Keihäänheitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eepee
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kisoissa tulee aina pitemmat heitot/paremmat tulokset kun harjoituksissa. Johtuu varmaan adrealiinista ja kisafiiliksesta. Ite heitin treeneissa 40m heittoja mutta sitten kisassa, pisin oli 45.70 ja muutkin heitot oli 42-44m paikkeilla. Sama korkeushypyssa, treeneissa menee just reilu 190cm mutta kisoissa sitten menee parhaimmillaan melkein 2 metrin hypyt. Itella vaa hajoo hyppy kun korkeudet nousee paalle 200cm. Yliyrittamist :/
Eli ela ihmettele jos heti ekassa kisassa tulee se 65m ;)

Kysellääs täältä..

Onko kellään kokemusta noista Flying Finn keihäistä 800g versioina tai ylipäätään? Aika edullisia tuntuvat olevan, onko järkeä tilata?

Toinen kysymys vielä Crownin tuosta rainbow four color mallista. Ilmeisesti nuorempana heitin tuolla mallilla, mutta 600g versiona. Mukava sitä oli heittää, mutta onko hinta/laatusuhteeltaan ostamisen arvoinen? Yli puolet kalliimpi kuin esim. flying finn.

Ajattelin Kiiluselle soitella/heittää mailia, mutta kysytään nyt täältä ensin. :)

Kysellääs täältä..

Onko kellään kokemusta noista Flying Finn keihäistä 800g versioina tai ylipäätään? Aika edullisia tuntuvat olevan, onko järkeä tilata?

Toinen kysymys vielä Crownin tuosta rainbow four color mallista. Ilmeisesti nuorempana heitin tuolla mallilla, mutta 600g versiona. Mukava sitä oli heittää, mutta onko hinta/laatusuhteeltaan ostamisen arvoinen? Yli puolet kalliimpi kuin esim. flying finn.

Ajattelin Kiiluselle soitella/heittää mailia, mutta kysytään nyt täältä ensin. :)

No mulla on tosi vahan kokemusta keihaista. Ite kavin tanaan heittaa ekan kerran tota mun flying finnii (800g IAAF) ja tuntu iha hyvalta. AIka loysahko keihas imo. Vaha tuntu normaalii enemman laahavaan toi heitto kuin muilla keihailla, en tieda mista se kertoo. Tosin mun tekniikka ei oo mikaa hirvee hyva ja ei oo kokemust mistaa huippukeihaist nii en osaa mitaa tarkempaa analyysii antaa mut varmasti hintansa vaarti.

No mulla on tosi vahan kokemusta keihaista. Ite kavin tanaan heittaa ekan kerran tota mun flying finnii (800g IAAF) ja tuntu iha hyvalta. AIka loysahko keihas imo. Vaha tuntu normaalii enemman laahavaan toi heitto kuin muilla keihailla, en tieda mista se kertoo. Tosin mun tekniikka ei oo mikaa hirvee hyva ja ei oo kokemust mistaa huippukeihaist nii en osaa mitaa tarkempaa analyysii antaa mut varmasti hintansa vaarti.

Juu.. Kyselin kiiluselta kanssa ja sanoi, että paljon on ostettu tuota ja että olisi "suht jämäkkä", siis Flying Finn. Crowni ominaisuuksiltaan jo kutkuttelee huippukeppien tasoa kuulemma, varmaan ihan passeli keihäs voisi olla itselle, kun crownia tullut pieni ikä heitettyä. Siis ihan kisoja varten.

Huomenna taas heittoreeni, voisi pisimmät heitot jopa mitata, jos nyt heitto toimii edes jotenkin. :)

Kysellääs täältä..

Joitakin heittoja heitin tuolla Flying Finn 800g keihäällä. Hyvin samanlainen, mitä Crownit ja Feiyut, eli aika löysä, mutta mitoiltaan ja painonpisteeltään hinnakkaampien keihäiden kaltainen. Ihan hyvä treenikeppi.

Joitakin heittoja heitin tuolla Flying Finn 800g keihäällä. Hyvin samanlainen, mitä Crownit ja Feiyut, eli aika löysä, mutta mitoiltaan ja painonpisteeltään hinnakkaampien keihäiden kaltainen. Ihan hyvä treenikeppi.

Tuli kanssa viime viikolla kyseinen keihäs hankittua Crownin ohessa ja aika sama vaikutelma on tullut, vaikka kerran vasta vauhdista sillä heittelin. Alkuun tuntui jotenkin oudolta, mutta kun laittoi vähän tehoja peliin niin siinähän se vipelsi missä nuo Crownitkin.

Kuinkas paljon tuo keihään merkki nyt vaikuttaa heittojen pituuksiin silloin kun puhutaan noin 40-50m pitkistä heitoista? Itse olen heittänyt Polanikin 800g School keihästä 45m, eikä muista keihäistä ole kokemuksia. Joten kiinnostais tietää kuinka paljon pidemmälle nemethin ja crownin keihäiden pitäisi teoriassa liidellä.. ?

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Kuinkas paljon tuo keihään merkki nyt vaikuttaa heittojen pituuksiin silloin kun puhutaan noin 40-50m pitkistä heitoista? Itse olen heittänyt Polanikin 800g School keihästä 45m, eikä muista keihäistä ole kokemuksia. Joten kiinnostais tietää kuinka paljon pidemmälle nemethin ja crownin keihäiden pitäisi teoriassa liidellä.. ?

Tavallinen pulliainen ei saa irti yhtään mitää, jos nyt ei verrata halvin vs kallein keihäs, jos osaa oikeasti heittää ja puhutaan +70-+80m kaarista 2-4m on vaikutusta

Eilen ekalla heitolla kesän ensimmäisessä kisassa napsahti kyynärpää (hiukan kyynärpään alapuolelta vasemmalla kämmenpuoli ylöspäin ollessa). Olen pitänyt nyt siinä kylmää ja koittanut olla rasittamatta. Onko kellään käynyt samallalailla ja jos on niin miten olette sen hoitaneet? Ottaa päähän heti kesän alussa teloa tämä kyynärpää.

Toissapäivänä tein oman ennätyksen, 46m kohtalaiseen vastatuuleen. Toivotaan nyt vaan, että paranisi nopeasti tämä.

700 grammasella. Tossa äsken just koitin heittää niin vihlasi taas, niin jätin sen siihen yhteen kokeiluun. Kaipaisin niitä kommentteja tämän hoitoon.

Mitäpä noissa yleensä tehtävissä on? Ensiapuna kylmää, kohoa ja kompressiota. Jatkossa buranaa, lepoa, kivun rajoissa toimimista. Jos ei tunnu paranevan noilla niin yleensähän lekurille kannattaa suunnata.

Tollastahan se on pääosin ollutkin. Ei se kipeä ole, mutta ei kestä heittääkkään. Kannattaako punttejen kanssa ruveta rassaamaan, jos se ei tuota kipua vai antaa vain olla? Tarkoitan siis huoltavina liikkeinä.

Eipä ole suomen miesten ja vielä vähemmän naisten keihäs kaaret kummoisia :hyper: ...

Kyllä joka kilpailussa pitäisi se 80m ylittää,suomalaisille 80m on sama kuin Andreakselle 90m ,eli muutaman kerran kaudessa ylittää tuon tuloksen...

Nykyään kaikilla heitoilla eivät edes 70m saa :hyper: .

Nyky suomalaiset heittäjätkin ovat kuin kukkakeppejä,eli pelkällä tekniikalla heitetään ja kun tekniikka ei ole hallussa niin tulokset on mitä on,jos ois voimaa niin keppi lentäisi vaikka tekniikka ei osuisi kohdilleen ...

Nyky suomalaiset heittäjätkin ovat kuin kukkakeppejä,eli pelkällä tekniikalla heitetään ja kun tekniikka ei ole hallussa niin tulokset on mitä on,jos ois voimaa niin keppi lentäisi vaikka tekniikka ei osuisi kohdilleen ...

Pitkämäen voimatasot eivät paljoa jää Rädyn vastaavista, joka oli poikkeuksellisen vahva keihäänheittäjä aikanaan. Se on juuri hyvä paketti että pidetään mahdollisimman vähän painoa ja silti samat voimatasot kuin vanhan ajan hitailla läskeillä heittäjillä :) Toki kun on nyt kuullemma vähennetty Teron voimatreeniä ja keskitytty tekniikkaan, niin aika perseelleen on mennyt jos heitti kerta useamman 91 metrisen jo viisi vuotta sitten...

Kyllähän Tero kesällä otti silti 175kg etukyykystä ja penkki on sen n. 180kg, ei huonoja tuloksia 90 kiloselta (ja +190 senttiseltä). Rädyn penkki legendan mukaan 210 kg, jota moni kyllä epäilee...

Pitkämäen voimatasot eivät paljoa jää Rädyn vastaavista, joka oli poikkeuksellisen vahva keihäänheittäjä aikanaan. Se on juuri hyvä paketti että pidetään mahdollisimman vähän painoa ja silti samat voimatasot kuin vanhan ajan hitailla läskeillä heittäjillä :) Toki kun on nyt kuullemma vähennetty Teron voimatreeniä ja keskitytty tekniikkaan, niin aika perseelleen on mennyt jos heitti kerta useamman 91 metrisen jo viisi vuotta sitten...

Kyllähän Tero kesällä otti silti 175kg etukyykystä ja penkki on sen n. 180kg, ei huonoja tuloksia 90 kiloselta (ja +190 senttiseltä). Rädyn penkki legendan mukaan 210 kg, jota moni kyllä epäilee...

Kyllä ne Teron voimatasot vaan jää Sepon vastaavista aika paljon. Maksimivoima siis. Tempauksen 122,5kg vs. 150kg kertoo kaiken tarpeellisen.

Minä näkisin ongelmana sen, että ominaisuudet eivät ole Suomen kärkiheittäjillä kehittyneet pitkään aikaan. Vaikka aina jauhetaan siitä, että tekniikka ratkaisee, ja kattokaa miten se norjalainen heittää plaaplaa, niin kovin usein se tuloskehitys seuraa ominaisuuskehitystä. Usein uusi (parempi?) tekniikka edellyyttää parempia ominaisuuksia. Ei ominaisuudet ja tulos tietenkään aina mene käsikädessä, mutta näin se vaan on aika monesti. Tekniikka ja ominaisuudet ovat toisistaan riippuvaisia.

Ps. Thorkildsen pesee Pitkämäen lähes jokaisessa testissä.

Kyllä ne Teron voimatasot vaan jää Sepon vastaavista aika paljon. Maksimivoima siis. Tempauksen 122,5kg vs. 150kg kertoo kaiken tarpeellisen.

Minä näkisin ongelmana sen, että ominaisuudet eivät ole Suomen kärkiheittäjillä kehittyneet pitkään aikaan. Vaikka aina jauhetaan siitä, että tekniikka ratkaisee, ja kattokaa miten se norjalainen heittää plaaplaa, niin kovin usein se tuloskehitys seuraa ominaisuuskehitystä. Usein uusi (parempi?) tekniikka edellyyttää parempia ominaisuuksia. Ei ominaisuudet ja tulos tietenkään aina mene käsikädessä, mutta näin se vaan on aika monesti. Tekniikka ja ominaisuudet ovat toisistaan riippuvaisia.

Ps. Thorkildsen pesee Pitkämäen lähes jokaisessa testissä.

En mikään keihästietäjä ole, mutta täysin samaa asiaa olen miettinyt. Tuntuu jotenkin hassulta, kun valmentaja puhuu, että "nyt on voimatasot riittävät", ette muka kehitystä enää "tarvitse tulla", juurikin esimerkiksi Pitkämäellä. Jos on varoja mennä eteenpäin, niin miksi ei sitten mennä? Ja siis sama juttu joka saralla, ei siis pelkästään missään salitouhuissa. Tottakai aina on riskinsä mennä kohti suurempia rautoja ym, mutta jos pikkupojasta asti sitä rautaa on heilutettu kehittyvällä tahdilla eteenpäin niin miksi jossain vaiheessa vain tyytyä saavutettuihin voimatasoihin..

Ja onko tuo nyt yllättävää, kun punttiharjottelu vedetään alas ja keskitytään siihen tekniikkaan, niin tatsi katoaa? Kyllähän se nyt rautojen kilistelyä kroppa vaatii, että saadaan sitä tatsia heittoihin.

Ja vielä jos verrataan noita Teron nykypäivän heittoja niihin 5 vuoden takaisiin ysikymppisiin, niin kyllä ollaa valovuoden päässä siitä tekniikasta ja herkkyydestä, mitä silloin oli havaittavissa. Tietty kova harjoittelu, vammat ja ikäkin pikku hiljaa alkaa vaikuttamaan.

Mutta itse ainakin uskon, että kaiken osuessa kohdilleen Tero voi mitaleilla olla vielä MM-kahinoissa. Kultaan en jaksa uskoa, mutta pronssi, ehkä jopa hopeakin mahdollinen. Voi jopa tehdä hyvää tälläinen pieni sukellus nyt, varsinkin pidemmällä tähtäimellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom