Keharit!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Mä olen jokseenkin sitä mieltä, että jos mitään kokemusta kehitysvammaisista ei ole niin ei ole kovin pätevä esittämään mielipiteitä kehitysvammaisten elämänlaadusta.

Olen itse ollut töissä erityiskoulussa, jossa oli keskivaikeasti ja lievästi kehitysvammaisia ja eri tavoin psyykkisesti häiriintyneitä peruskouluikäisiä lapsia.

Usein näissä kehitysvammaisuuskeskusteluissa puhutaan vaan siitä oikeudesta elämään. Ei ajatella sitä, että hyvin harvoin kehitysvammaisuus on vain yksi vika ihmisessä. Hyvin moniin vammoihin sisältyy kaikenlaisia sivuvaivoja, jotka aiheuttavat monenlaista kärsimystä.

Koulussa oli lapsi, joka istui pyörätuolissa. Hymyili kyllä ja itkikin. Oli vähän väliä leikattavana. Söi kättään koko ajan niin, että piti pitää käsissä koko ajan hanskoja. Ei osannut puhua, ei ilmaista tahtoaan, ei mitään vuorovaikutusta. Kaikki perustoiminnot piti tehdä hänen puolestaan.

Oli toinenkin lapsi. Osasi kävellä ja tunnisti nimensä. Jos jätettiin vessaan yksin, alkoi syödä omaa kakkaansa. Ei ymmärtänyt puhetta, ei puhunut mitään, ei vuorovaikutusta. Jos tuntui pahalta, puri muita ihmisiä. Hänen vammaansa kuului mm. silmävamma, joka aiheuttaa kipuja ja ennen pitkää sokeutumisen. Asui laitoksessa.

Lapsena vielä tällaisia jaksetaan hoitaa. Entä aikuisena? Entä, kun vammaisen omat vanhemmat kuolee? Ainoat ihmiset, jotka todella rakastaa ja välittää. Mitä sitten?

Tuntuu kauhealta ajatukselta tappaa vastasyntynyt kehitysvammainen. Kuitenkin kannatan aborttia, jos lapsi on tutkimuksissa todettu vakavasti vammaiseksi.

Aivotoimintaa voidaan mitata mittarein. Olen sitä mieltä, että jos ei ole aivotoimintaa, ei ole elämääkään. Sellaisen ihmisen voi eutanasialla tappaa. Kannatan myös eutanasiaa silloin, kun ihminen sitä itse toivoo ja on älyllisesti ja psyykkisesti siinä kunnossa, että voi itse toiveen esittää. Toiveen saisi minun mielestäni esittää myös etukäteen (vrt elintenluovutustestamentti).

Minä en ymmärrä sitä, miksi ihminen ei saisi omasta elämästään päättää. En ymmärrä sitäkään, miksi täytyy pitää keinotekoisesti elossa ihmisiä, joilla ei ole aivotoimintaa. Kaikista vähiten ymmärrän sellaista, mitä jokin aika sitten tapahtui jenkeissä eli annetaan ihmisen kuolla tuskallisesti, kun ei pysty syömään. Silti ei voi lääkkeellisesti tappaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mxm sanoi:
Sä et kuitenkaan ihan heti pysty syntymän jälkeen todistamaan, oppiiko lapsi yhtään sanaa vai ei. Mites tää eliminointi sitten toteutetaan. Esim. lapsi on 2v, hän ei liiku, ei oo oppinut sanaakaan, ei reagoi mitenkään. Vanhemmat rakastaa kuitenkin lastaan yli kaikean (näinhän siinä käy) - mitä sitten tehdään?

Aivotoimintaa pystytään mittaamaan.

Esimerkki tosielämästä nro2. Porukoiden paikkakunnalla asuu yks perhe, jossa on ilmeisesti CP-vammainen lapsi. Rullatuolissa ollut niin pitkään kun mä muistan eli koko ikänsä, se ei pysty huolehtimaan itsestään, kommunikoi hyvin vähän mutta on muuten oikein iloinen jätkä (ikä ehkä joku 25v nyt). Vanhemmat rakastaa lastaan kuitenkin erittäin paljon ja tuskin haluaisivat tappaa sitä vaikkei siitä hirveästi "iloa" ookaan.

Monet cp-vammaiset on psyykkisesti ihan normaaleja ihmisiä. Tunsin itsekin tällaisen henkilön lapsena. Viimeksi kun kuulin siitä ni se opiskeli yliopistossa.

Ei kuitenkaan täytä Ringsiden kolmea kriteeriä.

S0874 sanoi:
Jos mun lapseni sattuisi syntymään vihanneksena, niin mieluummin mä antaisin lääkärin pistää sen kylmäksi kun kävisin loppuikäni siellä hengityskoneen laidalla tunteilemassa. Vittu noita terveydenhuollon vähäisiä resursseja tarvitse käyttää siihen että ihmisiä pidetään väkisin hengissä ilman minkäänlaista toivoa paremmasta. Eli henki pois, jos on 100 % varmaa että minkäänlainen tiedostaminen ja ilman koneiden apua eläminen on ihmislapselle missään elämänsä vaiheessa täysi mahdotomuus.

Just näin :thumbs: Tehkää muuten kaikki siellä himassa tämä ajatuskoe: Kuvitelkaa joku eläimen pentu. Vaikka koira tai nalle-karhulainen. Kuvitelkaa se samalla tavalla syvästi kehitysvammaiseksi kuin nämä esimerkit. Millaisia tuntemuksia teissä herää? Onko ajatus sen väkisin hengissä pitämisestä "hyvä", "jalo" ja "eettisesti oikein"?

Ringside jatkaa omalla tyylilään :whip:
Tekopyhäähän tuollaiset tanssiaiset ovat. Hoitajat kuitenkin varmaan tietävät hoidettaviensa tason paremmin kuin me täällä Pakkotoistolla ja tekevät parhaansa heitä hoitaakseen. Luulenkin, että tällaiset tanssijaiset on järjestetty enemmän vammaisten lähiomaisia kuin itse vammaisia ajatellen. Hullultahan se kuulostaa, mutta entä jos itselläsi olisi vammainen lapsi, jonka kognitiivinen taso olisi vaikka tuon kaksi viikkoisen koiran tasolla, niin etkö sinä kuitenkin haluaisi hänen kokevan ja näkevän samoja asioita, joita me niin sanotut normaalit?
Kun jokin tulee tarpeeksi lähelle, niin se estää sinua näkemästä.
Kun ulkopuolisena asia pähkäilee tai ajattelee itsensä vaikeasti vammautuneeksi, niin ikuiseen uneen johtava pistos tuntuu ainoalta oikealta ratkaisulta, mutta entä jos se onkin sinun lapsesi?
Eutanasian jonkintasoisen laillistamisen kannalla olen kyllä itsekin, mutta silloin puhutaan vanhuksista tai jatkuvan hallitsemattoman kivun kanssa elävistä. Elävätkö esim. nämä Rinkun esimerkin vammaiset jatkuvan kivun kanssa, en tiedä :rolleyes:

Hippa sanoi:
Usein näissä kehitysvammaisuuskeskusteluissa puhutaan vaan siitä oikeudesta elämään. Ei ajatella sitä, että hyvin harvoin kehitysvammaisuus on vain yksi vika ihmisessä. Hyvin moniin vammoihin sisältyy kaikenlaisia sivuvaivoja, jotka aiheuttavat monenlaista kärsimystä.

Mun pitää kyllä Hippa taas sanoa, että sä olet kamalan älykäs tyttö. Yleensä naiset on hölmöjä, sä olet piristävä poikkeus.

Rinkku on aikas kettu näissä provo puuhissa :) Välillä tuntuu, että hakemalla hakee lej:t ja muut elämäntapaintiaanit kimppuunsa... :evil:

Lej :piis: and loov

ringside sanoi:
Näin tossa pitkän videon vammaisten hoidosta ja koulutuksesta Suomessa. Videolla näkyi leppoisten down-tapausten lisäksi vammaisia, jotka olivat sängyssä kouristunein jäsenin, täysin liikuntakyvyttömänä. He eivät osanneet puhua, heidät piti syöttää ja pestä, ja heidän kognitiivinen tasonsa oli noin kaksi viikkoisen koiran tasolla. Siellä oli sitten hoitsut järjestänyt vammaisille tanssiaiset, ja ne pyöritteli siellä näitä pyörätuoleja ja sänkyjä. Tämän jälkeen meidän, jotka oltiin katsottu se video, piti keskustella siitä. Jengi sanoi näin: "tosi hienoa oli ne tanssiaiset, kun vammaisille annettiin mahdollisuus siihenkin, onhan niillä oikeus tanssiaisiin". Mun mielestä se oli vaan vitun irvokasta. Mitä helvettiä tarkoittaa "oikeus elämään"? Onko siltä keharilta kysytty, että "haluatko sä elää?"

Mä väitän, että jos mä pitäisin jotain pahasti vammautunutta vasikkaa samalla tavalla väkisin hengissä, kuin täällä pidetään syvästi kehitysvammaisia, niin mua syytettäisiin eläinrääkkäyksestä. Mutta anti olla, kun kyseessä on ihmisnisäkäs, niin se onkin "eettistä", "kaunista", "hyvää" ja "oikein".

Ehdotankin, että jos seuraavat kolme kriteeriä täyttyvät, niin vammaisena syntynyt lapsi tapetaan välittömästi.

1. Ei kykene liikkumaan
2. Vaatii ulkopuolisen ihmisen huolehtimaan kaikista perustarpeistaan
3. On aivoiltaan niin kasvis, ettei kykene oppimaan yhtäkään sanaa.

Vaikka nää ehkä selkeämmin näkee vasta pennun ollessa vanhempi, niin mä olen melko varma, että lekurit kyllä osaa antaa sen ennusteen oikein.

Tää alkaa kuulostamaan pahasti Mein Kampfilta. Kuka on valmis tappamaan toisen ihmisen ilman rikosta, en mä ainakaan. Kyllä varmasti vammaisen vanhemmille se lapsi on rakas ja tärkeä, usein myös lapsen ja vanhemman välille syntyy erityislaatuinen side, jota ei synny terveen lapsen kanssa. Ei vammaisilta ole välttämättä kysytty: "Haluatko elää", mutta ei ole kysytty "Haluatko kuollakkaan". On se varmasti inhottavaa terveen ihmisen katsoa todella vammaisen ihmisen elämää, mutta mä en halua ainakaan ketään syytöntä Suomen kansalaista tappaa, ja se on mielestäni väärin.

Heil Ringside!

Eihän täällä kukaan ole puhunut sellaisen ihmisen tappamisesta, jolla on "elämä". Kyse ei ole siis siitä, että puutuu jalat, tai on vain tyhmä. Eli kuten sanota niin vaaditaan niiden kolmen kohdan täyttymistä. Eikös siinä Ameriikan tappelussa ollut kyse siitä, että se vihannesnainen ei ollut itse koskaan todistettavasti sanonut haluavansa kuolla, jos siihen tilaa joutuu. Silti ne tiedot, mitä sien nykyisestä elämästä sai puolsivat elämän päättämistä. Silti mielestäni sen ihmisen pitää itse olla tuonut halun kuolla esiin. Ja piikki on parempi kuin nälkään ja janoon tappaminen.

Kun ei mullakaan vielä ole lapsia niin analyyttisesti ajetellen voisin sanoa, että täytenä vihanneksena syntyvän lapsen voisin antaa lopetettavaksi. Ongelmat syntyvä vasta sitten, kun se lapsi oikeasti on olemassa. Ja mistä löytyy se ihminen, joka sen laittaa kylmäksi. Varmaankin on eroa syntyneellä vihanneksellakin ja sikiöllä. Tai mitä sanoo sen lapsen synnyttänyt ihminen? Siitä ei ole kukaan maininnut mitään.

Mun mielestä kaikilla on tässäkin lupa sanoa mitä ajattelee. Ei keskustelussa voi vaatia kokemusta tai asiantuntemusta käsiteltävästä asiasta.

Ja en mä provosoitunut, ainakaan siinä mielessä miten minä provokaation ymmärrän. Varsinkin, kun jaan aika saman katsantokannan tähän asiaan. Ehkä välillä liiankin helpolla taas lähden tukemaan joitain näkökantoja. eli siinä mielessä mut voi olla helppo saada sanomaan haluttuja asioita, ja käyttää hyväksi.

lej sanoi:
Mun mielestä kaikilla on tässäkin lupa sanoa mitä ajattelee. Ei keskustelussa voi vaatia kokemusta tai asiantuntemusta käsiteltävästä asiasta.

Mietin kyllä jonkun aikaa sanonko tuon vai enkö sano. Sanoin sen huonosti. Tottakai saa mielipiteitä olla.

En oikein osaa sanoa, mitä todella tarkoitin. Jotain sinnepäin, kun on helppo kuvitella, että vaikeasti (moni)vammaisen on hyvä ja helppo olla, kunhan vaan on joku, joka on siinä vierellä hoitamassa ja tukemassa. Ei ajatella sitä kaikkea sivuvaivaa, mitä siinä voi olla. Elämää ihan konkreettisesti. Sitä, että päivästä toiseen ja vuodesta toiseen se on ihan samaa. Joku vaihtaa vaipat, syöttää, liikuttaa, pesee, vie ulos, siirtää.. Ja jos siihen päälle on kaiken lisäksi älyllisesti hyvin jälkeenjäänyt tai kokonaan ilman aivotoimintaa. Riittääkö se todella hyvään elämään, että joku jaksaa hoitaa perustarpeet? Sekö on hyvä elämä, että saa ruokaa, tulee pestyksi ja liikkuu muutaman liikkeen päivässä?

:offtopic: Suomessa ihmisen viimeinen elinkuukausi kustantaa puolet hänen koko elämänsä aikana terveydenhuoltoon käytetyistä rahoista. Mielestäni tuossakin on pienehkö ristiriita. Siis puolet koko 0-100 vuotisen elinkaaren määrärahoista kuluu viimeiseen letkuissa viettetävään kuukauteen. HEI HALOO! Itse haluaisin sitä terveydenhuoltoa kunnolla nyt ja sitten kun ei pysy lusikka enää omassa kädessä niin monttubileet kutsuu.

Notta ringside. Vertaus ihmisen ja elukan välillä on kuitenkin huono, koska eläin voi olla myös väline jonkin saavuttamiseen esim. lehmä eikä siihen periaatteessa pitäisi kiintyä (käytäntö on jotain muuta). Terveitäkin eläimiä tapetaan yhteisen hyvän puolesta, mutta tämä ei toimi ihmisellä :david: koska ihmistä ei saa tappaa pelkän hyödyttömyytensä takia. Itsekkin kannatan eutanasiaa, mutta paljon kovemmilla kriteereillä kuin monet muut. Esmes puhumattomuus, liikkumattomuus ja tyhmyys ei ole tarpeeksi kovia koska vammainen saattaa silti hekotella omiansa ja olla onnellinen omassa tilassaan. Aiemmin tuli myös jollain kriteerinä riippuvuus koneista. Katoin dokkarin, missä joku sälli oli ollut koko elämänsä keuhkokoneessa, täysin halvaantunut, mutta koodaili tietokoneella jollain kepillä hampaitten välissä ja ilmeisesti nautti elämästään. Eutanasia on mielestäni sallittua sitten vasta jos a) toivoo kuolemaa b) aivan täysin voikukan tasolla c) abortti. Abortti ei ole murhaa. Eihän se voi elää jos se ei ole syntynytkään :lol2: . Eiku en usko että sikiö tuntee tuskaa eikä varsinkaan tiedosta maailmaa/itseänsä

Hippa sanoi:
Sekö on hyvä elämä, että saa ruokaa, tulee pestyksi ja liikkuu muutaman liikkeen päivässä?

No ei sitä kaikilla hyvä elämä ole, vaikkei kehitysvammaiseksi ole luokiteltukaan. Miten itse määrittelet "hyvän elämän"? Kaikki jotka ei tätä määritelmää täytä, niin kylmäksi vaan?

mxm sanoi:
Esimerkki tosielämästä nro2. Porukoiden paikkakunnalla asuu yks perhe, jossa on ilmeisesti CP-vammainen lapsi. Rullatuolissa ollut niin pitkään kun mä muistan eli koko ikänsä, se ei pysty huolehtimaan itsestään, kommunikoi hyvin vähän mutta on muuten oikein iloinen jätkä (ikä ehkä joku 25v nyt). Vanhemmat rakastaa lastaan kuitenkin erittäin paljon ja tuskin haluaisivat tappaa sitä vaikkei siitä hirveästi "iloa" ookaan.

5x:david:

Tunnen sattuneesta syystä paljon kehitysvammaisia ihmisiä, ja suuren osan elämänlaatu on korkea. Jos jätettäisiin suosiolla tämän keskustelun ulkopuolelle kehitysvammaiset yleensä, ja keskityttäisiin rinkun määritelmän mukaisiin vammaisiin, jotka ovat ns. kasveja.

Itse esimerkiksi huomattavasti mieluummin ottaisin hengiltä pari paperimiestä, Anni Sinnemäen tai sen narkkarin, joka pölli mun pyörän, kuin ketään tuntemistani kehitysvammaisista.

Mikä vittu siinä on, että jollekin on jaettu syntymästä huonot kortit, niin joidenkin pitää olla sitten vielä dissaamassa ja foorumeilla haukkumassa?

Ja vielä tuohon tanssiashommeliin. Vaikka se saattaakin näyttää jonkun mielestä irvokkaalta, niin onpahan niihin osallistuneiden elämässä edes jotakin sisältöä. Suuri osa näistä kuitenkin aistii musiikin ja siihen liittyvän liikkeen.

ringside sanoi:
3. On aivoiltaan niin kasvis, ettei kykene oppimaan yhtäkään sanaa.
ton perusteel pitäis jo lopettaa, mitä nyt hengittävää porkkanaa elossa pitämään. Muissa tapauksissa olisi ehkä vaikea tehdä päätöstä, sillä vammaisellahan voi olla vaikka kuinka onnellinen ja hauska elämä vaikka onkin vammainen. Maailmassa ei tulla ikinä hyväksymään näitä ehtoja, ellei saada natsisaksan tapaista paikkaa aikaiseksi tai muuten sellaista ihmistyyppien paikkaa, missä on aivan eri arvot kuin tämänhetkisessä maailmassa. Onhan olemassa heimo, (tai siis olikohan se ihmisen esi-isä :nolo: ) joka tappoi aina vammaiset lapset niiden synnyttyä, tosin tappoivat toisen kaksosistakin, kun elämiseen kuului liikkuminen ja kahta lasta ei pystyttäisi pitämään elossa.

edit
Ulkki sanoi:
Mikä vittu siinä on, että jollekin on jaettu syntymästä huonot kortit, niin joidenkin pitää olla sitten vielä dissaamassa ja foorumeilla haukkumassa?
Ihminen periaatteessahan vastustaa luonnon "normaalia jalostusta" suojelemalla ei-niin-hyvin - toimeentulevia. Luonnossahan "huonot" yksilöt kuolevat/syödään pois ja lajiin ei pääse heikkoja geenejä ja laji menee parempaan suuntaan ainakin geenitasolla.

Hippa sanoi:
Mietin kyllä jonkun aikaa sanonko tuon vai enkö sano. Sanoin sen huonosti. Tottakai saa mielipiteitä olla.

En oikein osaa sanoa, mitä todella tarkoitin. Jotain sinnepäin, kun on helppo kuvitella, että vaikeasti (moni)vammaisen on hyvä ja helppo olla, kunhan vaan on joku, joka on siinä vierellä hoitamassa ja tukemassa. Ei ajatella sitä kaikkea sivuvaivaa, mitä siinä voi olla. Elämää ihan konkreettisesti. Sitä, että päivästä toiseen ja vuodesta toiseen se on ihan samaa. Joku vaihtaa vaipat, syöttää, liikuttaa, pesee, vie ulos, siirtää.. Ja jos siihen päälle on kaiken lisäksi älyllisesti hyvin jälkeenjäänyt tai kokonaan ilman aivotoimintaa. Riittääkö se todella hyvään elämään, että joku jaksaa hoitaa perustarpeet? Sekö on hyvä elämä, että saa ruokaa, tulee pestyksi ja liikkuu muutaman liikkeen päivässä?

Ajattelen pitkälti samalla tavalla kuin sinä Hippa. Hyvä saada mielipiteitä henkilöltä, jolla oikeasti on kokemuksia kehitysvammaisten kanssa elämisestä. Takerruin kuitenkin tuohon "hyvään elämään". Mielestäni se, että saa ruokaa, tulee pestyksi ja liikkuu muutaman liikkeen päivässä voi olla hyvää elämää. Ei ehkä meidän mitta-asteikon mukaan, mutta kehitysvammaisen ja ainakin hänen lähimmäistensä mielestä kyllä. Kehitysvammaisen koko elämä on ollut sellaista ja uskon, että hän kokee sen itse hyvänä elämänä. Lähimmäiset taas tekevät kaikkensa, jotta hänen elämänsä olisi mahdollisimman hyvä.
Tuon sinun ajattelumallin mukaan, joku yltäkylläisyydessä elävä, koskaan tikkua ristiin laittamaton yläluokkainen, ajattelisi samalla tavalla köyhästä perheestä tullutta raskasta duunia paskalla palkalla raatavasta duunarista, jonka vielä vaimokin jätti männä viikolla..Tuoko on elämisen arvoista elämää? :piis:

Hippa sanoi:
Ja jos siihen päälle on kaiken lisäksi älyllisesti hyvin jälkeenjäänyt tai kokonaan ilman aivotoimintaa.

Tuosta tulee mieleen, että miten määritellään ihminen?
Kaksi kättä, kaksi jalkaa ja yksi pää?

Tai pelkästään se, että pystyy pitämään itseään ihmisenä?
Eli siis ajattelemaan.

Itse sanoisin, että ajatteleva ihminen on ihminen ja ansaitsee ihmisarvoisen kohtelun riippumatta fyysisestä suorityskyvystään.
Toisaalta ihmiseksi laskettava vihannes on vain lihaa ilman sielua. En tappaisi sellaista mutta en myöskään auttaisi sellaista. Antaa luonnon hoitaa asia. Luontohan on meidät kaikki tehnyt, hoitakoon virheensä.

S0874 sanoi:
Jos mun lapseni sattuisi syntymään vihanneksena, niin mieluummin mä antaisin lääkärin pistää sen kylmäksi kun kävisin loppuikäni siellä hengityskoneen laidalla tunteilemassa. Vittu noita terveydenhuollon vähäisiä resursseja tarvitse käyttää siihen että ihmisiä pidetään väkisin hengissä ilman minkäänlaista toivoa paremmasta. Eli henki pois, jos on 100 % varmaa että minkäänlainen tiedostaminen ja ilman koneiden apua eläminen on ihmislapselle missään elämänsä vaiheessa täysi mahdotomuus.

Sulla ei taatusti ole omia lapsia.

Cthulhu sanoi:

Tai pelkästään se, että pystyy pitämään itseään ihmisenä?
Eli siis ajattelemaan.

Itse sanoisin, että ajatteleva ihminen on ihminen ja ansaitsee ihmisarvoisen kohtelun riippumatta fyysisestä suorityskyvystään.
Toisaalta ihmiseksi laskettava vihannes on vain lihaa ilman sielua. En tappaisi sellaista mutta en myöskään auttaisi sellaista. Antaa luonnon hoitaa asia. Luontohan on meidät kaikki tehnyt, hoitakoon virheensä.

Omasta mielestäni ajattelu on ihmisyyden mitta. Itse en ole hirveästi asiaa miettinyt, mutta en esimerkiksi pidä aborttia murhana, koska alkio (ei sikiö) on pelkkä solurykelmä ilman aivotoimintaa. Tottakai ihmisyyteen kuuluu muitakin asioita, mutta ne on kaikki riippuvaisia ajattelusta (esim. empatia tai moraali).

Empatian takia en myöskään pidä hyvänä toimintatapana antaa jonkun vihanneksen nääntyä nälkään, vaan pidän eutanasiaa parhaana ratkaisuna.

Cthulhu sanoi:
.

Mun mielestä ihmiseläimen erottaa muista eläimistä puhetaito. Tai siis kyky symboliseen systeemiin, kieleen. Kyllähän mykkä kieltä ymmärtää ja kuurot puhuu viittomilla jne. Ihan tällainen ikoninen, kuvallinen korttisysteemi ei mun mielestä ole vielä kieltä. Ymmärtääkseni gorillatkin oppii pelaamaan niillä kuvakorteilla, eikä se niistä vielä ihmistä tee. Eli mun mielestä vauvat on eläimiä, ja sitten about siinä kohtaa, kun lapsi oppii sanomaan "minä", tulee tällainen voimakas laadullinen muutos, joka mahdollistaa keskushermoston kehittymisen hyvin monimutkaiseksi. Se on meinaan kieli mikä aivot kehittää, eikä mikään kaurapuuro. En usko, että syvästi kehitysvammaisilla on minkäänlaista identiteettiä.

Se oli muuten Sparta, missä vammaiset vauvat heitettiin rotkoon. Lapsenmurhaa ei muutenkaan historian saatossa ole pidetty mitenkään pahana asiana. Vauvoja ei monissa kulttuureissa ole pidetty laisinkaan ihmisinä, ja se on ollut ihan ok, jos äiti on sen mehtään jättänyt. Vaikka munkin mielestä vauvat on eläimiä, niin pitäisin niitä kyllä puuttumisellakin hengissä. Joutuuhan siinä usein synnytyslaitoksella sähläämään, jos on jotain häikkää. Semmoiset vauvat mä tappaisin, joista olisi selvää, että ne joutuu koko loppuelämänsä turvautumaan teknologiseen interventioon pysyäkseen hengissä. Ja ovat tosiaan vielä aikuisena sen kaksi viikkoisen koiranpennun tasolla. Se on se vanhempien rakkaus usein itsekästä julmuutta, sanon minä.

Tulevaisuutta ei voi menettää. Vain sen mitä on, voi menettää. En näkisi, että syvästi kehitysvammainen menettäisi juuri mitään, jos se deletoitaisiin ennen syntymää tai heti syntymän jälkeen.

Tällaiset keskustelut ja aiheenvalinnat..

Olen ollut aikoinaan eräässä kehitysvammaisten laitoksessa siivoojana, kun pidin välivuotta lukion jälkeen. Muistan kuinka joissakin potilashuoneissa oli hiiskumaton hiljaisuus ja huoneen asukit makasivat vuoteissaan liikkumattomina. Taas kerran lakaisin lattiaa potilassängyn alta ja satuin vilkaisemaan vuoteessa makaavaa kasvoihin. Huolimatta nenämahaletkustaan ja ankeasta virikkeettömästä ympäristöstään hänen silmissään oli huumorintajuinen ja älykäs ilme. Aistin hänestä sellaisen inhimillisen lämmön ja henkisen tasapainon, että tunsin katsovani älyllisesti tasa-arvoista olentoa enkä mitään porkkanaa. Hänen katseessaan oli jotakin pysähdyttävää, koska muistan sen vielä kohta kahdenkymmenenkin vuoden jälkeen.

Ihmisen erottaa eläimestä kyky tuntea empatiaa heikompiaan kohtaan, näin ainakin olen tähän asti uskonut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom