Kesäks hirvee treeni!!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JM
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

JM

Ikä
44
Jos jollain on aikaa nähä vaivaa ni vastaa näihin:

1. Kertokaa joku tosi kova treeniohjelma, kun ei tässä kesällä oo muutakaan tekemistä!
2. Vaikuttaako kova treenaaminen esim. kasvuun? Siis kasvuikäisellä. Eli kannattaako treenata täysil?
3. Kannattaako ottaa massankasvatustreeniin kuitenkin jotain aerobista treeniä?
4. Kuinka usein voi käydä salilla et saa tarpeeks lepoo, jos syö hyvin ja ei tee juuri muuta (fyysistä) päivisin?
5. Olisko kannattavaa lihasten kasvun kannalta, et treenais vaik joka toinen viikko kevyemmin?
KIITOS :evil: :whip:

lue faq jos jää kysyttävää kysy uudestaan.

1. Kertokaa joku tosi kova treeniohjelma, kun ei tässä kesällä oo muutakaan tekemistä!

-Faq:sta löytyy kasapäin. Ota vaikka koko kroppa pariin kertaan viikossa.

2. Vaikuttaako kova treenaaminen esim. kasvuun? Siis kasvuikäisellä. Eli kannattaako treenata täysil?

-AINA KANNATTAA TREENATA TÄYSILLÄ, eikä mentaliteetilla 'kuhan nyt jotenki väännän'

-Aerobinen on hallaa true massanhankkijalle! Korkeintaan kevyettä aerobista sillon tällön (esim kauppamatka =)

4. Kuinka usein voi käydä salilla et saa tarpeeks lepoo, jos syö hyvin ja ei tee juuri muuta (fyysistä) päivisin?

-Faq
5. Olisko kannattavaa lihasten kasvun kannalta, et treenais vaik joka toinen viikko kevyemmin

-Pikemminki joka 4. tai viide viikko kevyemmin.

EDIT: Ja jos tavotteena on treenata vain kesä täysillä, niin se on sama ku söis paskaa koko kesän. Mainittavaa kehitystä ei tuossa ajassa saa, joten ota tästä hyvä ELÄMÄNTAPA, ja ota sali pysyväksi osaksi elämääsi. Niin hasselhoffiki on tehnyt :david:

Mun mielestä aloittelijan on turha ottaa kevyitä viikkoja, koska harva osaa alussa treenata kovaa.

Kovat aerobiset kannattaa jättää pois, mutta kevyellä aerobisella (esim pyöräily tai kävely) muutaman kerran viikossa tehtynä ei ole kuin positiivisia vaikutuksia. On helpompaa vetää kovia treenejäkin kun on kunto kohdallaan.

Jos en kauheen väärässä ole, on yleisin syy kehityksen puuttumiseen se, ettei syödä TARPEEKSI.
Ohjelmista sinänsä toimivat kaikki, oli se sitten kaksi-, kolmi- tai nelijakoinen.

Toki kehityksen esteinä voivat olla ylitreenaaminen, riittämätön palautuminen ja sopimattomien toistomäärien tekeminen (kaikki muistavat Massaa! Voimaa" -kirjasta kaverin, joka alkoi kehittymään vasta siirryttyään tekemään pitkiä sarjoja).

Siten voisi vain neuvoa, että valitse joku ohjelma, treenaa järkevästi ja syö HELVETISTI! :D

Ei noihin kysymyksiin ole yksinkertaista ja yksiselitteistä vastausta. Ennen kun alkaa repimään romuja olisi hyvä jos ymmärtää perusteet ja tuntee harjoittelun perusjutut.

Sitten olisi hyvä jos on jonkinlainen tavoite joka on realistinen ja yksinkertainen. Esim. kuudessa kuukaudessa kokonaismassaa hieman lisää; jolloin tietää että pitää treenata perusliikkeitä + syödä ja levätä hyvin ja paljon.

Yleensä puhutaan treenaamisesta kolmena osana: treeni, ravinto, lepo. Kaikki osat pitää olla kunnossa.

Kun ylhäällä on korostettu kovuutta treeneissä niin sanon minä että kovuus ei varsinaisesti kuulu treenaamiseen. Minusta ei ole mitään hyötyä jos aina vaan keskittyy kovuuteen tai ajattelee treenaavansa kovaa. Silloin voisi sanoa että jos hakkaa itseään päähän vasaralla niin se on kovaa. Harjoittelun pitää olla kehittävää ja fiksua. Kovuus on pelkkä sivutuote.

Itselläni on läjä kirjallisuutta ja tekstejä mitä olen tutkinut ja lukenut noin kuusi vuotta, ja en voisi sanoa että tietäisin liikaa...

Originally posted by Ämmbee
Kun ylhäällä on korostettu kovuutta treeneissä niin sanon minä että kovuus ei varsinaisesti kuulu treenaamiseen. Minusta ei ole mitään hyötyä jos aina vaan keskittyy kovuuteen tai ajattelee treenaavansa kovaa. Silloin voisi sanoa että jos hakkaa itseään päähän vasaralla niin se on kovaa. Harjoittelun pitää olla kehittävää ja fiksua. Kovuus on pelkkä sivutuote.

Jooh.. train smarter, not harder. Hieman väärin muotoilin tuon.

Ei noihin kysymyksiin ole yksinkertaista ja yksiselitteistä vastausta. Ennen kun alkaa repimään romuja olisi hyvä jos ymmärtää perusteet ja tuntee harjoittelun perusjutut.

Sitten olisi hyvä jos on jonkinlainen tavoite joka on realistinen ja yksinkertainen. Esim. kuudessa kuukaudessa kokonaismassaa hieman lisää; jolloin tietää että pitää treenata perusliikkeitä + syödä ja levätä hyvin ja paljon.

Yleensä puhutaan treenaamisesta kolmena osana: treeni, ravinto, lepo. Kaikki osat pitää olla kunnossa.

Itselläni on läjä kirjallisuutta ja tekstejä mitä olen tutkinut ja lukenut noin kuusi vuotta, ja en voisi sanoa että tietäisin liikaa...

Hell Yeah
Koko teksti täyttä asiaa. Itse suosittelen myös lukemaan alan kirjallisuutta ja artikkeleita. Pistin juuri tänään taas uuden kirjan tilaukseen; Zatriorskyn Science and Practice of Strength Training.

Tuosta treenin kovuus asiasta olen myös täysin samaa mieltä.

Kiitti ohjeista!:kippis1:
Oon vuoden käyny salil ja jotain pientä käsitystä on asiasta. Jossain vaiheessa kai syyllistyin ylitreenaamiseen, koska kävin n. 5x viikossa salilla ja syöminen ei ollut suhteessa tarpeeksi kovaa kun ei kouluunkaan tullut otettua välipalaa mukaan. Jotain lisäravinteita kyllä silloinkin söin:rolleyes: KERTOKAAPA JOTAIN HYVIÄ TEOKSIA BODAUKSESTA!!:worship:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by PT2
KERTOKAAPA JOTAIN HYVIÄ TEOKSIA BODAUKSESTA!!:worship:
Itte oon lukenu nää:

Tony Halme: Viikingin voimaopas
Ihan hyvä kirja aloittelijoille. Perustiedot treenauksesta ja ravinnosta vähä Tonyn omaa treenihistoriaa. Kaikkien liikkeeiden suoritustekniikat kuvien kera ja lopussa jotain treeniohjelmia.

Juhani & Jouni Herranen: Bodauksen tietojätti
Tää on kans hyvä kirja lukea. Liikkeiden suoritustekniikat myös kuvien kera. Paljon treeniohjelmia. Lisäksi tietoa ravinnosta, lisäravinteista, venyttelystä, lihashuollosta ja treenivarusteista. Tässä kirjassa on myös kilpailuun aikoville hyviä vinkkejä mm poseeraus, rusketus ja muuta kilpailuun valmistautumiseen liittyvää..

Jouni Herranen: Kuntosaliharjoittelun menetelmät
Tässä kirjassa on tietoa erilaisista harjoittelumenetelmistä ja erikoistekniikoista. Lisäksi tietoa ravinnosta ja lopussa tietenkin treeniohjelmia.

Noi mä oon lukenu.. Noiden lisäksi kannattaa varmaan lukea Massaa!Voimaa!- teos, jota itse en oo vielä onnistunu saamaan, mutta ainaki paljo kehuja ko. kirjasta oon kuullu..

Originally posted by PT2

5. Olisko kannattavaa lihasten kasvun kannalta, et treenais vaik joka toinen viikko kevyemmin?
KIITOS :evil: :whip:

Jos olet kasvuiässä niin kroppasi käyttää paljon energiaa ja voimavaroja kasvuun joten älä odota suurta lihaskasvua.
Selkärangan kuormitusta tuli tarkkailla koska se on haitallista nuorelle treenajalle.
Sanoisin että alle 10 toiston sarjoja ei kannata alkuu tehdä monestakaan syystä
Muistat vaan syödä jumalattomasi..

Originally posted by PattiPete
Pistin juuri tänään taas uuden kirjan tilaukseen; Zatriorskyn Science and Practice of Strength Training.
Oletko jo lukenut ja mitä mieltä olet ? Itse tilaan kohta jonkun kirjan... Voisi lukea sitä duunissa ettei mene ihan surffailuksi :)

Oletko jo lukenut ja mitä mieltä olet ? Itse tilaan kohta jonkun kirjan... Voisi lukea sitä duunissa ettei mene ihan surffailuksi :)

Ja netistäkö ei löydy alan kirjallisuutta lukettavaksi ;)

Google on ihmeellinen kapistus.

Oletko jo lukenut ja mitä mieltä olet ?

Olen vasta sivulla 50 ja kirjassa on 220 sivua. Alussa jouduin käyttämään sanakirjaa ahkeraan niin lukeminen eteni hitaasti, eikä muutenkaan ole oikein ehtinyt lukea. Kyllä tuo vaikuttaa erittäin hyvältä teokselta, mutta se on tehty vain niille jotka ovat todella kiinnostuneet asioista pintaa syvemmältä. Alussa varsinkin kun käsitellään tuota tiede puolta niin jos se ei kiinnosta niin lukeminen on varmaan yhtä tervan juontia.

Originally posted by gYMIäM
Ja netistäkö ei löydy alan kirjallisuutta lukettavaksi ;)

Google on ihmeellinen kapistus.

Netin informaatioon kannattaa aina suhtautua paljon suuremmalla varauksella kuin esimerkiksi kuuluisan ja tunnetun urheilutiedemiehen.

Olen vasta sivulla 50 ja kirjassa on 220 sivua. Alussa jouduin käyttämään sanakirjaa ahkeraan niin lukeminen eteni hitaasti, eikä muutenkaan ole oikein ehtinyt lukea. Kyllä tuo vaikuttaa erittäin hyvältä teokselta, mutta se on tehty vain niille jotka ovat todella kiinnostuneet asioista pintaa syvemmältä. Alussa varsinkin kun käsitellään tuota tiede puolta niin jos se ei kiinnosta niin lukeminen on varmaan yhtä tervan juontia.
Mä tykkään tervasta :kippis1: Englannin kieli ei ole ongelma.

Netin informaatioon kannattaa aina suhtautua paljon suuremmalla varauksella kuin esimerkiksi kuuluisan ja tunnetun urheilutiedemiehen.

Tarkoitin että noita teoksia löytyy netistä myös.

Originally posted by PT2

No, kun joku tosi kova tarvitaan, niin teepä vaikka tätä . Kyykkytuloksen luulisi ainakin nousevan. Muutakin voi tietysti tehdä ja sitä muuta löytyy vaikka tuolta F.A.Q.-kohdasta.

No, tuostakin on vähän kaikenlaista faktaa, mutta pääsääntöisesti tuskin onnistut treenaamaan niin kovaa ainakaan yksinäsi, että kasvu häiriintyisi.

Ei se parempi kunto urheilussa ole juuri koskaan haitaksi, kannattaa pitää tuo aerobinen kuitenkin kohtuullisena niin määrältään kuin teholtaan. Pari kävelylenkkiä viikossa salitreenien lisäksi riittänee aika pitkään.

Riippuu aika paljon, millainen aihio on kyseessä ja millaista treeniä tekee, mutta yleisesti tuollainen 3-4 kertaa on sopiva. Lähde siitä liikkeelle.

Kunhan nyt käyt siellä salilla sen väh. kolme kertaa viikossa, sanotaan nyt, 40 viikkoa putkeen, niin saat jotain aikaan. Sitten aletaan miettiä niitä proteiininsaanteja ja kevyitä viikkoja.

HTH. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom