Kehonrakentajan ruokavalio - keksikäämme pyörä uudestaan

Originally posted by Slowmo21
Miksi ihmeessä? EI tuo 1:2 (prot/hh) suhde ole mitenkään radikaali vaan dieetin ulkopuolelle juuri optimaalinen, tietysti riippuen vähän henkilön insuliiniherkkyydestä. Tolla suhteella on myös tehty monet tutkimukset.

Jotkin tutkimukset taas sanovat, ettei hiilihydraatin saanti välittömästi treenin jälkeen ole niin oleellista kuin proteiini ja nestetäydennys. Luulisin, että 100-kiloinenkin treenaaja saa 50 g:sta maltoa ihan riittävän insuliinipiikin kääntääkseen treenin jälkeisen katabolian anaboliaksi. Minun mielestäni 100-kiloisen treenaajan on fiksumpaa ottaa treenin jälkeen 50 g prot. + 50 g hh ja syödä kunnon ateria tunti sen jälkeen (itse saatan syödä jo puolen tunnin päästä), eikä ottaa treenin jälkeen 50 g prot. + 100 g hh ja syödä vasta kaksi tuntia sen jälkeen, kuten alkuperäinen kirjoittaja esitti.

btw. tuo Massive eating kuulostaa periaatteiltaan aika samanlaiselta kuin Timo Immosen Harmoninen dieetti, siinäkin on hiilarit painotettu aamulle ja rasva+proteiini-yhdistelmä illalle. Zonessa p/hh/r on joka aterialla 30/40/30. Sellainen jousto sallitaan, että p/hh olisi joka aterialla välillä 0,6-1, eli ei Zonessakaan tarvitse ihan digitaalivaa'alla kaikkea punnita. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olis kiva kuulla mitkä tutkimukset väittää ettei hiilarit ole niin tarpeellisa palautumiselle, ihan uteliaisuudesta. Oon meinaan opiskellut alaa 7 vuotta eikä vielä ole tullut tollasta vastaa. Tietty jos se on niin sanottu "tutkimus" jonka joku lisäravinne firma on polkassu pystyyn. Mutta asiaan: c vitamiinia ei kannata ottaa lähekkäin kahvin tai teen kanssa, estävät sen imeytymistä. :thumbs:

Originally posted by jambo
Olis kiva kuulla mitkä tutkimukset väittää ettei hiilarit ole niin tarpeellisa palautumiselle, ihan uteliaisuudesta. Oon meinaan opiskellut alaa 7 vuotta eikä vielä ole tullut tollasta vastaa. Tietty jos se on niin sanottu "tutkimus" jonka joku lisäravinne firma on polkassu pystyyn. Mutta asiaan: c vitamiinia ei kannata ottaa lähekkäin kahvin tai teen kanssa, estävät sen imeytymistä. :thumbs:

Olis myös kiva, jos ymmärtäisit lukemasi.

C-vitamiinin imeytyminen, juu, ei kofeiini taida sille hyvää tehdä. Luulen kuitenkin, että molemmista saa aika hyvää efektiä treeniä varten, vaikka niitä ottaa yhdessä suunnilleen samaan aikaan ennen treeniä.

Originally posted by Jortsu
Mihin perustat sen ettei noin jaksottamalla paino nouse lihaksena? Jos tarkoitus onkin että se lihaksen kasvatus tapahtuu tuossa mässyjaksolla ja ylimäärästä syntynyttä rasvaa poltellaan sitten 2 viikon kiristelykaudella... En tiedä mutta epäilisin että tuommosen kolmen viikon mässykauden aikana sitä rasvaa kuitenkin kertyy niin ettei viikon kiristelyllä pala... njaah...

Palataanpas tähän vielä. Nyt on nimittäin menossa 3+1 viikon jaosta juuri tuo viikon kiristely. Ohjelmassa 2000-2500kcal, kovastipaljon aamulenkkejä ja reeninä venyttelyä ja hyvin hyvin kevyttä pumppailua.

Mässyviikoilla tuli lapattua n.3200-3700kcal päivässä, aamulenkkejä 3krt/vko reenipäivien aamuina ja siis reenit myös 3krt/vko. Paino nousi n.1-2kg ja tuosta polttaa helposti puolet pois viikon kiristelyllä. Itse asiassa minun kiristelylahjoillani pelkään olevani jokaisen syklin jälkeen aina vaan pienempi.

Jos mässykautta vielä lyhentäisi niin painon nostamisen pitkällä aikavälillä voisi aivan varmasti unohtaa. Tästä syystä 3+1 viikkoa tuntuu järkevältä, kunhan vielä hieman siftaa noita kaloreita.

2+2 viikkoa voisi toimia, jos ottaisi kaiken kaikkiaan rennommin eli unohtaisi aerobiset mässyajalta ja vetäisi kiristelyn keveymmin. Mutta kun ei kumpaankaan ole innostusta niin saa minun puolestani olla.

"Jotkin tutkimukset taas sanovat, ettei hiilihydraatin saanti välittömästi treenin jälkeen ole niin oleellista kuin proteiini ja nestetäydennys. " Mitä en tosta ymmärtänyt hä ? Ihan selvää asiaa mutta väärää. Älä vedä hernettä nenään, kiinnostaa vaan toi tutkimus ammatillisesti. Mitä c vitamiinin antamaan potkuun tulee niin pelkkää kuvittelua. Se ei todellakaan imeydy vaan tulee kusen mukana ulos. Kofeiini sit on asia erikseen. Mulla vaan itellä kofeiini aiheuttaa esim. jalkatreenissä ylimääräisiä tykytyksiä pumppu osastolla. Olet edelleen guru:worship:

"Jotkin tutkimukset taas sanovat, ettei hiilihydraatin saanti välittömästi treenin jälkeen ole niin oleellista kuin proteiini ja nestetäydennys. " Mitä en tosta ymmärtänyt hä ? Ihan selvää asiaa mutta väärää. Älä vedä hernettä nenään, kiinnostaa vaan toi tutkimus ammatillisesti. Mitä c vitamiinin antamaan potkuun tulee niin pelkkää kuvittelua. Se ei todellakaan imeydy vaan tulee kusen mukana ulos. Kofeiini sit on asia erikseen. Mulla vaan itellä kofeiini aiheuttaa esim. jalkatreenissä ylimääräisiä tykytyksiä pumppu osastolla. Olet edelleen guru:worship:

Sanoit: "Olis kiva kuulla mitkä tutkimukset väittää ettei hiilarit ole niin tarpeellisa palautumiselle, ihan uteliaisuudesta".

Ei kukaan ole sellaista sanonut. Tottakai hiilarit ovat tarpeellisia palautumiselle. Mutta jos luet koko viestiketjun läpi ajatuksen kanssa, hahmotat luultavasti kokonaisuuden. Kyse oli lähinnä siitä, että tarvitaanko välittömästi treenin jälkeen palautusjuomassa 100 g hiilaria vai riittääkö 50 g ja kannattaako kiinteä ateria nauttia vasta kahden tunnin päästä tästä. Mutta tämä ei ole tämän viestiketjun ydinkohta, tästä voi kiistellä jossain muualla jos haluaa.

"C-vitamiini ei todellakaan imeydy vaan tulee kusen mukana ulos"? Johtuuko se siitä, että ennen treeniä juodaan kuppi kahvia / vihreää teetä, vai tuleeko se kusen mukana ulos joka tapauksessa? Onko C-vitamiinin ottaminen lisäravinteena kovaa treenaavalle urheilijalle aivan tarpeetonta? Kerro, kysyn ihan uteliaisuudesta.

Kiitos muuten guruttelusta, olet ensimmäinen. :)

Originally posted by Hannibal
Jotkin tutkimukset taas sanovat, ettei hiilihydraatin saanti välittömästi treenin jälkeen ole niin oleellista kuin proteiini ja nestetäydennys. Luulisin, että 100-kiloinenkin treenaaja saa 50 g:sta maltoa ihan riittävän insuliinipiikin kääntääkseen treenin jälkeisen katabolian anaboliaksi. Minun mielestäni 100-kiloisen treenaajan on fiksumpaa ottaa treenin jälkeen 50 g prot. + 50 g hh ja syödä kunnon ateria tunti sen jälkeen (itse saatan syödä jo puolen tunnin päästä), eikä ottaa treenin jälkeen 50 g prot. + 100 g hh ja syödä vasta kaksi tuntia sen jälkeen, kuten alkuperäinen kirjoittaja esitti.

Samoilla linjoilla. Treenin jälkeen kun kuitenkin syödään se päivän hiilari-pitoisin ateria (siis aamiaisen ohella hiilari-pitoisin).

Onkohan tuo puolen tunnin päästä syöminen tosin turhan aikaista? Onko katabolinen tila jo kääntynyt anaboliseksi, jotta keho saa kaikki (tai siis mahdollisimman paljon) irti kiinteästä ravinnosta?

Originally posted by Hannibal
Kyse oli lähinnä siitä, että tarvitaanko välittömästi treenin jälkeen palautusjuomassa 100 g hiilaria vai riittääkö 50 g ja kannattaako kiinteä ateria nauttia vasta kahden tunnin päästä tästä. Mutta tämä ei ole tämän viestiketjun ydinkohta, tästä voi kiistellä jossain muualla jos haluaa.

Joo, kiistelyä tossa "pitäisikö hiilarit jättää pois palautusjuomasta" -topicissa :). Minusta tuo puol tuntia on liian aikaisin. Tavallinen ohut juoma ja siitä 1-2 (2 total maxtime)tunnin päästä ruokaa kun tuntuu siltä. Tai kaks juomaa ja siitä 1-1.5 h päästä ruokaa. Ja (kuten sanottu, en muista onko sanottu jo) sen ruuan tulisi hyvin imeytyvää. Eli ei mitään raskaita pihvejä vaikka ne oliskin vähärasvaisia, ison keon kanssa hitaasti sulavia vihanneksia ja vähän perunamuussia joita sulatetaan monta monta tuntia..

Originally posted by Sakkeus
*poistettu* modet poistakaa tää pakkotoisto
Kiitti vitusti, nyt modet poistaa foorumin. :curs:

Ps. ;)

Edit: ööö, miten sä sait vastattua mun viestiin ennen kuin lähetin sen? :confused:

Originally posted by Phat
Kiitti vitusti, nyt modet poistaa foorumin. :curs:

Ps. ;)

Edit: ööö, miten sä sait vastattua mun viestiin ennen kuin lähetin sen? :confused:

Sitä minäkin ihmettelen :).. Joskus muuten pääsivulla kun painaa päivitä-nappia niin kellonaika vaihtuu +/- 1:llä minuutilla (???).

Täytyy välillä tehdä duunia ja sit taas surffailee, onneks on netti duunissa!:lol2: Hannibalille: Jokin kahvissa ja teessä estää c vitamiinin imeytymisen ja koska se on vesiliukoinen niin poistuu virtsan mukana. Näitä mekanismejahan riittää, varmaan on tuttua että esim rauta kannattaa ottaa c vitamiinin kanssa koska se edistää raudan imeytymistä jne. Vitamiineista ja ravintolisistä monet akateemiset gurut on sitä mieltä että urheilija saa tarpeelliset ravinnosta. Tiedä häntä sitten. Ite ainakin käytän kaikki mahdolliset, oli placebo vaikutus tai ei. C vitamiinia voi aika tyynesti käyttää mielin määrin koska keho ei varastoi ylimäärää vaan poistaa sen virtsan mukana. Toinen asia on sit rasvaliukoiset vitamiinit joilla voi saada aikaan jopa lievän myrkytyksen liiallisesti nautittuina.

Toinen asia on sit rasvaliukoiset vitamiinit joilla voi saada aikaan jopa lievän myrkytyksen liiallisesti nautittuina.

Näistäkin oli joskus juttua ja muistaakseni todettiin, että E:tä ja D:tä on vaikeeta ellei mahdotonta yliannostaa. A-vitamiini lienee ainoa, jota ei ihan hirveesti kannata vetää. Olikos niitä rasvaliukoisia vitskuja noiden kolmen lisäksi vielä muita?

Originally posted by Iivili
Näistäkin oli joskus juttua ja muistaakseni todettiin, että E:tä ja D:tä on vaikeeta ellei mahdotonta yliannostaa. A-vitamiini lienee ainoa, jota ei ihan hirveesti kannata vetää. Olikos niitä rasvaliukoisia vitskuja noiden kolmen lisäksi vielä muita?

K-vitamiini eli menadioni on rasvaliukoinen vitamiini, joka on tärkeä veren hyytymisen kannalta. Puutosta hoidetaan menadionilla, jonka yliannostus saattaa aiheuttaa myrkytysoireita.

Originally posted by Iivili
Olikos niitä rasvaliukoisia vitskuja noiden kolmen lisäksi vielä muita?

Koko rimpsu taitaa mennä ADEK tai jotain sinne päin. Mä muuten jätin margariinit kokonaan pois ja vedän nykyään pelkästään oliiviöljyä ja kalanrasvaa, onks tässä mitään ideaa rasvojen osalta?

C vitamiinia voi aika tyynesti käyttää mielin määrin koska keho ei varastoi ylimäärää vaan poistaa sen virtsan mukana.

Eikös keho itse asiassa varastoi C:tä pieniä määriä? Muistelen lukeneeni jostain uudesta tutkimuksesta jossa oli tällaista todettu.

Lisätäänpä tähän vielä tarkennukseksi että kalaöljy on halpa ja hyvä lisä, esim tl aamuin illoin. Eikä siis kalanmaksaöljy vaan kalaöljy. Muuten rasvat kannattais syödä niin että rypsiöljyä/oliiviöljyä ja syödä muuten vähärasvaisesti. E%:sta tyydyttyneet ja monityydyttymättömät pitäis olla max 10% esim 8+8 mutta kertatyydyttymättömät voi olla ylikin 10% koska ne ovat ainoat neutraalit rasvat, ei tule ongelmia liika-annostuksista.
Tyydyttyneiden rasvojen haitat kaikki tietääkin mutta monityydyttymättömiä jos syö liikaa voivat ne aiheuttaa mm. hormonitasapainon häiriöitä ja proteiinin heikentynyttä imeytymistä. Voi siis lisätä kertatyydyttyneiden määrää jos tarvitsee enemmän kaloreita. Oliiviöljy siinä mielessä hyvä että se sisältää suhteessa eniten näitä rasvahappoja. Ja mitä suurempi % osuus on tyydyttyneitä ja kertatyydyttymättömiä suhteessa monityydyttymättömiin sitä korkeampi testotosteronin eritys.

Tämä topikki olisi minusta ja PENASTA muuten hyvä tuonne FAQ:iin. Paljon asiaa samassa threadissä :thumbs: .

Tuosta jauhis-threadistä tuli mieleen kun jengi kammoaa näitä eläinrasvoja ja korvaa ne kasvirasvoilla, että eikö noita tyydyttyneitä tarvitse nimenomaan hormonituotantoon? Eli jos ei ole mitään kolesteroli-ongelmaa eikä kalorit pelota (läski pelottaa kaikkia :D ), niin turhaan sieltä jauhelihan seasta alkaa rasvaa metsästämään?
Sitten tuosta oliivi vs. rypsi-hommasta on keskusteltu aikasemminkin jolloin todettiin että rypsiöljyssä on omegat paremmassa suhteessa (1:2 vs. 1:20) mutta Sakkeus tuossa kertoi että monityydyttämättömät on pahasta joita taas rypsiöljyssä on 3x enemmän (10% vs. 33%). Enhän mä tiedä mitä mun pitäis tehdä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom