Joo oon itekkin vaarallisen ylipainoinen BMI 31 ja risat, kukaan ei silti hauku läskiksi.
Tuon takia juuri pelkkä painoindeksi ei toimikkaan, mutta mikä on yhteistuloksesi niin lasketaan siitä tuo indeksi.
- - - Updated - - -
Olen niin nörtti insinööri että vaikka tää ei mua henkilökohtaisesti niin kovin kiinnostakaan niin tein tästä indeksistä vähän taulukoita. Alla on 170 cm pitkän ja 190 cm pitkän henkilön indeksit eri painoilla ja yhteistuloksilla. Henkilön paino violetilla ja yhteistulos vihreällä.
katso liitettä 102457
Kaava: yhteistulos / (paino / (pituus*pituus))
Tän indeksin ongelma on se, että kaavassa otetään huomioon pituuden neliö, mutta paino ja yhteistulos on ilman mitään toiseen korottamista. Sen takia pituus vaikuttaa (kohtuuttoman?) paljon lopputulokseen. Jos kaava olisi ilman pituuden neliöintiä, niin taulukko olisi tasapainoisempi:
katso liitettä 102458
Kaava: yhteistulos / (paino / pituus)
Tässä edelleen pitkät saavat hieman etua, mutta se ilmeisesti oli tarkoituskin, koska lyhyemmällä nostomatkat ovat lyhempiä ja suurempi osa painosta voi olla lihasta jne.
Ilmoittaisin omani, jos tietäisin paljonko kyykkään ja mavetan. Palaan asiaan syksymmällä kun juoksutreenit vähenee
Hyvän taulukon teit. Nyt menee hetki tutkiessa ja täyty syödä tässä välissä, mutta olen valmis muuttamaan mun kaavan tuohon alempaan jos se tasoittaa reilummin eri pituisten tuloksia.
E: No nyt kyllä näyttää siltä, että tuo alempi suosii aivan hirveästi lyhyempää kun jos ajattelee, että 170 cm pitkän sellanen aika aika ok paino olis 70 kg ja 190 cm 90 kg niin samalla tuloksella tuo lyhkäisempi saisi huomattavasti paremman indeksin kun alkuperäsessä kaavassa olisivat tasoissa. Vai miksi pitkä täytyisi olla alipainoinen lyhkäiseen verrattuna kun vielä nostomatkatkin pidempiä?