Kertausharjoitukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kyle
  • Aloitettu Aloitettu
Tuohon kertausten pakollisuuteen.

Kertaaminen ei kiinnosta tällä hetkellä. Mikäli kutsu tulee ilmoitan olevani nykyään aseistakieltäytyjä. No mitä ne voi tehdä. Tuttavapiirissä on tapaus, jossa näin tapahtui (tosin kaveri lähetti myös sotilaspassit ym. sinne toimistoon). Passit tuli takas postissa ja sanoivat, että unohda koko juttu. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lej sanoi:
Ei se nyt sitä ole. Kyllä mä muutenkin olen tarpeeksi ampumaan päässyt. Mä olen vaan jotenkin viallinen, kun siitä intistä niin paljon tykkään, että olin sinne jo loppuiäkseni menossa.

Kuulutko lej oman aselajisi kiltatoimintaan, mikäli sellaista on. Siinä saa touhuta samanhenkisten heppujen kanssa ja uskoisinpa, että kertausmahdollisuudetkin lisääntyvät kivasti. Mulla esimerkiksi on kaksi eri aselajia ja molempien kiltojen kautta on säpinää koko ajan.

m80 sanoi:
Kertaaminen ei kiinnosta tällä hetkellä. Mikäli kutsu tulee ilmoitan olevani nykyään aseistakieltäytyjä. No mitä ne voi tehdä.

Eli olet reservin siviilipalvelumies. Ne lähettävät sinut viikoksi sivarien koulutuskeskukseen opiskelemaan sivaritaitoja. Kaverilleni kävi juuri näin kun ilmoitti ettei kertaaminen kiinnosta.

Tuohon kertausten pakollisuuteen.

Kertaaminen ei kiinnosta tällä hetkellä. Mikäli kutsu tulee ilmoitan olevani nykyään aseistakieltäytyjä. No mitä ne voi tehdä. Tuttavapiirissä on tapaus, jossa näin tapahtui (tosin kaveri lähetti myös sotilaspassit ym. sinne toimistoon). Passit tuli takas postissa ja sanoivat, että unohda koko juttu.

Eli olet reservin siviilipalvelumies. Ne lähettävät sinut viikoksi sivarien koulutuskeskukseen opiskelemaan sivaritaitoja. Kaverilleni kävi juuri näin kun ilmoitti ettei kertaaminen kiinnosta.

Eikös reservistäkieltäytyjä voi välttää kaiken tuon? En jaksa nyt ottaa selvää, mutta asiasta kiinnostuneet tehkööt. Itse vasta kotiuduin ja odottelen kutsua.

m80 sanoi:
Mikäli kutsu tulee ilmoitan olevani nykyään aseistakieltäytyjä. No mitä ne voi tehdä. Tuttavapiirissä on tapaus, jossa näin tapahtui (tosin kaveri lähetti myös sotilaspassit ym. sinne toimistoon). Passit tuli takas postissa ja sanoivat, että unohda koko juttu. :D
Tosta tuli mieleen,että meillä oli kertauksis yks aseistakieltäytyjä...Ei mikään aatteen mies,aatteli,että välttyis kertauksilta.Mut eipä välttyny. :D

N.D. sanoi:
Kuulutko lej oman aselajisi kiltatoimintaan, mikäli sellaista on. Siinä saa touhuta samanhenkisten heppujen kanssa ja uskoisinpa, että kertausmahdollisuudetkin lisääntyvät kivasti. Mulla esimerkiksi on kaksi eri aselajia ja molempien kiltojen kautta on säpinää koko ajan.
No enpä kyllä kuulu. Enkä kyllä tiedä löytyykö sellaista. Kaipa sitä tutkia voisi.

Yksi pikainen kysymys kertauksiin liittyen, toivottavasti saan myös pikaisen vastauksen, sillä aamulla olisi lähdettävä tetsaamaan.
Onko kertauksissakin riivittävä kaikki lävistyskorut pois? Ois hyvä tietää meinaan jo ny, ku nää on hieman hankala ottaa pois ja asiahan pälkähti nyt ekaa kertaa mieleen.

Yksi pikainen kysymys kertauksiin liittyen, toivottavasti saan myös pikaisen vastauksen, sillä aamulla olisi lähdettävä tetsaamaan.
Onko kertauksissakin riivittävä kaikki lävistyskorut pois? Ois hyvä tietää meinaan jo ny, ku nää on hieman hankala ottaa pois ja asiahan pälkähti nyt ekaa kertaa mieleen.

Mun mielestä ei pidä ottaa, itse kun olin armeijassa niin siellä pyöri kertaajia vaikka mimmoiset helyt naamassa.
Ja jos joku alkaa vänkäämään niin sanot että, otan pois jos sä laitat ne takas.

Luultavasti ei. Vaikka olisi pitkät hiukset tai parta, ei niitäkään tarvitse ajaa pois. Eri asia on sitten se, korvaako PV vauriot, jos lävistys nappaa johonkin paikkaan kiinni.

Ja kyllä ne siellä intissä kertoo, jos pitää hilut karsia pois :D Ei tarvitse ajatella mitään. Muut funtsivat puolestasi.

No ei siellä tarvi enää mihinkään alistamiseen suostua. On ihan toinen meininki kuin inttiaikana, jolloin joku alikeisari saattoi tulla pää punaisena huutamaan. Kertaamassa ollaan ikäänkuin reilulla vapaaehtoisella mielellä. Siellä ei simputeta.

No ei siellä tarvi enää mihinkään alistamiseen suostua. On ihan toinen meininki kuin inttiaikana, jolloin joku alikeisari saattoi tulla pää punaisena huutamaan. Kertaamassa ollaan ikäänkuin reilulla vapaaehtoisella mielellä. Siellä ei simputeta.

Olen pääasiassa samaa mieltä. Tosin kertauksista saattaa löytyä sitten entisiä kapiaisia sekä erinäisiä sotaintoilijoita, joilla saattaa olla vähän eri kuva kertauksista kuin sinulla. Kokemusta löytyy, nimimerkillä "kaksi viikkoa pohjalaisen evp. ylikersantin tjsp. intoilua/pätemistä seuranneena". Vanne rupesi kiristämään joka jätkän päässä hänen ansiostaan.

Hassun näköisiä ne kertausjätkien muodot. Aurinkolaseja, pitkiä partoja ja "isot miehet pääsee pian leikkiin leluilla"-ilmeitä :D

Mitenköhän on, voiko/kannaattaako sotilasläänin esikuntaan ilmoittaa olevansa halukas kertausharjoituksiin? Itselleni on intin jälkeen tullut yksi kutsu vapaaehtoisiin kertausharjoituksiin, mutta olin juuri tuolloin raskaana, joten menemättä jäi. Olisi kyllä kiva päästä kertaamaan opittuja taitoja, kieltämättä aika paljon unohtunut yhdeksässä vuodessa...

Pääsin intistä 7.7 kuluvaa vuotta ja olin kertaamassa 7-11.8 :P Kyllähän otti päähän lähtee heti takas, mutta oli sitten lepposaa touhua ja oli ressuna hauska lompsia kasarmilla, kun tuttuja oli vielä varusmiehenä siellä. Ja vikana iltana aliupseerikerhon mökillä saunaa ja olutta hienolla paikalla, skapparit mukana.

Ennen ensimmäisiä kertauksia sain kuulla, että hauskaa ja lepposaahan siellä on vanhoja kavereita käydä moikkaamassa. Vähänpä tiesin,heh! Suorilta soden kautta kulkematta metsään kuudeksi päiväksi. Rinkat selässä talsittiin kymmeniä kilometrejä ja ainoa saatvilla oleva vesi tuli sulatetusta lumesta jossa sitten tanssi suloisia valkoisia toukkia! Koko harjoituksen aikana ei minkäänlaisia peseytymismahdollisuuksia/ vaihtovaatteita, joten voitte kuvitella sen tuoksun mikä meistä paskaisine kalsareinemme lopulta levisi. Lopuksi paljastivat halunneensa vähän testata tuliko valittua oikeat miehet tiedusteluun,heh! Aika pommi oli siivilielämästä suoraan hypätä samaan vanhaan rytinään..

Perkeleen rauhanaktivistit on vähentäneet kertausharjootukset ihan minimiin, täällä jätkät joutuu hautumaan kotona ja aines pehmenee! Perkele harjootukset käyntiin! Pari kertaa oon päässyt kertaamaan ja molemmilla reissuilla oli ihan hauskaa, ekalla kerralla oli vähän kurjat kelit mutta muuten jees reissu, toisella kelitkin suosi mutta tuli flunssa kun oli autossa ilmastointi liian kovalla...:)

Yksissä vapaaehtosissa kertauksissa oon käynyt, eikä enempää oo kutsuja tullutkaan. Ja oli muuten hieman lepimeininkiä: kertaukset kesti pe-su, nukuttiin ja syötiin kassulla, ohjelmassa oli muistaakseni viis ammuntarastia tyyliin rynkky, kvkk, kessi, käsikranaatti ja joku muu mitä en nyt saa päähäni. Lisäksi ohjelmassa piti olla jurmo-veneillä ajelua, vaan eipä ollut. Helvetin mukavaahan se oli käydä ammuskelemassa ja viettää viikonloppua vanhojen kavereitten kanssa.

-95 pääsin intistä ja kerran kutsuneet noin 7 vuotta sitten, tuttuja sitäkin enemmän, ja annettiin ymmärtääkin että kutsuja tulee pian ja tiheään. Ensimmäiset taisivat lähteä jo vuoden päästä. Itselläni silloin riitti nätti paperi omasta tärkeydestä firman tulokselle johon tj:n allekirjoitus. Eivät ole sen jälkeen viitsineet pyytää. Hukkaan heitettyä fyrkkaahan se olisikin sinne motivoitumattomia raahata pelleilemään.

edit: ja toden totta kuulemma tiukentaneet nykyään tuota käytäntöä, eli ihan pelkällä selittelyllä ei välttämättä pääse pälkähästä. toisaalta myös kertausmäärärahoja käsittääkseni viime vuosina jatkuvasti vähennetty..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom