Keihäänheitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eepee
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Sain suostuteltua vihdoin jonku ottamaan videolle pari heittoa.

Eka yritin vähän kovemmilla vauhdeilla, mutta menin vaa pitkin pituuttani märällä pellolla, joten ainoat julkaisukelpoiset heitot on ristiaskelkävely+loikka. Tukijalalle piti astua tosi varovasti (etukenossa nojaten, muute liuku alta) ja oli iha kamalaa liukastelua, mutta pari about onnistui olosuhteisiin nähden. Noin heitot oli jossain 50metrin korvilla, sinänsä iha ookoo mulle, kun ei tossa nyt ollu vauhtia alla (ihanku mä osaisin ees blokata :D) En tie olisko eka lentäny pidemmälle, jos olisin heittäny paremmalla keihäällä. Heitelin Sportian halvalla 800g Polanikilla, kun ei kotoa löydy nyt parempaa. Treeneissä mulla on joku Crowni. Täytyy koittaa ottaa kentältä parempaa pätkää ennen talvee.

(kantsii laittaa äänet mutelle, tuli vähän turhan quakemaiset huohotukset)

http://www.astola.fi/kepakko.wmv

Jep. Kärkeä vaan reeeilusti alemmaksi. Ite tykkään pitää sitä noin leuan korkeudella. Yläkroppa toimii hyvin. Minun silmään heitto näyttää vähän katkonaiselta. Eli samalla vauhdilla kaikki liikkeet niin ei mene sitä vauhtia hukkaankaan. Johtuu varmaan alustasta, kun tuossa ensin joutuu keskittymään siihen ettei liukastu, ja sitten vasta heittoon. Onko mahdollisuuksia ihan urheilukentälle päästä heittämään?

On mahdollisuuksia ja on tullut heiteltyäkin kentällä jonkin verran. Kesän aikana kävin tosin ehkä vain 4-5 kertaa kentällä treenaamassa, joten vähä heikosti tullu panostettua. Siinähän sen huomaa, että ei jalat spelaa alkuunkaan kun ei ole vauhdista heitelty. Muutenkin kordinaatio ja nopeustreenit on ollu liian harvassa. Nyt pitäs alkaa treenaamaan vähän enemmän, kun valmennukseen pääsen taas pitkästä aikaa. Talvella tulee sitten treenattua Pirkkahallilla ilmeisesti. Rutiini on niin onneton, että heittäminen on tosiaan tollasta vaiheesta-vaiheeseen tuumaustaukoineen :D

Dodih, tässä tulee uunituoreita videoita heittämisestäni, tossa äsken nämä kuvattu. Mutta tosiaan kun videoita katsoo, pitää huomioida että ihan nurmikolla nuo viskasin, ja liikaa sipsuttelua tulee kun varoin liukasta alustaa ja kaikenlisäksi omalla pihalla ihan kuvattu. Mutta kun seuraavan kerran pääsen urheilukentälle viskaamaan tässä lähiaikoina niin pitää yrittää sieltä kuvata videota, siitä näkee todellista heittämistäni.

Tuo puna-valkoinen keihäs on sitten Polanikin 700grammainen ja sitten tämä oranssin värinen on minun itse muokkailema keihäs, jossa kärkipää on otettu entisestä n. 400g keihäästäni ja kun se katkesi puolesta välistä, on loppupää vanhasta suksisauvasta. Ja kyllä, keihäs napsahtaa tossa vähän kiveen, mutta se johtuu vain siitä, kun nurmikon alla tuntuu kiviä olevan meillä, mutta ei tuo keppi tuosta vielä ole hajonnut ;).

Mutta tässä linkit:

http://www.sendspace.com/file/m0ay52
http://www.sendspace.com/file/he0v5b
http://www.sendspace.com/file/vn936b

Alempaa "Download Link" kohdasta saa tiedostot ladattua.

Noh, nää kotopihalla heittelyt antaa kyl aika huonon kuvan...

Niin kuin sanoit, sipsutusta on. Ei silti, kyllä moni aika tiheällä ristiaskelluksella heittää. Ei se haittaa kunhan vauhti kiihtyy loppuun asti ja sitähän se ei nyt tee (alusta...)

Tukijalkakin notkahtaa parissa pätkässä aika rumasti -> varovaisuutta kai myös. Pari seikkaa mihin ei tuo alusta juurikaan vaikuta on yläkroppa ja koko kropan asento (turhan takapainoinen). Sullakin tuo kaari on hyvä mutta se muodostuu vähän väärään asentoon. Sulla tuo käsi tulee enemmänkin sivusta kuin olkapään päältä. Myöskin tuo heittokäsi näytti menevän liika koukkuun. Tähän löytyy lääke tuon vapaan käden käytöstä. Yritä vaikka paikaltaan ja pikkuvauhdista mallata sellaista että vasurilla olet kahmaisevinasi peukku alaspäin siten että päädyt lyömään kyynärpäällä vasempaan lantioluuhun (menikä vaikeaksi?? :rolleyes:) Tsekkaapa vaikka Mitnickin pätkä, siinä on jo mallia.

Koukkukäsi johtuu siitä kun tuossa vedon lopussa et kierrä heittokättä sisäänpäin (peukaloa alaspäin) jolloin olkanivel liikkuu rataa jota se helpoiten pääsee: taittamalla kyynärpäätä ja sivusta.

Nyt hyvät herrat kunnon alustoille! Teilläkin on jo sen verran tuota liikemäärää ettei mikä tahansa kurapelto enää pidä teidän alla. Toki noita voi mallata paikaltaankin, silloin tuskin tartania tarvitaan.

Mjoo, sunnuntaina pääsen ihan urheilukentälle viskaamaan ja hiomaan tekniikkaa, joten sieltä sit varmaan kunnollista videota tulossa.

Ja kiitoksia ohjeista, yritän toteuttaa tuota vasemman kyynerpään vetäisyä nyt ainakin.

Noniiin... Viimeset peruskoulun yläasteen yleisurheilukisat on ohi, vein toki korkeushypyn, 100m ja 600m juoksuissa voiton, mutta keihäässä tuli tulos 38,4 ja risat, mutta voittajalle hävisin vaivaiset 40 senttiä, tuossa tilanteessa rupes miettimään, että miksi näin.. Toki itellä on kurkkukipu ja nuha puskenu lähes koko viikon päälle ja nenä vuotaa nytkin, joten se ei ainakaan helpottanut kisaurakkaa, samoin alaselässä tuntui pientä kipua eilen, mutta ei sentään tänään, joka tapauksessa onnikaan ei tainnut olla nyt mukana yhtään..

Mutta pakko tästä on vaan jatkaa eteenpäin ja toivottavasti nyt piirimestaruuskisoihin pääsisi viskaamaan, vaikka kakkoseksi tulinkin, se olisi toiveiden täyttymys, näkisi vähän todellista tasoa.

Ja ainiin, keihäs jota viskattiin oli joku saamarin 400grammanen junnukeihäs, että näin tänään..

pieni mainostus tähän väliin:

Tänä sunnuntaina siis tanhuvaarassa tulossa kovatasoinen keihäskisa, jossa mukana tanhuvaaran omat pojat Antti Ruuskanen ja Viljo Toivanen, jotka ovat molemmat heittäneet tällä kaudella yli 82m. Lisäksi kisaan osallistuu varmuudella vuoden 2005 maailman mestari Andrus Värnik. Myös Teemu Wirkkala on kisaan lupautunut, jos vain lääkäri sen sallii. Kilpailun yllätyskorttina voidaan pitää Harri Haataista.

Joten kaikki vähänkin tanhuvaaran suunnalla asustelevat ehdottomasti kisaa katsomaan!

Minustakin tuntuu aika jännältä kaikki heittää toista vaan kylmiltään 800 grammasella 50m, sillä itse olen harrastanut keihäänheittoa viisvuotiaasta saakka. Nyt olen 16 v ja ennätykseni on 600 grammasella 54m, voimaa mulla ei ole nimeksikään mutta tekniikkaa kylläkin. Voihan tietenki olla että kunhan alkaisin vaan käymään salilla niin keppikin lentäisi yli 60m.
Itse olen ainakin keihään aina tilannut paikallisesta urheilukaupasta, polanik, paremmasta ei ole tietoa.

Täytyy myös muistaa, että netissä on helppo kertoa tuloksia, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, eikä myöskään pakkotoisto.comin kaltainen kehonrakennukseen ja voimailuun keskittyvä forumi anna kovin kattavaa kuvaa tavallisen kaduntallaajan heittokyvyistä. On ihan loogista, että täällä "kaikkien" tulokset on vähän yläkanttiin, jos vertaa väestön keskiarvoon.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Minustakin tuntuu aika jännältä kaikki heittää toista vaan kylmiltään 800 grammasella 50m, sillä itse olen harrastanut keihäänheittoa viisvuotiaasta saakka. Nyt olen 16 v ja ennätykseni on 600 grammasella 54m, voimaa mulla ei ole nimeksikään mutta tekniikkaa kylläkin. Voihan tietenki olla että kunhan alkaisin vaan käymään salilla niin keppikin lentäisi yli 60m.
Itse olen ainakin keihään aina tilannut paikallisesta urheilukaupasta, polanik, paremmasta ei ole tietoa.

No ei sitä heittäjäksi tulla pelkästään heittämällä. Voimaa, nopeutta ja räjähtävyyttä pitää olla. Monella tältä foorumilta näitä ominaisuuksia varsin löytyy paljon ja siksi myös keppi lentää. Turha jossitella, tee töitä ja nauti tuloksista.

p.s. Ruuskanen 87.88! :worship:

Heitän aika uskaliaan kommentin: KUKAAN, toistan, KUKAAN ei heitä kasisatasta puoleen kenttään ilman minkäänlaista hajua tekniikasta.

Kallejohan, kyllä sä sinne salillekin voisit alkaa laahustaa. Seiskasatanenkin alkaa vaatimaan muutakin olkapäästä kuin liikkuvuutta. Mikäli sulla on heittotekniikka kuosissa, kaikki on vielä auki: katsos kun vaikein osa on jo hoidettu! Voimaa ja räjähtävyyttä saa raudalla, kimmoa loikkimalla jne., tekniikkaa on vaikea jälkikäteen hankkia.

Kannattaa silti ottaa rauhallisesti. Et olisi ensimmäinen kepinheittäjä joka pilaa itsensä salilla. Parasta ois jos saisit jonkun KOKENEEMMAN tekemään ohjelmia ja katsomaan nostotekniikan perään. Oppia kannattaa hakea myös Esa Utriaisen "Keihäänheitto"-opuksesta (löytynee melkein joka kirjastosta tässä maassa).

Ai niin... kominkertaiset kumarrukset Ruuskaselle:worship::worship::worship:. Ensi vuonna Pekingiin!

p.s. Ruuskanen 87.88! :worship:
Antti on mielenkiintoinen ja lupaava tapaus. Osaatko kertoa vähän jotain hänen tekniikastaan ja testituloksistaaan? Minkä tyyppinen heittäjä hän on? En oo kauheesti TV:ssä hänen heittojaan nähny ja kiinnostais kovasti. Ei mikään Pitkämäki tyylinen syöksyjä kuitenkaan.

Antti on mielenkiintoinen ja lupaava tapaus. Osaatko kertoa vähän jotain hänen tekniikastaan ja testituloksistaaan? Minkä tyyppinen heittäjä hän on? En oo kauheesti TV:ssä hänen heittojaan nähny ja kiinnostais kovasti. Ei mikään Pitkämäki tyylinen syöksyjä kuitenkaan.

hmm. mitähän sitä miehestä kertois. Tanhuvaarassa ollaan kuitenkin treenattu muutama vuos yhtäaikaa nii tietää tuosta kaverista yhtä jos toista. Teknisesti todella taitava, heittää keihään aina unelma asentoon. Kun muut hamuaa taivaita niin Antti hamuaa metrejä. :D Kun tukijalan ajoitus sattuu kohalleen nii tulosta syntyy. Testituloksia mm. reilu 17m 5-loikka, lentävä 20m on suomen keihäs porukan nopein, olikohan 2.03? Tempaus 110kg. Leikkauksista toipuessa meni tosiaan viime talvi, että ensi vuonna kehitys on oletettavasti vielä parempaa. Uskaltaisin väittää, että haastaa Pitkämäen tosissaa jo ensi kaudella, toivon ainakin. :)

Jepjep, toivottavasti tosiaan enskaudella saadaan Pitkämäelle ainakin Ruuskasesta jo vastusta, jospa se 85m ylittyisi jo alkukauden aikana jne.

Mutta näköjään tuolla itä-savon keihäskisoissa oli nuoretkin kilpaillut, jokeli tainnut kiskaista johonkin 64m pintaan, jos ny oikein muistan tuloksista, millos nää nuoret kisaili siellä? Ite häippäsin paikalta heti miesten kisan jälkeen, eli naisten ja miesten keihäskisat käväsin vain kattelemassa. Jotain nuorempia keihäänheittäjän näköisiä jannuja siinä mun ja isukin takana ainakin oikealla puolella kenttää lämmitteli miesten kisan aikana.

Mites muuten tuonne kisoihin pääsisi sitten? toki ilmottautumalla ja näin, mutta siis kun on niin pientä tuo tietoisuus näistä lähialueen nuorten keihäskisoista, että missä viskataan ja milloin. Sit toinen kysymys, se koskee valmentajahommaa, eli mitenkä itselle valmentajan voisi saada? Tätä on nyt tullu mietiskeltyä kun tuota kipinää keihäänheittoon tuntuu olevan sen verran nyt, olen siis lokakuussa täyttämässä 15v, joten ikä on semmoinen jossa pitää nyt alkaa viimeistään todella harjoitella, jos haluaa tuloksia lähivuosina. Tällähetkellä ainakin näyttäs, että keihäänheitosta vois tulla vieläkin isompi juttu lähivuosina, jos vain kaikki lähtee nyt sujumaan hyvin.

Toki valmentajahommaa jos miettii, niin eihän kaikki keihäsvalmentajat välttämättä edes lähde valmentamaan tälläistä 15v jamppaa, joka viskaa 700g keihästä nyt sen 34m, vai miten on?

Onhan tossa Enonkosken kentällä kuulemma Parviaisen Aki käyny valmentelamassa Kari Hietalahtea keihäsoppiin, sama kenttä missä itsekkin tulee viskeltyä usein, en ole harmi kyllä Hissun kanssa päässyt ikinä jutustelemaan, että en tiedä miehen metrilukemia, kuulemma Seppo Rädyn vanhoja keihäitäkin omistaa.

Mutta tällästä tälläkertaa.

Ei ne valmennusryhmät mitään eliittien salaseuroja ole joihin ei sisään pääsisi. Urheiluseuran puheille vaan ja valmentaja löytynee heti. Lähtökohtia ei pahemmin kysellä, eikä kukaan alottelijalta mitään odotakkaan. Rohkeasti mukaan vain. Keihäskisoihin osallistuessa täytyy edustaa jotain seuraa ja olla kilpailulisenssi maksettuna, ainakin näin yleisesti ottaen. Kyllähän niitä on aina jotka unohtavat maksaa ja sitten kisaavat, mutta periaattessa et saa osallistua ilman lisenssiä.

Jepjep, toivottavasti tosiaan enskaudella saadaan Pitkämäelle ainakin Ruuskasesta jo vastusta, jospa se 85m ylittyisi jo alkukauden aikana jne.

Mutta näköjään tuolla itä-savon keihäskisoissa oli nuoretkin kilpaillut, jokeli tainnut kiskaista johonkin 64m pintaan, jos ny oikein muistan tuloksista, millos nää nuoret kisaili siellä? Ite häippäsin paikalta heti miesten kisan jälkeen, eli naisten ja miesten keihäskisat käväsin vain kattelemassa. Jotain nuorempia keihäänheittäjän näköisiä jannuja siinä mun ja isukin takana ainakin oikealla puolella kenttää lämmitteli miesten kisan aikana.

Mites muuten tuonne kisoihin pääsisi sitten? toki ilmottautumalla ja näin, mutta siis kun on niin pientä tuo tietoisuus näistä lähialueen nuorten keihäskisoista, että missä viskataan ja milloin. Sit toinen kysymys, se koskee valmentajahommaa, eli mitenkä itselle valmentajan voisi saada? Tätä on nyt tullu mietiskeltyä kun tuota kipinää keihäänheittoon tuntuu olevan sen verran nyt, olen siis lokakuussa täyttämässä 15v, joten ikä on semmoinen jossa pitää nyt alkaa viimeistään todella harjoitella, jos haluaa tuloksia lähivuosina. Tällähetkellä ainakin näyttäs, että keihäänheitosta vois tulla vieläkin isompi juttu lähivuosina, jos vain kaikki lähtee nyt sujumaan hyvin.

Toki valmentajahommaa jos miettii, niin eihän kaikki keihäsvalmentajat välttämättä edes lähde valmentamaan tälläistä 15v jamppaa, joka viskaa 700g keihästä nyt sen 34m, vai miten on?

Onhan tossa Enonkosken kentällä kuulemma Parviaisen Aki käyny valmentelamassa Kari Hietalahtea keihäsoppiin, sama kenttä missä itsekkin tulee viskeltyä usein, en ole harmi kyllä Hissun kanssa päässyt ikinä jutustelemaan, että en tiedä miehen metrilukemia, kuulemma Seppo Rädyn vanhoja keihäitäkin omistaa.

Mutta tällästä tälläkertaa.

Tanhuvaarassa alkaa tässä syksyllä sellainen nuorille tarkoitettu keihäskoulu, että sinne vaan mukaan. Kisoissa juu pitää edustaa jotain seuraa ja lisenssi olla maksettuna. Niihin pitää ilmottautua, mikä onnistuu mm. kilpailukaneteri kautta.

Juu heitin 64.5 tuolla tanhuvaarassa, ei mitenkään erityisen hyvin menny. Miesten kisan jälkeen oli meijän kisa.

Ja kyllä Antti enskaudella repäsee heti alkukaudesta kunnon tuloksia, tällä kaudella niitä ei heti tullut kun polvileikkauksen takia kausi alkoi vasta kiteellä heinäkuun alussa.

Kallejohan, kyllä sä sinne salillekin voisit alkaa laahustaa. Seiskasatanenkin alkaa vaatimaan muutakin olkapäästä kuin liikkuvuutta. Mikäli sulla on heittotekniikka kuosissa, kaikki on vielä auki: katsos kun vaikein osa on jo hoidettu! Voimaa ja räjähtävyyttä saa raudalla, kimmoa loikkimalla jne., tekniikkaa on vaikea jälkikäteen hankkia.

Kannattaa silti ottaa rauhallisesti. Et olisi ensimmäinen kepinheittäjä joka pilaa itsensä salilla. Parasta ois jos saisit jonkun KOKENEEMMAN tekemään ohjelmia ja katsomaan nostotekniikan perään. Oppia kannattaa hakea myös Esa Utriaisen "Keihäänheitto"-opuksesta (löytynee melkein joka kirjastosta tässä maassa).

Ai niin... kominkertaiset kumarrukset Ruuskaselle:worship::worship::worship:. Ensi vuonna Pekingiin!
Kiitos rohkaisusta, itseasiassa ajattelin juuri alkaa käymään salilla, sillä en taida penkata edes 40kg, niin sekin kertoo että tekniikka osasto on kohdallaan.
Mutta itsestäänhän se on kiinni jos huipulle hamuaa ja voimaa ja räjähtävyyttähän saa vain treenaamalla.

Kanattaisiko minun mennä lisäksi lajivalmennukseen hiomaan tekniikkaa? Entä tietääkö joku millä kentällä Tampereella keihästä on hyvä heittää?

Keihäänheitto on kyllä aina ollu kestofanituslaji. Zeleznyä on tullut aina ihailtua, kuten tätä kahden- ja neljänsadan Johnssonia ja Karelinia. Hienoa seurata, kun ihminen ylittää itsensä ja omii lajissaan porukkaa mennen tullen. Superhumaneja :)

Kiitos rohkaisusta, itseasiassa ajattelin juuri alkaa käymään salilla, sillä en taida penkata edes 40kg, niin sekin kertoo että tekniikka osasto on kohdallaan.
Mutta itsestäänhän se on kiinni jos huipulle hamuaa ja voimaa ja räjähtävyyttähän saa vain treenaamalla.

Kanattaisiko minun mennä lisäksi lajivalmennukseen hiomaan tekniikkaa? Entä tietääkö joku millä kentällä Tampereella keihästä on hyvä heittää?

Totta kai kannattaa mennä lajivalmennukseen. Siellä neuvotaan myös, että miten sitä oheisharjoittelua tulisi suorittaa. Ja mitä tuo 40kg penkki kertoo tekniikasta? :wtf:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom