Kehitys body pumpissa

Mun mielestä tuo uus ohjelma on paljon raskaampi, mä en oo pystynyt lisäileen ainakaan vielä painoja edelliseen verrattuna. Ja ne kyykyt on kyllä ihan helvetistä kun niissä hapotetaan niin kauheesti. Onneks niitä on niin vähän ettei oikeestaan ehdi tajuamaankaan kun ne jo loppuu :)

Vaikka tuo 69 vetelee viimeisiään, niin todettakoon että muuten oli ihan peruskiva, mutta selkäbiisi oli ihan superpettymys, kyllästyin nopeasti ja biisikin itsessään huono. Kova yllätys oli myös, että hauis alkoi nopeasti tympimään. Uutta odotellessa, trackilista ainakin vaikuttaa kivalta.

Noissa vatsojen pidoissa itselläkin oli vuosi sitten paljon ongelmaa nimenomaan hartioiden ja selän kanssa, pikkuhiljaa asento petraantui kun voimat kasvoi. Sivulankussa kyynerpäät meni jostain syystä "lukkoon", mutta sekin korjaantui aikaa myöten. Jos liike käy muualle kuin minne pitäisi (vatsaan siis), polvet maahan, edelleen tehokas mutta vähemmän rasitusta muille alueille.

Mä aloitin pitkästä aikaa ryhmäliikuntatunnit. Tähän saakka on mennyt jo miltei 1,5 vuotta pelkän salitreenin ja lenkkien voimalla. Nyt alkaa lihasmassaa olemaan riittämiin ja löysää pitäis saada pois. Pumpissa kävin siis pitkästä aikaa ja tosi mukavasti pisti lihakset "jumiin", combatin aloitin myös. Tosi mukavaa pitkän tauon jälkeen. Salitreeniä toki unohtamatta. Nyt onkin suurimpana kysymysmerkkinä se, miten säilytän lihakset. Paljonko salitreeniä, jottei energiat kulu lihaksista rasvan sijaan...

Mikähän siinä on, että selkäosion jälkeen jossa on tehty tempasuja, vihloo ranteita niin pirusti? Seraavasta, eli ojentajabiisistä ei meinaa tulla mitään kun sattuu niin. Sitten palautuukin ennalleen. Selkää tehdessä en voi laittaa kunnon painoja tämän ranneongelman takia, vitosen kiekoilla jo vihloo niin, että välillä joutuu taukoa pitämään ja ranteita pyörittelemään kesken biisin.
Oon kyllä koittanut tarkkailla ranteiden asentoja tenpasukohdissa, eli eivät edes vääntyile mitenkään. Mistähän tämä johtuu ja mitä asialle voi tehdä? Kellään muulla samanmoisia ongelmia?

Mikähän siinä on, että selkäosion jälkeen jossa on tehty tempasuja, vihloo ranteita niin pirusti? Seraavasta, eli ojentajabiisistä ei meinaa tulla mitään kun sattuu niin. Sitten palautuukin ennalleen. Selkää tehdessä en voi laittaa kunnon painoja tämän ranneongelman takia, vitosen kiekoilla jo vihloo niin, että välillä joutuu taukoa pitämään ja ranteita pyörittelemään kesken biisin.
Oon kyllä koittanut tarkkailla ranteiden asentoja tenpasukohdissa, eli eivät edes vääntyile mitenkään. Mistähän tämä johtuu ja mitä asialle voi tehdä? Kellään muulla samanmoisia ongelmia?

Voip olla, että sulla on kyynärvarren lihakset vähän heikot?? Ranteessa voi olla myös yliliikkuvuutta ja sen vuoksi selkäliikkeissä tulee sitten liikaa "vetoa" niveleen, tai sitten siellä on jotain lievää rasitusvammaa. Kaikkiin ratkaisuna on sen hyvän tekniikan lisäksi kyynärvarren lihasten vahvistaminen.
Mulla on itellä kanssa pumpissa ongelmana, että en pysty selkäosiossa lisään painoja yhtään. Olen käyny pumpissa säännöllisesti kuitenkin jo kolme vuotta ja varmaan viimeset 2,5 vuotta siinä selkäbiisissä on tangossa ollu 15kg. Yhtään jos lisään alkaa ranteet huutaa hoosiannaa. Eikä niitä remmejäkään oikeen pumppi tunnilla kehtaa viritellä :D Mut mulla on työ joka kuormittaa ranteita aikalailla ja lisäksi juuri tuo yliliikkuvuuskin kaupan päälle. Olen sitten tyytynyt tekeen tolla vaikka ei se juuri selkään ole ottanutkaan pitkään aikaan, mut täytyy paikata se sitten aina salilla.

Kannattaa tehdä rinnalleveto koko kropalla, selkää ja jalkoja hyödyntäen. Ei siis käsillä vetäen. Pikku niiaus ennen vetoa. Pumpin nopea tahti ei kunnollista suoritustekniikkaa suosi, mutta kannattaa vaikka harjoitella salin puolella, että saa tuntuman oikeaan paikkaan.

Nimim. samasta tekniikkavirheestä kärsinyt

Kannattaa tehdä rinnalleveto koko kropalla, selkää ja jalkoja hyödyntäen. Ei siis käsillä vetäen. Pikku niiaus ennen vetoa.

Niin teenkin, tekniikka pitäisi olla ihan ok, mutta ranteet ei vaan jostain syystä kestä. En tiedä onko sillä sitten vaikutusta että mulla on ranteet tosi ohuet ja hentoset? Ärsyttävää, jätin tänään pumpin väliin kun ei huvittanut lähteä ranteitaan vihlottamaan. Illalla sit salille, niin ei tartte tehdä mitään hiton yhdistelmäliikettä. :jahas:

Mä aloitin pumpissa käymisen viime marraskuussa, joskin kävin sinä syksynä tasan kolme kertaa eli enpä paljon lähtisi marraskuussa aloittamisella kehumaan. Säännöllisesti pumppaamisen aloitin tammikuussa ja jaksoin neljä kuukautta käydä 2-3 krt viikossa. Sitten tuli parin kuukauden tauko ja heinäkuusta lähtien olen taas käynyt 2-3 kertaa pumpissa ja olen löytänyt nyt sopivan rytmin siihen. Mulla on vähän viha-rakkaussuhde pumppiin. Hyvänä treenipäivänä se on yksi parhaista mahdollisista treeneistä, mutta huonona aivan kamala.

Aloitin siis pumpin ilman mitään kokemusta painoilla harjoittelusta enkä ollut varmaan ikinä pitänyt käsipainoakaan käsissäni, joten aluksi oli ihan ne 1-2½ kilon painot aina käytössä. Omasta mielestäni mulla kyllä tammikuusta lähtien neljässä kuukaudessa nousi ihan mukavaa tahtia painot ja kivaa on ollut huomata että vaikka olin noin kolme kuukautta ilman säännöllistä pumppia, olen jo melkein nyt vajaan kuukauden aikana saanut maksimipainoni takaisin.

Tässä nyt omat maksimipainoni. Ei mitkään huikeat, mutta eivät nyt huonotkaan mun mielestä!

Lämmittely 7 kg
Kyykky 17 kg
Rinta 10 kg
Selkä 10 kg
Ojentajat 7kg
Hauis 7kg
Askelkyykky 9kg
Hartiat 7kg ja jos käsipainot niin 2-3 kg.
Vatsat 2,5 kg levypaino

Kävin tänään elämäni ensimmäistä kertaa pumpissa. Vähän höpö-höpöä mun mielestä ja kauheaa hosumista. Tosin en koskaan ole ollut mikään ryhmäliikuntafani, olen ainoastaan ollut kerran ennen ja silloinkin spinningissä. Kyykyt olivat vähän pintapuolisia, olen tottunut tekemään syväkyykkyjä. Tunnin ainoa vaikeus oli kun latasin haba-ojentaja-osuudessa 14kg tankoon, oli tempo vähän nopea noilla painoilla. Jäi vähän keskeneräinen olo tunnin jälkeen, enkä välttämättä mene uudestaan.

Mun on ihan pakko nostaa tätä aihetta (ei kait siitä haittaakaan ole :D), mut ihmettelen et miten ekakertalaisetkin pumppailee noin isoilla painoilla! Itellä 5,5 kuukautta pumppailua takana ja aloitin sillon seuraavilla painoilla (painot per pääty):

lämmittely: 2
kyykky: 3,5
rinta: 2
selkä: 2,5
ojentaja: 2
askelkyykky: 1
hauis: 2
olkapää: kilon käsipaino (ei käytetty tankoa ollenkaan ekan 1,5 kuukauden aikana)

Eli aika surkeilla painoilla lähdetty eikä ne kyllä kovin suuriin oo noussut tässä vajaassa puolessa vuodessa. Ja tässä siis nykyiset:

lämmittely: 2,5
kyykky: 5
rinta: 3,5
selkä: 4,5
ojentaja: 2,5 (vois melkein jo vaihtaa 3,5)
askelkyykky: 2,5
hauis: 2,5
olkapää: 2 kg käsipainot, tangolla 4kk jälkeen 2,5

En sitten tiedä johtuuko ero siitä, etten käy Les Millsin pumpissa, vaan Fitness FX:n, jos se on jotenkin rankempaa... Nimittäin oon ehkä hieman yli pumppaajien keskitason noissa painojen käytössä, ja salilla käy pelkkiä naisia eikä ohjaajistakaan kukaan millään älyttömän suurilla painoilla pumppaa.

Olen käynyt Les Mills Bodypumpissa vasta pari kuukautta noin kerran viikossa (lisänä 1-2 salikertaa + jotain muuta ohjattua). Aiemmin kävin kolme vuotta entisen asuinpaikkani urheiluseuran pumpissa, jossa ei ollut käytettävissä muokattavia painoja, vaan vain tietyn painoisia tankoja. Jotain pohjaa tosin nuistakin tunneista lienee kehittyneen. Kateellisena ja tavoitteellisena katselen vielä toisten voimanaisten painoja :) Näillä mennään (per puoli) nykyistä Les Mills ohjelmaa nro 76:

Lämppärit 3,5 kg
Rinta 3,5 kg
Ojentajat 2kg-2,5 kg (mun heikkous)
Hauikset 2,5kg (edellisessä ohjelmassa meni 3,5kg, mut tää tuntuu rankemmalta)
Olkapäät 2kg (toinen heikkous)
Jalkakyykyt 6kg (selkä ei kestä vielä enempää)
Askelkyykyt 2,5-3,5 kg
Selkä 3,5-4,5 kg

Pumppu oli ennen mun inhokki, mut nyt kun saa käyttää nuita muokattavia painoja, olen tykästynyt kovastikin :) Ennen kun piti tehdä koko tunti sillä samalla 4kg tangolla ei saanu itsestään kaikkea irti.

Aloitin pumpin vuosi sitten ja pumppailin kevään (n. 5 kk), kunnes lähdin puoleksi vuodeksi vaihtoon. Nyt aloitin pumpin taas ja painot näyttää tältä:

Lämppärit 7 kg
Kyykky 20 kg
Rinta 10 kg
Selkä 12 kg
Hauis 7 kg
Ojentajat 3 kg käsipainot + 5 kg kiekko
Askelkyykyt 6 kg
Olkapäät 3 kg käsipainot

Tuossa siis painot yhteenlaskettuina molemmilta puolilta. Toi rinta on mulle pahin haaste, nitkutin 5-7 kg:llä sen 5 kk viime keväänä ja nyt vasta sain lisättyä painoa tuohon 10 kiloon. Kyykyissä pahin ongelma on se painojen pitäminen selässä, mulla ei vaan tunnu olevan selässä niille hyvää kohtaa ja hartiat ja kädet menee painojen tukemisesta ihan jumiin ja kipeiksi :/ Jalat kyllä jaksais kyykätä..

Tämä sohvaperuna aloitti Body Pumpin marraskuussa 09, muistaakseni ohjelma nro 72 alkoi tuolloin. Alkupainot oli mitä oli, eli kilon painot maksimissaan! Tosin olin polvileikkauksesta juuri toipunut jonkinlaiseen kuntoon (tekosyitä...) Nyt säännöllistä pumppia takana siitä asti ja tällä hetkellä painot/puoli (paitsi ojentajat ja hartiat/käsi):

Lämmittely 5kg
Kyykky 7,5kg
Rinta 5kg
Selkä 7kg
Ojentajat 2,5kg kick-backeissä ja 5kg:n lätty pull-overissa
Hauis 3,5kg
Askelkyykyt 3,5kg (polvi pettää alta, ei pysty lisäämään painoja...)
Hartiat 2,5kg
Vatsat 5kg

BP 76 menossa meillä, ensi viikolla alkaa 77! :hyvä:

Mä oon käyny tosi epäsäännöllisesti pumpissa parin vuoden ajan, joskus pari kertaa viikossa ja joskus taas ollu useamman kuukauden taukoja. Alussa painot oli ihan säälittävät, omg :wtf: Mut hyvin on kaikkiin pystyny lisäämään, viime aikoina painot ollu sunnilleen näin fiiliksen mukaan (siis yhteensä mol.puolet).

Lämmittely 15kg
Kyykky 25-27kg
Rinta 17-19kg
Selkä 20kg
Ojentaja tanko 12-15kg, käsipaino 4-5kg
Hauis 12kg
Askelkyykky 15-20kg
Olkapäät tanko 15kg, käsipaino 4-5kg

viimaikoina pumppailen noin kerta kaks viikossa... enemmän aerobisenä kestävyysharjotteluna otan tota.

painot per puoli

Lämmittely 5 kg
Kyykky 12,5 - 15 kg
Rinta 7,5 kg
Selkä 10 kg
Ojentaja tanko 7,5, käsipaino 5kg
Hauis 5 - 6 kg
Askelkyykky 10 kg
Olkapäät käsipaino 5kg

Olen käynyt pumpissa vuoden, yleensä kaksi kertaa viikossa. Painot per puoli.

Lämmittely 3,5 - 4,5 kg
Kyykky 10 kg
Rinta 3,5 kg
Selkä 6 kg
Ojentaja tanko 3,5 kg, käsipaino 3 kg
Hauis 3,5 kg
Askelkyykky 10 kg
Olkapäät tanko 2,5 kg, käsipaino 3 kg

Ainahan nuo vaihtelee ohjelman mukaan. Tässä 76:ssa on hauis niin paha että joudun pitämään taukoa. Kyykyissä on nyt niin isot painot että kärsin seuraavat päivät niskakivuista. Rinta näyttää olevan heikko mulla? Mutta tyytyväinen olen kehitykseen, alussa oli ihan rääpäleen painot :)

Sain bodypumpista innostuksen ihan salilla käymiseen. Käyn nykyään kerran tai kaksi kahdessa viikossa sali treenin ohella.

Painot lesmilss 77 (Kokonaan. En jaksa laskee puoliks :D)

Lämmittely: 10kg
Kyykky: 22kg (seuraavalla kerralla kokeilen 25kg)
Rinta: 10kg
Selkä: 12kg
Ojentaja: tanko 7kg ja 5kg kiekko
Hauis: 7kg
Askelkyykky: 5kg
Olkapäät käsipainoilla: 2,5kg+2,5kg

Halusin nostaa tätä otsikkoa..täällä on varmaan vielä paljon pumpissa käyviä mimmejä.

Opiskelen liikunnanohjaajaksi ja keskustelimme juuri koulussa pumpista ja siitä onko se esim. painonpudottajalle hyvä tunti. Itse olen vähän sitä mieltä, että jos fiilistä ei lasketa niin en pidä pumppia kovin hyvänä tuntina. Tiedän muutaman tyypin jotka käy jopa viisikin kertaa viikossa pumpissa ja olen yrittänyt sanoa, että ei välttämättä järkevää mutta he vannovat pumpin nimeen. Tottakai - jos vaihtoehto on "ei mitään" niin kaikki liikunta on hyvästä. Vajaat liikeradat, mahdollisesti lihasmuistiin tallentuvat huonot tekniikat sekä pelkästään lihaskestävyyden treenaus on mun mielestä tässä se suurin ongelma. Mielipiteitä!

Onko nyt menossa 97? Varmaan olin viimeks ku oli 96.

Lämmittely 7
Kyykyt 15
Rinta 10
Selkä 20
Ojentajat 7 tangolla (liian vähän), 5 käsipaino
Hauis 7
Askelkyykyt tangolla 7
Olkapäät 4 kg käsipainot, tangossa 7

Back
Ylös Bottom