Onkos täällä selkävaivaisia mimmejä, jotka käy pumpissa? Itsellä ollut vaivaa alaselän kanssa jo kohta vuoden verran (välilevyn pullistuma, ylilikkuvuutta ja notkoa) ja sitä tässä kaiken aikaa yritän saada vahvistettua. Salilla käyn 3-4 krt/vko. Olisi kiva saada lajivalikoimaa vähän laajemmaksi ja mietinkin, että uskaltaisinkohan kokeilla pumppia... Lähinnä mietityttää tuntien nopea tempo ja pitkät sarjat, että miten syvien lihaksien pito eli selän hyvän asennon hallinta säilyy. Kyykyt ja kulmasoudut saattaa ottaa aika koville... Kokemuksia?
Mä oon ohjannut Elixian poweria (pumpin vastine) nyt alkuvuoden, vaikka alaselän kanssa on ollut aina ongelmia. Pahimmat liikkeet on olleet kyykyt, maastavedot ja kulmasoudut, jotka lääkäri aikoinaan kielsi multa salin puolella kokonaan. Pahin mun selälle on pieni etukumara lisäpainojen kanssa. Vaivana siis magneettikuvassa todettu toiseksi alimpien nikamien rappeuma. Vaiva oli pahimmillaan muutama vuosi sitten, mutta sen jälkeen jätin kaikki raskaat maastavedot yms. pois ja aloin tietoisesti keskittymään syviin lihaksiin treenien aikana.
Viime aikoina oon kuitenkin pärjännyt selän kanssa hyvin, pientä satunnaista jäykkyyttä ja kipuilua lukuunottamatta, joten otin riskin ja aloin ohjaamaan. Eihän toi selkä hommasta varsinaisesti tykkää, mutta ei ainakaan vielä ole hommaa estänyt. Tarkkana vaan saa olla tekniikan kanssa ja sen, että se kontrolli tukilihaksissa säilyy. Eli joka liikkeessä vatsa tiukkana ja penkillä tehtävissä liikkeissä ainakin toinen jalka irti maasta. Muuten ainakin mulla nousee alaselkä notkolle ja kipu on taattu.
Powerin myötä selkään on tullu joku uus juttu, eli tunnin jälkeen joudun "rusauttamaan" alaselän auki. Eli selälleen lattialle ja jalka toisen yli ja selästä kuuluu molemmilta puolilta poks. Tuo saattaa alkaa tuntumaan joskus kesken tunnin, jolloin vihloo jonnekin pakaroidenkin suunnalle, mutta vielä ei oo kesken tunnin pitänyt alkaa rusauttelemaan. Tiedä sitten, miten terveellistä tuokaan on loppupeleissä, mutta on tää vaan niin loistava laji, että periksi en anna :D
Eli kannattaa Janna käydä ainakin kokeilemassa. Jos joku liike epäilyttää, niin pyydä ohjaajaa katsomaan sun tekniikka, että menee ainakin oikein. Toivottavasti pystyt pumppailemaan