ringside sanoi:
Ehdotankin, että jos seuraavat kolme kriteeriä täyttyvät, niin vammaisena syntynyt lapsi tapetaan välittömästi.
1. Ei kykene liikkumaan
2. Vaatii ulkopuolisen ihmisen huolehtimaan kaikista perustarpeistaan
3. On aivoiltaan niin kasvis, ettei kykene oppimaan yhtäkään sanaa.
Rinkkusedästä paistaa pieni linkolaisuus läpi vai
Mä voisin sanoa tohon sun listaan jo yhden tyypin nimeltä Stephen Hawkings. Se osaa puhua? Joo... sillä on se puhesyntetisaattori, jolla hän pystyy kommunikoimaan. Mitä jos Stephenillä ei olisi sitä syntikkaa? Olisiko hän kasvis? No ei mutta ei hän voisi millään lailla välittää ajatuksiaan muille ihmisille. Noilla kriteereillä Hawkings pitäisi listiä. Ei niin fiksu teko.
En rinkku hyväksy tota sun listan kolmoskohtaa. Jos siinä lukisi aivokuollut, niin sitten hyväksyisin ton listan. En näe syitä pitää aivokuollutta ihmistä hengissä "tuhlaamassa resursseja = rahaa" niin karsealta kuin tuo tuntuukin. Resurssien allokoinnista tässäkin on kyse.
Johonkin se raja pitää vetää. Aina voidaan tietty kysyä paria asiaa:
- Mitä tehdään koomapotilaille?
- Mikä on se rahamäärä, jonka rinkun kriteerit täyttävä ihmisryhmä tällä hetkellä kuluttaa ja heikentääkö se olennaisesti terveiden ihmisten hoitomahdollisuuksia.
cthulhu sanoi:
Tuo oikeus elämään on jotenkin hassu käsite. Ei meillä ole kuin velvollisuus kuolla.
Mä olen kauan jo miettinyt, että mikä oikeus meillä on elää ja mihin tämä "oikeus" muka perustuu...
weismyller sanoi:
Ihminen periaatteessahan vastustaa luonnon "normaalia jalostusta" suojelemalla ei-niin-hyvin - toimeentulevia. Luonnossahan "huonot" yksilöt kuolevat/syödään pois ja lajiin ei pääse heikkoja geenejä ja laji menee parempaan suuntaan ainakin geenitasolla.
En ole täysin samaa mieltä tästä mielipiteestä. Sanoisin, että ihmisellä on kulttuurisen kehityksen ja summautuvan tiedon perusteella pienempi valintapaine kuin vaikka 100.000 vuotta sitten. Luonto "jalostaa" meitä edelleen sopeutumaan ympäristöön, me olemme edelleen eloonjäämisen taistelussa mukana, niin kuin kaikki lajit. Savannillahan oli suht rankkaa ja osa kuoli nälkään ja osa petojen kitaan. Nyt sitä ruokaa voidaan kasvattaa, ruokaa voidaan varastoida ja säilöä, pedot pysyy kurissa pyssyköillä ja ennen tappavia tauteja tai vammoja voidaan parantaa lääketieteen keinoin.
Mullakin on silmälasit... ai saatana, kun on käynyt tuuri ja synnyin 27 vuotta sitten, enkä 27.000 vuotta sitten... saattaisi nimittäin olla, ettei Draakki olisi nähnyt sitä leijonaa siellä heinikossa ja eikä olisi tajunnut kiivetä puuhun ajoissa. Sitten olisin ollut tuore-feelixiä, jota kissat rakastaa...
Lyhyesti: Karsiva kromosomisto muinoin ei olekaan välttämättä karsiva kromosomisto nykyisin. Pidetään vammaiset hengissä tietyin rajoituksin, eihän sitä ikinä tiedä putkahtaako sieltä seuraava "Einstein", "Hawkings", "Mozart" tai vaikka syöpälääkkeen keksijä.
-EDIT: Mä olen helvetin ilkeä ja laskelmoiva, kun etsin vaan vammaisista mahdollista hyötyä ihmiskunnalle... en mä laseke vammaisia ihmisiksi ollenkaan... ;)