Keihäänheitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eepee
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Itsekkään en mikään keihäSEXpertti ole, mutta kyllä se voima ja räjähtävyys vaan merkitsee aivan yhtä paljon kuin tekniikkakin. Itse olen keihästä vähän nuorempana heitellyt kanssa ja kyllä sen huomas varsinkin murrosiässä, kun papua alkoi tulemaan, niin se tikkukin rupesi lentämään aivan eri tavalla. Seagal voisi siirtyä Pitkämäen valmennustiimiin.

Mielestäni voimaharjoittelun merkitys on aika kaksiteräinen miekka. Kysymys on omasta mielestäni yksilöllisyydestä, joillekin voimanhankinta toimii, toisille ei. Pelkkä parantunut tempaus, rinnalleveto tai penkki ei välttämättä lisää yhtään metriä kepin matkaa, joskus jopa päinvastoin. Tärkeämpää on, miten voimatasot saadaan siirrettyä lajisuoritukseen, joka on mielestäni juuri se juttu! Sama juttu jokaisessa lajissa, jossa voima on nimenomaan lajisuoritusta tukevaa. Se siis on verrattavissa vaikkapa Mielestäni yleisurheilussa tuijotetaan aivan liikaa siihen, että jos rinnalleveto tai vauhditon pituushyppy on mennyt eteenpäin, niin on selvää, että kehittyy. Jos asenne on tämä, niin parempi on vaihtaa painonnostoon.

Muistan vanhassa bodaus-lehdessä kuinka pesäpallojoukkue Oulun Lipon voimaharjoittelusta tehtiin artikkeli. Siinä valmentaja kertoo siitä, että joukkueen jokeri Juha Kalajanniska on porukan heikoin penkissä, mutta lyö tutkaan palloa kaikkein nopeimmin. Heiton takana oleviin "tehoihin", kun vaikuttaa monta muuta asiaa kuin pelkästään salilla nostetut maksimiraudat. Otetaan esimerkiksi tietyt kimmo-ominaisuudet, jotka ovat Pitkämäellä taatusti maailman parhaat (vauhditon 3-tassu), Pitkämäki ei ole myöskään hidas keihäänheittäjäksi.

On tietenkin myös lajikohtainen asia, miten parantuneet voimatasot näkyvät suorituksessa. Esimerkiksi kuulantyönnössä voimatasolla on erilainen merkitys kuin keihäässä suorituksen luonteen takia. Tottakai voimaa tulee olla, eihän siitä mihinkään pääse, esimerkiksi Pitkämäki on hyvä ottaa taas esille. Mies oli parhaimmillaan vuodet 2005-2007, etenkin vuonna 2005 hän paransi suorituksiaan mahtavasti verrattuna kauteen 2004. Pystyn väittämään, että hän oli kaudella 2010 voimakkaampi kuin silloin, mutta keppi lensi silti selkeästi kauemmas. Pitkämäkihän korostaa, ettei harjoittele "jäykistävästi" salilla, vaan sovittaa punttitreenit esimerkiksi heittoharjoituksiin niin, etteivät ne sotke toinen toisiaan. Viime kaudella tuli esiin, että Pitkämäen ongelma oli tekniikassa, ei niinkään heiton takana olevissa tehoissa. On hyvä myös muistaa, että pitkämäki aloitti kautensa erinomaisesti 85:lla, mutta heittojen pituus vajosi alas kisa kisalta. Syynä ei siis ole huonosti tehdyt punttitreenit, vaan hermoston ylikunto.

Kyllä ne Teron voimatasot vaan jää Sepon vastaavista aika paljon. Maksimivoima siis. Tempauksen 122,5kg vs. 150kg kertoo kaiken tarpeellisen.

Minä näkisin ongelmana sen, että ominaisuudet eivät ole Suomen kärkiheittäjillä kehittyneet pitkään aikaan. Vaikka aina jauhetaan siitä, että tekniikka ratkaisee, ja kattokaa miten se norjalainen heittää plaaplaa, niin kovin usein se tuloskehitys seuraa ominaisuuskehitystä. Usein uusi (parempi?) tekniikka edellyyttää parempia ominaisuuksia. Ei ominaisuudet ja tulos tietenkään aina mene käsikädessä, mutta näin se vaan on aika monesti. Tekniikka ja ominaisuudet ovat toisistaan riippuvaisia.

Ps. Thorkildsen pesee Pitkämäen lähes jokaisessa testissä.

Ei muuten pese, millä perustelet tämän?

Pitkämäki voittaa tai tulokset menevät erittäin tasaisesti kaikissa vauhdittomissa hyppyliikkeissä, vaikka molemmat ovat keihäänheittäjiksi todella kimmoisia. Thorkildsen on eräässä haastattelussa sanonut olevansa penkkipunneruksessa kovempi, mutta häviävänsä juuri jalkavoimissa, harmi kun en löytänyt sitä näin äkkiseltään. Myöskin kuulanheitoissa Pitkämäki on erittäin kova, joten tässäkään erot ovat todennäköisesti minimaalisia. Nopeus on ominaisuus, jossa en tiedä Thorkildsenin tasoa. Pitkämäen tulokset löytyvät hänen nettisivuiltaan ja Andreaksesta löytyy youtubesta videoita, jotka antavat osviittaa hänen tasoistaan.

Teron nettisivut, jossa ominaisuudet on lueteltu
http://http://www.teropitkamaki.com/suomeksi/Tietoa_Terosta/Ominaisuudet.iw3

Youtube videoita Thorkildsenistä:
http://www.youtube.com/watch?v=c8yfhovpSks&feature=related (tämän perusteella vauhditon 5-loikka menee kyllä ihan tasoihin, thorkildsen ei edes lähde tuossa tasajalkaa niinkuin normaalisti kyseinen testi tehdään)

Thorkildsenin paremmuus johtuu tällä hetkellä hänen kuvankauniista tekniikastaan, joka on myös toimiessaan todella varma!

Löysin yhden viittauksen voimaforumilta kyseiseen Savon sanomissa urheilupalstalla vuonna 2007 olleeseen vertailuun. Tietenkin varmemman tiedon saisin, jos saisin kyseisen aikoinani lukemani lehden käsiini. Osa Pitkämäen tuloksista ovat kuitenkin varmasti parantuneet, mikä toki on yhtä mahdollista Thorkildsenilläkin.

Ennätykset: Pitkämäki vs. Thorkildsen
-Keihäs 91,53m / 91,59m
-20. juoksu(lentävä) 2,12 / 2.10
-Vauhditon pituus 3.58m / 3.43m
-Tempaus 120kg / 127,5kg
-Kuula(4kg)heitto pään yli 26.20m / 25.45m
-Penkkipunnerrus 170kg / 187,5kg

eka posti
Samaa mieltä ihan kaikesta. Jotenkin vain puhuit pelkästä voimasta. Minä (ainakin) puhuin ominaisuuksista. Ei se välttämättä ole voima, minkä pitää kehittyä. Paljon muutakin tarvitaan. Mutta mielestäni Tero on juuri paras esimerkki siitä, kuinka ominaisuudet~tulos. Terohan oli nuorempana tunnettu siitä, että hän teki "aina" uusia testiennätyksiä, vuodenajasta riippumatta, vuodesta toiseen. Tämä tahti kuitenkin tyssäsi aikalailla samaan aikaan, mitä tuloskehitys. Joitain ennätyksiä on tullut tuon jälkeen, varsinkin voimissa, mutta samanlaista jokaisella alueella tapahtuvaa ennätystykitystä ei ole enää tullut. Ihan luonnollista ja inhimillistä toki, urheileehan Tero aivan maailman terävimmällä huipulla.

toka posti
Okei, pesee oli ehkä vähän huono sana. Samalla tasolla tosiaan ovat monessa. Mutta pointtina olikin, että kun Suomen media ja yleisö aina valittaa, miten suomalaiset keskittyvät liikaa voimaharjoitteluun ja fysiikkaan, miksi ei olla niinkuin tuo norjalainen, niin asia ei ole ihan niin. Thorkildsenin fysiikka on vähintään yhtä hyvä, mitä suomalaisilla, Tero ainoa, joka pystyy testeissä kilpailemaan. Ja perustan väitteeni siihen, että olen aikamoisen määrän nähnyt suomalaisten ja Thorkildsenin testejä. Suorituksia, ei tuloksia.

kolmas posti
Ongelma noissa vertailuissa tietysti se, että miehet eivät testaa samoja liikkeitä. Esim. Thorkildsenin nopeustestinä toimi pitkään (ehkä vieläkin) paikaltaan 40m, kuulanheitoista hän tekee vain pye:ä (joskus tehnyt muitakin, mutta eivät testaa, kun tekniikka ei vakio) ja loikka testit monesti vauhdista ja osa ylöspäin, Terolla vain pituussuuntaisia. Nuo mainitsemasi testitulokset ovat tainneet kaikki parantua molemmilla poislukien keihästulokset ja Thorkildsenin tempaus. Ja nuo taitaa olla sieltä täältä poimittuja, ajallisesti eivät ihan täsmää. Muutama testi, missä tiedän Thorkildsenin ennätyksen olevan Pitkämäkeä parempi ja jota molemmat tekevät (tai ainakin joskus tehty enemmän): Tempaus, penkki, pye, 5-loikka vauhdilla. Yliveto käsittääkseni myös, mutta tästä ei täyttä varmuutta.

Samaa mieltä ihan kaikesta. Jotenkin vain puhuit pelkästä voimasta. Minä (ainakin) puhuin ominaisuuksista. Ei se välttämättä ole voima, minkä pitää kehittyä. Paljon muutakin tarvitaan. Mutta mielestäni Tero on juuri paras esimerkki siitä, kuinka ominaisuudet~tulos. Terohan oli nuorempana tunnettu siitä, että hän teki "aina" uusia testiennätyksiä, vuodenajasta riippumatta, vuodesta toiseen. Tämä tahti kuitenkin tyssäsi aikalailla samaan aikaan, mitä tuloskehitys. Joitain ennätyksiä on tullut tuon jälkeen, varsinkin voimissa, mutta samanlaista jokaisella alueella tapahtuvaa ennätystykitystä ei ole enää tullut. Ihan luonnollista ja inhimillistä toki, urheileehan Tero aivan maailman terävimmällä huipulla.

Asiallinen vastaus(perhana tota edellisen viestin kirjotusvirhettä, en tarkistanut sitä kunnolla). Puhuin pelkästä voimasta enemmänkin kärjistääkseni asiaa, olen kuitenkin itse asiasta (liittyen ominaisuuksiin) aivan samalla aaltopituudella. Itsekin olen entinen yleisurheilija, tosin hyppypuolelta, mutta luonnollisesti monet keihäänheittäjät ovat tulleet vuosien varrella tutuksi. Meille kun aina painotettiin kuinka tärkeää elastisuus on lajissa kuin lajissa. Viestini punainen lanka oli luonnollisesti se, että lajisuoritus kertoo sen todellisen osaamisen, ei mikään tietty ominaisuus, jotka tukevat suoritusta. Siis sanonta "hyvä renki, mutta huono isäntä" pätee ominaisuuksissa edelleen. Hieman yksinkertaistettuna siis: Kilpailusuorituksen ollessa kyseessä tietyn ominaisuuden kehittäminen on itsessään turhaa, mikäli se ei näy suorituksessa lisämetreinä.

Okei, pesee oli ehkä vähän huono sana. Samalla tasolla tosiaan ovat monessa. Mutta pointtina olikin, että kun Suomen media ja yleisö aina valittaa, miten suomalaiset keskittyvät liikaa voimaharjoitteluun ja fysiikkaan, miksi ei olla niinkuin tuo norjalainen, niin asia ei ole ihan niin. Thorkildsenin fysiikka on vähintään yhtä hyvä, mitä suomalaisilla, Tero ainoa, joka pystyy testeissä kilpailemaan. Ja perustan väitteeni siihen, että olen aikamoisen määrän nähnyt suomalaisten ja Thorkildsenin testejä. Suorituksia, ei tuloksia.

Ongelma noissa vertailuissa tietysti se, että miehet eivät testaa samoja liikkeitä. Esim. Thorkildsenin nopeustestinä toimi pitkään (ehkä vieläkin) paikaltaan 40m, kuulanheitoista hän tekee vain pye:ä (joskus tehnyt muitakin, mutta eivät testaa, kun tekniikka ei vakio) ja loikka testit monesti vauhdista ja osa ylöspäin, Terolla vain pituussuuntaisia. Nuo mainitsemasi testitulokset ovat tainneet kaikki parantua molemmilla poislukien keihästulokset ja Thorkildsenin tempaus. Ja nuo taitaa olla sieltä täältä poimittuja, ajallisesti eivät ihan täsmää. Muutama testi, missä tiedän Thorkildsenin ennätyksen olevan Pitkämäkeä parempi ja jota molemmat tekevät (tai ainakin joskus tehty enemmän): Tempaus, penkki, pye, 5-loikka vauhdilla. Yliveto käsittääkseni myös, mutta tästä ei täyttä varmuutta.

Ja tottahan tuo on, että Pitkämäen ja Thorkildsenin fysiikka ovat hurjaa luokkaa, toki saliliikkeissä moni pesee nuo tulokset, esim. Suomesta Järvenpää ja Räty. Off-topic: Juuri Järvenpäälle toivoisin menestystä, sillä hän on kärsinyt loukkaantumisista ja omaa hurjan potentiaalin (19v:nä yli 80m). Hän on myös armoton treenaaja, vetää muuten treenejä semmoisella intensiteetillä, että moni pakkislainenkin katselee huuli pyöreänä. Onhan Thorkildsenillä juuri ylöspäinsuuntautuvat loikat mahtavia, sitä ei käy kieltäminen. Nuo antamani testituloksetkin olivat toki suuntaa-antavia ja lehdestä poimittuja.

Thorkildsenin ylöspäinsuuntautuvaa pomppua
http://http://www.youtube.com/watch?v=mn5k_YbNzSo&feature=related

Thorkildsen panostaa myös telinevoimisteluun, "tiimissään" hänellä onkin lajissa oma henkilökohtainen valmentaja
http://http://www.youtube.com/watch?v=wgZ4FhmAgwM&feature=related

Onkos poijat taikka joku tuttunne kuinka paljon saanut kaaria pitenemään heittoharjoittelun myötä?
Jos vaikka esim. voimatasot pysyny aika lailla samassa, mutta tekniikkaa ja lajinomaista räväkkyyttä on saanut paremmaksi.
Olen siis yrittänyt heittää mahdollisimman laadukkaasti, mutta osin sen takia myös vailla varsinaisia tehoja. Ainakaan keihääseen ovat tuskin siirtyneet..

Kutkuttaisi omaksi ilokseen aloittaa sekin reeni.. tässä tulee pian reenit kuin 10-ottelijalla kun kaikkea tykkäsi tehdä.
Tosin toinen toistaan huonommalla menestyksellä.. :D

Itse olen heittänyt keihästä tasan 2 kertaa ensimmäistä en ees muista mutta vuosi sitten kokeilin 600g keihästä niin heitin paikaltaan tasan 40m. Onko se tuloksena hyvä vai huono? Täytän nyt 18 niin olisiko saumaa heittää kovinkin pitkälle? kiinnostaisi niin pirusti tuo heittäminen! :P

Itse olen heittänyt keihästä tasan 2 kertaa ensimmäistä en ees muista mutta vuosi sitten kokeilin 600g keihästä niin heitin paikaltaan tasan 40m. Onko se tuloksena hyvä vai huono? Täytän nyt 18 niin olisiko saumaa heittää kovinkin pitkälle? kiinnostaisi niin pirusti tuo heittäminen! :P

Johonkin seuraan yhteys ja treeneihin mukaan, siellä saat paremman käsityksen omista kyvyistä kuin täällä kyselemällä.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%

Kyllähän tuollainenkin tulos jo heittolahjakkuuta vaatii, mutta tärkeämpänä seikkana pitäisin tuota kiinnostusta lajiin. Eli jos todella kiinnostaa, niin totta helvetissä otat asioista selvää ja pusket itsesi treenaamaan johonkin seuraan tai asiasta jotain tietävän alaisuuteen!

Kokemuksesta voin kertoa, että pitkäjänteisyyttä homma vaatii ja paljon, varsinkin kun vanhemmalla iällä aloittaa. Kovasta vauhdista heittäminen, kisaaminen ja yleensäkin "urheilijaksi tuleminen" ovat ainakin itselle nyt lähes vuoden heittäneenä olleet niitä vaikeita, välillä täysin mahdottomia paikkoja. Eli paljon kärsivällisyyttä peliin, ja ajatukset jopa useamman vuoden päähän jo. Ei kannata itselle heti asettaa liiallisia vaatimuksia kehityksen suhteen vaikkapa vuoden päähän, koska uusien asioiden opettelu vie aikaa. Tottakai pitää treenata kovaa, mutta kestää jonkin aikaa saada se kone kunnolla käyntiin. :) Tsemppiä!

olisikos täällä semmoisia ihmisiä jotka tietää millä konstilla saisi ylävartaloon tehokkaamman kierron kuin Zeleznylla konsanaan.. vai onko se pelkkä "luonnonlahja" vai onko hän jotain sen eteen tehnyt..?

Kyllähän tuollainenkin tulos jo heittolahjakkuuta vaatii, mutta tärkeämpänä seikkana pitäisin tuota kiinnostusta lajiin. Eli jos todella kiinnostaa, niin totta helvetissä otat asioista selvää ja pusket itsesi treenaamaan johonkin seuraan tai asiasta jotain tietävän alaisuuteen!

Kokemuksesta voin kertoa, että pitkäjänteisyyttä homma vaatii ja paljon, varsinkin kun vanhemmalla iällä aloittaa. Kovasta vauhdista heittäminen, kisaaminen ja yleensäkin "urheilijaksi tuleminen" ovat ainakin itselle nyt lähes vuoden heittäneenä olleet niitä vaikeita, välillä täysin mahdottomia paikkoja. Eli paljon kärsivällisyyttä peliin, ja ajatukset jopa useamman vuoden päähän jo. Ei kannata itselle heti asettaa liiallisia vaatimuksia kehityksen suhteen vaikkapa vuoden päähän, koska uusien asioiden opettelu vie aikaa. Tottakai pitää treenata kovaa, mutta kestää jonkin aikaa saada se kone kunnolla käyntiin. :) Tsemppiä!

Mä näen asian kyllä hieman toisin, itse heitin 50m 16vuotiaana 600g keihästä, paikaltaa pari metriä vähemmän, tekniikkaa en osannut, mutta en silti pitäisi edes itseäni lahjakkaana heittäjänä.
En haluaisi mitenkää masentaa (poeeeeka) mutta tuo 40metriä ei kyllä hirveitä vaadi

Mä näen asian kyllä hieman toisin, itse heitin 50m 16vuotiaana 600g keihästä, paikaltaa pari metriä vähemmän, tekniikkaa en osannut, mutta en silti pitäisi edes itseäni lahjakkaana heittäjänä.
En haluaisi mitenkää masentaa (poeeeeka) mutta tuo 40metriä ei kyllä hirveitä vaadi

Lahjakas heittäjä, heittolahjakkuus, niin no, vähän asiat riippuu siitä, miten lahjakkuuden käsittää. Itse ajattelen heittolahjakkuutta niin, että jos nyt täysin randomeja junnuja aletaan kadulta pysäyttelemään ja lyödään vaikka kiveä käteen, niin se ketä sen kiven viskaa pisimmälle on todennäköisesti heittolahjakkuudeltaan lahjakkain. Tosin vanhemmalla iällä, kuten nyt 16-17 vuotiaana, on voimatasoissa ym. paljolti eroja, mutta niitäkin pitkäjänteiseillä harjoittelulla saadaan tasaantumaan. Mutta ylipäätään, omien ajatusten pohjalta harva 16-17 vuotias kylmiltään heittää keihästä edes yli 40 metriä. Ja yksilätasolla on eroja niin helvetisti, että en näe syytä, miksei harjoittelua kannattaisi aloittaa.

Ja mielestäni lahjakkaita heittäjiä ei itsessään ole olemassa, vaan ne muovautuvat kovan harjoittelun tuloksena. Eli kun on heittolahjakkuuta, motivaatiota, palavaa halua puurtaa sen pitkäjänteisen kehityksen eteen, niin voidaan mielestäni puhua lahjakkaasta heittäjästä.

Itse en viittäkymmentä metriä saanut viime vuonna 800g keihäällä rikki, nyt kisoissa ennätys 62,5m ja tuntuu, että siinäkin harjoitusten perusteella varoja olisi. Aloitin siis säännöllisen harjoittelun viime syksynä ja talvella meni 2 kuukautta mykoplasman kourissa kohtuu piloille. Punttitaustaa toki vähän oli ennestään alla ja 600g keihästä kotona kesäisin heitellyt. Mielestäni tuo kehitys on vain niin pienistä jutuista kiinni ja yksilöerot niin valtavia, että kaikki kortit kannattaa katsoa.

Tietääkö joku jonkun ihmisen joka voisi täällä pohjois-savossa auttaa alkuun. Esim joku ohjelma mitä tehdä talvi ja sitten auttaisi ainkin alkukesästä, jonkun heittoharjoituksen?

Moi. Täällä on moni kysellyt Zeleznyn penkkipunnerrus enkkaa Nii nosti 36 vuotiaana 155kg penkistä. Muita tuloksia jalkakyykky 180kg, tempaus 125kg, yliveto 120kg ja niskan takaa työntäny 145kg.

Moi. Täällä on moni kysellyt Zeleznyn penkkipunnerrus enkkaa Nii nosti 36 vuotiaana 155kg penkistä. Muita tuloksia jalkakyykky 180kg, tempaus 125kg, yliveto 120kg ja niskan takaa työntäny 145kg.

Onko nuo tulokset siis 36 vuotiaana tehtyjä vai yleisesti ennätyksiä? Mistä nuo on poimittu? Aika jännä tuo niskan takaa työntö, että "vain 145kg". Eikös Thorkildsenikin kolkuttele ainakin jossai juutupevideolla 180 rautoja siinä, ellen väärin muista. Yliveto kyllä helvetin kova, tosin siinäkin noita eri suoritustekniikoita tuntuu olevan aika reippaasti.

Mutta siinä se taas nähdään, että ei nuo punttitulokset loppupeleissä heittäjää tee. Mielenkiintoista kyllä nähdä mitä Zeleznyn yhteistyö Teron kanssa saa aikaan. En jaksa uskoa, että ysikymppisiä enää kolkutellaan tulevina kausina, mutta toivottavasti olen väärässä. Jotenkin se liikkuvuus ja herkkyys on ollut kateissa pidemmän aikaa, mutta toivottavasti keihäsjumalan opit tepsii. :)

Yleisiä ennätyksiä nuo tietääkseni on. Ja noistahan nimenomaan näkee, että suhteellinen voimantuotto pitää olla kovaa luokkaa. 125kg tempaus 80-85 kiloisena. Ei onnistu yhdeltäkään nykyheittäjältä. Puhumattakaan tuosta ylivedosta (siitä tosin liikkuu monenlaista tarinaa, joidenkin lähteiden mukaan tuo on vedetty rinnalle, mikä ei enää niin maaginen tulos olisi).

jep, yleisiä ennätyksiä. siis tuo penkkipunnerrus on tehty 36 vuotiaana.. muut ennätykset on 90 ja 2000 luvun tienoilta... yliveto on vedetty ylös! ja penkkipunnerrus ei ole ollut mikään runkkupenkki. ja tuo 145kg niskan takaa työntö on tehty 78kg painoisena. Jania teki 90-luvun ja 80-luvun lopus enimmäkseen tempausta, yliveto ja kyykkyä.. ikää kun alkoi tulla lisää niin mukaan tuli rv ja penkki.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom