Kertausharjoitukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kyle
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tehdäänkö niissä kertauksissa muutakin ku saunotaan ja kaljotellaan?:jahas: sen verran mitä itse nähny tällä hetkellä palvelusta suorittavana kun välillä niitä kertaajia kasarmin nurkissa vilisee niin pyyhkeet olalla kaljojensa kanssa saunomaan menossa:D

Itseä ainakin vitutti kertaukset aivan saatanasti ja syystäkin:

Tietenkin se koko homma oli pakattu niin vitun täyteen ohjelmaa, että saadaan kavereista kaikki irti lyhyessä ajassa --> vittumaisin leiri ikinä, nukuin yössä alle pari tuntia. :D

Korjataan, eli soittoa oman sotilasläänin aluetoimistoon, Linkki

Eipä juuri auta. Itse olen joskus kokeillut. Vastaus on aina ollut, että niitä kertautetaan, joille katsotaan olevan kertaustarvetta. Ei voi itse vaikuttaa, vaikka haluaisikin päästä kertamaann. Tämä on ollut vastaus.

Sinänsä vähän outoa, kun aika paljon on porukkaa ketkä eivät halua kertauksiin, niin miksi ei oteta niitä, jotka haluaisivat.

Eipä juuri auta. Itse olen joskus kokeillut. Vastaus on aina ollut, että niitä kertautetaan, joille katsotaan olevan kertaustarvetta. Ei voi itse vaikuttaa, vaikka haluaisikin päästä kertamaann. Tämä on ollut vastaus.

Sinänsä vähän outoa, kun aika paljon on porukkaa ketkä eivät halua kertauksiin, niin miksi ei oteta niitä, jotka haluaisivat.
Kiitos tiedosta, ei pidä alkaa liikoja toivomaan. Aion kyllä silti käväistä kesällä tuolla aluetoimistossa, jos ne kuitenkin heltyisivät.

No kyllähän sen toisaalta ymmärtää, kun pyritään kertauttamaan tiettyä (yhdessä toimivaa) SA-joukkoa. Turha sinne on "ulkopuolisia" ottaa, etenkin jos tehtävät eivät vastaa toisiaan. Halukkuuden mukaan voisin arvata, että aliupseerien ja upseerien kohdalta olisi ylitarjontaa, niin kuin nyt maakuntakomppanioiden kanssa on käynyt, kun taas miehistöä on hankalampi saada mukaan. Tietenkin jos koulutetaan uuteen tehtävään, niin olisi järkevää ottaa niitä motivoituneita. Harmi vaan, että halukkuus ja esimerkiksi siviilikoulutus ja -ammatti eivät aina käy käsi kädessä. Voisin melkein arvata, että kun minulla on koulut käyty ja työkokemustakin alkaa olla muutama vuosi alla, niin eipä enää siinä tilanteessa ole niin helppo irrota viikonloppusotilaaksi.

Kiitos tiedosta, ei pidä alkaa liikoja toivomaan. Aion kyllä silti käväistä kesällä tuolla aluetoimistossa, jos ne kuitenkin heltyisivät.

Kannattaa tosiaan yrittää jos intoa riittää. On totta että pääasiassa kertautetaan tiettyjä määrävahvuisia joukkoja mutta toisinaan vapautuu yksittäisiä spesiaalipaikkoja jotka vaativat lisäkoulutusta. Kaikki riippuu hyvin paljon taustasta. Oletko ollut esim. AUK:ssa tai RUK:ssa apukouluttajana ja sijoitus on siksi jäänyt epäselväksi? Mikä aselaji? Tiedän kaverin joka oli RUK:ssa kouluttajakoksuna ja SA-sijoitus oli lopulta kolmas joukkueenjohtaja sellaisessa porukassa jossa kuulemma "tulee paljon tappiota" :D Myöhemmin sama kaveri koulutettiin työskentelemään perustamiskeskuksessa. Joihinkin sen tyyppisiin tehtäviin voi luultavasti päästä kunhan ilmoittaa halukkuutensa.

Kannattaa tosiaan yrittää jos intoa riittää. On totta että pääasiassa kertautetaan tiettyjä määrävahvuisia joukkoja mutta toisinaan vapautuu yksittäisiä spesiaalipaikkoja jotka vaativat lisäkoulutusta. Kaikki riippuu hyvin paljon taustasta. Oletko ollut esim. AUK:ssa tai RUK:ssa apukouluttajana ja sijoitus on siksi jäänyt epäselväksi? Mikä aselaji? Tiedän kaverin joka oli RUK:ssa kouluttajakoksuna ja SA-sijoitus oli lopulta kolmas joukkueenjohtaja sellaisessa porukassa jossa kuulemma "tulee paljon tappiota" :D Myöhemmin sama kaveri koulutettiin työskentelemään perustamiskeskuksessa. Joihinkin sen tyyppisiin tehtäviin voi luultavasti päästä kunhan ilmoittaa halukkuutensa.

Ihan oikein arvasit, kotiuduin Haminasta santsarin hommista. Koulutus on viestiin, mutta harmittavasti siviilikoulutus ei sitä juurikaan tue (kauppa-/yhteiskuntatieteet). Perustamiskeskuksissa nyt ei hirveästi ole muita kuin vanhoja ukkoja, äidin 50-vuotias avomies oli koulutettavana niihin hommiin viime kesänä.

Tuo kolmas joukkueenjohtaja on jo aika mielenkiintoinen. Ihan suoraan vielä myönsivät, että tykinruoksi on paikka katsottuna. Varmaan ensimmäinen tehtävä on pitää Vaalimaan raja-asema, ja suorittaa vastahyökkäys keltaisen A2:n asemiin. :D

Ihan oikein arvasit, kotiuduin Haminasta santsarin hommista. Koulutus on viestiin, mutta harmittavasti siviilikoulutus ei sitä juurikaan tue (kauppa-/yhteiskuntatieteet). Perustamiskeskuksissa nyt ei hirveästi ole muita kuin vanhoja ukkoja, äidin 50-vuotias avomies oli koulutettavana niihin hommiin viime kesänä.

Juu kyllä siellä pääasiassa on vähän kokeneempaa porukkaa (res upseereita) joita ei enää laiteta rintamalle tetsaamaan. Tää kaveri on mun ikäinen ja tunsi kuulemma olonsa aika vihreäksi kun ympärillä oli pääasiassa erinäköisiä toimitusjohtajia :) Tiedän myös toisen kaverin jota yritettiin kouluttaa samoihin hommiin mutta se ei päässyt silloin kertaamaan. Ei siis mitenkään mahdotonta että tuonne pääsee nuorempaakin porukkaa. Yksi vaihtoehto on myös että päätyy jonkintasoisiin esikuntatehtäviin. Mun kokemuksen mukaan yksittäisiä esikuntia voidaan myös kertauttaa erikseen kohtuu lyhyillä (3pv) kursseilla.

Tuo kolmas joukkueenjohtaja on jo aika mielenkiintoinen. Ihan suoraan vielä myönsivät, että tykinruoksi on paikka katsottuna. Varmaan ensimmäinen tehtävä on pitää Vaalimaan raja-asema, ja suorittaa vastahyökkäys keltaisen A2:n asemiin. :D

Tehtävänä oli liikkeen edistäminen :D

Olin kertaas vapaaehtosesti joskus toissakesänä. Ihan hauskaa oli, syötiin munkkeja, yöt nukuttiin kassulla ja päivät kikkailtiin syväetsimillä ja avaruuspuvuilla sekä istuttiin oppitunneilla.

Aika epäsotilaallista, mutta ei kai nyt näin vanhana enää jaksa sykkiä :D

Kamat kasassa joten eiköhä sitä ottais nokan kohti varuskuntaa päin ja lähtis leikkimää sotaa sunnuntaihi asti, adios!

Ekat kertausharjoitukset takana ja täytyy sanoa, että oli todella positiivinen keikka. Porukka oli todella hyvä ja tekeminen mielenkiintoista, välillä jopa vähän turhan väljää. Ja mikä parasta, kelit olivat kohdillaan!

Itellä ekat kertaukset tulossa syyskuussa.. Muuten ihan jees mut Rovaniemellä. Onneks saa käsittääkseni nukkua sisätiloissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom