Kaveri treenaa oudosti (mun mielestä ainakin)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mankind
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
:kippis1: Hyvä Hulkki! :love:

Itse olen ollut aina yksi- ja kaksijakoisten ääriperusohjelmien vankkumaton kannattaja. Mitä enemmän olen fysiologiaan ja valmennustieteeseen perehtynyt, sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut. Siellä missä on v.i.p.:ien (vitun isojen portsarien) sijaan vakavasti otettavia valmentajia eli urheilun voimavalmennuksessa, painonnostossa ja voimanostossa, yksi- ja max kaksijakoiset ohjelmat (tyyliin yläkroppa ja alakroppa) ovat olleet aina vallitsevia. Ennen vanhaan kehonrakennuksessakin kaikki harjoittelivat kokovartalo kolmesti viikossa -tyylillä, mutta sitten tuli fidel castroa, beatlesia ja hommat karkasivat käsistä.

Kaikki bodarit ovat muuten aina sanoneet, että perusliikkeet ovat parempia massaliikkeitä kuin kaapelikitkutukset - mutta miksi ihmeessä he ovat kuitenkin täyttäneet rajallista kokonaisharjoitteluaikaansa kaapelikitkutuksilla?

Näissä Pakkotoiston keskusteluissa aina joku ihmettelee, kuinka lihas voi kehittyä jos sille tekee vain muutaman sarjan tai kuinka lihas voi palautua kolme kertaa viikossa. Kokonaisvoluumi esim. viikkotasolla ratkaisee. Jos sille lihakselle antaa kaksi sarjaa kolmesti viikossa, viikkovoluumi on jo kuusi, mikä ei monen mielestä enää olekaan kovin vähän (ja taatusti riittävästi kun treenaa kovaa ) ja kuudesta sarjasta palautumista moni ei ihmettele. Vähän ja useasti pitää anabolian yllä ja hermostollisen oppimiskuorman optimaalisena.

TIIVISTELMÄ: Treenatkaa nyt, hyvät ihmiset, yksi- tai kaksijakoisella ohjelmalla yhteensä 2-3 tuntia viikossa ja keskittykää perusliikkeisiin. :rock:

Pitkästä aikaa todella loistava ja asiapitoinen thread, joka JOKAISEN olisi hyvä lukea ajatuksella:

1) lajille uusien kasvojen pitäisi ottaa opikseen ja unohtaa kavereiden hifijaottelut ja lähteä liikeille perusasioista ja ottaa asioista selvää, lukea uutta ja vanhaa kirjallisuutta eikä pelkästään Mega Dutya.
2) vanhat parrat jotka ovat treenanneet vuosia ja sitkeästi pitävät kiinni "siitä millä aina ollaan tehty, eihän nyt monijakoisesta voi koko kropan treeneihin mennä" -asenteen edustajat voivat ihan rehellisesti miettiä paljonko kehitystä on tullut vaikka viimeisen vuoden aikana ja miettiä voisiko sitä tulla jollain toisella tapaa ehkä enemmän? mitä voi hävitä uhraamalla muutama viikko tai jopa pari kuukautta elämästään hieman toisenlaiselle treenille? häviääkö ne lihakset? eivät ainakaan häviä. se on varma.

Huvittuneena todella luskelee palstaa usein huomatakseen että moni puhuu tosiaan koko kropan treeneistä tai 2-jakoisesta ohjelmasta jonain "uutena juttuna", ihan kuin ne 4-5 -jakoiset olisivat se treenin peruskivi kautta aikojen. Tätä se yksisilmäisyys, kokemattomuus, sekä objektiivisuuden ja uskalluksen puute teettää.

pari loppuselvennystä omista näkemyksistäni:

- kaikki kommenttini perustuvat natutreenaajiin.
- vaihtelu on avain oikein ajoitettuna ja jaksotettuna - liika on liikaa siinäkin
- vaihtelun tulee ulottua
1: treenijakoon
2: treenifrekvenssiin (lihaskohtaiseen sekä kokonaisfrekvenssiin)
3: intensiteettiin: sekä painoihin että suhteelliseen intensiteettiin(sarjojen loppuunvieminen)
4: volyymiin: harjoituskohtaiseen- sekä kokonaisvolyymiin sekä sarjapituuksiin
5: sarjapalautuksiin
6: mahdollisiin erikoistekniikoihin
7: itse toistojen manipulointiin, joka käsittää tuhansia asioita: toistonopeus, niin eksentrisessä kuin konsentrisessa vaiheessa, liikeradat, lukitukset, staattinen pito, jännitys, "pompautus": elastisuuden käyttö (pre-stretch), pysäytykset sarjan aikana vs.jatkuva liike, sarjan aikainen venytys, sarjojen välinen venytys jne jne jne variantteja on LOPUTTOMASTI. tämä viimeinen pointti selittää asian, joka ihmetyttää monia: esim 2 peräkkäisessä treenissä tehdään sarja penkkipunnerrusta 100kg:lla. ensimmäisessä tulee 10 toistoa. toisessa tulee vain 5 toistoa. molemmat ovat olleet tehokkaita treenejä.molemmissa on tehty sarja loppuun asti. jos joku ei voi ymmärtää tätä eroa, löytyy sille selitys mistä tahansa tämän viimeisen pointin kohdista, tai niiden yhdistelmistä.

- jaetuillekin ohjelmille on paikkansa kun niitä kierrätetään oikein ja mietitään jaot niin että intensiteetin, levon ja myös sekundäärirasituksen välille löydetään aina tilanteeseen sopiva balanssi
- koko kropan - sekä muita vähemmän jaettuja ohjelmia on myös hyvä tehdä vuoden mittaan
- failureen treenaaminen ei aina ole paras vaihtoehto. kumulatiivinen rasitus voi antaa monessa yhteydessä lihakselle merkittävästi paremman kasvyärsykkeen.
- kropan tunteminen ja jatkuva kokeilunhalu ovat avainsanoja
- palautumiskyky EI OLE VAKIO vaan sitäkin voi kehittää (vrt. sanonnat "reiteni ovat aina kipeänä 8 päivää treenien jälkeen).
- järki päässä. ainoaa oikeaa tapaa ei ole.

-Marchi- sanoi:
No, jos vertailtas mun ja Neutraalin selkää, ni ei kyl eroa huomais. Muutakuin ehkä hieman leveydessä ja paksuudessa. :D
No, ois vaan hauska nähdä se, koska Neutraali tuppaa ain mones threadis vihjailemaan ohjelmastaan, mutta sanoo aina ettei jaksa sitä tänne laittaa.
Kyllä minä ymmärrän sen poikaseni, etten käy sitä sitten itse orjallisesti noudattamaan. :)
No rasva luo aina omanlaisen illuusion. Voisin kokemuksesta sanoa, että tässä neutraalin tapauksessa lihaa tuolla alla on harvinaisen paljon. Suuresta rasvan määrästä huolimatta selkä leviää suht asiallisesti ja jopa vähän kiristää. Tuosta kun otetaan rasvat pois, niin alla on komeat siivet.

Itse ainakaan suosittelisi hst treeniä ikipäivänä aloittelijalle. Se soveltuu korkeintaan kauemmin treenanneelle, joka tuntee kroppansa palautumisen. Aloitelijalle aina vähintään 4 jaettu ohjelma, missä lihaksia rasitetaan huolella raskaammilla perusliikkeillä ja aina feilureen asti.

Mike sanoi:
Itse ainakaan suosittelisi hst treeniä ikipäivänä aloittelijalle. Se soveltuu korkeintaan kauemmin treenanneelle, joka tuntee kroppansa palautumisen. Aloitelijalle aina vähintään 4 jaettu ohjelma, missä lihaksia rasitetaan huolella raskaammilla perusliikkeillä ja aina feilureen asti.

No luulisi, että jos tekee viikossa vaikkapa 3 kokokroppatreeniä, joissa on kussakin vaikkapa 15 sarjaa ja kokonaisviikkovoluumi on 45 sarjaa, että siitä palautuisi paremmin kuin vaikkapa nelijaotelluista treeneistä, joissa on kussakin 15 sarjaa ja kokonaisviikkovoluumi 60 sarjaa. Vielä kun hst:ssä niitä sarjoja ei pusketa failureen asti ja hermojärjestelmä pystyy muutenkin sulattamaan paremmin kunkin lihasryhmän treenit useampaan erään jaoteltuna.

Loistava thread kaiken kaikkiaan.

Mielestäni on kuitenkin turhaa kiistellä erilaisten treenimetodien paremmuudesta. En tarkoita, etteikö asiasta kannattaisi keskustella, vaan sitä, että ei ole olemassa yhtä kaikille tehokkainta tapaa harjoitella.

Mielestäni jokaisen kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla erilaisia harjoitusmetodeita, -jakoja ja jaksotuksia, kunhan pidetään mielessä perustotuudet! Sitä paitsi harjoittelun vaihtelevuus on joka tapauksessa hyvästä!

Vaikka monet näyttävät tässä threadissa vannovan HST-harjoittelun tai koko kropan harjoittelun nimeen (varmasti toimivia menetelmiä), niin en omien kokemuksieni pohjalta lähtisi useampaan jaettua ohjelmaa tuomitsemaan. Olen nimittäin kymmenen harjoitteluvuoden aikana kokeillut erilaisia harjoitumetodeja ja -jakoja. Itselläni vaan näyttää parhaiten toimivan juuri jaettu harjoitusohjelma, jossa kierto 8-9 päivän luokkaa.

Ja koko viestin ydin kiteytettynä yhteen lauseeseen: Älkää pitäkö mitään harjoitteluun liittyvää metodia ainoana totuutena, vaan kokeilkaa uusia asioita (järjen kanssa tietenkin, en nimittäin usko että 140 toiston sarjat kasvattavat lihasta kenellekään:) ).

Mike sanoi:
No rasva luo aina omanlaisen illuusion. Voisin kokemuksesta sanoa, että tässä neutraalin tapauksessa lihaa tuolla alla on harvinaisen paljon. Suuresta rasvan määrästä huolimatta selkä leviää suht asiallisesti ja jopa vähän kiristää. Tuosta kun otetaan rasvat pois, niin alla on komeat siivet.

Mhh, eli minut on ymmärretty väärin nyt ja rankasti :D Tuo kohta oli vitsi. (joka jäi hieman irtonaiseksi asiayhteydestä) Minusta Neutraalilla on tosi hieno selkä ja lihaa täynnä ja minulla ei tod. ole enkä niin väitäkkään. Luulin kaikkien tajuavan, kun sanoin, että minulla olisi Neutraalin selkä, mutta ei yhtä leveä ja paksu, että eihän minulla tommoista selkää ole. ( kuinka iso selkä minulla voi olla, jos se ei ole leveä eikä paksu?)

Mua kävi vaan vituttamaan, kun haluaisin vain nähdä yksinkertaisesti Neutraalin ohjelman. Niinkuin tekin aikoinaan halusitte nähdä vaikka Arskan ohjelman, nou big deal.
Ja sitten nousee kauhea häly, että "ei se sovi sulle", "opi treenaa ite" yms. paskaa. Minä jopa korostin, että halusin nähdä sen vain Uteliaisuudesta.. Enkä siksi, että se olisi minun pieni katekismukseni.
Vai onko tuossakin jtn pahaa sitten?

Itse olen treenaillut vuoronperään 2 ja 5 jakoisilla. Muutama kuukausi kerrallaan aina kutakin ohjelmaa. Tämän ketjun innoittamana ajattelin taas alotella ton 2-jakosen ja vääntää sillä niinkaun kuin kivalta tuntuu.

Viimeisen 6-kuukauden perusteella voisin sanoa, että parempaa kehitystä ainakin treenipainojen suhteen sain 2-jakoisella ohjelmallani. Molemmissa on varmasti hyvät ja huonot puolensa ja vaihtelu virkistää.

Timba79 sanoi:
Itse olen treenaillut vuoronperään 2 ja 5 jakoisilla. Muutama kuukausi kerrallaan aina kutakin ohjelmaa. Tämän ketjun innoittamana ajattelin taas alotella ton 2-jakosen ja vääntää sillä niinkaun kuin kivalta tuntuu.

Viimeisen 6-kuukauden perusteella voisin sanoa, että parempaa kehitystä ainakin treenipainojen suhteen sain 2-jakoisella ohjelmallani. Molemmissa on varmasti hyvät ja huonot puolensa ja vaihtelu virkistää.

Niin just. Pääasia on että treenataan miten treenataan mutta TREENATAAN KOVAA, syödään ja levätään. :worship:

Kavereista (natuja) parhaiten ovat kasvaneet ne, jotka ovat reenannu voimaa.

Ollaan tehty 10 viikon nousukausia tyyliin
1vko: 2x2 x 100 kg
2vko 3x2 x 100 kg
3vko 2x2 x 105 kg
jne...

..Maksimit ovat nousseet hiljalleen ja lihasmassa siinä ohessa, vaikkei yli kympin sarjoja oo tehty kuin käsille ja keskivartalolle. Mitään isoja lihaksia ei nyt ole, mut sellaset karut kovat työmiehen.

Aina ei voi nostaa maksimia, niin välillä pidetään kausia, että tekee nelosia ja vitosia ja ottaa iisimmin. Lenkkeilee vaikka enemmän.

Välillä on nähny näitä teoreetikkoja, jotka tekee hauiksen ja forkut yhdessä reenissä, kerran viikossa. Himassa ne syö helvetisti että massa kasvais. No, eihän niistä oo tullu muuta ku läskejä. Voimat on olemattomat.

Onko se ihmekkää, ku 15 toiston sarjoihin on vaikeempi saada mitään progressiota pitemmällä aikavälillä? Onhan tosin tyyppejä, jotka voimistuu ja kasvaa pidemmilläkin sarjoilla, mutta suurin osa ei sellasia ole.

Meikäläisen reeniohjelma on jo pitempään ollu simppeli:
1voimaa jalkoihin ja keskikroppaan a
2voimaa yläkroppaan a
3voimaa jalkoihin ja keskikroppaan b
4voimaa yläkroppaan b

per viikko.
ja 2-3 liikettä yhessä reenissä. Kai tää jotain hst-juttua on, vaikka lihat ei koskaan hapoille menekkään (paitsi habat).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mike sanoi:
Itse ainakaan suosittelisi hst treeniä ikipäivänä aloittelijalle. .
En suosittelisi itsekään, hst tyylinen treeni on kuitenkin mielestäni sen verran rankkaa ettei aloittelijan kannata siihen ryhtyä vaan opetella aivan "perusohjelmilla" perusvoimataso kohilleen yms. Sitten kun kokemusta treenamisesta on karttunut niin kokeilee muita ohjelmia ja valkkaa itselleen sen toimivimman sieltä.

Voisitteko laittaa jonkun esimerkkiohjelman hst-treenistä? Voisinpa vaikka kokeilla ihan mielenkiinnolla sitä joskus tulevaisuudessa...

Tajusin juuri topicceja selatessa, että viime kesänä treenasin 3-jakoisella treenillä. No jalat jätin kokonaan pois siitä :D , eli yläkroppa 2-jakosena. Eli Rinta/Selkä ja Kädet. Treenasin 5päivän kierrolla, molemmat treenit peräkkäisinä päivinä. Kävin samalla kesätöissä missä tuli vähän kanniskeltua ja nosteltua. Mutta kuitenkin, ei toiminut treeni minulla, ei tullut pahemmin mitään kehitystä, en ainakaan muista, mutta ruokailu oli vähän niinjanäin, uni oli vähän niinjanäin ja melkeen jokaviikonloppu join alkomaaholia... Tein selkä/rinta-treenissä molemmille muistaakseni 7 sarjaa, ja käsi-treenissä 6 kaikille lihaksille. En oikeen tiedä oliko sitten ylikuntoa, kokoajan oli kyllä väsynyt ja vittumainen olo, mutta luulen, että se johtui siitä, että menin nukkumaan 22.30, heräsin 5.30 ja kotiin pääsin töistä vasta 15.30...

Weak sanoi:
Eipä toi kyllä varsinaisesti oo kovin hyvä ohjelma, mutta kyllä tolla olis pitäny yläkropan kasvaa ja ilman ylikuntoa... noi mainitsemas syyt kyllä takaa sen että ei kehitystä tuu.

Mike sanoi:

No tuskin HST:llä kannattaa aloittaa, sillä se vaatii jo niin paljon oman kropan tuntemista ym. perehtymistä asiaan, että se ei sovi aloittelijalle. Kuitenkaan IMO aloittelijan ei kannata aloittaa millään 4-jakoisellakaan. Jonkinlainen koko kropan ohjelma olisi varmasti hyvä alkuun, koska hermosto kehittyy ja liikeradat tulevat paremmin tutuiksi jos hinkataan samoja liikkeitä monta kertaa viikossa.

Päinvastoin kuin yleensä ajatellaan, olen sitä mieltä että kannattaa aloittaa monijakoisella ja pienentää jakoa edistyessään. Alussa ei yhdellä sarjalla pysty ottamaan kaikkia tehoja irti, mutta palautuminen ja treenin pituus pitää kuitenkin ottaa huomioon. Edistyessä volyymin laskeminen mahdollistaa lihaksen treenaamisen useammin.
Korkea volyymi ei ole yhtä kuin kova treeni!

Juu, se että kroppa treenataan läpi kahdesti tai kolmesti reilussa viikossa toimii hyvin. Pitää muistaa jättää vain ensimmäisissä sarjoissa pari toistoa varastoon, mutta lopuissa ainakin itse saan vetää aikalailla positiiviseen loppuun asti. Ohjelmana siis 2-jakoinen kahdesti 8:ssa päivässä treeni/lepo/treeni/lepo -periaatteella.

Mää oon kyllä tehnyt aina vaan max. 8 toistoa, mutta se on toiminut. Nyt ensimmäisen kerran kroppa alkoi varoittamaan pienellä kuumeilulla ja tukossa ololla ylikunnossa, kun päätin selkätreenissä korvata SJMV:n normaalilla vedolla ja tehdä siinä tiukan 2x4:n. Pienestä siis kiinni. Toki ollut vähän stressaamistakin jne. Nyt ollut 3s päivä lepoa ja olo jo parempi, huomenna taas treenaan, ja kokeilenpa varsin pidempää (>12) sarjaa.

Ainiin, sanottakoon vielä kaikille, että mitä rankemmin treenataan sitä enemmän pitää syödä palautuakseen.

Oikeastaan kaikkien arvovaltaisten tahojen, kuten tieteellisistä tutkimuksista kantansa muodostavan ACSM:n (American College of Sports Medicine) suositus on aina ollut nimenomaan aloittelijoille koko kroppa kolmesti viikossa. Aloittelijoiden kehittymättömällä hermojärjestelmällä ei saada tehoja ulos, mutta se oppii parhaiten kun oppitunnit ovat riittävän tiheästi. Enkä väitä, että nimenomaan HST:llä täytyisi treenata, aloittelijoille on yksinkertaisempiakin, mutta silti tehokkaita muitakin ohjelmia.

-Marchi- sanoi:
Mua kävi vaan vituttamaan, kun haluaisin vain nähdä yksinkertaisesti Neutraalin ohjelman. Niinkuin tekin aikoinaan halusitte nähdä vaikka Arskan ohjelman, nou big deal.
Ja sitten nousee kauhea häly, että "ei se sovi sulle", "opi treenaa ite" yms. paskaa. Minä jopa korostin, että halusin nähdä sen vain Uteliaisuudesta.. Enkä siksi, että se olisi minun pieni katekismukseni.
Vai onko tuossakin jtn pahaa sitten?

Joo. Porukka heittää ekalla sivulla ihmejuttua. Kyseisestä ohjelmasta mitään tietämättömät sanovat, että ei se sovi sulle ja muuta saissee. Saahan nyt toisen ohjelmasta kysäistä. Luonnollisesti kaikkia kiinnostaa, jos jollakulla on erilainen ohjelma, jolla se saa vielä tulostakin aikaan.

Toi Neukkiksen jatkuva ohjelman panttaaminen on herättänyt munkin mielenkiintoni. Pistä se ohjelma esille, niin ei tarvitse kirjoittaa joka toiseen thrediin: "En pistä esille." ;) Kansa vaatii ohjelmaa esille... :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom