keittiöantropologiaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Asten
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Olen miettinyt yhtä asiaa, joka minulle ei ole koskaan mennyt jakeluun: Miksi suomessa niin moni vihaa ruotsinkielisiä/ruotsia? Onko kyseessä jokin syvempi angsti vai onko kyseessa perinteinen alemmuuskompleksi/kateus/luokkaviha. Tottahan on että ruotisnkielisillä oli hyvin vahva asema suomessa ja naapurimaallamme ruotsilla meni pitkään selkeästi paremmin kuin huonosti kehittyneemmällä naapurillaan. Harvoin kuulee ihmisten kuitenkaan kiroavan norjalaisia, joilla tänä päivänä menee vielä paremmin. Voisiko joku selventää asiaa minulle, koska en ole vielä keksinyt syytä vihata ruotsia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei minulla ole mitään antipatioita Ruotsia tai edes ruotsin kieltä kohtaan. Pakkoruotsista en pitänyt, mutta hyväksyn kuitenkin sen, että ruotsista on oikeasti hyötyä muita kieliä opiskellessa.

Pakkoruotsia ja muita ruotsinkielisen vähemmistön vanhaan privilegioituun asemaan perustuvia syitä minäkin ehdotan. Tuo "ruotsin avulla oppii muita kieliä" on muuten ihmeellinen läppä. Eikö ruotsin tilalla olisi alunperin voinut lukea vaikka sitä saksaa, jonka oppimiseen tuolla väiteellä yleensä viitataan. Toisaalta naapurikansat harvemmin rakastavat toisiaan: eivät Sveitsin eri kieliryhmätkään asu yhdessä (miteinander) vaan rinnakkain (nebeneinander). Suluissa termit Sveitsin suurimmalla kotimaisella.

Ei tässä varmaankaan ole kyse mistään alemmuudentunteesta tms. vaan ihan siitä mistä joka maassa, eli Amerikkalaiset haukkuvat Kanadalaisia, Norjalaiset Ruotsalaisia, Ruotsalaiset Suomalaisia ja Suomalaiset puolestaan Ruotsalaisia jne.

Pakkoruotsia ja muita ruotsinkielisen vähemmistön vanhaan privilegioituun asemaan perustuvia syitä minäkin ehdotan. Tuo "ruotsin avulla oppii muita kieliä" on muuten ihmeellinen läppä. Eikö ruotsin tilalla olisi alunperin voinut lukea vaikka sitä saksaa, jonka oppimiseen tuolla väiteellä yleensä viitataan.

Niin sukulaiskieliä on helpompi oppia. Siis saksankielen jos osaa niin on helpompaa oppia esim ruotsia ja päinvastoin. Tämän mukaanhan luulis, että meidän pitäs lukea mielummin vaikka viroa?

Joo se pakkoruotsi just ja ne kliseet että ruåtsinkieliset on jotenkin ollakseen ja juppeja jne. Kaikki stereotypiat elää yleensä vahvasti.

Tomppa85 sanoi:
Pakkoruotsista en pitänyt, mutta hyväksyn kuitenkin sen, että ruotsista on oikeasti hyötyä muita kieliä opiskellessa.

Eli on hyödyllistä oppia ruotsin kieltä, jotta voisi helpommin oppia muita kieliä... Eihän tossa ole mitään järkeä. En todellakaan ymmärrä mitä järkeä pakkoruotsissa on. Huomattavasti parempi vaihtoehto olisi pakkoenglanti ja siihen kylkeen sitten joku muu/muita kieliä.

Ruotsalaisuusviha johtuu varmaan alemmuudentunteesta. Ainakin nuorempi ikäluokka tuntuu vihaavan Ruotsia enemmän kuin Venäjää, mikä historian tuntien on hieman outoa. Ilmeisesti se johtuu siitä että ruotsalaisille ollaan kateellisia, mutta venäläisille ei ole mitään syytä olla kateellinen. Tuskin mitään aitoa ruotsalaisvihaa kuitenkaan esiintyy, pikemminkin sellaista ylä-aste ikäisten "ruotsalaiset on homoja" ininää.

Asten sanoi:
Olen miettinyt yhtä asiaa, joka minulle ei ole koskaan mennyt jakeluun: Miksi suomessa niin moni vihaa ruotsinkielisiä/ruotsia? Onko kyseessä jokin syvempi angsti vai onko kyseessa perinteinen alemmuuskompleksi/kateus/luokkaviha. Tottahan on että ruotisnkielisillä oli hyvin vahva asema suomessa ja naapurimaallamme ruotsilla meni pitkään selkeästi paremmin kuin huonosti kehittyneemmällä naapurillaan. Harvoin kuulee ihmisten kuitenkaan kiroavan norjalaisia, joilla tänä päivänä menee vielä paremmin. Voisiko joku selventää asiaa minulle, koska en ole vielä keksinyt syytä vihata ruotsia.

No, eipä ne suomenruotsalaisetkaan niin kovin lämpimästi suomalaisista ajattele, että eiköhän ole puntit tasan.

Nogood sanoi:
No, eipä ne suomenruotsalaisetkaan niin kovin lämpimästi suomalaisista ajattele, että eiköhän ole puntit tasan.

Mihis toi väite perustuu? Omat suomenruotsalaiset kaverini eivät ainakaan yleisesti Suomea hauku tai moiti (mitenkään suomalaisista poiketen siis), mitä parilla nyt on kilahtanut keltainen neste hattuun faijan lainattua sitä sportti-bemaria ja koettua ylemmyyden tunnettua.

Nogood sanoi:

Minä olen elänyt aina siinä luulossa, että suomenruotsalaiset on suomalaisia.

Kraftwerk n sanoi:
Minä olen elänyt aina siinä luulossa, että suomenruotsalaiset on suomalaisia.

Sori, millä nimellä pitää kutsua vain suomea puhuvia suomalaisia?
Suomensuomalaiset?

Tossa näkökulmaa:
http://www.saunalahti.fi/eiry/

Eiköhän peruskansalaisen mielipide ole kaikkia ryhmiä kohtaan aika neutraali, mutta ei voi sanoa että "vastapuolikaan" ihan puhdas pulmunen asiassa olisi.
Jos (suomen)suomalaiset haukkuu ruotsalaisia/suomenruotsalaisia, niin kyllä esim. suomenruotsalaisilla on mm. Ida Asplund heittämässä aika kärkkäitä mielipiteitä takaisin.

Mitä jos _vittu_ vaan puhuttaisiin suomalaisista? :)

Mikä tekee ihmisestä suomenruotsalaisen? Äidinkieli vai sukujuuret? Molemmat?

Kraftwerk n sanoi:
Mitä jos _vittu_ vaan puhuttaisiin suomalaisista? :)

Mikä tekee ihmisestä suomenruotsalaisen? Äidinkieli vai sukujuuret? Molemmat?

Suomenruotsalaisten mielestä ennenkaikkea sukujuuret.

Kyllä mä luulen, että toi johtuu varmasti osaltaan aika puhtaasta etnosentrismistä. Suomalaiset kun on melkoisen isänmaallista kansaa, niin meistä poikkeavia ja/tai muunlaisen kulttuurin omaavia helposti haukutaan, jopa vihataan. Ei ruotsi nyt niin paljoa erilainen ole, mutta silti laskisin ruotsalaisvihan johtuvan ainakin osaksi juurikin tuosta etnosentrismistä. Toi on kyllä omituinen piirre ihmsissä. Sitä esiintyy varmaan joka kulttuurissa. Jokaisen mielestä kaikki muut on huonompia kuin me. Ja mitä tarkoittaa me, riippuu ihan tilanteesta. Voi tarkoittaa koko kansaa, tai voi tarkoittaa jotakin pienempää ryhmää. Pahimmillaanhan etnosentrismi taitaa johtaa yli-isänmaallisuuteen ja suoranaiseen rotuvihaan. Tähän ryhmään voidaan laskea vaikka skinit.

Tätä vois jatkaa vaikka miten pitkälle, mutta lopetan tähän. Todettakoon nyt, että ruotsalaisviha johtuu varmaan monesta eri syystä, ja etnosentrismi on vain osa koko juttua. Ja jokaisella on varmaan omat syynsä. Monet kylä varmaan vihaa ruotsalaisia sen takia kun niitä "kuuluu vihata". Toi varmaankin lasketaan etnosentrismiksi?

uusio sanoi:
Mitä sitten? Aine se on muitten joukossa.

No sitten se voitais heivata poies ja oppilas sais valita minkä aineen siihen haluu mielummi jollon se ei ois sitä pakkopullaa.

Näin muuten ruottalaiset ja suomenruottalaiset on ihan lunkia porukkaa, ainakin ketkä ite tunnen :)

Niin harvoin kuulee yhtä paljon itkua pakko matematiikasta, mitä myöskää tuskin tarvistsee koulujen jälkeen 80% koululaisista

http://www.saunalahti.fi/eiry/

Oli muuten mukava sivu. Miten joillekin on noin tärkea asia todistella internetissä, että oikeasti suomi parempi kuin ja täällä on asuttu jo sílloin kun muun skandinavia peitti jää. ruotsalaiset ovat etuoikeitettuja ja riistävät suomalaisia...

Olisiko herrojen aika hyväksyä, että meidän naapurissa asuu valtio nimeltä ruotsi, ja suomessa asuaa ruotsinkielisiäsuomalaisia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom