Kehon mittasuhteet ja voimaliikkeet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NTP
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

NTP

Pohdin taas välillä kehon mittasuhteiden vaikutusta eri voimaliikkeisiin ja päädyin googlettamaan tietoa kyynärvarren pituudesta. Löysin tiedon, että kyynärvarsi on usein jalkaterän mittainen. Itselläni jalkaterä vain 25,5cm ja kyynärvarsi (kyynärpäästä ranteeseen) puolestaan 29cm. Penkkiin lyhyestä olkavarresta voisi olettaa olevan hyötyä?

Pohdin taas välillä kehon mittasuhteiden vaikutusta eri voimaliikkeisiin ja päädyin googlettamaan tietoa kyynärvarren pituudesta. Löysin tiedon, että kyynärvarsi on usein jalkaterän mittainen. Itselläni jalkaterä vain 25,5cm ja kyynärvarsi (kyynärpäästä ranteeseen) puolestaan 29cm. Penkkiin lyhyestä olkavarresta voisi olettaa olevan hyötyä?

Tämähän on taas näitä iäisyyskysymyksiä.

Toki paremmilla välityksillä en helpompi:

Kyykätä - Pitkä tibia, lyhyt reisiluu, pitkä selkä

Penkata - Lyhyt olkavarsi, iso voimailuvatsa (varmaankin osittain myös olkapään rakenne)

Vetää maasta - Pitkät kädet, lyhyt torso

Siitä sitten valitsemaan mitä isäsi ja äitisi sinulle soi. On toki todennäköisempää, että parhailla välityksillä tulee parhaat tulokset, mutta on niitä maailmanennätyksiäkin rikottu hieman soveltumattomammallakin kehon rakenteella.

On toki todennäköisempää, että parhailla välityksillä tulee parhaat tulokset, mutta on niitä maailmanennätyksiäkin rikottu hieman soveltumattomammallakin kehon rakenteella.
Esimerkkinä vaikka Kirill Sarychevin raakapenkin ME, nostomatkaa noin kilometri. Välityksiään ei pääse pakoon, mutta raa'alla voimalla voi aina paikkailla :worship:

Kuinka pitkä olet? Itsellä näytti olevan kyynärvarsi 26cm ja pituutta 177cm. Jumeja on kyllä aivan liikaa, kun ei kädet enää edes taivu selän taakse.

Miten tuo kyynärvarsi mitataan? Ranteen pallukkaan kyynärän kulmasta? Mulla 28cm ja jalkaterä 25.5. Syliväli 183.5 vs. pituus 174.5. Jotku sanoo että pitkään varteen mahtuu enemmän lihasta joka tasoittais tuota epäedullisuutta joihinkin liikkeisiin, joten en anna pitkien käsien estää mun tavoitetta ristiriipunnasta. Ei kai nuo pitkät kädet leuanvetoonkaan parhaat pitäisi olla, mutta jos katsoo orankeja niin ei tunnu menoa haittaavan.

Miten tuo kyynärvarsi mitataan? Ranteen pallukkaan kyynärän kulmasta? Mulla 28cm ja jalkaterä 25.5. Syliväli 183.5 vs. pituus 174.5. Jotku sanoo että pitkään varteen mahtuu enemmän lihasta joka tasoittais tuota epäedullisuutta joihinkin liikkeisiin, joten en anna pitkien käsien estää mun tavoitetta ristiriipunnasta. Ei kai nuo pitkät kädet leuanvetoonkaan parhaat pitäisi olla, mutta jos katsoo orankeja niin ei tunnu menoa haittaavan.

Itse mittasi juuri noin, miten kuvasit. Mulla syliväli 179 ja pituutta tosiaan 172.

Mites painonnosto liikkeissä ? Jos saman painoinen nostaa raudat 30senttimetriä korkeammalle niin tarvitaanko enemmän energiaa nostoon ?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Painonnostossahan lyhyet kädet ja lyhyt reisiluu ovat käytännössä aina etu. Voimanostossa joutuu useimmiten kompromisseihin mittasuhteiden kanssa.

Tuo reiden pituus vaikuttaa kyllä älyttömästi siihen miltä kyykky näyttää. Itsellä pituutta 184cm ja reisi on seinää vasten istuessa seinästä mitattuna yli 60cm. Lowbar kyykky kapealla asennolla ei ole koskaan oikeen luonnistunut omilla välityksillä, mutta tanko ylos epäkkäille, niin pysyy jotenkin paketti suorassa. Asentoa leventämällä pystyin kyykkäämään lowbar kohtuu hyvällä formilla, mutta sitten alkoi lonkka vaivaamaan.

Mielenkiintoinen ketju. Itellä on aina ollut ongelmia vedon ja kyykyn kanssa. Varsinkin veto tuntuu kapella ihan käsittämättömän vaikeelle. Sumonakaan en saa tuntumaan luonnolliselle.
Mittasin nyt huvikseni omia mittoja ja sain seuraavia:
- Pituus 179cm
- Reisi @Dona :n esittämällä tyylillä istuen seinää vasten: 61cm
- Sääri polvilumpion alareunaan: 49cm
- Reisi nivusesta polvilumpion alareunaan: 43cm
- Syliväli: 186cm

Jos näistä nyt jotain voi päätellä, niin ilmeisesti reisi on melko pitkä?
Mulla on myös aika hoikat noi jalat ja lihasmassan saaminen niihin tuntuu ihan mahdottomalta. Jalat lagaa yläkertaan nähden melko paljon.
Parhaimmillaan oon treenannut jalkoja jopa 4 kertaa viikossa, mutta lihasta ei meinaa tarttua.

Itellä treenit on enemmän bodailua, mutta aina on noi perus kyykky, mave ja penkki ollut jollain tasolla mukana treeneissä.
Näille mittasuhteille ei mitään mahda, joten ei tässä auta muu kuin jatkaa pään seinään hakkaamista...

Itteeki viimeaikoina kiinnostanu nää mittasuhteet melkolailla. Mittailin siis:
-Pituus 182cm
-Reisi seinästä polvilumpion yläosaan 53cm
-Sääri lattiasta polvilumpion alaosaan 45cm
-Syliväli 180cm
Mittasin pituuden istuvilteenkin kunnes tajusin, että kaulan ja pään pituus ei vaikuta kyllä yhtään mihinkään :D

Kyykyn voi tehdä melko pystyllä selällä toisin kuin maven. Kyykky recordi ampuu ihan justiinsa maven ohi(Tosin en oo tehny mavee nyt kyykätessä joten ehkä sekin on noussut). Löytyykö täältä porukkaa joilla olis kyykky maven edellä?

Aika usein näkee porukan sanovan, että pidempi nostomatka tekee liikkeistä vaikeamman työmäärän takia. Itse olen ajatellut, että liikkeet vaikeutuu mittasuhteiden vaikutuksesta tekniikkaan. Esim. Kaksi muuten identtistä kaveria nostaa penkkiä mahdollisimman identtisellä tekniikalla mutta toisella on 5cm pidemmät kyynärvarret. Kun lyhyempikätisen tanko on rinnassa ja kaverien rintalihakset, olkapäät ja kyynärpäät on suurinpiirtein samassa asennossa niin eikö pidempikäsisen tanko ole vielä 5cm irti rinnasta?!

-Pituus 182cm
-Syliväli 180cm
Mittasin pituuden istuvilteenkin kunnes tajusin, että kaulan ja pään pituus ei vaikuta kyllä yhtään mihinkään :D

Kyykyn voi tehdä melko pystyllä selällä toisin kuin maven. Kyykky recordi ampuu ihan justiinsa maven ohi(Tosin en oo tehny mavee nyt kyykätessä joten ehkä sekin on noussut). Löytyykö täältä porukkaa joilla olis kyykky maven edellä?

Aika usein näkee porukan sanovan, että pidempi nostomatka tekee liikkeistä vaikeamman työmäärän takia. Itse olen ajatellut, että liikkeet vaikeutuu mittasuhteiden vaikutuksesta tekniikkaan. Esim. Kaksi muuten identtistä kaveria nostaa penkkiä mahdollisimman identtisellä tekniikalla mutta toisella on 5cm pidemmät kyynärvarret. Kun lyhyempikätisen tanko on rinnassa ja kaverien rintalihakset, olkapäät ja kyynärpäät on suurinpiirtein samassa asennossa niin eikö pidempikäsisen tanko ole vielä 5cm irti rinnasta?!

Oon aina luullut, että
Tuo reiden pituus vaikuttaa kyllä älyttömästi siihen miltä kyykky näyttää. Itsellä pituutta 184cm ja reisi on seinää vasten istuessa seinästä mitattuna yli 60cm. Lowbar kyykky kapealla asennolla ei ole koskaan oikeen luonnistunut omilla välityksillä, mutta tanko ylos epäkkäille, niin pysyy jotenkin paketti suorassa. Asentoa leventämällä pystyin kyykkäämään lowbar kohtuu hyvällä formilla, mutta sitten alkoi lonkka vaivaamaan.

Luulin, että minull
-Pituus 182cm
-Syliväli 180cm

Sullahan on kyykkyreisi. Mä oon luullut, että mulla on lyhyt reisi, kun kyykkykin sujuu ihan ok. 56cm ja pituutta tosiaan tuo 172.

Nilkan liikkuvuus harvemmin on ongelma kyykyissä. Painonnostokenkiä ei kannata käyttää kuin kapeammilla asennoilla. Pitkän reisiluun omaavien kannattaa vakavasti harkita leveempää asentoa. Se on yleensä se merkittävin helpotus ja sitä ei tuossa käsitelty lainkaan.

Nilkan liikkuvuus harvemmin on ongelma kyykyissä. Painonnostokenkiä ei kannata käyttää kuin kapeammilla asennoilla. Pitkän reisiluun omaavien kannattaa vakavasti harkita leveempää asentoa. Se on yleensä se merkittävin helpotus ja sitä ei tuossa käsitelty lainkaan.
Entäs lonkan ja nivusten liikkuvuus :unsure:. Todella syvän kyykynki pystyy saavuttaa lähes olemattomalla dorsifleksiolla, jos lonkka/nivuset aukee ihan simona. Ei vaadi edes erityisen leveää asentoa.

Vaikuttaa melkein enemmän, vaikkei se liikkuvuus voimanostajalle kovin hääppönen tarvi olla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom