Kehonrakennuksen aloittaminen 16-vuotiana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja muscle+
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
35
Elikkä olisiko kovin järkevää aloittaa kehonrakennus jo 16-vuotiaana?:nolo: ja jos sen aloittaisi jo niin nuorena niin minkälainen ruokavalion ja treenin pitäisi olla? tulin vaan ajatelleeksi tämmöstä harrastusta ku painonnostoo on tullu harrastettuu parisen vuotta ja nyt tuntus olevan ihan hyvät pohjat alottaa joku vähän rankempi ja kehittävämpi treenaus :) :D

pohjanakin on jo pari vuotta painonnostoa (tarkoitatko tempaus,työntö+apuliikkeet?) niin anna mennä vaan,lue täältä ruoakailuista ja treeneistä ym.

16vuotiaana anna mennä vaan täysillä!
kannattaa ensin perehtyä kunnolla asioihin, treeniin ruokailuun ja lepoon!
katsele tuolta noita FAQ juttuja niin saat paljon irti :thumbs:

en oo tempausta enkä työntöö ottanu vaan perus: maastaveto, kyykky ja penkki + niiden apuliikkeet :) oishan nuo tempaus ja työntöki hyvii liikkeit mut en oo niitten tekniikkaa viel opetellu :/

eli oot siis harrastanut voimanostoa. mutta joo, ehdottomasti kehoilutreenin pariin jos kiinnostaa. hyvät pohjatkin lienee jo harrastuksen aloittamiseen jos mave, kyykky ja penkkikin on hallussa :thumbs:

niih voimannostoo se tais ollakki :D mutta kuitenkin.. kyllä ne ihan hyvin hallussa on, koko ajan vaan kehittyy lisää jos paikat kestää :) taitaa vaan olla kehonrakennus aikalailla erillaista verrattuna voimannostoon esim. treeni, ohjelman toistot ja ruokavalio taitaa olla hiukka tiukempi..

muscle+ sanoi:
Elikkä olisiko kovin järkevää aloittaa kehonrakennus jo 16-vuotiaana?:nolo: ja jos sen aloittaisi jo niin nuorena niin minkälainen ruokavalion ja treenin pitäisi olla? tulin vaan ajatelleeksi tämmöstä harrastusta ku painonnostoo on tullu harrastettuu parisen vuotta ja nyt tuntus olevan ihan hyvät pohjat alottaa joku vähän rankempi ja kehittävämpi treenaus :) :D
Minä aloitin jo 14-vuotiaana ja noin kolmen viikon päästä täytän 16, eli anna palaa vaan. Yleensä tämän ikäiset kaverit ovat ns. "haukka+pena" pellejä, mutta itse en semmoisiin kuulu. Treeni on tultua tähän mennessä tehtyä noin 14 kuukautta eli vuosi ja kaksi kuukautta ja hyvin on mennyt. Ensin piti vaan dietata älyttömästi fläsää pois noin 25 kiloa ja nyt vasta näinä kuukausina olen päässyt syömään enemmän. Ja toinen asia jota olen havainnut tämän ikäisistä kavereita, he eivät syö oikein, vaan korvaavat oikean ruuan sillä nopealla hiilarilla ja muilla roskaruuilla. Voit valita itsellesi treeni ohjelman ja jos et ole varma ruokavaliostasi, niin postaa tänne, mitä syöt päivässä ja me pakkislaiset voimme opastaa sinua oikeille jäljille.

Edit: Sanoit tuossa, että kehonrakennuksessa on tiukempi ruokavalio. Itse väittäisin jos haluut ns. "pihvviä" niin tuo ruokavalio on todella tärkeä ja itseasiassa kaikein vaiken niistä täyttää.

NGV sanoi:
Edit: Sanoit tuossa, että kehonrakennuksessa on tiukempi ruokavalio. Itse väittäisin jos haluut ns. "pihvviä" niin tuo ruokavalio on todella tärkeä ja itseasiassa kaikein vaiken niistä täyttää.

Älä nyt uhkaile:) Ruokavalio ei ole (NIIN) tiukka eikä lainkaan vaikea toteuttaa. Varsinkin tuossa iässä ei kannata vetää aivan helvetin tiukkaa linjaa syömisen kanssa. Kyllä sitä kehitystä tulee, vaikka söisikin pikkasen herkkuja kerran viikossa eikä se heti mene läskiksi. Ihan perusruoka kelpaa höystettynä proteiinipitoisella ja kuitupitoisella ravinnolla.

Ja ikä ei ole koskaan este tälle harrastukselle. Siitä vaan alkuun:thumbs:

Doggoned sanoi:
Älä nyt uhkaile:) Ruokavalio ei ole (NIIN) tiukka eikä lainkaan vaikea toteuttaa. Varsinkin tuossa iässä ei kannata vetää aivan helvetin tiukkaa linjaa syömisen kanssa. Kyllä sitä kehitystä tulee, vaikka söisikin pikkasen herkkuja kerran viikossa eikä se heti mene läskiksi. Ihan perusruoka kelpaa höystettynä proteiinipitoisella ja kuitupitoisella ravinnolla.

Ja ikä ei ole koskaan este tälle harrastukselle. Siitä vaan alkuun:thumbs:
Jaahas, itse väitän, että nuori joka katsoo syömisiään ja joka syö hidasta hiilaria ja vähintään 2g proteiinia per päivä kehittyy paljon paremmin kuin nuori joka vetelee mitä sattuu. Ruokavalio ei ole vaikeata toteuttaa, mutta jos tottunut vetelemään herkkuja enemmän kuin kerran viikossa niin se pitäisi muuttua. Itse en herkkutele arkena suunilleen koskaan, paitsi riisi tai mannapuurolla kerran kuussa, mutta sen jälkeen on niin paha omatunto, että seuraavana päivänä pitää tehdä aamuaerobista ainenkin 1,5 h, että selviää. :lol2:

Mitä nuorempana tottuttelee siihen puhtaaseen ruokavalioon niin sitä helpompaa se on sitten vanhempana. Tämä on sitten IMO..:rolleyes:

NGV sanoi:
Jaahas, itse väitän, että nuori joka katsoo syömisiään ja joka syö hidasta hiilaria ja vähintään 2g proteiinia per päivä kehittyy paljon paremmin kuin nuori joka vetelee mitä sattuu.

Jeh, jeh. Olen samaa mieltä. Mutta ei tarvitse välttämättä lopettaa kaikkien hitaiden hiilarien syöntiä vaan rajoittaa niitä, jos tuntuu että järki menee ilman niitä. Mutta mielipiteet kullakin:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Doggoned sanoi:
Mutta ei tarvitse välttämättä lopettaa kaikkien hitaiden hiilarien syöntiä vaan rajoittaa niitä)

tais tulla typo :D

mutta siis joo, toki nuorempana voi syödä enemmän "sinnepäin" kuin mitä 25v voi. mutta mitä paremmin syö sitä paremmat varmasti tulokset. itse kyllä sanoisin että tärkeintä aloittelialle on se lepo, alussa kun helposti on hinku salille kokoajan kun painot kasvaa räjähdysmäisesti jnejne jolloin ylikunto hiipii helposti.

jep no kyllä mulla pitäs olla toi ruokavalio kunnossa.. oon tottunu nyt lähiaikoina syömään esim. aika paljon kanaa, seitiä, raejuustoo, riisiä, pastaa ja sit on tullu paistettuu munakkaita kananmunan pelkästä valkuaisesta sitten aamulla aina tukeva aamupuuro, leipää, kinkkuu ja kahvia :) mitäs mieltä oisitte semmosesta jos vetäis vähän niinkun iltaprotskuksi kaks kananmunanvalkuaista raakana aina ennen nukkumaan menoa tai ainaki niinä iltoina jolloin on ollu punttitreeni...??

muscle+ sanoi:
mitäs mieltä oisitte semmosesta jos vetäis vähän niinkun iltaprotskuksi kaks kananmunanvalkuaista raakana aina ennen nukkumaan menoa tai ainaki niinä iltoina jolloin on ollu punttitreeni...??

Ei riitä, muistaakseni yhdestä kananmunanvalkuaisesta ( normaalin kokoinen eli m ) saa proteiinia n.3,3g ja olis hyvä ottaa n.30-40g kerralla protskua, eli ota vaikka rahkapurkki siihen messiin tjms.

16 vuotta on ihanteellinen ikä aloittaa kaikki oikein. Ai ai ai, suorastaan kimaltelevaa helmeä. Tuohon ikään kun aloittaa treenaamaan säännöllisesti ja oikein, samoten kun satsaa heti ruokailuun ja lepoon, petaa äärimmäisen hyvät mahdollisuudet itselleen vaikka mihin! Muutama pointti mikä minulle tuli mieleen:
- Pidä treeni monipuolisena! Harrasta salin lisäksi myös jonkun verran aerobista liikuntaa(kehitä hapenottokykyä yms.), ei kuitenkaan liioitellusti niin, että se on merkittävästi palautumisesta pois. Ota heti säännöllinen venyttely mukaan ohjelmaan, ja pidä yllä liikkuvuutta! Ota ohjelmaan myös salilla liikkeitä, jotka teet oman painon vastuksella: dipit ja leuat!(ehkä myös punnerrukset alkuun).
- Treenaa säännöllisesti, kuitenkin kunnioittaen pyhää palautumista. Ts. maksimissaan 4 salitreeniä viikossa, EIKÄ mitään 3 tunnin hinkkauksia, mitä näkee monesti alottelevilla. On takuulla lihasryhmiä, jotka ovat ainakin alkuun heikompia tai pienempiä ja niitä on ehkä hieman epämiellyttävä treenata. Kun olet vielä noin nuori, niin tee palvelus itsellesi, ja treenaa säännöllisesti JOKAISTA LIHASRYHMÄÄ! Itselläni jalat oli rakkain lihasryhmä alkuun ja sen kyllä huomaa. Ojentaja ja olkapää treeni oli se mistä en pitäny, ja valitettavasti SENKIN NYT HUOMAA!
- Syö tarkasti ja tarpeeksi, älä kuitenkaan liioittele. Jotta kasvaa, pitää syödä, mutta älä siinäkään liioittele. Mitä tarkempaa työtä teet, sitä varmemmin saavutat tuloksia. Kunnon aamupala, että kone lähtee käyntiin, välipalat ja pari lämmintä ateriaa, palari treenin jälkeen ja protskurikas iltapala niin thats it! Valitse täysjyvätuotteita hiilarin lähteiksi, ja syö proteiinia tasaisesti pitkin päivää abouttia 30g ateriaa kohden.(se sun kaks munan valkuaista ei ole tarpeeksi iltapalalla esim.) Muista jo alkuun hyvien rasvojen merkitys, lisää ruokavalioosi lesitiiniä, kalaöljyä, kylmäpuristettuja öljyjä, kalaa esim lohta jne. Muuten niin tottakait sitä voi välillä herkutella, varsinkin jos ylipaino ei ole ongelmana. Kun pääsääntöisesti syö tarkasti ja oikein, voi välillä herkutellakkin. Dieetillä on sitten asia tietenkin erikseen. Mutta mitään sikamegabulkkia en todellakaan suosittele! Jos tarkoituksesi on hankkia lihaa, et sä sitä läskiä mihinkään tarvitse.
Tässä Annien ohjeet alkuun. Muista myös positiivinen ja määrätietoinen asenne. Se on työ, millä niitä tuloksia tehdään! Päätä mitä haluat saavuttaa, ja toimi sen mukaisesti. Tsemppiä hirmuisesti kasvamiseen!:thumbs:

Itse aloitin vähän sen jälkeen kun täytin 15 (jääkiekko 6v taustalla) ja 16 vuotiaana sitten kunnon ruokavalio mukaan ja joitain lisäravinteita. Aloitin treenaamisen heti säännöllisesti. Ihmeen paljon saanut vuodessa kehitystä, mielessä vain kummitelee että millon tää kehitys sitte hidastuu.

Morjens.
Annielta hyvä postaus :)
Muistaa tosiaan olla stressaamatta mitään hifistelyhommia, perusasiat kuntoon (treeni, ruokavalio, lepo) ja kehitys on taattu.
Tuon ikäisenä hormonit hyrrää ja kehitystä tulee.
Kannattee tosiaan lukea ruokavalioista ja treeneistä mutta edelleen painottaen ettei stressaa ja ota turhia murheita pikkuasioista koska tämän harrastuksen avainsana on pitkäjänteisyys. :)

Hyviä treenejä :thumbs:

Jos tosiaan kyykky, penkki ja mave on tähän asti sujunut hyvin, niin älä vaan mitään niistä jätä pois, vaan jatka samaan malliin. Syöt vain entistä enemmän, niin kyllä sitä lihaa voiman seassa tarttuu riittävästi. Mitä nyt palstalta on kattonut, niin aika suuri osa niistä kovakuntoisimmista ovat myös hyvin vahvoja.

jepjep rupee kuullostaa ohjeet ihan hyvältä.. mut minkälaisia toistomääriä kehonrakennus treenissä käytetään verrattuna voimanosto treenin sarja- ja toistomääriin.. ja katoin äsken ravintotaulukosta mikä mulla on niin kananmunanvalkuainen sisältää 10,4 protskuu 0,7 hiilareita 0,1 rasvoja energiaa 187 näin mulla täällä taulukos lukee mutta en sitten tiedä :D ainut mikä on jääny vähän epäselväks niih on se et miten tarkka sen ravinnon pitää olla ja mitä kaikkkea siihen kuuluu ja kehonrakennus treenaaminen onko se miten paljon erillaisempaa verrattuna voimanosto treeneihin :D ite käyn 4 kertaa viikos salilla ja pyrin treenaaman koko treenin läpi max. 1.5h palautus ajan pidän liikkeiden välillä mahdollisimman lyhyenä.. khyl tässä ollaan jo hyvin alkuun pääsemässä mutta jotain pikkuhiontaa ois saatava :)

Taitaapi poika olla niin, että niissä ravintoainetaulukoissa ilmaistaan asia niin, että montako grammaa sadassa grammassa.. Yksi kananmunan valkuainen painaa munan koosta riippuen abouttia 30g, eli saat siis yhdestä valkuaisesta proteiinia n 3g:D Mun iltapalamunakas sisältää 6 valkuaista ja yhden keltuaisen + hitsisti keittokinkkua. Kokeiles samaa:thumbs:

Ja mitä noihin herkkuihin tulee, niin kukaan vauvasta vaariin ei todellakaan tarvi niitä kaksin käsin vetää jokapäivä. Herkkupäivä tulisi rajoittaa kerta viikkoon, hyvin sen näkee katukuvasta että näin ei todellakaan tapahdu.

Ei se mitään ns. robottiruokavaliota tartte jos meinaa kehittyä, kunhan syö ihan tavallista ruokaa proteiiniin panostan riittävän määrän niin se riittää jo pitkälle.

Mutta eipä noihin Annie Starkin postauksiin paljon mitään lisättävää ole, ne kannattaa lukasta ajatuksella läpi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom