Kertausharjoitukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kyle
  • Aloitettu Aloitettu
Pistetään nyt sitten tänne, ettei aloiteta uutta ketjua.

Luukku kolahti jossain kohtaa kesää ja syyskuussa olisi tarkotus mennä muistelemaan menneitä. Pari vuotta sitten käydessä lupasivat kovasti järjestää kovan luokan bileet tällä kertaa, joten pakkohan se on kysyä: onkos muilla retroilua tiedossa?

Lisäksi: en ole täysin varma sotilaspassin sijainnista. Jos se on sattunut häviämään muuttojen myötä, mitä seurauksia siitä mahtaa olla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä kiinnostaa minuakin. Omaani en ole nähnyt viiteen vuoteen.

En tiedä yksityiskohtia mutta ei siitä ainakaan mitään linnatuomiota napsahda tms :)

Itselleni napsahti kahdet kertauskutsut tälle kesälle johtuen muuttuneesta sa-sijoituksesta. Ensin kävin toukokuussa yhden viikonlopun sodankylässä opettelemassa pataljoonan esikuntatyöskentelyä. Kaksi viikkoa tämän jälkeen olinkin PORTTI 2008-harjoituksessa sotimassa täyttä häkää.

Olin kuvitellut että kun nyt siirryin esikuntaan tiedustelu-upseeriksi, niin siellä paistellaan makkaraa ja puhutaan paskaa. Olin melko raskaasti väärässä! Keskimääräiset yöunet oli jotain 2-3h luokkaa ja koko ajan oli jotain pientä hässäkkää. Ihan mukavaa oli silti katella uusia hommia. Tuli myös nähtyä sitä sotimista vähän isommassa mittakaavassa, mikä oli myös avartava kokemus.

Ja niin, molemmissa harjoituksissa oli muutamia tyyppejä ilman sotilaspassia. Olivat ilmeisesti ilmoittaneet etukäteen ja heidän tiedot kirjattiin johonkin muualle ylös.

Paletaani: Kertoisitko hieman enemmän mitä hommailitte tupsina. Jos vaikka itselle tulisi kutsu joskus... :)

No itsehän en ole saanut mitään koulutusta tuohon tiedustelu-upseerin hommaan varusmiesaikana vaan minut ilmeisesti siirrettiin siihen pestiin koska palvelin 6kk ylikersanttina varusmiespalveluksen jälkeen. Tarkemmin ottaen, toimenkuvani oli pioneeritiedustelu-upseeri enkä saanut omaan aselajiin liittyen käytännössä mitään koulutusta :) Olin siinä sitten alkuun aika ihmeissäni mutta pikkuhiljaa rupesin pääsemään jyvälle.

Käytännössähän eri aselajien tupsit ovat sitä pataljoonan esikunnan "perushenkilökuntaa". Jokainen avustaa oman aselajinsa erikoisosaamisella komentajaa päätöksissä ja käskyissä. Pataljoonan upseeri on se, joka tiedustelu-upseereita johtaa ja käskyttää erilaisia suunnittelu- ym. tehtäviä. Kaikilla tupseilla on yleiset ja yhteiset velvollisuudet, mitkä pitää olla jokaisella hallussa. Näitä ovat mm. yleinen tilannekuva esikunnassa ja arvio vihollisen toiminnasta. Öisin komentopaikalla pyöritetään myös upseeripäivystystä (vrt. kipinävuorot :) ).

Kaikkein kovin homma taitaa olla jalkaväen tiedustelu-upseereilla (2kpl), sillä he laativat aina uuteen ryhmitykseen/hyökkäykseen liittyen arvion vihollisen toiminnasta. Se onkin melkoista hommaa, sillä se edellyttää aika selkeää kuvaa vihollisen organisaatiosta ja tarkkaa käsitystä omista tiedustelutiedoista. Niiden perusteella pitää sitte arvioida aina, että montakos moottoroitua jalkaväkikomppaniaa sitä tuon tieuran suunnassa voisi olla tuloillaan..

Päivittäisenä rutiinina oli se, että suunniteltiin koko ajan pataljoonan seuraavaa tehtävää. Kun se oli toteutettu, suunniteltiin taas seuraavaa :) Käytännössä helvetinmoista karttojen ja peitepiirrosten tekemistä ja yhteydenottoja omiin joukkoihin/käskyttämistä. Röökiä meni lähes aski päivässä, vaikka en normaalisti edes polta! :D

Kaikinpuolin ihan mielenkiintoisia ja erittäin vastuullisia hommia. Jatkuva oma-aloitteisuus on valttia ja koko ajan pitää pyrkiä olemaan pataljoonan tilanteen tasalla. Kun pitää nuo kaksi asiaa mielessä, luulisi pääsevän jo pitkälle!

Itse pääsin intistä tammikuussa -04 ja tämän uuden sa-sijoituksen myötä odottelen toiveikkaana luutnantin jämiä ensi kesänä :D

Kesäkuussa tuli käytyä kertaamassa. Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Lisäksi otin mukaan proteiinia, jolla terästin aamupuurot ja muut vellit.
Kannattaa henkisesti varautua siihen että unet jäävät vähiin, vaikka olisikin esikunnassa.
Treenaaminen kannattaa unohtaa ja keskittyä ainoastaan A2 keltaisen lyömiseen.
Itselläni 9 päivän treenaamattomuus toi lihaksille kaivatun lepo tauon.

Päivittäisenä rutiinina oli se, että suunniteltiin koko ajan pataljoonan seuraavaa tehtävää. Kun se oli toteutettu, suunniteltiin taas seuraavaa :) Käytännössä helvetinmoista karttojen ja peitepiirrosten tekemistä ja yhteydenottoja omiin joukkoihin/käskyttämistä. Röökiä meni lähes aski päivässä, vaikka en normaalisti edes polta! :D

Kaikinpuolin ihan mielenkiintoisia ja erittäin vastuullisia hommia. Jatkuva oma-aloitteisuus on valttia ja koko ajan pitää pyrkiä olemaan pataljoonan tilanteen tasalla. Kun pitää nuo kaksi asiaa mielessä, luulisi pääsevän jo pitkälle!

Joo, kiitti raaputuksesta. Sori, kun en maininnut tosiaan, että olen saanut koulutuksen, joten tiedossa on vm-johtaja ajalta kuviot. Lisäisin tohon vielä, että osa on suoraan prikaatin komentajan alaisuudessa.

Kiinnosti vain se, mitä hommailitte kertauksissa, eli oliko homma samanlaista kuin itsellä esim. loppusodassa. Näytti aikalailla olevan. :piis:

Nostellaas vähän. Tuli tossa kaverin kanssa kertaukset puheeksi.

Jos osuu joku pöpö päälle tai ei muuten inspaa lähtee kertaamaan niin käydäänkö se saikkulappu kiikuttamassa sinne aluetoimistoon? Eli pääkaupunkiseudulla sinne santiksen portilla olevaan kopperoon samana päivänä kun kertaukset alkaisivat vai aikasemmin? Onnistuuko puhelinsoitto ja postinkautta lekuritodistuksen lähetys? Kellään kokemusta?

Nostellaas vähän. Tuli tossa kaverin kanssa kertaukset puheeksi.

Jos osuu joku pöpö päälle tai ei muuten inspaa lähtee kertaamaan niin käydäänkö se saikkulappu kiikuttamassa sinne aluetoimistoon? Eli pääkaupunkiseudulla sinne santiksen portilla olevaan kopperoon samana päivänä kun kertaukset alkaisivat vai aikasemmin? Onnistuuko puhelinsoitto ja postinkautta lekuritodistuksen lähetys? Kellään kokemusta?

Itselleni tuli 2 viikkoo sitten kutsu. Käsittelyaika on 2-3 viikkoa(Lapun palauttaminen ns myöhässä ei oikeuta jäämään pois harjoituksesta). Oltava riittävästi todisteita ja dokumenttia.

B-Osa(palautetaan aina) ja anomus vapautuksesta pitää palauttaa siihen aluetoimistoon mistä kutsu on tullut.

ps. Enäänä ei saa helposti vapautusta.

Mitä jos yksinkertaisesti vaan kieltäytyy menemästä kertaamaan? Itse olen kertausharjoitukseni käynyt enkä aio enää ikinä palvella suomen armeijaa millään tavalla.

Mitä jos yksinkertaisesti vaan kieltäytyy menemästä kertaamaan? Itse olen kertausharjoitukseni käynyt enkä aio enää ikinä palvella suomen armeijaa millään tavalla.

Sakkoja, sakkoja isoja sakkoja... (Linnaan eivät laita kuten Intin kohdalla).
Mutta laissa rangaistava teko siis jos harjoitus on käsky.

Tuleeko noi kutsut paljonkin aikasemmin?

Jos tulee esim. huomenna ja kertaukset on tossa kesällä niin vastaillanko sitten, että juu juu tulossa ollaan.

Ja kun päivä koittaa niin marssitaan lekurintodistuksen kanssa toimistoon ja sanotaan, että ei pyge? Vai voiko vielä tossakin tilanteessa pistää sinne pyörimään?

Kyllä ne yleensä melkein 6kk aikasemmi tulee...

Jos oot kipeenä ni lääkärintodistus faxilla vois tulla mieleen, muta kaveri esim meni veksin kautta ekana kertauspäivänä ja sai vapautuksen. (Ollaan vittuiltu kyllä urakalla siitä että typpi onnistuu vemppaamaan kertsitkin) :)

Jeh.

Nooh. pitää tarkemmin siin vaihees selvitellä miten voi sen todistuksen lähetellä jos nyt ei sillo vielä ihan motivoi. Kai niillä joku puhelinnumero sit on mistä voi kysellä. Tällä hetkellä kiinnostus 0 mennä takas, mutta voihan se mieli muuttua muutaman vuoden aikana.

Siinä on sun kaverilla ollu jo ihan peliveto :D

Käy ilmoittamassa pääesikuntaan että siirryt sivariin, ei enää tartte kerrata. Tämä kannattaa tehdä ennen seuraavaa kertauskutsua.

Itse olen kerrannut varmaan 10 kertaa tähän mennessä, aluksi oli hauskaa ja viime aikoina ei enää. Harmi.

Käy ilmoittamassa pääesikuntaan että siirryt sivariin, ei enää tartte kerrata. Tämä kannattaa tehdä ennen seuraavaa kertauskutsua.

Itse olen kerrannut varmaan 10 kertaa tähän mennessä, aluksi oli hauskaa ja viime aikoina ei enää. Harmi.

Siis mitenkä "siirrytään sivariin"? Voisitko selittää miten tuo on mahdollista? Eihän kukaan kohta lähde kertaamaan jos näin helposti vaan on sekin ajanhukka kierrettävissä. Kai tuossa joku ongelma tai koukku on ettei siitä pahasta noin vaan pääse?

Aatelkaapas nyt vähän mitä juttua täälläkin heitätte? Toisaallakin täällä väitellään kovasti, mikä on puolustusvoimien tilanne nykyään? Sitten kun tulee kertauskutsu, niin ollaan lähettämässä Pakkikselle jo sormet syyheten "kuinka vältän kertausharjoitukset" viestejä? :lol2: Ja tämän jälkeen kerrotaan saunaillassa, kuinka "meidän aikaan" siellä oli ainakin 40 astetta pakkasta ja kuinka armeijassa ei ole enää mitään kuria.

Itse vuoden olin ja alikkina kotiuduin. Persiistä oli joka hetki, mutta kunnialla suoritin senkin läpi. Nykyään sitten teen mielummin töitä ja opiskelen kuin menen hakemaan univelat ja pikalaihiksen sen takia, että minulle palautetaan mieleen kuinka syöksytään eteenpäin.

Kukin taplaa tyylillään :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom