Kebab pizzeriat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Racer
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Enpä oo muuten ikinä huomannu tota kuittiasiaa. Tarkemmin ajatellen en ole kyllä itsekään ikinä kuittia kebusta saanut. Täytyyki ihan kiusallaan alkaa tästä lähin pyytämään kuitti joka ostoksesta :D

Olen täällä JKL:stä saanut kortilla maksaessa joka kerta kuitin. En muista milloin olen käteisellä maksanut. Olen tilannut kortilla puhelimessakin kertoen numerosarjan ja voimassa oloajan, ja kotiintoimituksessa saanut kuitin.

Näin offtopikkinä kun en kassajärjestelmistä niin paljoa tiedä, niin mikä estää jälkikäteen tekemästä käteisostoksiin "korjauksia" tms. Tai että mikä on varajärjestelmä, jos myyjä polttaa puolet kuiteista ja pistää hynät taskuun?

100% varma ratkaisu lienee maksaa kortilla, kun se kiertää pankkien kautta ja sitä on vaikeampi peitellä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Enpä oo muuten ikinä huomannu tota kuittiasiaa. Tarkemmin ajatellen en ole kyllä itsekään ikinä kuittia kebusta saanut. Täytyyki ihan kiusallaan alkaa tästä lähin pyytämään kuitti joka ostoksesta :D

Kannattaa pyytää kuittia, ne menee ihan hämilleen siitä. Kaveri, joka on itse rehellinen yrittäjä ei voi sietää, jos joku kusettaa. Vei sitten nelihenkisen perheensä kebabille (tämä tapahtui siihen aikaan, kun ei vielä ollut tiedossa että noista kebab-paikoista saa usein jonkun mahataudin) ja kun tuli maksun aika, niin ei tarjottu kuittia. Kaveri siitä hikeentyi, että mitäs peliä tämä on kun ei kuittia anneta ja pyysi saada sen. Turkkilainen yritti, että jos hän antaa yhdestä kebabista rahat takaisin kunhan ei vain tarvi antaa kuittia. No se ei kaverille käynyt, vaan vaati vittuuksissaan saada kuitin ja maksaa mielellään täyden hinnan. No ravintoloitsija joutui sitten lyömään ne rahat oikeasti kassaan ja antamaan kuitin.

Itse en ole käynyt varmaan viiteen vuoteen noissa kebab-paikoissa, en kebabilla saati pizzalla, enkä käy. Ostan pizzat ja muut ravintolaruuat ihan muualta. Havahduin jo vuosituhannen alussa noihin turkkilaisten kusettamisiin, kun huomasin, että puolen vuoden välein vaihtuu "ravintoloiden" nimet, paikka ja kalusteet pysyy samana ja samoin henkilökunta (eli koko sama suku edelleen notkuu siellä keittiössä). Vedin sitten oman johtopäätöksen, että varmaan aina jonkin starttirahan takia aina veljeskatraan seuraava perustaa uuden yrityksen samalle paikalle. Voi kai syy olla joku muukin, ihan sama mulle, onneksi ei ole talouteni niin huonossa jamassa, että parin euron takia joutuisin pelätä vatsatautia ja tukea kusettajien "liiketoimia".

Niin, ja miksi turkkilaisperheillä Suomessa pitää olla aina kebab-pizzeria elinkeinona? Eikö voi vaan mennä opiskelemaan, oppia kieli ja tehdä jotain muuta työtä. Ei kai ne kaikki ole tänne muuttaessaankaan täysin kouluttamattomia....
 
kuka sen sanoo että se bemari tai mikä vain "luxus auto" on oma tai ees pankin(siis lainarahalla) . ihan hyvin voi olla liisattu peli ja varmasti monella näin onkin. tallinnassakin esim lähes jokainen uus auto on liisinki auto. ihmettelinkin kun siellä kävin että miten helvetissä nuorilla lippahattu pojilla on tollasia autoja, m3, m6, amg mersuja, audi q7 jne jne.., mutta myöhemminhän tuo sitten selvis.

mitä tuohon kuitti asiaan tulee niin harvoinpa saa kuttia esim parturista, hieronnasta, tatuointiliikkestä jne jne... eli kyllä ne suomalaiset handlaa myös tuon homman .

siis verojahan ne kiertää se on aivan selvä. mutta se ei ole mitenkään poikkeuksellista tietyillä aloilla suomalaistenkaan keskuudessa.

ja hyvä tuo on että nuo töitä tekee vaikka kiertäsivätkin veroja. eipähän ainakaan tuhlaa yhteisiä rahoja samanlain jos olisivat tekemättä mitään, mutta ainahan jostaki on valitettava. jos ne ei tee töitä nii se on perseestä ja jos tekee niin ne kiertää veroja eli seki on perseestä ja kaiken huipuksi ne vielä vie kuulemma suomalaiset akatkin ;). aika monessa paikassa kuultua . no mutta pääasia että mikään ei kelpaa ;)
 
Kyllä sen täällä hämeenlinnassakin huomaa että vanhoissa paikoissa hinnat noussu taivaisiin ja annokset pienentyny kun taas uudemmat paikat pitää sitä 5e/4täytettä+juoma linjaa ja silti on 3 jannua töissä lähes kokoajan. Täälläpäin eräs kebab mestan omistaja ajelee uudella MB S-sarjalaisella.
 
Sanottakoon nyt vielä kerran se että on noissa rehellisiäkin joukossa (ei varmaan kyllä noissa 3e paikoissa).

Yks tuttu on avaamassa ravintolaa ens viikolla ja kyllä se aikoo veronsa maksaa.
 
Täälläpäin eräs kebab mestan omistaja ajelee uudella MB S-sarjalaisella.

Kaveri on automyyjänä pääkaupunkiseudulla ja hän sanoi, että JOKAINEN kyseisen ihmisryhmän edustaja ostaa autonsa rahoituksella. Eli jotain tuloja täytyy tottakai olla, että rahoitus menee läpi. Mutta jos asuu vuokralla ja arvottaa auton todella korkealla tarpeissaan, niin mikäs siinä. Monet noista tosin makselee niitä autojaan yli kymmenen vuotta. Itse en näin toimisi, mutta kukin tavallaan.

Eli jos näet ählyn ajelemassa kalliilla autolla se ei välttämättä tarkoita sitä, että kaverilla olisi ollut auton ostohetkellä kebab-rahaa takataskussa 60 tonnia, vaan se tarkoittaa sitä, että rahoitusyhtiö on näyttänyt vihreää valoa ylipitkälle lainalle.
 
Kaveri on automyyjänä pääkaupunkiseudulla ja hän sanoi, että JOKAINEN kyseisen ihmisryhmän edustaja ostaa autonsa rahoituksella. Eli jotain tuloja täytyy tottakai olla, että rahoitus menee läpi. Mutta jos asuu vuokralla ja arvottaa auton todella korkealla tarpeissaan, niin mikäs siinä. Monet noista tosin makselee niitä autojaan yli kymmenen vuotta. Itse en näin toimisi, mutta kukin tavallaan.

Eli jos näet ählyn ajelemassa kalliilla autolla se ei välttämättä tarkoita sitä, että kaverilla olisi ollut auton ostohetkellä kebab-rahaa takataskussa 60 tonnia, vaan se tarkoittaa sitä, että rahoitusyhtiö on näyttänyt vihreää valoa ylipitkälle lainalle.
no näinhän se menee. tää on just se kulttuuri ero josta jo aiemmin puhuttiin. suomalaisen duunarin on vain vaikea sitä käsittää. suomalainen duunari ku nimenomaan haluaa asuntolainan kun taas ulkomaalaiset haluaa näyttää päällepäin miten hurisee ja millä se paremminkaan onnistuu kuin autolla, sitä asuntoa ku on vaikea tuolla kylillä esitellä ;)

nukutaan sitte vaikka siellä kebabbi paikan takahuoneessa jos se sen vaatii :D
 
OT: Ei kaikki kuulkaa osta sitä hienoa autoa esitelläkseen sitä muille, vaan ihan omaks huviks ja jos tykkää ajaa hyvällä autolla. Mutuista en sit kommentoi mitään... :D
Paitsi että kyllä ne mulle on kouraan kyl oikeastaan aina kuitin työntäny ku oon kebabilla käyny.
 
ja kaiken huipuksi ne vielä vie kuulemma suomalaiset akatkin ;). aika monessa paikassa kuultua . no mutta pääasia että mikään ei kelpaa ;)
Hieman :offtopic: mutta tuo lausahdus aina jaksaa ihmetyttää, en ole ikinä kuullut tuota kenenkään muun suusta kuin niiden jotka puolustavat maahanmuuttajia.
 
Yrittäjiä tarvitaan

Niin, ja miksi turkkilaisperheillä Suomessa pitää olla aina kebab-pizzeria elinkeinona? Eikö voi vaan mennä opiskelemaan, oppia kieli ja tehdä jotain muuta työtä. Ei kai ne kaikki ole tänne muuttaessaankaan täysin kouluttamattomia....

Ei myöskään kannata olla niin naivi, että mitä tahansa duunia saa ulkomaalaisena niin helposti. Perusteetonta asenteellisuutta on edelleen vaikeuttamassa työpaikan saantia, vaikka olisi koulutuskin ja kielitaito kohdallaan.

Suomi tarvitsee yrittäjiä, eikä pelkästään palkkansa kasvottomalta suuryritykseltä kuittaavia. Ja eiköhän meissä natiiveissa Suomalaisissa ole kuitenkin enemmän veronkiertäjiä sekä ravintola-alalla että muillakin aloilla.

Oma kokemukseni on ollut, muutamassa kymmenessä ulkomailta tulleen omistamassa kebeb-pizza paikassa vierailleena, erittäin positiivinen. Ruoka on aina ollut vähintään yhtä hyvää kuin natiivienkin ja palvelu useimmiten parempaa.
 
ja hyvä tuo on että nuo töitä tekee vaikka kiertäsivätkin veroja. eipähän ainakaan tuhlaa yhteisiä rahoja samanlain jos olisivat tekemättä mitään, mutta ainahan jostaki on valitettava.

Nyt vaan tuntuu unohtuvan, että noiden käyttämä työvoima nostaa ne tuet kuitenkin varsin useassa tapauksessa. Tiedän useamman suomalaisen ravintolayrittäjän, joka on koittanut tätä asiaa (sekä muita hämäriä asioita joita noissa tapahtuu) viedä eteenpäin, mutta aina tulee seinä vastaan. Onhan se kuitenkin hienoa, että suomalaiset ravintolat kaatuvat tässä "reilussa" kilpailutilanteessa, pääsevät hekin sitten nauttimaan sosiaalitukia. Semmoinen vaan ihmetyttää, että jos kukaan ei maksa veroja, niin mistä niihin sosiaalietuuksiin saadaan rahat?

Sitä en sano, etteikö ulkomaisilla yrittäjillä pitäisi olla mahdollisuutta yrittää, mutta onhan tämä ihan perseestä, miten eriarvoisessa asemassa suomalainen ravintoloitsija on verrattuna näihin eräisiin.
 
Hyvää pizzaa ja kebabia halvalla, mikä ettei!:kuola:
Veroja varmasti kierretään mutta hyvä että tosiaan leipänsä näinkin ansaitsevat. Mukavaa porukkaakin tuntuvat useimmiten olevan.
EDIT: Se suomalainen ravintoloitsija vois tehdä ekaks yhtä hyvää sapuskaa, katsotaan niitä hintoja sitten...
 
Tuohan on ihan puhtaasti liiketoimintasuunnitelman kohta "kilpailutilanne/kilpailija-analyysi". Peruspizzeriatilanne on vääristynyt, ja ainakaan itse en edes harkitsisi sille markkinoille lähtöä kun sääntöjä noudattamalla ei saa tulosta viivan alle.
Asia on eri, jos aletaan tarjoamaan jotain spesiaalia josta porukka maksaa mielellään enemmän. Hinnalla ei ainakaan voi kilpailla noiden kanssa.

Itse suosin "karvakäsien paikkoja" asiakkaana kyllä mielellään.
 
Hyvin sanottu, suoraan asian ytimeen.

"Sitä en sano, etteikö ulkomaisilla yrittäjillä pitäisi olla mahdollisuutta yrittää, mutta onhan tämä ihan perseestä, miten eriarvoisessa asemassa suomalainen ravintoloitsija on verrattuna näihin eräisiin."
 
Itse olen kuullut että kiinalaiset ravintoloineen pelaa enemmän vilunkia ku turkkilaiset ym. kebabpaikkoineen. Tiedä häntä.

Kaikista eniten vilunkia pelaa rakennusala :D
 
Itse olen kuullut että kiinalaiset ravintoloineen pelaa enemmän vilunkia ku turkkilaiset ym. kebabpaikkoineen. Tiedä häntä.

Tätä mieltä ainakin mun vakiokeburavintolan omistaja on :)
(Vieressä on kiinalainen, enkä kyllä keksi millä se pysyy pystyssä kun siellä ei koskaan oo asiakkaita yms)
 
//off-topic... Onneksi nuo mokkakepit ovat myös tajunneet että autoalalla voi tehdä bisnestä. Ei tartte enää maksaa kotimaiselle autokorjaamolle 50-100e/tunti kun nuo kuulemma tekee jopa noin 20e/tunti. Pitäs melkein kokeilla miten käy...

Tuttu korjaamon omistaja noitui että miten ei pääse tekemään yhtään tiliä vaikka tekee pitkää päivää ja veloittaa 50e/tunti. Kulut tiloista ja laitteista (työkaluista ym) sekä palkoista (pari työntekijää itsensä lisäksi) isot ja koko ajan kulut kasvussa. Samalla kylällä sitten ulkomaalaisten korjaamo tekee puoleen hintaan. Oli sitä mieltä ettei nyt joku täsmää...
 
Mitenköhän veroviranomaisten resurssit riittävät kebabpizzerioiden tiukkaan valvontaan. Huonosti veikkaan minä, kun edes kotimaisia rakennusfirmoja ei saada kuriin ja nuhteeseen.

Autetaan me kuluttajat tässä asiassa: valtakunnanlaajuinen kuitinvaadinta- ja pankkikorttimaksukampanja. Rehelliset kebabmiehet eivät ole moksiskaan, tai luultavasti jopa tyytyväisiä, ja epärehdit ovat kusessa.
 
Huoamasin paikallisessa käydes että puhuivat autonvaihdosta, "liian iso kone, vie paljon bensaa" yms. väittelyä. Nykyinen auto on 960 Volvo tai S90 Volvo, en volvoja tunne(sen verran tiedän autoista että 6cyl kone siinä on).
 
Status
Viestiketju on suljettu.
Back
Ylös Bottom