Kaveri treenaa oudosti (mun mielestä ainakin)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mankind
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
indigof73 sanoi:
En voisi olla kanssasi enempää samaa mieltä. Aiemmin treenasin 4-jakoisella ohjelmalla 8 päivän kierrolla.

Miksi 8 päivän kierrolla?? miksei esim.5 päivän kierrolla.

esim.
1.etureidet,pohkeet
2.rinta,hauikset
lepo(venyttely)
3.selkä,vatsat
4.olkapäät,ojentajat,takareidet
Lepo(venyttely)
alusta.

Ja saahan tässä useammat lihakset epäsuoraa treeniä esim.rinta ojentajapäivänä kapeastapenkistä. Ainut on selkä joka ei saa.

Tiedä sitten miten toimisi tämmönen 2-jakoinen mitä tässä kehutaan.
1.yläkroppa
2.alakroppa
lepo
alusta.

Ei millään malttaisi vaihtaa tyyliä :jahas:

Mankind sanoi:
Jaah mä oon aina ollu siinä uskossa että noin EI kannattais tehä.
Aivan ymmärrettävää; lähes kaikki salilla kävijät uskovat nimenomaan näiden huippukehonrakentajien käyttämien monijakoisten ohjelmien olevan se paras tapa treenata.

Tällainen ajattelu johtaa juurensa ainakin osittain sekä saavutettavuus- että edustavuusheuristisista harhoista. Koska useimmat ammattilaiskehonrakentajat treenaavat monijakoisella erikoisohjelmalla oletetaan (virheellisesti) että parhaat tulokset saadaan monijakoisella erikoisohjelmalla. Kokonaiskuva kuitenkin valottuu, kun kysytään:

1) Kuinka monta kymmentä miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa treenaa juuri tällaisella esim. 4-jakoisella ohjelmalla?
2) Kuinka moni heistä on oikeasti kasvanut huippukehonrakentajan kokoiseksi köntiksi?

Vastapainona olisi hyvä tarkastella sitä huomattavan paljon pienempää salitreenaajien joukkoa, joka treenaa yksinkertaisemmalla perusohjelmalla. Voisinpa lyödä pääni pantiksi, että kovia tuloksia saavuttaneiden treenareiden suhteellinen osuus kyseisestä joukosta on moninkertainen verrattuna monijakoisilla hifistelyohjelmilla treenaaviin ihmisiin, jos molemmista joukoista poimitaan vain ilman roinaa treenaavat yksilöt.

Roinareille toimii karkeasti sanottuna mikä tahansa ohjelma, ja roinari kasvaa huonommallakin ohjelmalla varmasti vähintään yhtä hyvin - todennäköisesti paremmin - kuin hyvällä ohjelmalla treenaava natikka.

Roinareiden kehitykselle sillä, onko ohjelma 2-jakoinen perusohjelma vaiko 9-jakoinen hifistelyn huipentuma, ei ole uskoakseni kovinkaan paljon merkitystä (vaikkakin tiiviimpi treenitahti on hyödyllinen) ennen kuin ollaan erittäin kovan kilpailun tasolla, jolloin pienimmätkin erot kilpailijoiden välillä saattavat muuttaa sijoitusta monta pykälää.
Kipi I sanoi:
Roinaajille tuollainen monen päivän putkeen treenaaminen on itse asiassa kannattavampaa kuin vaikka vain joka toinen päivä treenaaminen (koska roinan ansiosta palautuminen on huippuluokkaa), mutta natikkana treenaaville tulee usein seinä vastaan palautumisessa mikäli yritetään treenata monena peräkkäisenä päivänä.

Itse olen aikoinaan kokeillut erilaisia treenipäiväyhdistelmiä, joissa treenattiin ainoastaan kahtena päivänä peräkkäin, enkä siltikään kyennyt koskaan palautumaan kunnolla siihen toisen päivän treeniin vaikka ensimmäisenä päivänä olisi ollut esimerkiksi vain pienen lihasryhmän treeni ja seuraavat 24h olisi syöty todella reippaalla kädellä hiilaria ja juotu paljon nesteitä - suorituskyky laski aina huomattavasti ja pumppi oli normaalia selvästi heikompi. Tuo johtuu lukemani perusteella melko pitkälle hermoston, kehon neste- ja elektrolyyttitasapainon sekä lihasten glykogeenivarastojen yllättävän hitaasta palautumistahdista.

Tärkeää asiaa tässä treadissa... HYVÄ! HYVÄ!

Hulkki sanoi:
Itse olen aikoinaan kokeillut erilaisia treenipäiväyhdistelmiä, joissa treenattiin ainoastaan kahtena päivänä peräkkäin, enkä siltikään kyennyt koskaan palautumaan kunnolla siihen toisen päivän treeniin vaikka ensimmäisenä päivänä olisi ollut esimerkiksi vain pienen lihasryhmän treeni

Eli itsekö et nykyään treenaa kahta päivää putkeen?!

Voitko laittaa tähän nykyisen ohjelmasi?

Mun kaveri reenaa sillä tyylillä että aina yks lihas kerran viikossa. Se treenaa joka arkipäivä elikkäs viitenä päivänä eri lihaksia. Tulee siis vain yks treenikerta viikossa. Sen kaverin kehitys on ihan :kakka:. Se on jo muutamia vuosia treenannu ja silti siitä ei nää että se treenaa. Tekee vielä kaikenlisäks liian pitkää sarjaa. Ite alotin treenauksen sillä että aina koko kroppa läpi. Nyt teen kaksjakosta ja oon ihan tyytyväinen tuloksiin. Kaksjakonen on mielestäni parempi siksi että riittää paukkuja joka sarjoihin. Tossa koko kropan jutussa alko aina paukut loppumaan.

Kipi I sanoi:
Eli itsekö et nykyään treenaa kahta päivää putkeen?!
En ole treenannut about 5 vuoteen kahtena peräkkäisenä päivänä ellei ole ollut esim. juhlapyhien yms. johdosta aivan pakko.
Voitko laittaa tähän nykyisen ohjelmasi?
Kolme treeniä viikossa ei-peräkkäisinä päivinä, tällä hetkellä su-ti-to. Ohjelma 2-jakoinen:
1. Rinta, olkapäät, ojentajat, selkä
2. Hauis, forkut, pohkeet, takareidet, etureidet

Hulkki sanoi:
En ole treenannut about 5 vuoteen kahtena peräkkäisenä päivänä ellei ole ollut esim. juhlapyhien yms. johdosta aivan pakko.Kolme treeniä viikossa ei-peräkkäisinä päivinä, tällä hetkellä su-ti-to. Ohjelma 2-jakoinen:
1. Rinta, olkapäät, ojentajat, selkä
2. Hauis, forkut, pohkeet, takareidet, etureidet

No miten on, minkälaista edistystä on tapahtunut tuolla ohjelmalla? Onko lihasmassa lisääntynyt huomattavasti tai voimat kasvaneet?

Rupeaa kiinnostamaan minuakin kun tätä kaikki kehuu.

Eli tässä on tarkoitus tehdä muutama kova sarja per.lihasryhmä.? Tuntuu omiin korviin vähäiseltä jopa näin natikalle.

Monday
Bench press, 1x10
Standing press, 1 x 12
Close grip bench, 1 x 10
Pulldowns, 1 x 12
Bent-over rows, 1 x 12

Wednesday
Barbell curl, 1x20
Hammer curl, 1x20
Standing calf raise, 1 x 12
Stiff-legged deads, 1 x 12
Squats, 1 x 20

Ja mitä tätä mallia katsoo, niin näyttää todella vähäiseltä nuo sarjamäärät. Heti tulee mieleen että "voiko tuo toimia"?

Kipi I sanoi:

Ei millään malttaisi vaihtaa tyyliä :jahas:

Hulkki tähän jo vastasikin melko tyhjentävästi. Koska epäilemättä Hulkki on huomattavasti lahjakkaampi kuin minä, niin puhun tässä nyt vain onnettoman kynäniskan puolesta. Eli... itse en treenaa kahta päivää putkeen, jos ei sitten tule kaksi päivää lepoakin jostain syystä. Toisin sanoen, nykyinen treeni menee 1 day on, 1 day off.
Treenifrekvenssin kasvusta on mielestäni sellaistakin hyötyä, että kaikenlainen kokeilu/tweakkaus on jotenkin henkisesti helpompi toteuttaa, koska ei tarvitse odotella 7-8 päivää päästäkseen treenaamaan uudelleen perseelleen menneen selkätreenin.

Ehkä kuitenkin suurin motivaatio tähän, minulle uuteen, treenitapaan löytyi sitä kautta, että huomasin jossain vaiheessa että esim. 2-3 kovaa sarjaa hauiskääntöä on mun hauiksille riittävästi. Mä sain lähes kaikki lihakseni muutamalla sarjalla melko tilttiin*. Niinpä sitten vähensin sarjamäärät noin puoleen ja tuplasin treenifrekvenssin --> 1-2 kuukaudessa esim. penkin sarjapainot nousi vajaa 15 % (tämä voi tietysti olla jonkun mielestä naurettavan vähän, mutta _minun_ kehitykselläni se on helvetin paljon).

Omasta mielestäni suurin haaste on juuri tuo 'tutusta ja turvallisesta' luopuminen. Jos kehitys on jämähtänyt paikoilleen tai on hidasta, niin kannattaa kyllä rohkeasti koeponnistaa jotain muuta. Kerran kun sen viitsii tehdä, niin se tekee helpommin uudestaankin. Tuskin tämä treenitapa mikään 'be all, end all' -metodi on, mutta kyllä tuota kannattaa testata. Itse aion siirtyä tosiaan kohti HST:ta tai lihasryhmä 3 x viikossa -systeemiin. Jos se ei toimi, niin sitten taas jotain muuta**.

*) jotta tiltin määrittely tulisi selväksi, niin tarkoitan sillä tilaa, jossa toistomäärä on pudonnut noin 50% ensimmäisen sarjan toistomäärästä (>10) kilomäärällä X.
**) pahoitteluni, jos olen esittänyt edellä jotain epäortodoksista tai muuten :david: :a ajatuksia.

Itselläni tulee tässä sovelletussa hst:ssa nykyään 2-5sarjaa per lihasryhmä/treenikerta toistot 4-12(toisto pari varaa, joskus failureen asti, fiiliksen mukaan).
Alussa tuli tehtyä max 3sarjaa mutta olen joihinkin liikkeisiin lisännyt tarkoituksella sarjoja kun palautuminen on parantunut ohjelman edetessä, tosin nyt alkaa oleen jo melkein ihan maksimi määrä nuita sarjoja jos meinaa kunnolla palautua ja välttää "ylikunnon".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kipi I sanoi:
Rupeaa kiinnostamaan minuakin kun tätä kaikki kehuu.

Eli tässä on tarkoitus tehdä muutama kova sarja per.lihasryhmä.? Tuntuu omiin korviin vähäiseltä jopa näin natikalle.

Monday
Bench press, 1x10
Standing press, 1 x 12
Close grip bench, 1 x 10
Pulldowns, 1 x 12
Bent-over rows, 1 x 12

Wednesday
Barbell curl, 1x20
Hammer curl, 1x20
Squats, 1 x 20

Ja mitä tätä mallia katsoo, niin näyttää todella vähäiseltä nuo sarjamäärät. Heti tulee mieleen että "voiko tuo toimia"?

Olihan tuo nyt sitä DC-treeniä?

Sarjoja ei tosiaan tule kuin se 1/liike, mutta lupaan että se TUNTUU. Kunhan vaan maltat pudottaa treenipainoja, niin että voit tehdä ne 3-6s negatiiviset ja päälle vielä rest-pausea, jos rahkeita riittää.

Kipi I sanoi:
No miten on, minkälaista edistystä on tapahtunut tuolla ohjelmalla? Onko lihasmassa lisääntynyt huomattavasti tai voimat kasvaneet?
Helvetin paljon paremmin DC on mulla toiminut kuin mitkään monijakoiset hömpötykset. Sarjapainot ovat nousseet hyvää tahtia ja rasvaton kehonpainokin on noussut yllättävän paljon ottaen huomioon, että olen treenannut DC:llä vasta reilut 2 kuukautta.
Eli tässä on tarkoitus tehdä muutama kova sarja per.lihasryhmä.?
Yksi kova sarja per lihasryhmä, riittää varmasti. Älä ryhdy treenaamaan Doggcrappilla ennen kuin olet lukenut huolella läpi DC:n tekstit esim. Musclemayhemin Dogg Pound -osiolta; olisi hyvä jos lukisit myös Cycles on Penniesin läpi. Löytyvät kaikki tässä threadissa olevista linkeistä.
Tuntuu omiin korviin vähäiseltä jopa näin natikalle.
Mitenköhän mulla oli sellainen kuva, että sä olisit jossain vaiheessa kuuritellut? :confused: Muisti ei näköjään enää vanhana ja seniilinä pelaa.
Monday
Bench press, 1x10
Standing press, 1 x 12
Close grip bench, 1 x 10
Pulldowns, 1 x 12
Bent-over rows, 1 x 12

Wednesday
Barbell curl, 1x20
Hammer curl, 1x20
Squats, 1 x 20
Tässä on kyllä yritetty tehdä Doggcrapp -treeni, mutta metsään on menty. Ehkä on vain katsottu DC:n mukainen treenijako ja täytetty se liikkeillä sen kummemmin systeemiä ymmärtämättä.

Ensinnäkin, Doggcrappissa ei tehdä penkkipunnerrusta. Kaikkia muita punnerrusliikkeitä rinnalle kylläkin, mutta penkkipunnerrus on karkeasti sanottuna se viimeinen vaihtoehto, jota ei käytetä, ellei muita vaihtoehtoja ole enää jäljellä.

Toiseksi, suorin jaloin maastavedot tehdään viimeisenä liikkeenä vaikka ovatkin takareisiliike. Tämä siksi, että sjmv rasittaa koko kroppaa niin paljon, että on parempi tehdä se viimeisenä kuin ennen etureisiä (jolloin etureisiä treenatessa ei ole enää mitään jytyä jäljellä). Lisäksi noin yleisesti ottaen on IMO aika mahdotonta tehdä kunnolla kyykkyä kun alaselkä on jo paskana suorin jaloin mavesta.

Nuo toistomäärät ovat useimmissa liikkeissä pääsarjan ja kahden R/P -sarjan yhteistoistomääriä, eivät itse pääsarjan toistoja.

Missä ovat loput 4 treeniä? Tuossa on esitettynä vain ensimmäinen osa kolmesta eri treenikokonaisuudesta, jotka muodostavat 2 viikon kierron.

Ehkä hiukan :offtopic: ,mutta muistaakseni -80-luvun prostara Mohammed Makkawy tapas treenata koko kropan kerrallaan.. ken muistaa paremmin, korjatkoon ihmeessä.

Joo olen kuuritellut viimeksi kesällä, mutta nyt aion jatkaa "natikkana" hamaan tulevaisuuteen. Niinkuin Mikekin sanoo että natikkana mennään, minunkin mielestä jos ei mitään käytä niin silloin ollaan varmasti lähempänä natikkaa kuin roinaajaa, vaikka joskus on kuurin pari ottanutkin. Ja nyt ei tehdä tästä taas tätä kuka on natu kuka ei - väittelyäPISTE

neutraali sanoi:
:lol2: LOL, jotkut käsittää tän natu jutun näköjään silleen että aina kun ollaan tauolla voidaan tituleerata itseään natikaksi :D
Jaa no sitte :)

Eikä tässä millään tauolla olla, vaan lopetettu.

cuscus sanoi:
Sanamuoto oli hieman erikoinen, mutta kyllä Kipi taisi tarkoittaa sinua Hulkki sillä natikalla :)
Ihan itseäni tarkoitin :)

Hulkki sanoi:
Missä ovat loput 4 treeniä? Tuossa on esitettynä vain ensimmäinen osa kolmesta eri treenikokonaisuudesta, jotka muodostavat 2 viikon kierron.
Tuon osan vain kopion malliksi tuolta dogcrap threadista.

Hulkki sanoi:
Aivan ymmärrettävää; lähes kaikki salilla kävijät uskovat nimenomaan näiden huippukehonrakentajien käyttämien monijakoisten ohjelmien olevan se paras tapa treenata.

Hulkki kirjoitti sen mitä pikkurääpäleenä en ole ääneen uskaltanut sanoa: miksi ihmeessä nykyisin 3-jakoinen on se perusjuttu josta lähdetään ja joku 4-5 -jakoinenkin menee läpi kysymyksiä herättämättä?

Moni ihmettelee sitä miten noilla 1-jakoisilla ohjelmilla saa rasitettua tarpeeksi; IMO pitäisi miettiä sitäkin, onko yksittäistä lihasryhmää tarpeen rasittaa kuoleman rajamaille joka treenissä? Tuohan on se peruste monijakoiseen siirtymisessä - saadaan kovempi loppuunajamisen tuntuma ja ehkä psykologisesti palkitsevampi treeni kun ei tarvi arvuutella onko lihaksesta otettu kaikki irti vai ei.

Itselleni HST-tyyppinen treeni on opettanut sen että lihoja ei tarvitse tappaa kerralla vaan kertatreeni voi tuntua "kevyeltäkin" ilman että kehitys junnaa paikallaan, eikä yksijakoisen session tarvitse senkään olla puolitoistatuntinen treeni. Mihinkään paremmuusjärjestykseen en kykene eri ohjelmia tietenkään laittamaan, kokemukseni ei siihen riitä.

Lisäksi ajan kuluessa olen sisäistänyt sen että kemiallisesti avustetut bodaajat ovat täysin eri sfäärissä kuin tavalliset tallaajat, sekä palautumisen että treenin luonteen suhteen.

(Hulkki tästä edellisestä pointista jo perustelikin pitkät pätkät. Sama valaistuminen pätee myös muihin neuvoihin joita bodymaailmassa liikkuu - neuvojen jakelijat ovat kuuluisia koska ovat isoja, ja ovat isoja koska treenin, roinan ja hyvien geenien yhdistelmä on sellaiseksi avittanut. Mutta kuinka soveltuvia ovatkaan lahjakkaan (roinaajan) neuvot niille joilla perintötekijät ovatkin tavanomaisemmat? Tietoa heillä toki on, paljon, mutta sitä pitää tulkita tietynlaisen suodattimen läpi.)

IMO tämä threadi on rautaa :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom