Kehitys body pumpissa

Taisin muuten joskus kysyä asiasta ohjaajalta, joka kehotti vaan kaventamaan otetta jos alkaa sattua.

Juuh, ainoastaan ojentajissa on meittiä ohjastettu kapeaan otteeseen, rinnassa maksimi leveys minkä ylettää. Lyhyehköllä ihmisellä välttämättä ei ehkä ihan niihin muoveihin kiinni, mut suunnilleen. Muut kuulemani ohjeet: kuvitellun sykemittarin paikalle kodistetaan liike.

Mietin, että oisko ranteen asennolla väliä jännityksen muodostumiseen hartioissa?

vaikka mimmien puoli onkin, niin uskallan kommentoida lyhyesti. Jos lapoja ei ole vedetty tiukaksi, eli maataan "lahnana" niin rasitus siirtyy rinnalta enemmän etuolkapäille. Eli tekniikka kuten isommillakin romuilla, lavat yhteen...

Ranteet olen ainakin pyrkinyt pitämään oikeassa asennossa. Luulisin että lavatkin menee "suunnilleen" oikein, mutta pitääpä tarkkailla asiaa seuraavalla pumppitunnilla ensi viikolla. Mäpä raportoin sitten että vieläkö kipuilee. :) Kiitos vinkeistä.

vaikka mimmien puoli onkin, niin uskallan kommentoida lyhyesti. Jos lapoja ei ole vedetty tiukaksi, eli maataan "lahnana" niin rasitus siirtyy rinnalta enemmän etuolkapäille. Eli tekniikka kuten isommillakin romuilla, lavat yhteen...

Tääkin on vähän niin ja näin. Itse en missään nimessä opasta asiakasta tuomaan lapoja yhteen, koska tuloksena on tod. näk. järkyttävä jännitystila lapojen välissä sitten. Toki lavat kiinni matossa, mutta ei sen enempää, ei ei ei..

Itse olen jo useamman vuoden käynyt pumppitunnilla ja tykkään siitä melkoisesti! Harrastusta vähän vaan vaikeuttaa se, että mulla on eri pituiset jalat josta johtuen selkärangan skolioosi --> mun oikea olkapää on vasenta hiukan ylempänä. Tuntuu, että teen koko ajan enemmän töitä oikealla puolella. Yritän monesti koukistaa vasenta polvea esim. haukkareissa ja olkapäissä, että kuormitus menisi yläkropassa tasaisemmin, en vaan tiedä että onko tuo nyt niin kauhean hyvä tapa korjata tilannetta. Ei mulla mitään kipuja kuitenkaan ainakaan vielä ole ilmennyt. Huolettaapa silti. ://

Mä käyn noin pari kertaa viikos pumpis. Se on just kiva, ku painot saa laittaa oman maun mukaan ja tehdä treenistä omanlaisen :)

Kyykyt 7,5 kg x 2 (molemmat puolet)
Rinta 2,5 kg x 2
Selkä 7,5 kg x 2
Ojentajat 2,5 kg x 2
Hauis 2,5 kg x 2
Askelkyykyt 7,5 kg x 2
Hartiat 3,5 kg x 2

Oon lähteny ihan kevyistä painoista liikkeelle. Lisään sitte ajan mittaan vähitellen enemmän. Käsiin täytys saada paljon enemmän kestävyysvoimaa, mutta kyll tää tästä vähitellen!!

Itse olen jo useamman vuoden käynyt pumppitunnilla ja tykkään siitä melkoisesti! Harrastusta vähän vaan vaikeuttaa se, että mulla on eri pituiset jalat josta johtuen selkärangan skolioosi --> mun oikea olkapää on vasenta hiukan ylempänä. Tuntuu, että teen koko ajan enemmän töitä oikealla puolella. Yritän monesti koukistaa vasenta polvea esim. haukkareissa ja olkapäissä, että kuormitus menisi yläkropassa tasaisemmin, en vaan tiedä että onko tuo nyt niin kauhean hyvä tapa korjata tilannetta. Ei mulla mitään kipuja kuitenkaan ainakaan vielä ole ilmennyt. Huolettaapa silti. ://

Sulla on varmaan sitte erikoispohjalliset, jotka korottaa toista puolta? eikös?

Onkos täällä selkävaivaisia mimmejä, jotka käy pumpissa? Itsellä ollut vaivaa alaselän kanssa jo kohta vuoden verran (välilevyn pullistuma, ylilikkuvuutta ja notkoa) ja sitä tässä kaiken aikaa yritän saada vahvistettua. Salilla käyn 3-4 krt/vko. Olisi kiva saada lajivalikoimaa vähän laajemmaksi ja mietinkin, että uskaltaisinkohan kokeilla pumppia... Lähinnä mietityttää tuntien nopea tempo ja pitkät sarjat, että miten syvien lihaksien pito eli selän hyvän asennon hallinta säilyy. Kyykyt ja kulmasoudut saattaa ottaa aika koville... Kokemuksia?

Onkos täällä selkävaivaisia mimmejä, jotka käy pumpissa? Itsellä ollut vaivaa alaselän kanssa jo kohta vuoden verran (välilevyn pullistuma, ylilikkuvuutta ja notkoa) ja sitä tässä kaiken aikaa yritän saada vahvistettua. Salilla käyn 3-4 krt/vko. Olisi kiva saada lajivalikoimaa vähän laajemmaksi ja mietinkin, että uskaltaisinkohan kokeilla pumppia... Lähinnä mietityttää tuntien nopea tempo ja pitkät sarjat, että miten syvien lihaksien pito eli selän hyvän asennon hallinta säilyy. Kyykyt ja kulmasoudut saattaa ottaa aika koville... Kokemuksia?

Mä oon ohjannut Elixian poweria (pumpin vastine) nyt alkuvuoden, vaikka alaselän kanssa on ollut aina ongelmia. Pahimmat liikkeet on olleet kyykyt, maastavedot ja kulmasoudut, jotka lääkäri aikoinaan kielsi multa salin puolella kokonaan. Pahin mun selälle on pieni etukumara lisäpainojen kanssa. Vaivana siis magneettikuvassa todettu toiseksi alimpien nikamien rappeuma. Vaiva oli pahimmillaan muutama vuosi sitten, mutta sen jälkeen jätin kaikki raskaat maastavedot yms. pois ja aloin tietoisesti keskittymään syviin lihaksiin treenien aikana.

Viime aikoina oon kuitenkin pärjännyt selän kanssa hyvin, pientä satunnaista jäykkyyttä ja kipuilua lukuunottamatta, joten otin riskin ja aloin ohjaamaan. Eihän toi selkä hommasta varsinaisesti tykkää, mutta ei ainakaan vielä ole hommaa estänyt. Tarkkana vaan saa olla tekniikan kanssa ja sen, että se kontrolli tukilihaksissa säilyy. Eli joka liikkeessä vatsa tiukkana ja penkillä tehtävissä liikkeissä ainakin toinen jalka irti maasta. Muuten ainakin mulla nousee alaselkä notkolle ja kipu on taattu.

Powerin myötä selkään on tullu joku uus juttu, eli tunnin jälkeen joudun "rusauttamaan" alaselän auki. Eli selälleen lattialle ja jalka toisen yli ja selästä kuuluu molemmilta puolilta poks. Tuo saattaa alkaa tuntumaan joskus kesken tunnin, jolloin vihloo jonnekin pakaroidenkin suunnalle, mutta vielä ei oo kesken tunnin pitänyt alkaa rusauttelemaan. Tiedä sitten, miten terveellistä tuokaan on loppupeleissä, mutta on tää vaan niin loistava laji, että periksi en anna :D

Eli kannattaa Janna käydä ainakin kokeilemassa. Jos joku liike epäilyttää, niin pyydä ohjaajaa katsomaan sun tekniikka, että menee ainakin oikein. Toivottavasti pystyt pumppailemaan :)

Mulla kans todettu magneettikuvissa kahden alimman välilevyn rappeuma ja pieni tyrä. Alkuun oli aika kivuliasta tehdä yhtään mitään mikä tuo painetta selälle, mut sit ku ne lihakset vahvistu ja ei pelkää pientä kipua ni kylläpä helpotti. Nykyään ei säre enää yhtään, paitti aika ajoin saattaa painetta tuntua jos liikaa painoa tangossa. Sillon pari vuotta sit ku aloittelin pitkän tauon jälkeen taas punttailun niin just pumpista aloittelin. Fysiatsi kils kans kaikki raskaat nostot ja edelleenkään en esim maastavetoa pysty tekee, mitään raskaita ei pysty nostaan.
Veto vaan keskivartalolle, aloittaa suht pienil painoil ja keskittyy siihen masu sisään tekniikkaan. Lääkäri vaan totes sillon et muuta apua vaivaan ei oo ku lihakset on saatava niin hyvään kuntoon et ne tukee rankaa, kilttinä tyttönä tehtiin työtä käskettyä ;)

Rohkaisevaa kuulla "selviytymistarinoita", sillä välillä meinaa itsellä usko olla koetuksella... Ei mullakaan tähän muuta hoitokeinoa taida olla kuin ahkera jumppa, fysiatri sanoi et salille mars ja keskivartalon lihakset hyvään kuntoon. :whip: Kipu ei kuulemma oo vaarallista... vaikkakaan mitään sellaista ei saa tehdä mikä sattuu. :wtf: Eli välillä menee kyllä sormi suuhun ja vituttaa, kun ei tiedä mitä uskaltaa tehdä, ettei vaan pahenna tilannetta. Ja kuitenkin haluaisin kovasti kehittyä salin puolella. Pahoittelen, taitaa mennä vähän :offtopic:

Uskaltauduin maanantaina kokeilemaan pumppia ekaa kertaa ikinä, ja tykkäsin kyllä! Tosin välillä kyykkysarjassa selkä ilmoitteli itsestään (vaikka painot oli mitättömät), mutta kai se tekniikka ja oikea asento siinä hioutuu, kun tarpeeksi harjoittelee. Ja ehkä myös korsetti vahvistuu, kun se oikeasti joutuu koetukselle pitkissä sarjoissa...?

Ite olin tänää ekaa kertaa pumpissa ja oli kyllä rankkaa, hiki virtas. Ja olin vähän pihalla välillä enkä oikee pysyny rytmissä :D Luoja unohti rytmitajun listasta ku mua loi. Toiste tuskin meen ku en oikee syty noin pitkiin sarjoihin. Huomenna on varmaa paikat jumissa vaikka oonki venytelly.

Mulle pumppi on sopinut hyvin. Tulee tehtyä sarjat loppuun asti kun on "yleisöä" paikalla ja kun lähtökohta on kiinteä, mutta ei juurikaan lihaksia, niin kehitys on nopeaa ja inspiroivaa. :) Tahti tällä hetkellä on kolme kertaa viikossa.

Mulla aina kestää hiukan aikaa, että alan tykätä uudesta sarjasta, vielä kaipaan vanhaa :P Ja noista pidoista vatsalihasliikeissä en tykkää, kun mun olkapäät on aina niin poikki, ja ne tuntuu sielläkin. Mut jostain syystä askelkyykyissä on aina ihanat biisit, niin taas.

Mäkin tykkään! Jotenkin tehokkaamman tuntuinen kun edellinen ohjelma, varsinkin vatsat tuntui kivasti haastavammalta. Painojakin lisäsin, tosin kun olen vasta aloittelija pumpissa (nyt n. 5-6 krt takana), niin en osaa sanoa johtuuko painojen lisääminen kehityksestä vai rohkeudesta.

Ja noista pidoista vatsalihasliikeissä en tykkää, kun mun olkapäät on aina niin poikki, ja ne tuntuu sielläkin.

Sama juttu, mulla aina alkaa tuntumaan hartioissa, olkapäissä, selässä tai muuten vaan jossain ihan väärässä paikassa nää. Ei kiva.

Muuten uusi ohjelma on oikein kiva. :)

Uusi ohjelma on aivan loistava! Muutenkin onnistuneita tämänhetkiset Les Millsit. Tykkään myös combatin ja attackin uusista seteistä. Nyt menee vielä entistä suuremmilla painoilla selkä- ja jalkasarjat kun tuli hankittua viimein polvituet. Enemmän irti pumpista. :)

Back
Ylös Bottom