Keihäänheitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eepee
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
15 vuotiaiden suomen kärki tulos on n.67m ja 14 vuotiaiden n.64m. Et siihen saa heitellä. :)

Kyllä sieltä löytyy heittäjiä noiden takaakin ;) Ei kannata päätä pensaaseen laittaa vaikkei noihin lukuihin heti ylläkään!

Kyllä sieltä löytyy heittäjiä noiden takaakin ;) Ei kannata päätä pensaaseen laittaa vaikkei noihin lukuihin heti ylläkään!

Ei tietenkään. kapea kärkihän tuo on. Noin 10m kun miinustetaan molemmista nii saadaan kymmenennen heittäjän tulos ikäluokasta. Ja samahan se mitä junnuna viskoo kuhan sit aikuisena viskoo. :)

Pitäis oppia tuo tekniikka kunnolla haltuun. Voimaa kyllä löytyy, mutta että askeleet osuu kohilleen niin se vaatii harjoittelua.

Onkos pääkaupunkiseudulla seuroja, joissa oppis tekniikkaa ja pääsis heittelee?

Eli siis olen nyt juuri 16 v. ja olen harrastellut keihäänheittoa pienestä pitäen, mutta aivan omin voimin ja ennätykseni paranisi huomattavasti, jos kunnon vauhdilla (eli kunnon juoksuvauhdilla) oppisin heittämään. Epäilen, että voimaa kyllä löytyy tälle iälle jo riittävästi, koska penkistä ~90 kg jne. Salilla olen käynyt n. 2.5 vuotta. Tähän asti parhaat tulokseni syntyvät kävely+ristiaskeleet+ja repäisy, mutta jos tempaisen ns. täydellä vauhdilla niin omassa päässäni en saa heittoon niin paljon voimaa, kuin lyhyellä vauhdilla, joten mielestäni tekniikka hajoaa. Mutta tämä kyllä johtuu siitä, että heitän hiekkapinnalla ja siinä ei uskalla riskien takia täysiä vetääkään.

Eli siis voisiko tämän ikäinen vielä lajin aloittaa. Olenhan kyllä heittänyt "paljonkin". Eli, jos kuulut johonkin seuraan, niin onko pakollista käydä leireillä yms. Saisiko mistään yksilövalmentajaa tai sitten voiko harjoitella yksilönä, vai onko kentät esim. aina täynnä ilman, että menet sinne samaan aikaan seurasi kanssa? Jos jollakin on kokemusta ajatuksesta Jyväskylän seudulla.

Eli siis olen nyt juuri 16 v. ja olen harrastellut keihäänheittoa pienestä pitäen, mutta aivan omin voimin ja ennätykseni paranisi huomattavasti, jos kunnon vauhdilla (eli kunnon juoksuvauhdilla) oppisin heittämään. Epäilen, että voimaa kyllä löytyy tälle iälle jo riittävästi, koska penkistä ~90 kg jne. Salilla olen käynyt n. 2.5 vuotta. Tähän asti parhaat tulokseni syntyvät kävely+ristiaskeleet+ja repäisy, mutta jos tempaisen ns. täydellä vauhdilla niin omassa päässäni en saa heittoon niin paljon voimaa, kuin lyhyellä vauhdilla, joten mielestäni tekniikka hajoaa. Mutta tämä kyllä johtuu siitä, että heitän hiekkapinnalla ja siinä ei uskalla riskien takia täysiä vetääkään.

Eli siis voisiko tämän ikäinen vielä lajin aloittaa. Olenhan kyllä heittänyt "paljonkin". Eli, jos kuulut johonkin seuraan, niin onko pakollista käydä leireillä yms. Saisiko mistään yksilövalmentajaa tai sitten voiko harjoitella yksilönä, vai onko kentät esim. aina täynnä ilman, että menet sinne samaan aikaan seurasi kanssa? Jos jollakin on kokemusta ajatuksesta Jyväskylän seudulla.

Totta kai voi alottaa, kun vielä heittotaustaakin on. Niinkun täällä muillekkin on sanottu.

Tuohon vauhdista heittämiseen auttaa yksinkertaisesti vauhdista heittäminen. jätät treenin alusta vähän vähemmällä niitä hypähdysheittoja ja aloitat aluksi sellaisella pitemmällä lönkyttely vauhdilla heittämään. kun tuollaisesta vauhdista alkaa onnistua niin lisää vauhtia vaan. Myös keihäsjuoksuja kannattaa tehdä esim. treenin alkuun. Niissä keskityt kropan ja keihään hallintaan kovassa vauhdissa.

Ei seuraan kuuluminen velvoita mitään. Ja miksi et leireille haluaisi? Jos jollekkin leirille pääset, niin mene ehdottomasti! Loistavia tilaisuuksia. En noista jyväskylän alueen kentistä tiedä, mutta minä käyn ainakin ihan omalla ajallani heittämässä, kunhan vaan katon, että kenttä on vapaa.

P.S onko muuten kukaan tulossa tuonne heittovalmennus seminaariin tanhuvaaraan? Pitkämäki ja Thorkildsen on siellä. :dance:

No sitten... Kun tästä on jo kulunut useampi vuosi kun olen aivan keihästä käynyt kaupasta hankkimassa, eli olin silloin tuossa 400 g kerhossa, niin nyt ajattelin hankkia 700g keihään? eikös ole ihan järkevää tai jopa miesten keihäs? Ajattelin tilata tuolta Ana-sportista, kun jyväskylän seudulla ei missään näytä keihäs myyntiä olevan? onkos luotettava paikka? Siellä tuntuu olevan myynnissä polanikkia ja Crownia ajattelin päätyä Crownin trainingniin...

Sitten tuli tähän samaan juttuun mieleen, että te jotka kisaatte ja olette heittäneet "tosissaan" jo pidemmän aikaa... Kun teillä on heittoreenit niin heitättekö silloin tosissaan vai semmosia rentoja "lämpöheittoja"? Ja, jos joku viitsii laittaa hyvät reenivinkkinsä muutenkin tähän niin olisin kiitollinen:)

Ana-sport on kyllä täysin luotettava paikka. Ja 16-17 vuotiaat heittää 700g keihästä. Ite tykkään kyllä miesten kepistä enemmän vaikka tuohon sarjaan kuulunkin.

Vaikka en kovin kokenut olekkaan niin vastataan kuitenkin: Miun mielestä joka treenissä (jos paikat antaa myöten) pitää heittä useita heittoja täysillä. Monet huiputkin tekevät mielestäni virheen siinä, että heittelevät treeneissä 50% tehoilla ja sitten kisassa ei löydykkään enää irtiottoa noihin koviin heittoihin. Ja tekniikkakaan ei kestä niissä kasassa. Eli kun heitetään n. 10 heittoa per tyyli (paikaltaan, hypähdys, jne.) niin muutama heitto kunkin tyylin lopusta heitetään ihan tosissaan. Jos oikeesti kiinnostaa saada tietoa keihäänheitosta, niin ehdottomasti tuonne tanhuvaaran seminaariin 20-21.10. Siellä on luennot ja harjotusdemonstraatiot niin lajiharjoittelusta, kuin voimaharjoittelusta, luento urheilioiden ravitsemuksesta ja luento nuoren heittäjän tiestä huipulle. Kaikille heittäjille tuo on lähes välttämätön.

Ana-sport on kyllä täysin luotettava paikka. Ja 16-17 vuotiaat heittää 700g keihästä. Ite tykkään kyllä miesten kepistä enemmän vaikka tuohon sarjaan kuulunkin.

Vaikka en kovin kokenut olekkaan niin vastataan kuitenkin: Miun mielestä joka treenissä (jos paikat antaa myöten) pitää heittä useita heittoja täysillä. Monet huiputkin tekevät mielestäni virheen siinä, että heittelevät treeneissä 50% tehoilla ja sitten kisassa ei löydykkään enää irtiottoa noihin koviin heittoihin. Ja tekniikkakaan ei kestä niissä kasassa. Eli kun heitetään n. 10 heittoa per tyyli (paikaltaan, hypähdys, jne.) niin muutama heitto kunkin tyylin lopusta heitetään ihan tosissaan.

Joo no voisin jopa sitten kääntyä tuohon 800 g puoleen... Koska epäilen, että sitten kun joskus kaukaisuudessa lähden kisailemaan (jos) niin miesten keppiä silloin jo heitän... Mielestäni helpompi harjoitella, kun keihään koko ei vaihdu koko ajan.. Mutta toisaalta jos osaat heittää 700g niin tuskin 800 g voltteihin lähtee:)<---pointti tuokin:D

Eli siis heittelet heittoja harjoituksissa aluksi paikaltaan pientä "verryttelyä" ja muutama tosissaan ja näin jatkuu kaikki tyylit... Outoa kyllä itse olen tehnyt kaiken lähes samanlailla:), mutta pienellä eroavaisuudella.. Joskus tulee heiteltyä vain ja ainoastaan kovia heittoja verryttelyn jälkeen. Itse ajattelen, että tuollai saan parasta terää irti... Mutta jokainen tallaa tyylillään..:) Olen jokelin kanssa samoilla linjoilla, että jos harjoituksissa et heitä kovaa niin milloinkaan ei sitten irtoa... (joku saattaa lähteä tuurillaan).

Mielelläni miekin kaikki heitot heittäisin täysillä, mutta ei tuo tekninen osaaminen niin hyvää ole, että se kannattaisi. Kevyemmillä heitolla haen sitä tekniikkaa ja tuntumaa, pikkuhiljaa heittoheitolta tehoja lisäten ja pyrkien pitämään paketin kasassa loppua kohti. Hyvin on toiminu, ei valittamista. Ja sitä heittoa pitää ajatella, pohtia, analysoida. tajuta virheet ja korjata ne. Ja jos huipulle haluaa niin sitä heittosuoritusta ois hyvä miettiä vähän useammin kun sen tunnin verran viikossa heittotreenissä. :D

Ja noista keihäistä viellä: jos osaat heittää 700g kilpanemethin asentoon, osaat heittää minkä tahansa muunkin. Siinä mielessä siis sellasella keihäällä ihanteellinen opetella heittämään.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Mielelläni miekin kaikki heitot heittäisin täysillä, mutta ei tuo tekninen osaaminen niin hyvää ole, että se kannattaisi.
Eipä taitaisi kannattaa muutenkaan. Kannattaa vaikka siellä seminaarissa vielä kysäistä joltain maailman huipulta, joka ei "tajua" heittää treenissä täysillä, minkä vuoksi hän näin menettelee? Ja mietiskellä sen jälkeen kumpi on parempi, on/off vai järki mukana? ;)

Eipä taitaisi kannattaa muutenkaan. Kannattaa vaikka siellä seminaarissa vielä kysäistä joltain maailman huipulta, joka ei "tajua" heittää treenissä täysillä, minkä vuoksi hän näin menettelee? Ja mietiskellä sen jälkeen kumpi on parempi, on/off vai järki mukana? ;)

No hohhoh. Sanoppa perusteluita miksi ei kannattaisi aina heittää täysillä, jos tekniikka kunnossa ja ei mistään muusta tulleita vammoja? Ehkäpä nämä huiput juuri sen takia viskelevät rauhallisemmin, jotta saisivat sitä tekniikkaa kohdalleen ja säästäisivät paikkoja. :jahas:

Keihäänheitosta mitään tietämättömänä uskaltaisin väittää, että hulluahan se olisi joka heitto täysillä viskoa. Vaikkei niitä ongelmia/vaivoja vielä olisikaan, melko suurella varmuudella aina täysillä paiskomalla niitä saadaan helposti hommattua.

Sama kuin kyykkääjä kyykkäisi aina vain maksimeja, nyrkkeilijät sparraisi vain täysillä ja satasen juoksijat juoksisivat vain ennätyksiään. Ei ne paikat tuollaista voi kauaa kestää.

Keihäänheitosta mitään tietämättömänä uskaltaisin väittää, että hulluahan se olisi joka heitto täysillä viskoa. Vaikkei niitä ongelmia/vaivoja vielä olisikaan, melko suurella varmuudella aina täysillä paiskomalla niitä saadaan helposti hommattua.

Sama kuin kyykkääjä kyykkäisi aina vain maksimeja, nyrkkeilijät sparraisi vain täysillä ja satasen juoksijat juoksisivat vain ennätyksiään. Ei ne paikat tuollaista voi kauaa kestää.

No kyllä ne paikat aika pitkälle kestää, jos tekniikka kestää. Mutta kuka pystyy esim. kyykkäämään ykkösiä huipputekniikalla tai juoksemaan oikealla teknikalla täysillä. ei kukaan. minun pointti oli siis se, että heitetään niin paljon täysillä kun vaan pystytään. minulla se tarkoittaa n. 20 heittoa viikkoon (siis täysillä), riippuen harjotuskaudesta.

Eli et heitä kuin 20 heittoa viikossa? Aiemmassa viestissä kun sanoit että: "Sanoppa perusteluita miksi ei kannattaisi aina heittää täysillä"

"minun pointti oli siis se, että heitetään niin paljon täysillä kun vaan pystytään. minulla se tarkoittaa n. 20 heittoa viikkoon (siis täysillä), riippuen harjotuskaudesta."

Mielelläni miekin kaikki heitot heittäisin täysillä, mutta ei tuo tekninen osaaminen niin hyvää ole, että se kannattaisi. Kevyemmillä heitolla haen sitä tekniikkaa ja tuntumaa, pikkuhiljaa heittoheitolta tehoja lisäten ja pyrkien pitämään paketin kasassa loppua kohti. Hyvin on toiminu, ei valittamista. Ja sitä heittoa pitää ajatella, pohtia, analysoida. tajuta virheet ja korjata ne. Ja jos huipulle haluaa niin sitä heittosuoritusta ois hyvä miettiä vähän useammin kun sen tunnin verran viikossa heittotreenissä. :D

.

Eli heitän siis enemmänkin kuin 20 heittoa viikossa. Kannattaisi lukea edes se edellinen sivu ennen kun lukee laukomaan perättömyyksiä.:rolleyes:

Kommentoin vain tuohon äksylle antamaasi kommenttiin...

"No hohhoh. Sanoppa perusteluita miksi ei kannattaisi aina heittää täysillä, jos tekniikka kunnossa ja ei mistään muusta tulleita vammoja? Ehkäpä nämä huiput juuri sen takia viskelevät rauhallisemmin, jotta saisivat sitä tekniikkaa kohdalleen ja säästäisivät paikkoja."

Mutta tarkoituksenani ei ollut aiheuttaa mielipahaa saatika laukoa perättömyyksiä. Jotta rauhaa vain ja menestystä harjoitteluun!

Kommentoin vain tuohon äksylle antamaasi kommenttiin...

"No hohhoh. Sanoppa perusteluita miksi ei kannattaisi aina heittää täysillä, jos tekniikka kunnossa ja ei mistään muusta tulleita vammoja? Ehkäpä nämä huiput juuri sen takia viskelevät rauhallisemmin, jotta saisivat sitä tekniikkaa kohdalleen ja säästäisivät paikkoja."

Mutta tarkoituksenani ei ollut aiheuttaa mielipahaa saatika laukoa perättömyyksiä. Jotta rauhaa vain ja menestystä harjoitteluun!

Jep jep, kiitos kiitos.

Perustelut kuitenkin äksyltä tuohon kaipaisin. :D Voihan hänellä olla jotain olennaista tietoa, mitä minä en tiedä, ja sen takia kommentoi näin. Mielenkiinnolla odotan. :)

Heitänpä tänne infoa, että millä eväillä ensi kauteen (jos jotain sattus kiinnostamaan :D)

Nyt sit rupeis olemaan käsillä se hetki, että alkais treenaaminen kohti uutta kautta. :)Kisojen jälkeen on jätetty heittäminen pois ja muutenkin treenit vähälle. Treenihalut on nyt kyllä erittäin korkealla ja heittämään haluaisi päästä. Ensisijaisesti ensikauden tavoitteisiin kuuluu sm-kullan uusiminen, mutta vähän aika sitten pälkähti mieleen, että sitähän vois ensi kaudella yrittää olla maailman paras. Nyt tuo ajatus polttelee jo todella tuolla mielessä ja päätin sitten asettaa sen vähän epävirallisemmaksi tavoitteeksi. Yltiöpäinenhän se tavoite on, mutta per*ele treenataan sitten sen verran lujempaa, että se täyttyy! Panostetaan todenteolla. http://www.iaaf.org/statistics/topl...07/gender=M/discipline=JTY/legal=A/index.html tuossa on tämän kauden 17-v maailman tilasto, joka antaa vähän suuntaa, että minkä verran tulisi heittää ensi kaudella.

Viikonloppuna kävin avaamassa treenikauden kuortaneen leirillä. Pitkästä aikaa pääsi heittämään :) vähän hakusessa tosin oli. Nyt sit tästä eteenpäin heitetään kerran viikossa. Harjoittelun pääpaino on peruskunnossa ja lihaskunnossa, eli tehdään paljon kaikkea ja pitkään. Eli valmistellaan kehoa talven ja kevään kovatehoisiin treeneihin. Harmittaa kun jää nyt nuo puntit vähemmälle ja ennen kaikkea se, että ulkona heittäminen jää tyystin. :(

Tahto noiden tavotteiden täyttymiseen on kyllä sen verran kova, että en usko missään vaiheessa tulevan hetkiä, että ei jaksaisi harjoitella tai ottaa vähän löysemmin. Työn kautta tuloksiin! :)

Millasia noi leirit on? Kuortaneella vissiin aika hienot puitteet treenata. Mun mielestä on just oikein asettaa tavoitteet tollaseks! Yleensähä sitä itteksee kuitenki tietää ja tuntee, että kun kaikki menee kohilleen niin minusta on maailman parhaaksi. Se on sitten toinen asia haluaako sen lanseerata julkisesti ensi kauden tai vastaavan tavoitteeks, mutta väliähän sillä ei sinänsä ole. Vaatimattomaksi ei parane ryhtyä. Pitkäjänteisyydellekin on varmaan vaikea rakentaa pohjaa, jos tavoitteet ei anna sille puitteita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom