei lihaskataboliaa pääse syntymään.

Kannattaa joskus koittaa tehdä TOOOSI pitkä kävely aamulla. Sykkeet tosi alas ja niin kauan kävelet kun vaan jaksat, ei haittaa jos lenkki kestää yli 3 tuntia. Itellä tää ainakin toiminu tosi hyvin, antaa rasva-aineenvaihdunnalle semmosen buustin että oksat pois.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ossipoika sanoi:
Kannattaa joskus koittaa tehdä TOOOSI pitkä kävely aamulla. Sykkeet tosi alas ja niin kauan kävelet kun vaan jaksat, ei haittaa jos lenkki kestää yli 3 tuntia. Itellä tää ainakin toiminu tosi hyvin, antaa rasva-aineenvaihdunnalle semmosen buustin että oksat pois.

3 tunnin aamuaerobisessa nyt ei ole mitään tolkkua sanoisin. Se on nimenomaan varma keino menettää lihasta. Kyllähän 3 tunnissa kerkee kuluttamaan jo sen verran ettei siinä pelkästään läski pala, etenkin aamulla kun ollaan jo katabolisessa tilassa valmiiksi.

Nimenomaan kovemmalla sykkeellä tehdyllä aerobisella on aineenvaihduntaa boostaava ominaisuus. Matalla sykkeellä tehty kulutus loppuu melkein saman tien kun suoritus lopetetaan. Ei sitä tarvitse juostakkaan tuntia putkeen 150 sykkeellä, vaan riittää se lyhyempikin aika mainiosti. Esim. 20 minsan hölkän aikana ei kulutus kuitenkaan nouse huimiin lukemiin. Makuasioita lähinnä.

Paljonko rasvaa pitäis sit minimissään syödä kun dietillä ollaan? Mulla tuntuu jäävän aika pieniks aina rasvan saanti. Illalla kun pitäis öljyä kiskoa ni ei saa tarpeeks sitä syötyä kun tulee kaloriraja vastaan. Niin ja mikä se kuidun päivän saanti suositus oli? Tammikuun alusta ollu dietillä nyt 11kg lähteny...luultavasti myös lihasta mut pääasia et muututaan pallosta pitkulaksi :D

nyt tämä tyttö alkaa dieetille ja tarvin teidän apua. vinkkejä saa antaa, kiitos. olen entinen urheilija, nyt vähän mukavuuden halu päässyt itsekurin edelle (se sallittakoon, urheilin kuitenkin SM-tasolla n.13v). olen 168cm ja ehkä n.65-67kg, aika paljon lihasta on, mutta myös rasvaa. tavoite siinä 57kg, mahdollisimman pian. liikunnan puolesta tavoite on tehdä astangajoogaa joka toinen aamu ja n.40min aerobinen joka toinen aamu. ja jos jaksaa, lisäksi kuntosalia tms. ongelmani onkin se ruokavalio. makeanhimo on aika hurja, onko siihen vinkkejä(muuta kuin, että ota itseäsi niskasta kiinni)?

kaivopuisto sanoi:
nyt tämä tyttö alkaa dieetille ja tarvin teidän apua. vinkkejä saa antaa, kiitos. olen entinen urheilija, nyt vähän mukavuuden halu päässyt itsekurin edelle (se sallittakoon, urheilin kuitenkin SM-tasolla n.13v). olen 168cm ja ehkä n.65-67kg, aika paljon lihasta on, mutta myös rasvaa. tavoite siinä 57kg, mahdollisimman pian. liikunnan puolesta tavoite on tehdä astangajoogaa joka toinen aamu ja n.40min aerobinen joka toinen aamu. ja jos jaksaa, lisäksi kuntosalia tms. ongelmani onkin se ruokavalio. makeanhimo on aika hurja, onko siihen vinkkejä(muuta kuin, että ota itseäsi niskasta kiinni)?

Kuntosalilla kannattaa ehdottomasti käydä, ettei ne lihat lähde kävelemään siinä rasvaa polttaessa.

Jotkut sanoo, että kromi auttaisi makean nälkään, mutta itsellän i en huomanut mitään vaikutusta. Paras tapa on varmaan "pikkuhiljaa" vähentää sitä makean syöntiä. Tämä toimi ainakin itselläni parhaiten.

Juups, ajattelin minäkin pistää tänne nuo päivän ruokailut että sais vähän kommenttii miten kandis edetä. Mutta ensin perustiedot elikkäs:
oon 19v. nuorinainen, pituutta 168cm ja painoa tällähetkellä 71kg. Tarkotus ois yrittää tonne 65kg lihasta menettämättä. Rasvaa on kertynyt, mutta myös lihasta tullut ja kun tuossa viime kevät-talvella alotin salilla käymisen niin painoa oli n.62kg. Samat vaatteet sopivat edelleen, joten kertynyt paino ei ole vain lihomista...toivonmukaan:D

Salilla käyn 3 kertaa vkossa ja sen lisäksi tunnin pyöräilylenkkejä ja kävelyjä..joskus hölkkää... Salilla treenin jälkeen nyt dietillä jäänyt polkemaan kuntopyörää n.20-60min päivästä riippuen. Esimerkkinä kulutus urheilulla sykemittarin mukaan tällä vkolla 3143kcal.

Tässä olisi nyt ihan peruspäiväruokailu. Vettä menee sellaiset 2-3l päivässä ja olen noita wrangen 365 vitamiineja syönyt, nyt päässyt loppumaan ja mietin vaihtoa muuhun valmisteeseen...jossa ei ehkäpä olisi A-vitamiinia...??? Syön porkkanoita paljon, joten beetakaroteenia saa niistä...

--------

Eli aamulla n.klo8
kauralese, 15g (vehnälesettä oon käyttäny ja kokenu paremmaks, siirryn siihen taas kun toi kauralese kuluu loppuun)
puuro (kaurahiutale ja 4vilja, hiutaleita 1dl)
raejuustoa 100g
jälkiruokalusikallinen hunajaa
vihreätä teetä

Päivällä n.klo11-12
naudanpaistijauheliha, paistettu ilman rasvaa, raakapaino 100g
200g pakastekasviksia
juustoraastetta 20g(sattui olemaan kaapissa, yleensä en käytä tyydyttyneitten rasvojen ja suuren energiamäärän takia)
1dl maitoa
150g mansikoita
joskus ruispala sekä 1tl becel

N.klo15-16
Hunajamarinoitua kananrintaa, 112g paistettuna
250g pakastekasviksia
ruispala
1tl becel
1dl maitoa

Klo18
Salaattia(yleensä tomaattia, kurkkua, salaatinlehtiä sekä porkkanaa)
ruispala
2-4kalkkunaleikesiivua
maitoa 1dl

Klo20-21
Maitorahka 1prk/ 2-3dl maustamaton ja rasvaton A-jogurtti
100-150g mansikoita/ 1½dl mustikoita
1rkl auringonkukansiemeniä/ 1/4dl cashwepähkinöitä tai manteleita

-------

Eli tossa ois tollanen peruspäivä, tietty joskus keittoo tai kalaa tms. mut jos ton kcal määrän nyt oikein laskin ni tulis joku 1850 ja rapiat kcal. Oon yrittänyt tossa 1700-1800 ne kalorit pitää nyt dietilläkin. Joskus saattaa syödä omenan tms. Ja jos makeaa haluaa, niin olen syönyt 1dl tavallista jogurttia tai hedelmän tai joskus sortunut ½dl muromysliä (tiedän ravintoarvojen olevan toooodella huonot) tai joskus porkkanoita(jos on makeita)...muuten puhdas linja:)

Elikkäs kommenttia ruokailuista ja parannusehdotuksia toivotaan. Mietin hiilareitten määrää, pitäisikö nostaa? salilla kyllä huomaa että ei ole niin paljon energiaa kun ennen diettiä, mikä tietenkin on täysin normaalia.

Pitäis saada pieni muotoista dieettiä aikaseks ja mä en oikeen tiedä mistä alottaisin... Ylipainoa ei ole, (157/50) pitäis saada jaloista selluliitit helvettiin, vatsa kuntoon ja silleen. Salilla käyn 3-4 kertaa viikossa, aerobista alan harrastaa heti kun saan itseäni niskasta kiinni... (eli huomenna?) Mä en tiedä noista proteiini/hiilari/rasvajutuista oikeestaan mitään ja niistä haluisin saada vähän tietoa. Mutta tässä olis päivän ruuat.

Aamulla 8-10
puuro
ruisleipä/jugurtti
kahvi

päivällä 12-14.30
yleensä esim. kanaa ja riisiä

17-18.30
samaa kuin päivällä mahdollisesti

iltapala
esim. ruisleipää, tonnikala, raejuusto (jotain näistä tai näitä yhdessä)

yritän syödä myös välipaloja näiden välissä mut se on yleesä aika mahdotonta työstä johtuen. joskus ei pääse töissä syömään ollenkaan... päiväruokien yhteydessä syön myös raejuustoa ja joskus ruisleipää. maitoa juon yleensä joka aterialla. rahkaa ei ole tullut nyt ostettua, sitä meni jossain vaiheessa välipalana. lähes kaiken olen valmis muuttamaan paitsi kevytmaidosta en luovu :) treenin jälkeen otan yleesä heraa n. 0.5-1dl maidon kanssa, sekaan vähän kaakaojauhetta...

Eli osaako joku auttaa mua? Hirveesti ei olis hommaa mut ku ei oikeen tiedä mistä alottaa... Punnitsetteko kaiken syömänne? Ja lasketteko ihan kaikesta mitä syötte proteiinit, hiilarit ja rasvat?

Oon kyllä lähes kaikki treeniä ja ruokavaliota/dieettiä koskevat threadit lukenut mutta en mä vaan jotenkin osaa itelleni sitä soveltaa. Mun treeniohjelma on tuolla alottelioiden treeniohjelmissa, jos joku haluis sitäkin kommentoida... Olis tosi jees jos nyt sais vähän apuja. Muuten täytyy vaihtaa tuonne ufs.fi:n pakkiskopioon... :(

-pipsa- sanoi:
Pitäis saada pieni muotoista dieettiä aikaseks ja mä en oikeen tiedä mistä alottaisin... Ylipainoa ei ole, (157/50) pitäis saada jaloista selluliitit helvettiin, vatsa kuntoon ja silleen. Salilla käyn 3-4 kertaa viikossa, aerobista alan harrastaa heti kun saan itseäni niskasta kiinni... (eli huomenna?) Mä en tiedä noista proteiini/hiilari/rasvajutuista oikeestaan mitään ja niistä haluisin saada vähän tietoa. Mutta tässä olis päivän ruuat.

*päivän ruuat*

Eli osaako joku auttaa mua? Hirveesti ei olis hommaa mut ku ei oikeen tiedä mistä alottaa... Punnitsetteko kaiken syömänne? Ja lasketteko ihan kaikesta mitä syötte proteiinit, hiilarit ja rasvat?
Ite alottelin tossa muutamia viikkoja sitten ensimmäistä ihan järkevää dieettiä, ja on muuten potkinut aivan loistavasti, eikä ole tarvinnut mitään ihmeitä tehdä, ei se diettaaminen mitään ydinfysiikkaa ollutkaan, vaikka niin pelkäsinkin.

Itse en laske tarkkaan ravintoarvoja kaikesta mitä syön, laskeskelin dieetin alussa perusruokavalion rungon ravintoarvot, jonka mukaan sitten mennään noin pääpiirteissään. Eli en siis laske kaikkea mitä syön, mutta sovellan mielessäni n. suurinpiirtein päivittäisen ruoan ravintoarvot ja sovitan sen sitten noihin raameihin. Meikäläisen perudieettipäivän ravintoaineiden suhteiksi on muodostunut n. 50% protskuja/35% hiilareita /15% rasvoja.
Kannattaa pitää huolta että saa tarvittavat määrät rasvoja dieetilläkin, itsellä ainakin tahtoo jäädä helposti rasvat aika vähäiseksi tuossa dieettiruuassa, joten napsinkin joka aterian yhteydessä optimumin kalaöljykapseleita. Ja riittävästä vitamiinien saannista kannattaa huolehtia myös.
Sitä aerobista tosiaan kannattaa ruveta vetämään aamulla, itselläni on perussetti semmoinen 45 min. reipasta kävelyä, jonka jälkeen vajaa puoli tuntia vielä syömättä, ja sitten aamupala ton rungon mukaan(tosin nykyään olen vetänyt vielä raejuustoa/protskujauhetta puuron seassa proteiinin lisäämiseksi. Välillä syö miestä herätä kuudelta lenkille mutta pitää vaan pakottaa itsensä siihen. Lepopäivät on sitten ollut ihan lepopäiviä, jolloin kroppa ei rasitu, ja voi syödä vähän ruokavaliosta poiketen, mutta kohtuudella silloinkin.

Näillä eväillä on menty ja tulosta on tullut niin että heilahtaa, en tiedä johtuuko meikäläisen lähtötilanteesta(läski), mutta jo kolmen viikon jälkeen muutos on ollut aivan älytön omasta mielestä, paino ei ole pudonnut kuin pari kiloa mutta peilistä näyttää hyvältä kun läskit lähtee. Tsemppiä vaan dieetille ja toivottavasti tästä sekavasta postista on edes jotain hyötyä.

EDIT: vielä tohon ruokavalion runkoon puutun, eli noi määrät ei ole ihan sitä mitä syön, vaan siinä on heitetty pikkasen yläkanttiin nuo arviot, ja esim. palkkarin protsku/hiilari-suhde on toisinpäin, eli vähemmän hiilareita ja enemmän protuja.

olipas kiva ku joku vastas!kiitos haukifile! :) mulla on tosiaankin tuo ruokapuoli vähän hakusalla, tai lähinnä ajoitus ruokailuissa koska tosiaankin duunipäivinä (joita esim. ens viikolla on 7) ei vaan pääse syömään kunnolla... pitää alkaa taas vetää rahkapirtelöitä ja juotavia jugurtteja... Sitten toinen asia on tietty tuo itsekuri :D mutta eiköhän se siitä ku vaan ottaa itseään niskasta kiinni. Perehdyn tekstiisi ja kaikkeen muuhun dieettimateriaaliin hieman paremmalla ajalla, nyt alkaa tulla uni simmuun... :zzzz:

Kiitti vielä kerran! :)

-pipsa- sanoi:
olipas kiva ku joku vastas!kiitos haukifile! :)
Ollos bueno, tosta unohtui vielä semmonen että n. suurinpiirtein 500-800 kcal miinuksilla/päivä olen dieetin ajan ollut, poislukien lepopäivät(eli väh. -2500/viikko).

Haukifile sanoi:
Ollos bueno, tosta unohtui vielä semmonen että n. suurinpiirtein 500-800 kcal miinuksilla/päivä olen dieetin ajan ollut, poislukien lepopäivät(eli väh. -2500/viikko).

mun pitäis ehkä selvittää paljonko mun päivän kaloritarve on ja sit ehkä tiedän paljonko pitäis miinuksella olla. en tiiä kuin paljon uskallan vähentää, mulla ei ylipainoa ole vaan pitäis saada vähän kiinteytettyä että kehtais kesällä ehkä rannallakin käydä, jos nyt edes ilmoja tulee...

-pipsa- sanoi:
mun pitäis ehkä selvittää paljonko mun päivän kaloritarve on ja sit ehkä tiedän paljonko pitäis miinuksella olla. en tiiä kuin paljon uskallan vähentää, mulla ei ylipainoa ole vaan pitäis saada vähän kiinteytettyä että kehtais kesällä ehkä rannallakin käydä, jos nyt edes ilmoja tulee...
Joo, siis lähtökohtanahan on se että syödään enemmän kuin kulutetaan, joka ei oikein toimi jos ei tiedä paljonko syö. Toi on tietysti vähän ongelmallista, kun ei sitäkään voi tarkalleen tietää, mutta jonkinlaisia arvioita tarjoaa mm. www.kalorilaskuri.fi, joka tarjoaa meikäläisen normaalin päivän kulutukseksi semmoista 2300kcal, salin ja aerobisen kanssa 3000kcal. Nuo luvut on varmaan aika lähellä totuutta omalla kohdallani.

Edit: Ja sen sopivan määrän löytää tosiaan vasta itsetutkiskelulla dieetin aikana, noista kalorilaskureista saa kuitenkin ihan hyvän pohjan sille arviolle.

Haukifile sanoi:
Joo, siis lähtökohtanahan on se että syödään enemmän kuin kulutetaan

Taidat tarkoittaa, että syödään vähemmän kuin kulutetaan :D

Aineenvaihdunnan nopeus vaikuttaa aika lailla diettailuun kuin bulkkailuunkin. Mitä nopeampi se on, sitä enemmän voi syödä. Itselläni on helvetin hidas aineenvaihdunta, joten diettaus toimii parhaiten kalorimäärillä 2200-1700kcal. Painoa on tällä hetkellä 84 ja bfp on n. 13%.

Optimus sanoi:
Taidat tarkoittaa, että syödään vähemmän kuin kulutetaan :D
:lol2: öö, joo, harvinaisen hyvä huomio, en olekaan kehitellyt uutta bulkkidieettiä. sitä ne miinuskalorit teettää..:D

Haukifile sanoi:
Joo, siis lähtökohtanahan on se että syödään enemmän kuin kulutetaan, joka ei oikein toimi jos ei tiedä paljonko syö. Toi on tietysti vähän ongelmallista, kun ei sitäkään voi tarkalleen tietää, mutta jonkinlaisia arvioita tarjoaa mm. www.kalorilaskuri.fi, joka tarjoaa meikäläisen normaalin päivän kulutukseksi semmoista 2300kcal, salin ja aerobisen kanssa 3000kcal. Nuo luvut on varmaan aika lähellä totuutta omalla kohdallani.

Edit: Ja sen sopivan määrän löytää tosiaan vasta itsetutkiskelulla dieetin aikana, noista kalorilaskureista saa kuitenkin ihan hyvän pohjan sille arviolle.

Normitarve mulla olis n. 2000 tuolla kalorilaskurilla, löysin kyl netistä toisen laskurin joka antaa sit taas peruskulutukseksi 2200. Eli kai se jotain siltä väliltä on. Eli mulla pitäis dieetillä olla ilmeisesti sellanen 1500-1700kcal/päivä. Ihan 1400:een en halua sitä tiputtaa... Tai katotaan nyt. Pitää nyt kattoa millon tuota dieettiä edes alottaa, mulla ei oo nyt rahaa ostaa ruokaa, joten taitaa tulla pakkodieetti hetkeks ainakin...

Kuinkas kauan dieettailette yleensä?

Pöh, paino tippunut viikossa peräti 200 grammaa. Nyt tosin pitää treeniä karsia jonkin verran, jonkinlaista pientä ylikuntoa taitaa pukata. Treeni kyllä maittaa ja muuta, mut viimeisen kahden viikon aikana ollut sen verran ongelmia tuon nukahtamisen ja unessa pysymisen kanssa et pitänee vähän huilailla. Eikä pitäis olla mitään huoliakaan, ekaa kertaa 12 vuoteen vapaa koulusta! Tainnut hieman liian vähän kaloreitaki olla ettei oo kroppa ehtiny palautua (palkkaristakaan huolimatta :) )...

-pipsa- sanoi:
Normitarve mulla olis n. 2000 tuolla kalorilaskurilla, löysin kyl netistä toisen laskurin joka antaa sit taas peruskulutukseksi 2200. Eli kai se jotain siltä väliltä on. Eli mulla pitäis dieetillä olla ilmeisesti sellanen 1500-1700kcal/päivä. Ihan 1400:een en halua sitä tiputtaa... Tai katotaan nyt. Pitää nyt kattoa millon tuota dieettiä edes alottaa, mulla ei oo nyt rahaa ostaa ruokaa, joten taitaa tulla pakkodieetti hetkeks ainakin...

Kuinkas kauan dieettailette yleensä?

Tuo kyseinen laskuri antaa itselleni aivan liian suuren tuloksen. 2750kcal kun aktiivisuustaso on hyvin matala. Eli sellaiset 500kcal yläkanttiin. Bulkilla mentiin 3200kcal lepo kun oltiin reilusti plussalla:D

Muista että päivittäistä kulutusta saa ylös liikunnalla.

Henk. koht. luotan kalorilaskuri.fi tulokseen.

Juu tuo EnergyNet on ihan hukassa. Kalorilaskuri antaa 2374kcal ja energynetti iski 3225kcal. Ei sit vissiin oo reilu 30min punttisharjottelu matala liikunnantaso. Vissiin syon jotain 1500-2000kcal, miinuksista mitaa hajua mut katotaa ny ens maanantaina paljo on paino tippunu ekal viikol. Kolmes paivas lahteny joku 2kg josta varmaa 1.9kg nesteita viikon lomareissun jalkeen...

Alaser sanoi:
Ei prkl tunnu läskit vyötäröltä lähtevän. Nyt jotain 72.6kg aamupaino ja vyötärönympärys aamulla 94-96.

No sigustasi päätellen kuitenkin hyvässä vauhdissa... 2kk aikana yli 10kg.. Vielä ehtii ennen kesää..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom