keittiöantropologiaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Asten
  • Aloitettu Aloitettu
Asten sanoi:
Niin harvoin kuulee yhtä paljon itkua pakko matematiikasta, mitä myöskää tuskin tarvistsee koulujen jälkeen 80% koululaisista
No kyllähän herrajumala sentään matematiikan opiskelussa on enemmän järkeä, se on universaalia ja kehittää myös loogista ajattelua. Pakkoruotsi ei kehitä mitään muuta kuin massiivista kyrpää otsaan ja inhoa koko kieltä kohtaan, kaikki siihen tuhlattu aika ja energia on poissa oikeasti tärkeistä asioista. Tilalle lisää matikkaa, fysiikkaa, tietotekniikkaa tai vaikka liikuntaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitähän "kiinnostavia aineita" pakkoruotsin inhoajat ottaisivat sen tilalle? Epäilen että jotakin liikuntaa tai taideaineita. Musta ainakin on jotenkin kornia kun kaikki ovat alkaneet puhua englantia ruotsalaisten kanssa.

Jansku sanoi:
No kyllähän herrajumala sentään matematiikan opiskelussa on enemmän järkeä, se on universaalia ja kehittää myös loogista ajattelua. Pakkoruotsi ei kehitä mitään muuta kuin massiivista kyrpää otsaan ja inhoa koko kieltä kohtaan, kaikki siihen tuhlattu aika ja energia on poissa oikeasti tärkeistä asioista. Tilalle lisää matikkaa, fysiikkaa, tietotekniikkaa tai vaikka liikuntaa.

Näin. Omat ruotsiangstit on ainakin perujaan juuri siitä helvetin pakkopullan vääntämisestä. Ai että vihasin sitä.

Marcules sanoi:
Eli on hyödyllistä oppia ruotsin kieltä, jotta voisi helpommin oppia muita kieliä... Eihän tossa ole mitään järkeä. En todellakaan ymmärrä mitä järkeä pakkoruotsissa on. Huomattavasti parempi vaihtoehto olisi pakkoenglanti ja siihen kylkeen sitten joku muu/muita kieliä.

Ruotsin kieli on huomattavasti parempi pohja rakentaa esim. englannin ja saksan kielen taitoa. Sen lisäksi norjan ja tanskan saa ikäänkuin "kaupan päälle."

Ruotsin kieli on hyödyllistä hallita, koska sitä silti tarvitsee kohtuu usein ja sen käyttämisestä voi saavuttaa hyötyä itselleen. Bonuksena se toimii loistavana pohjana monille muille kielille, jotka ovat sukua ruotsille.

Kirjoitin muuten C-ruotsin ja vihasin ruotsin tunteja aivan yhtä paljon kuin kaikkia muitakin tunteja reaaliaineita lukuunottamatta. En siis pidä pakkoruotsista, mutta kielestä itsestään on hyötyä kaikille sitä osaaville.

Kraftwerk n sanoi:
Mikä tekee ihmisestä suomenruotsalaisen? Äidinkieli vai sukujuuret? Molemmat?

Tästähän ovat myös Suomen ruotsinkieliset äärifanaatikkopiirit keskuudessaan väitelleet. Suomenruotsalaiseksi hyväksymiskriteerit voivat olla paikoitellen aika tiukat.

Äidinkieli ei välttämättä ole tärkein tekijä. Tietysti suomenruotsalaisen olisi hyvä osata ruotsia, mutta usein ne ovat niin täysin kaksikielisiä, etteivät itsekään tiedä kumpi kieli on vahvempi.

Sukujuuret kuulostaa hieman mahtipontiselta. Sanoisin mieluummin että suomenruotsalaisessa kulttuuriympäristössä kasvaminen. Se että sinusta tuntuu luontevalta alkaa tietyssä humalan vaiheessa laulaa snapsvisor.

Suomenruotsalaisethan pitävät itseään suomalaisina. Esimerkiksi Suomi-Ruotsi jääkiekko-ottelussa he kannustavat Suomea (uskokaa tai älkää!!!1! ;) ) Henkinen raja kulkee jossain kohtaa Saaristomerellä. Yllättävän monet suomenruotsalaiset ovat sitä mieltä, että ahvenanmaalaiset (kuten ruotsalaisetkin) ovat håmåja ja Ahvenanmaan saisi lahjoittaa Ruotsille. Kaikkein paatuneimmat ovat sitä mieltä, että Tammisaaren kaupungin voisi sitä ennen hinata Maarianhaminan satamaan.

Mä voin sanoo ihan suoraan ettei ruotsin opiskelusta ole ollut mitään hyötyä jatko-opinnoissa tai työelämässä. Pitihän yliopistossakin käydä ne pakolliset minimikurssit läpi mutta so what. On jotenkin niin vastenmielinen kieli että jos sitä joskus kerran viidessä vuodessa puhuu muutaman sanan niin se on siinä.

Kaikista huvittavinta on se miten ruotsinopettajat on aina sanoneet että ruåttia opiskellaan siksi kun se on osa kulttuuria. Hah! Paljon mieluummin olisin käyttänyt nekin tunnit jonkun oikean kulttuurikielen kuten ranskan opiskeluun. Mutta ne tunnit oli sitten muista kieliopinnoista pois.

Ruotsi on kyykyttänyt pientä Suomea satojen vuosien ajan, oltiin pelkkää suurvallan provinssia. Ja vielä 1970-luvulla suomalaisia sorrettiin kun lähtivät työnhakuun Ruotsin puolelle: "en finne igen" ja sitä rataa.

Pakkoruotsi pois ja sillä siisti. Ja jos oikein loppuun asti mietitään tää kuvio niin Suomen ei tulisi olla kaksikielinen maa sen takia että täällä on joku 100.000 ruotsalaista. Svenska talande bättre folk pärjää kyllä kartanoissaan muutenkin.

Pakko tehdä vielä pari viittausta yllämainittuun sivuun:

"Miksi käyttäisit pankkinasi Nordeaa. Sen Suomestakin saamasta voitosta verot menevät Ruotsiin, koska pääkonttori on Tukholmassa.

Telian - Soneran hallituksen puheenjohtaja Tapio Hintikka sanoo Aamulehdessä 30.6.02: Telian ja Soneran fuusio saattaa lykkääntyä vuoteen 2004. Uuden yhtiön pääkonttori sijoitetaan Tukholmaan.

Miksi käyttäisit puhelinvälittäjänäsi Soneraa. Sen Suomestakin saamasta voitosta verot menevät Ruotsiin, koska pääkonttori on Tukholmassa.

Jokainen asiasi näissä yhtiöissä siirtää rahaa veroina Suomesta Ruotsiin. On vastaavia suomalaisia yhtiöitä, joiden verot jäävät Suomeen.

Miksi käyttäisit pankkinasi Aktiaa. Sen Suomestakin saamasta voitosta verot menevät Maarianhaminaan, koska sen omistuksesta yli 80 prosenttia on Ahvenanmaalla. "

Eli kaikki yhdessä rintamma jättkäämpä ruotsalaiset siirtamaaimperialisti perkeeleet ja niiden kätyrit liittykäämme yhteen rintamaan. Romuttakaa volvot, hakatkaa husqvarnat, silpokaa tietoenator. Saman tien voisimme boikotoida kaikkea mitä ei valmisteta 100% suomessa

Asten sanoi:
Saman tien voisimme boikotoida kaikkea mitä ei valmisteta 100% suomessa

Katsohan tuo edellinen kirjoittamani viesti ja opiskele enemmän historiaa. Ihan samalla tavalla kuin USA boikotoi Ranskaa on meillä hyvä syy boikotoida Ruotsia. :)

:offtopic: Totta että suomi oli ruotsin valtion itäinen provinssi 1200-1809. Lukuunottama 1000-1194 "ristiretkiä" suomi ei ollut mikään valtion ja sivilisaatio joka murskattiin ja alistettiin, pikemminkin suuri suo, jossa sijaitsi muutama ihmistä keskittymää. Esimerkiksi jos verrataan suuren ja pienen vihan aikoija tai sata vuotta sitten tapahtunutta venäläistämistä. Aika monella todella suomalaisella kuiten on enemmän tai vähemmän tuonne lahden toiselle puolelle viittavat sukujuuret niin yhteistä kulttuuriperimää ja geeniperimää on vaikea kiistää. Totta kuitekin on suomi oli ruotsin vasalli, mutta onko se syy ruotsalasten tuotteiten boikoitointii tai ruotsin vihaamiseen? Yhtälailla voisi vihata englantilaisia satakaupunkien pommitamisesti 150 sitten, joka on läheisempää historiaa kuin ruotsin valloitusretket suomeen. Niin ja saksalaiset polttivat lapin. Entäpä veneläiset! Jatkan linjaani vihataan kaikkia ja boikotoidaan kaikkia paitsi 100% kotimaisia tuotteita

Asten sanoi:
Yhtälailla voisi vihata englantilaisia satakaupunkien pommitamisesti 150 sitten, joka on läheisempää historiaa kuin ruotsin valloitusretket suomeen. Niin ja saksalaiset polttivat lapin. Entäpä veneläiset! Jatkan linjaani vihataan kaikkia ja boikotoidaan kaikkia paitsi 100% kotimaisia tuotteita

Onko Suomen toinen virallinen kieli pakkoenglanti? Ei. Onko Suomen toinen virallinen kieli pakkosaksa? Ei. Onko Suomen toinen virallinen kieli pakkovenäjä? Ei. Suomen toinen virallinen kieli on pakkoruotsi jota on väkipakolla opetettu maamme nuorisolle jo kohta pian 100 vuotta. Tämä jos mikä on omiaan herättämään katkeruutta ja vastustusta.

Sitä paitsi, nyt kun olemme EU:ssa niin eikö olisi paljon tärkeämpää kohdistaa rajalliset tuntikiintiöt saksan ja ranskan opettamiseen peruskoululaisille? Suomihan pitää saada uuteen talouskasvuun ja suuri raha liikkuu keski-Euroopassa eikä missään Euroopan Unioniin kuulumattomassa Ruotsissa! :david:

Sitä paitsi, nyt kun olemme EU:ssa niin eikö olisi paljon tärkeämpää kohdistaa rajalliset tuntikiintiöt saksan ja ranskan opettamiseen peruskoululaisille? Suomihan pitää saada uuteen talouskasvuun ja suuri raha liikkuu keski-Euroopassa eikä missään Euroopan Unioniin kuulumattomassa Ruotsissa

Olen samaa mieltä siitä että suomessa pitäisi panostaa kielten opiskeluun. Astrid thorsin kieliehdostus olisi mielestäni ollut erittäin hyvä: Pakko ruotsi pois, mutta jokaisen olisi kuiten pakko lukea ja kirjoittaa jokin keskipitkä kieli. Itse kuitenkin epäilen, että pakkoruotsin poistuessa, mikä tulle tapahtumaan lähivuosinam, koululaisten kielitaito jaa yhteen vieraaseen kieleen. Tosin nyt se on on ollut yksi vieraskieli ja yksi huonosti osattu vieraskieli...

Asten sanoi:
...korjaa jos olen väärässä, mutta mitkä maat liittyivät EU:n 1994

Juu, onhan Ruotsi toki muodollisesti EU:n jäsen mutta niillä on edelleenkin oma valuutta ja ovat muutenkin jättäytyneet kokonaan työvoiman vapaan liikkuvuuden ulkopuolelle. Ja eipä taida ruottin poika paljon maksella maataloustukia turkkilaisille, suomalaisilla on taas tämäkin tilanne pian näköpiirissä.

Ruotsi laittaa rajoja kiinni ulkomaalaisilta sen minkä kerkiää. Suomessa taas pitäisi, ainakin uutisten mukaan, ottaa entistä enemmän ulkolaisia työntekijöitä lisäämään kilpailua.

Juu, onhan Ruotsi toki muodollisesti EU:n jäsen mutta niillä on edelleenkin oma valuutta ja ovat muutenkin jättäytyneet kokonaan työvoiman vapaan liikkuvuuden ulkopuolelle. Ja eipä taida ruottin poika paljon maksella maataloustukia turkkilaisille, suomalaisilla on taas tämäkin tilanne pian näköpiirissä.

Ruotsi laittaa rajoja kiinni ulkomaalaisilta sen minkä kerkiää. Suomessa taas pitäisi, ainakin uutisten mukaan, ottaa entistä enemmän ulkolaisia työntekijöitä lisäämään kilpailua.

Oletko ihan varma ettei mene tanska ja ruotsi sekaisin?

Kertokaahan miksi Esperanto-tyylinen ajatustapa ei ole saanut kannatusta? Tällaisen kakkoskielen asemanhan on nykyään oikeastaan saavuttanut englanti. Sitä osataan lähestulkoon jokaisessa maailmankolkassa jollain tasolla. Kielellisesti olisi minun mielestä toimivinta, että äidinkielen lisäksi keskityttäisiin yhteen kakkoskieleen joka olisi maailmanlaajuisesti yhteinen kieli. Tähän toiseen kieleen panostettaisiin opetuksessa niin paljon, että sitä osattaisiin lähestulkooon yhtä hyvin kuin omaa äidinkieltä. Tällöin kahden eri äidinkieltä puhuvan ihmisen välinen keskustelu olisi sujuvaa yhteisellä kielellä ja molemmat olisivat "tasa-arvoisia", eikä esimerkiksi suomalaisen tarvitsisi solkata ruotsalaisen kanssa ruotsiksi. Tämä nyt on tällaista nopeaa tajunnanvirtaa, jota ei ole mietitty sen pitemmälle.

Nogood sanoi:
No, eipä ne suomenruotsalaisetkaan niin kovin lämpimästi suomalaisista ajattele, että eiköhän ole puntit tasan.

Ihan käytännön esimerkin pistän ko. väitettä tukemaan:

Oltiin eräänä päivänä helsingin yöelämää katselemassa, siinä sitten baarien sulkeuduttua päätimme lähteä jatkoille ns. salakapakkaan, jonka eräs seurueemme jäsen tiesi. No, siinä sitten soiteltiin ja kysyttiin, että pääseekö sisään ja lupa myönnettiin. Ovelle päästyämme kävi ilmi, että kyseessä oli suomenruotsalaisten ylläpitämä paikka. Ovella sitten sanottiin, että se ja se oli luvannut päästää meidät sisään. "Pokeille"(n. 15kpl 60kg jätkää) kuitenkin valkeni, että mehän olimme suomalaisia(sanan varsinaisessa merkityksessä, ei mitään puolisuomalaisia niin kuin he).
Saimme välittömän porttikiellon koko sisäsiittolaan. Silti puolisuomalaisia valui tasaiseen tahtiin sisään.

Tästä vittuuntuneena eräs seurueemme nuori herra ilmoitti ko. paikan esivallalle. Ja siinä sitten katseltiin kun maijat saapuivat.
Kun antaa paskaa, niin sitä myös saa.

Pointtihan oli, että ei ne suomenruattalaisetkaan ihan neutraaleja meitä kohtaan ole.

Mun mielestä suomenruotsalaiset sahaa omaa oksaansa poikki pitämällä kiinni joskus kauan sitten saaduista eduista. Niitten pitäis elää maassa maan tavalla. Ihan niinkuin mamujen pitäisi luopua kulttuuristaan tultuaan tänne. Tai jos mä meen toiseen maahan, niin mun velvollisuus on luopua suomalaisesta kulttuurista, opeteltava niitten kieli, ja jos olen fiksu, niin vaihdan oman nimeni sellaiseksi, että mua luullaan paikalliseksi.

Pitäisi pyrkiä provosoimaan mahdollisimman vähän. Se on ainoa keino, miten eri kulttuureja saadaan yhdistettyä ilman konflikteja.

On suomalaisissakin kyllä vikaa. Valitellaan ylimielisten ruotsalaisten käyttäytymistä täällä, mutta sitten mennään ite Viroon risteilylle ja puhutaan suomea Viron baareissa.

Mä muuten olen geneettisesti ja kielellisesti suomenruotsalainen. Kuitenkin muutettuani pois kotoa vaihdoin sukunimeni, koska en jaksanut enää niitä asenteita suomalaisten taholta. Hommat sujuu nykyään helpommin, kun ihmiset eivät ole katkeria tms. Suomenruotsalaisten snobikulttuuri on kyllä kans jotain vitun kuvottavaa. Kyllä olisi helpompaa, jos kaikki suomenruotsalaiset voisivat "alentua" suomalaisten väestön tasolle.

gnut sanoi:
Tai jos mä meen toiseen maahan, niin mun velvollisuus on luopua suomalaisesta kulttuurista, opeteltava niitten kieli, ja jos olen fiksu, niin vaihdan oman nimeni sellaiseksi, että mua luullaan paikalliseksi.
....
Mä muuten olen geneettisesti ja kielellisesti suomenruotsalainen. Kuitenkin muutettuani pois kotoa vaihdoin sukunimeni, koska en jaksanut enää niitä asenteita suomalaisten taholta.

Kerrankin mies joka toimii omien opetustensa mukaan!

Mutta mutta.... Gnut Suomalainen on kyllä ihan kiva nimi, mutta ehkä sun pitäisi miettiä vielä ton etunimenkin vaihtamista. Joku saattaa vielä epäillä. ;)

K Y L L Ä H Ä N S E N Y T O N N I I N, että jotka on koulussa historiansa lukeneet tietävät vallan helvatin hyvin kuinka RuÅtsi kuppasi ja ruoski valloittamansa suomenheimojen asuttaman niemimaan imperialististen pyrkimystensä pönkittämiseksi. Sotaväen pakko-otot keski-Euroopan sotakiertueille ja laajenemispyrkimykset Ryssäinmaalle (en nyt muista suhdelukuja ulkomuistista mutta suhteessa finnjäveleitä vietiin ihan pirusti tykinruoaksi - mistä tulee hakkapeliitta?). Herrat oli kaikki ruåtsinmaalta sotaväenpäällystöstä kartanonomistajiin ja virkamiehiin. Myöhempinä aikoina elinkeinotoiminnan ja pääomien keskittyminen ruotsinsukuisten hallintaan ei ole mikään "hassu sattuma" - sieltä on ollut hyvä jatkaa mihin se on ollut kasautumassa jo useamman sadan vuoden ajan. Vilkaiskaapa ihan huviksenne ritarihuoneen aatelisnimiä - löytykö Möttönen tai muu torpparien vesa kuten Kekkula?

Onhan noi pakkoruåtsit itsekin tullut kahlattua ja opittua. On jo lapsuudesta kourallinen suåmenruåtsalaisia tuttaviakin ettei sen puoleen, en oo ollut niitä rajalle ainakaan vielä kuskaamassa :lol2: . Silti täytyy olla mielestäni sokea ellei pysty näkemään tietynasteista alaspäinkatsomista yhä tänäänkin monien suåmenruåtsalaisten kasvoilta suhteessa suomenheimoisiin kansalaisiin. Nämä asiat kulkee hiukan syvemmällä kollektiivisessa muistissa puolin ja toisin kuin jokapäiväinen pinnallinen höpöhöpö silkkokeskustelu jostain pirun koululaisten pakkoruåtsista missä valitettavan usein (osin epäilemättä syystäkin - kielisodan pelko) jumiudutaan narisemaan siitä kuinka se "ei oo yhtään kivaa". Edellisellä lauseella tarkoitin vain sitä että eihän se kemiakaan on s**tana, muttei pakkokemiaakaan ole kukaan lopettamassa? Ei kai koska Kemia ei ole kyykyttänyt suomalaisia vuosisatoja :curs: !

Norjasta vielä sen verran, että Norjahan on kärsinyt osaltaan samoista harmeista ruåtsalaisten suhteen kuin suomalaisetkin. Toisaalta Norja ei ole koskaan ulottanut sortotoimia Suomen maaperälle. Eikä meillä tosiaan ole pakkonorjaa.

mua vit*tti joskus aikoinaan kun hain kouluihin, että minkä hiton takia ruotsinkielisiä aloituspaikkoja on YO:ssa niin hitosti? Tähän ruotsinkieliset ystäväni vastasivat, että voinhan mä myös hakea johonkin Hankkeniin jne. Jaahas!

Itse haki ja haki kouluihin ja nämä huomattavasti surkeammat paperit omaavat ruotsinkieliset suurin piirtein kävelivät YO:oon sisään. Kiitti hei vit*sti!

Miksi muuten näin on? Jos kerran kansasta on joku 0,8% (?mutu?) ruotsinkielisiä, niin miksi aloituspaikojen lukumäärä ei ole samassa suhteessa?

Henk.koht. olen sitä mieltä, että tuolla vallankahvassa on sen verran ruotsinkielisiä (yksityishenkilöitä, sukuja jne), että kaipa he haluavat, että piiri pieni pyörii..

No onneksi mun koulut on käyty. Pakkoruotsia vastustan ja ruotsinkielestä ei oo ollut mulle minkään näköistä apua esim työelämässä. Mieluummin olisin lukenut sitten vaikka pakkosaksaa tai -venäjää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom