Kesäkuntoon 2006, tänne kaikki kevätdieettiä koskevat asiat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dacombat
  • Aloitettu Aloitettu
Alaser sanoi:
Vaikuttaako dieettiin, jos käy kerran pizzalla, mutta pitää silti kalorit alhaalla?
Kuten tuossa jo todettiin, kokonaiskalorit ratkaisevat ja niistä kannattaa todellakin pitää kirjaa. Noin ei pääse huijaamaan itseään, kun kylmät luvut tuijottavat vastaan ruokapäiväkirjasta.

Eli dietti ei mene pilalle pizzasta tai muutamasta oluesta, JOS se jää siihen noin yhteen pizzaan ja muutamaan olueen viikossa. Ongelmana on se, että kun aloittaa herkuttelun, niin dietillä se sitten helposti repeää jatkuvaksi kalorivelan tekemiseksi ("ok, syön nyt tänään yli budjetin ja huomenna sitten vähemmän..."). Eli pizzoittelun ongelma ei ole niinkään se kalorikuorma vaan henkisen kantin kestäminen.

Itse suosin totaalikieltoa herkuille juuri tuosta syystä - heikko ihminen kun olen niin dietti tuntuu helpommalta kun ei kiusaa itseään herkuilla. Kyllä sen pari kuukautta aina kestää ilman pizza, karkkeja tai olutta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sivarinlötkö sanoi:
Cassyput, millä teholla vedät aerobisen? Ihan eri asia vetää se 20min loppulönköttely vaikka 50-60%:lla kuin 60-70%:lla.
Itse en oikein usko että rauhallisemmat aerobiset polttaa rasvaa paremmin, joten yritän tietysti vetää niin kovaa kun siinä vaiheessa jaksan!

Mutta saattaapi olla että olen ottamassa pientä breikkiä diettiin ennen kesän viimeisiä kiristelyjä. Tuntuu että pää kaipaa nyt sitä.

Cassyput sanoi:
Itse en oikein usko että rauhallisemmat aerobiset polttaa rasvaa paremmin, joten yritän tietysti vetää niin kovaa kun siinä vaiheessa jaksan!

Ei ne poltakaan, mutta palautumisestahan tässä nyt oli kyse? Kovat aerobiset heikentävät taatusti palautumista, kevyet (palauttaviksikin kutsutut) edistävät. Varmaan paras ratkaisu on lisätä hitusen hiilaria ruokavalioon tai sitten ihan vaan tehdä sitä kevyempää aerobista välistä, jos tuntuu ettei muuten suju.

Ketolla/tosivähähiilarisellahan jätetään tarkoituksella kovat aerobiset pois, ettei lihat kärsisi.

sivarinlötkö sanoi:
Ei ne poltakaan, mutta palautumisestahan tässä nyt oli kyse? Kovat aerobiset heikentävät taatusti palautumista, kevyet (palauttaviksikin kutsutut) edistävät. Varmaan paras ratkaisu on lisätä hitusen hiilaria ruokavalioon tai sitten ihan vaan tehdä sitä kevyempää aerobista välistä, jos tuntuu ettei muuten suju.
Hmm.. Olet oikeassa. Ongelma on vaan siinä että oon tosi koukussa kunnon hikijumppaan. :D Taitaa olla sitten niin että aerobisen kestoa kannattaa pidentää jos lasken intensiteettiä?

Syön kyllä hyviä hiilareita lähes joka aterialla jonkun verran, mulle tulee hiilarin puutteesta todella helposti huono olo.

Meikäisen kysymys koskee noita herkkypäiviä ja nyt on menossa 11 dieettiviikko ja viime viikolla pidin ensimmäisen herkkupäivän. Kuinka useasti pidän nyt kevyen herkkupäivän? Kerran viikossa? Enää en ikinä vedä samanlaista mättöä kuin viime viikolla, sillä olo oli sen verran kauhia seuraavana päivänä :D.

burdock sanoi:
Meikäisen kysymys koskee noita herkkypäiviä ja nyt on menossa 11 dieettiviikko ja viime viikolla pidin ensimmäisen herkkupäivän. Kuinka useasti pidän nyt kevyen herkkupäivän? Kerran viikossa? Enää en ikinä vedä samanlaista mättöä kuin viime viikolla, sillä olo oli sen verran kauhia seuraavana päivänä :D.
Itselläni vasta eka dieetti menossa, joten omakohtaista kokemusta toimivuudesta en voi sanoa, mutta käsittääkseni tyylejä on monia. Jotkut ottaa mässypäivän aina kun painon putoaminen stoppaa, jotkut alusta asti viikon tai kahden välein. Meikä taitaa olla näitä viikon välein tyyppejä:D jos ei muuten niin henkisen hyvinvoinnin takia:)

burdock sanoi:

Itse oon ainakin pitänyt kerran viikossa, varsinkin kun dieettiä on takana jo 11 viikkoa niin tekee päälle hyvää tuo välipäivä.

Ja välipäivänä oon sitten ottanu rajoittamattomasti hiilareita ja noin 500-1000 kcal plussalla. Ei kannata syödä itteensä ihan turvoksiin. Tasasesti päivän aikana on toiminut mulla. (viimeksi tuli syötyä 700g ruisleipää päivän aikana :D )

Ja taas dieetti jatkuu paremmin mielin :)

Huhtikuussa alkaa meikäläisellä dieetti. Paino on nyt 93kg luokassa ja tarkoitus on 85kilon tietämille päästä, tai jos kaikki näyttää menevän hyvin niin ehkä sitten jopa vielä kireemmäksi. Aerobista aluksi käyttöön ja ruokavalio uusiksi. Sitten mahdolliset lisäaineet kehiin myöhemmin. Onneksi ei nyt ole missään mega-mursu-kunnossa, joten voisi olla kiva olla kunnon kunnossa kesällä. On se vaan jännää... Kesäkuun lopulla kun kesäloma alkaa, niin pitäisi äijän olla kunnossa. Saa nähä miten käy...

Oon nyt dieetillä ollessani jättäny makkarat ja kinkut pois leivän päältä. Onko mitään vähärasvaisia leikkeleitä ja mitkä ois parhaita? Paljonko joku 2 puolinen ruispala juustolla ja vähärasvaisella leikkeleellä sisältäis kcal?

Alaser sanoi:
Oon nyt dieetillä ollessani jättäny makkarat ja kinkut pois leivän päältä. Onko mitään vähärasvaisia leikkeleitä ja mitkä ois parhaita? Paljonko joku 2 puolinen ruispala juustolla ja vähärasvaisella leikkeleellä sisältäis kcal?
kalkkuna taitaa olla se ihanteellisin...tosin myös varmaan kallein vaihtoehto

Mitkä seikat pitäis ottaa huomioon laihduttaessa, jos on vielä kasvuiässä? Vai onko sellasia seikkoja? Jotain oon kuullu, että ainakin salityypeillä on kasvu keskeytynyt kun on salin alottanu ym.

Just kävin mittauttamassa rasvaprosentin tutulla urheilulääkärillä. Painoa tullut ~5kg lisää syksystä, mutta rasvaprosentti 7%. Olin aika yllättynyt, mun pitäis olla bulkilla, arvelin prosentin olevan ~10-12. Dieettaus saa kyllä jäädä tältä keväältä, jonnekkin kympin tienoille jos nostaisi prosentin niin olis ihan jees kesäkunto...

Ja sitten vähän kiristelyä :whip:

Omalla kohdalla dietti on mennyt yli odotusten. Paino on pudonnut 7kg 11 viikossa ja viisari värähtää tällä hetkellä 81kg:n kohdalla. Tavoitteena vuoden alussa oli 80kg, joten nyt heräilee ajatus että mitäs nyt tehdään!? Jatkaakko painonpudotudusta vai pitäisikö siirtyäkö ylläpitoon vai peräti pienelle bulkille. Tavoite tuli vaan täyteen 2kk etuajassa.

Mitäs muut olette mieltä? Mikä on kannattavinta tässä vaiheessa?

Olisko pyöräily varteenotettava vaihtoehto aamuerobiseksi kävelyn tilalle/rinnalle? Nyt näytti paino 74.8kg vaikka tullu vedettyä herkkuja tällä viikolla. Vielä ku tuon mahan sais pois ni ois kiva :). Tuntuu, että pitäs reilusti alle 70kg ottaa, että tuo maha lähtis ees jonkuverran.

Roy23 sanoi:
Omalla kohdalla dietti on mennyt yli odotusten. Paino on pudonnut 7kg 11 viikossa ja viisari värähtää tällä hetkellä 81kg:n kohdalla. Tavoitteena vuoden alussa oli 80kg, joten nyt heräilee ajatus että mitäs nyt tehdään!? Jatkaakko painonpudotudusta vai pitäisikö siirtyäkö ylläpitoon vai peräti pienelle bulkille. Tavoite tuli vaan täyteen 2kk etuajassa.

Mitäs muut olette mieltä? Mikä on kannattavinta tässä vaiheessa?

ei se vaaka vaan se mitä näkyy peilistä ;)
eli jos peilio näyttää että pieni kiristely ois vielä tarpeen niin sitten jatkaa diettaamista

Alaser sanoi:
Olisko pyöräily varteenotettava vaihtoehto aamuerobiseksi kävelyn tilalle/rinnalle?
tottakai se on.pyöräilyllä saa ainakin sykkeen nousemaan helposti

Alec sanoi:
eli jos peilio näyttää että pieni kiristely ois vielä tarpeen niin sitten jatkaa diettaamista

Tarkoituksenani oli udella mitä muut treenaajat tekevät kun tavoite alkaa olla saavutettu? Eli onko se treenaaminen koko ajan kiristelyä tai bulkkia vai mitä?
Itselleni ongelman tuottaa se etten oikein tiedä millä nyt jatkaisin. Vaje on ollut n. -500 cal viimeiset kolme kuukautta. Miten paljon tässä uskaltaisi nostaa tuota syömistä ilman ihran palautumisen pelkoa. Se on se selvä, että syksyllä siirrytään plussalle, mutta sinne on piiiiitkä aika vielä!!!!

Roy23 sanoi:
Alec sanoi:

Tarkoituksenani oli udella mitä muut treenaajat tekevät kun tavoite alkaa olla saavutettu? Eli onko se treenaaminen koko ajan kiristelyä tai bulkkia vai mitä?
Itselleni ongelman tuottaa se etten oikein tiedä millä nyt jatkaisin. Vaje on ollut n. -500 cal viimeiset kolme kuukautta. Miten paljon tässä uskaltaisi nostaa tuota syömistä ilman ihran palautumisen pelkoa. Se on se selvä, että syksyllä siirrytään plussalle, mutta sinne on piiiiitkä aika vielä!!!!

Mulla aika samanlainen tilanne kuin sulla, eli mielellään pysyisi kireämmässä kunnossa kesään asti kun tässä on (mulla pienimuotoinen) dieetti takana. Itse aattelin tehdä niin, että nostan pikkuhiljaa kaloreita ylöspäin, n. 100kcal lisää per viikko ja jätän aerobiset vähemmälle, mutta en lopeta niitä kokonaan niin kuin viimeksi massakaudella:arvi: . Eli salin jälkeen teen aina jonkin verran aerobista ja jollen joskus ehdi, sitten pyrin tekemään jonakin aamuna aamuaerobisen tyhjällä vatsalla (60 min)..Eli kalorit ylöspäin ja aerobista edelleen mukana, siinä mun ehdotus..

Mitä suosittelisitte aamu- ja iltapaloille ruoaksi? Oon vetäny yleensä aamupalalla ruispalan molemmat puolet 1 purkilla tonnikalaa ja päälle vielä 2 juustoa / puoli ja välillä kurkkusalaattia. Mitähän tuommonen 1 juustosiivu sisältää kcal? Iltapala joku leipä tai pari..

Tuollainen leipä varmaan jo sisältää sitten ~400kcal ja kun päivässä pitäis 1600kcal syödä, niin meinaa tehdä tiukkaa, kun syön näin:

Aamupala 400kcal
Kouluruoka 600kcal
Päiväruoka 600kcal
= 1600kcal

Iltapala?

Viikonloppuisin saattaa taas mennä niin, että heräilee klo 14 aikaan ja syö yhden lämpimän ruoan ja iltapalan. Eli menee aika reilusti miinuksella. Onko hyväksi? Eihän mene säästöliekille?

Minkä kokoinen ateria vastaa 600kcal? Esim. kuinka monta perunaa ja kuinka monta lihapullaa?

Alaser sanoi:
Mitä suosittelisitte aamu- ja iltapaloille ruoaksi? Oon vetäny yleensä aamupalalla ruispalan molemmat puolet 1 purkilla tonnikalaa ja päälle vielä 2 juustoa / puoli ja välillä kurkkusalaattia. Mitähän tuommonen 1 juustosiivu sisältää kcal? Iltapala joku leipä tai pari..

?
riippuu juustosta,yks siivu Edam 17% =21,6 kcal,yks siivu Polar 5% taas 17kcal.
kaks ruispalaa on 118,3kcal.
tonnikala,rainbow, vedessä, on 154 kcl.
eli toi sun aamupala tuottaa(kun käytetään nyt sitä edamia) 315,5 kaloria.

käytetään sitä Kalorilaskuria :D

Alaser sanoi:
Mitähän tuommonen 1 juustosiivu sisältää kcal?
Riippuu juuston rasvamäärästä. Tietääkseni siivu 17% juustoa sisältää 21,6 kcal ja 40 % 36,2 kcal.

Alaser sanoi:
Minkä kokoinen ateria vastaa 600kcal? Esim. kuinka monta perunaa ja kuinka monta lihapullaa?
Keskikokoinen peruna sisältää n.120 kcal.

Noiden lihapullien kalorit voi laskea vaikka niin, että katsoo paljonko täysi paketti sisältää grammoissa pullia ja sitten laskee ne:
Paketin paino/pullien määrä=pullan paino. ja siitä sitten lasketaan montako pullaa on sata grammaa ja sadalle grammalle arvot löytyy paketin kyljestä...

edit. en nyt itsekään löytänyt, mistä olen nuo luvut saanut, mutta jos jollakin on tarkempaa tietoa niin saa ja pitää korjata.

tuli nyt kyllä vähän epäselvästi:)

Suositut

Back
Ylös Bottom