Kehonrakentajan ruokavalio - keksikäämme pyörä uudestaan

Toi John Berardin (= T-mag) Massive Eating on kyllä toimiva tapa. Itse olen noudattanut tuota jo 2001 kesästä paria taukoa lukuun ottamatta. Pointtinahan vain, että erotetaan rasvat ja hiilarit eri aterioille, mutta joka aterialla aina mukana proteiinia. Hiilariateriat painotetaan myös aamupäivään ja illan ateriat pelkkää rasvaa+proteiinia. Onko tämä kaukana Zonen ideasta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvä thread. Kun kaikki ruokailun pääperiaatteet on tullut käsiteltyä voitaisiin jatkaa päivän esimerkkiruokailujen parissa:

8.00 Aamiainen
250g Maitorahkaa
100g Elovenaa
50g Mehukeittoa
10g SF Vitamaxia
500g Maitoa

11.15 Lounas
225g Kanaa
100g Riisiä
125g Floran ruokakermavalmistetta

14.00 Välipala
120g Reissumiestä lisukkeineen
185g Tonnikalaa vedessä
20g Oliiviöljyä

16.30 Puntille

17.30 Palautusjuoma
50g ProPowerWhey
50g Maltoa
50g Panimosokeria

19.30 Päivällinen
100g Snellmannin suloista kalkkunaa
230g Ananasta
250g Maitorahkaa
20g Rypsiöljyä

22.00 Iltapala
50g ProPowerWhey
20g Oliiviöljyä

Total:
3900/290/360/140 (kcal/protskut/hiilarit/rasvat)
30% - 37% - 33%

Päivän ruokailuille hintaa tulee ~10e, helppoa ja hyvää joka aterialla. Mukaan ei ole laitettu satunnaisia rehuja joille en ravintoarvoja laske (tomaatti, kurkku, salaatti, omenat..). Lisäksi C-vitamiinilisät joita menee 2000mg edestä päivän aikana.

Mitä muuttaisitte? Laittakaa omia otoksianne ruokapäiväkirjastanne.

Originally posted by reiz
11.15 Lounas
225g Kanaa
100g Riisiä
125g Floran ruokakermavalmistetta

17.30 Palautusjuoma
50g ProPowerWhey
50g Maltoa
50g Panimosokeria

19.30 Päivällinen
100g Snellmannin suloista kalkkunaa
230g Ananasta
250g Maitorahkaa
20g Rypsiöljyä

Minun mielestäni:

- Lounas: Floran ruokakerma paha, rypsi-/oliiviöljy hyvä.

- Palautusjuoma: hiilarit puoleen.

- Päivällinen: tuntia aikaisemmin ja hiilaria (riisiä, pastaa tms.) reippaasti lisää.

Originally posted by Hannibal

- Syödään vähintään 4 varsinaista ateriaa päivässä

Sittenpä takerrun tähän... miksi useat ajoittavat ruuat päivässä tiettyihin aterioihin, eikö helpompaa ole popsia ruokaa aina kun pystyy ja kirjata ylös mitä tekee?

Itse sovellan tätä tapaa, aamiaisesta lähtien syön aina kun on aikaa ja mahdollisuus syödä, satunnaisesti kaikkea kaapista löytyvää mutta tietysti terveellisyyttä katsotaan ettei mitään moskaa syödä. Sitten kirjailen päivän mittaan niitä paperille ja illalla katsoo noin suurinpiirtein kaloreina mitä on syönyt - helppoa ja yksinkertasta, väliajat ei oo pitkät ja pysyy aineenvaihdunta käynnissä. (?)

Syy miksi teen näin, on että jos syön isoja aterioita, niin päivässä ei tule syötyä oikein mitään, vähän sillon tällön popsimalla saa hurjempia määriä uppoamaan kaloreita.

Originally posted by strong
Hyvältä näyttää.

Miten olisi yöllä 1-2herätystä 2-3h:n välein ja hyvin sulavaa proteiinia naamariin, eli käytettäisiin omaa kasvuhormoonin eritystä hyväksi, mikä tapahtuu muistaakseni noin 1.5-3h:n unennäköunijakson(olikohan REM?) välein?

Saisiko sillä maksimoitua kehityksen?

No joo, mutta tuskin tota kannattaa noudattaa orjallisesti. Vanhoina hyvinä aikoina bodylehdissä tuosta yöllä syömään heräämisestä puhuttiin paljon...

Nykyään luulen, että ainoastaan jotkut huiput herää yöllä syömään?

Hienoa, Sakkeus ja muut!

Miltäs nämä lisäykset kuulostavat (K18)?

- Juodaan 1 saunakalja 1-5 kertaa viikossa
- 1-2 kertaa kuukaudessa juodaan lauantai-iltana puoli pulloa hyvää punaviiniä hyvän ruoan kanssa, sen jälkeen kahvit, tortut ja konjakit, illan päätteeksi 1/2-1 pulloa Koskenkorvaa vissyllä (kivennäisaineet kaupanpäälle)
- em. kaltaisen lauantain jälkeisenä sunnuntaina ei treenata, aamupalaksi munia ja pekonia, lounaaksi perhepizza, runsaasti vettä koko päivän ajan, muuten normaali ruokailu

Itse joisin viikolla mahdollisimman harvoin. Tulee nimittäin tavaksi.

Krapula-aamupalalla söisin myös hiilihydraattia, koska verensokeri on alhaalla. Lisäksi Burana ja pieniä aterioita päivän mittaan, niin ei lennä yrjöt. Mahdollinen krapularyyppy kannattaa ottaa vasta illalla, ellei aio tissutella koko päivää.

Originally posted by kekexx
Mahdollinen krapularyyppy kannattaa ottaa vasta illalla, ellei aio tissutella koko päivää.
Siinä vaiheessa kun krapularyypyt tulee ajankohtaiseksi niin samalla on syytä vaihtaa lajia. :rolleyes:

Originally posted by kekexx
Itse joisin viikolla mahdollisimman harvoin. Tulee nimittäin tavaksi.

Uskoisin, että pullosta keskiolutta tai lasillisesta (12 cl) punaviiniä vaikkapa joka arkipäivä on enemmän hyötyä kuin haittaa, jos sen ottaa oikeaan aikaan, esim. illalla, mutta ei aivan juuri ennen nukkumaanmenoa. Mutta jos on taipumusta tehdä siitä sellainen tapa, että menee pullo kossua pari kertaa viikossa, kannattanee pysytellä vedessä.

Re: Re: Kehonrakentajan ruokavalio - keksikäämme pyörä uudestaan

Originally posted by Sakkeus

-aterioiden määrä / päivä pitäisi pitää melko alhaisena, elimistö ei todellakaan joudu kataboliaan jos ei syö 7:ää kertaa päivässä. Insuliinipiikit vähenevät (monia positiivisia vaikutuksia) ja rasvaa käytetään paremmin energiaksi ja treenien teho kasvaa kun syö tuon 30/40/30 jaon mukaisia aterioita päivän mittaan 1-2, jonka/joiden lisäksi aamiainen, treeninjälkeinen ateria, palautusjuoma ja iltapala kuten kuvasit.

Eikö insuliinipiikkejä tule nimenomaan silloin kun verensokeri on _ehtinyt_ laskea alas ja sitten mätetään yhdellä aterialla neljäsosa päivän kaloreista? Aineenvaihdunta hidastuu myös.

Re: Re: Re: Kehonrakentajan ruokavalio - keksikäämme pyörä uudestaan

Originally posted by astro
Eikö insuliinipiikkejä tule nimenomaan silloin kun verensokeri on _ehtinyt_ laskea alas ja sitten mätetään yhdellä aterialla neljäsosa päivän kaloreista? Aineenvaihdunta hidastuu myös.

Tästähän voi olla monta mieltä mutta järkevillä aterioilla joissa on tarpeeksi rasvaa, joka tietenkin on hyvää rasvaa, ja proteiinia ja hidasta hiilaria ei tule "verensokeripiikkejä". Sen sijaan välipaloilla jotka on sitten vaikka massajuomia, vaaleita leipäpaloja, hedelmiä, patukoita jne muuta tollasta se piikki tulee helpommin. Eikä se verensokeri ehdi laskea muutamassa tunnissa niin paljon että kannattaisi vähentää ateriointivälit pariin tuntiin.

2000 keväällä otin muuten n. kuukauden aikana monta kertaa päivässä itseltäni verensokerin töissä, yleensä aina 15-30min välein ruokailusta muutaman kerrran ja muuten harvemmin noin tunnin välein, ja hyvin tuli huomattua silloinkin tuo verensokerin jyrkkä nousu ja lasku välipaloissa vs tasaiset nousut järkevän aterian jälkeen, eikä sillä ollut muistaakseni yhtään mitään merkitystä oliko edellisestä ateriasta ollut 2 vai 4 tuntia.

Tietenkin jos on painoa 120 kiloa / tiukkaa painoa 100 kiloa niin ei neljällä kunnollisella aterialla enään pärjää vaan on säädettävä 1-2 kunnollista ateriaa lisää.

Ei muuten ole mikään ihme jos aamiaisella tulee 1/4 päivän kaloreista..

Uskoisin, että pullosta keskiolutta tai lasillisesta (12 cl) punaviiniä vaikkapa joka arkipäivä on enemmän hyötyä kuin haittaa, jos sen ottaa oikeaan aikaan, esim. illalla, mutta ei aivan juuri ennen nukkumaanmenoa. Mutta jos on taipumusta tehdä siitä sellainen tapa, että menee pullo kossua pari kertaa viikossa, kannattanee pysytellä vedessä.
Juuri näin minunkin mielestä. Uskon että parempi juoda olut/lasi viiniä muutamana päivänä kuin kerran viikossa persheet olalle.

Re: Re: Kehonrakentajan ruokavalio - keksikäämme pyörä uudestaan

Originally posted by turre101
Sittenpä takerrun tähän... miksi useat ajoittavat ruuat päivässä tiettyihin aterioihin, eikö helpompaa ole popsia ruokaa aina kun pystyy ja kirjata ylös mitä tekee?

Itse sovellan tätä tapaa, aamiaisesta lähtien syön aina kun on aikaa ja mahdollisuus syödä, satunnaisesti kaikkea kaapista löytyvää mutta tietysti terveellisyyttä katsotaan ettei mitään moskaa syödä. Sitten kirjailen päivän mittaan niitä paperille ja illalla katsoo noin suurinpiirtein kaloreina mitä on syönyt - helppoa ja yksinkertasta, väliajat ei oo pitkät ja pysyy aineenvaihdunta käynnissä. (?)

Joo samaa oon kans miettiny.. Syön kaks lämmintä safkaa päivässä, aamupalan ja sit illalla jotain ja ennen nukkumaanmenoa jotain ja sitten ihan millon ehtii niin mitä kaapista sattuu löytymään.. Eli suunnilleen samalla taktiikalla oon liikenteessä :thumbs:

Vielä kysyisin, että syökö kukaan pakkislainen aamupalalla tai välipalalla weetabixejä?? Ite sekotan rahkaa ja maitoa ja mehukeittoa päälle ja on ihan sairaan hyvää, paaljon parempaa kuin kaurahiutaleet tai jotkut leseet.. :rolleyes:

Öhm.. Tämä nyt ei varsinaisesti liity topicciin mutta ruokavaliostahan tässä jutellaan joten: Olen huomannut, että kovasti painotetaan dietissä, että vettä pitäisi paljon juoda. ja sen sitten pitäisi pitää aineenvaihdunnan käynnissä? Eli siis kysymykseni olisikin että itse en henk. koht. oikein pidä veden juomisesta.. sen sijaan kittaan maitoa monta litraa päivässä.. (rasvatonta tietenkin ;)) Niin ja siis olen todellakin koittanut vähän aerobista taas lisätä ja katella vähän mitä syön sun muuta eli olisiko diettimielessä syytä vähentää rajusti maidon juontia ja lisätä sitten taas vedenjuontia? En kuitenkaan maidon juontia mitenkään radikaalisti vähentää johtuen mun maitoriippuvuudestani ;) Kauhia närästys alkaa jos ei maitoa juo päivään :P

nojoo vähän sekava posti tuli taas ku koittaa moneen asiaan keskittyä yhtäaikaa.. koittakaa selvitä ja kiitos :lol2:

Originally posted by Ogrsh
Öhm.. Tämä nyt ei varsinaisesti liity topicciin mutta ruokavaliostahan tässä jutellaan joten: Olen huomannut, että kovasti painotetaan dietissä, että vettä pitäisi paljon juoda. ja sen sitten pitäisi pitää aineenvaihdunnan käynnissä? Eli siis kysymykseni olisikin että itse en henk. koht. oikein pidä veden juomisesta.. sen sijaan kittaan maitoa monta litraa päivässä.. (rasvatonta tietenkin ;)) Niin ja siis olen todellakin koittanut vähän aerobista taas lisätä ja katella vähän mitä syön sun muuta eli olisiko diettimielessä syytä vähentää rajusti maidon juontia ja lisätä sitten taas vedenjuontia? En kuitenkaan maidon juontia mitenkään radikaalisti vähentää johtuen mun maitoriippuvuudestani ;) Kauhia närästys alkaa jos ei maitoa juo päivään :P

nojoo vähän sekava posti tuli taas ku koittaa moneen asiaan keskittyä yhtäaikaa.. koittakaa selvitä ja kiitos :lol2:

Mielestäni maitoa ei kovin paljoa pysty dieetillä juomaan. Itse en juo ollenkaan maitoa dieetillä. Sen sijaan juon ehkä 5-7 litraa päivässä vettä tällä hetkellä dieetillä. Jos vetäisin tuon verran maitoa niin kyseessä ei olisi mikään dieetti, kun hiilareita kertyisi järkyttävästi. Kyllä se vaan on syytä opetella veden juonti.

Re: Re: Re: Re: Kehonrakentajan ruokavalio - keksikäämme pyörä uudestaan

Originally posted by Sakkeus
Tästähän voi olla monta mieltä mutta järkevillä aterioilla joissa on tarpeeksi rasvaa, joka tietenkin on hyvää rasvaa, ja proteiinia ja hidasta hiilaria ei tule "verensokeripiikkejä". Sen sijaan välipaloilla jotka on sitten vaikka massajuomia, vaaleita leipäpaloja, hedelmiä, patukoita jne muuta tollasta se piikki tulee helpommin. Eikä se verensokeri ehdi laskea muutamassa tunnissa niin paljon että kannattaisi vähentää ateriointivälit pariin tuntiin.

Mä olen käsittänyt, että verensokeria nostavat ja insuliinin eritystä lisäävät safkat ei aina oo just samoja. Korjatkaa/jatkakaa jos oon menossa ihan pöpelikköön..

Minun mielestäni:
- Palautusjuoma: hiilarit puoleen.

Miksi ihmeessä? EI tuo 1:2 (prot/hh) suhde ole mitenkään radikaali vaan dieetin ulkopuolelle juuri optimaalinen, tietysti riippuen vähän henkilön insuliiniherkkyydestä. Tolla suhteella on myös tehty monet tutkimukset.

Originally posted by tappara
Kyllä se vaan on syytä opetella veden juonti.

Siis onkos tuo nyt ihan pakko juoda nimenomaan vettä? Vai kelpaakos joku sokeriton hyvin paljon laimennettu mehu? :D siis vesi ei vaan yksinkertasesti tahdo mennä alas :/. Ja pitää sitten vissiin tota maidon juomista vähentää.. hmm..

Originally posted by trebla
Mitä mieltä olette näistä ravintoneuvoista:
Massive eating part I: http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/masseating_1.htm
Massive eating part II: http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/masseating_2.htm
:confused:

Mielestäni todella mielenkiintoista luettavaa. Ravintoasioista enempää tietämättä en osaa sanoa puhuuko tää Berardi läpiä päähänsä vai onko hän suuri nero ? :)

Joka tapauksessa aloittelen heti ylppäreiden jälkeen syömään näiden neuvojen mukaan. Sillä tavalla niiden toimivuus ainakin tulee testatuksi.

Ihan asiallisiahan tuo Berardi on kirjoitellut. Varsinkin tuo kakkososa oli mielenkiintoinen ja toimivan kuuloinen. Ykkösosan kalorilaskelma voi kyllä olla "tieteellisesti" oikein mutta käytäntö on aina monien kohdalla eri asia. Aika moni tämän palstan porukasta kasvaa hyvin vaikkei syökään esim. 90 kilon painoisena (vieläpä suht tiukassa kunnossa) 5000+ kaloria päivässä.

kuinka monta tuntia ennen nukkumaanmenoa syötte viimeisen kerran hiilihydraattipitoista evästä? mulla yleensä 2-4 tuntia, en tiedä kannattaisko syödä aikasemmin vai myöhemmin

Originally posted by Tuomo
kuinka monta tuntia ennen nukkumaanmenoa syötte viimeisen kerran hiilihydraattipitoista evästä? mulla yleensä 2-4 tuntia, en tiedä kannattaisko syödä aikasemmin vai myöhemmin
mä olen jostain syystä luopunut hiilareista pidättäytymisestä ennen nukkumaan menoa. Eli kohta menossa nukkumaan ja reilu puoli kiloa perunoita juuri edessä. No ehkä toi 400g jauhelihaa hidastaa imeytymistä.
En ole huomannut sen kummempia vaikutuksia. Dieetillä olen :confused:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom