Mankind sanoi:
Jaah mä oon aina ollu siinä uskossa että noin EI kannattais tehä.
Aivan ymmärrettävää; lähes kaikki salilla kävijät uskovat nimenomaan näiden huippukehonrakentajien käyttämien monijakoisten ohjelmien olevan se paras tapa treenata.
Tällainen ajattelu johtaa juurensa ainakin osittain sekä saavutettavuus- että edustavuusheuristisista harhoista. Koska useimmat ammattilaiskehonrakentajat treenaavat monijakoisella erikoisohjelmalla oletetaan (virheellisesti) että parhaat tulokset saadaan monijakoisella erikoisohjelmalla. Kokonaiskuva kuitenkin valottuu, kun kysytään:
1) Kuinka monta kymmentä miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa treenaa juuri tällaisella esim. 4-jakoisella ohjelmalla?
2) Kuinka moni heistä on oikeasti kasvanut huippukehonrakentajan kokoiseksi köntiksi?
Vastapainona olisi hyvä tarkastella sitä huomattavan paljon pienempää salitreenaajien joukkoa, joka treenaa yksinkertaisemmalla perusohjelmalla. Voisinpa lyödä pääni pantiksi, että kovia tuloksia saavuttaneiden treenareiden suhteellinen osuus kyseisestä joukosta on moninkertainen verrattuna monijakoisilla hifistelyohjelmilla treenaaviin ihmisiin, jos molemmista joukoista poimitaan vain ilman roinaa treenaavat yksilöt.
Roinareille toimii karkeasti sanottuna mikä tahansa ohjelma, ja roinari kasvaa huonommallakin ohjelmalla varmasti vähintään yhtä hyvin - todennäköisesti paremmin - kuin hyvällä ohjelmalla treenaava natikka.
Roinareiden kehitykselle sillä, onko ohjelma 2-jakoinen perusohjelma vaiko 9-jakoinen hifistelyn huipentuma, ei ole uskoakseni kovinkaan paljon merkitystä (vaikkakin tiiviimpi treenitahti on hyödyllinen) ennen kuin ollaan erittäin kovan kilpailun tasolla, jolloin pienimmätkin erot kilpailijoiden välillä saattavat muuttaa sijoitusta monta pykälää.
Kipi I sanoi:
Miksi 8 päivän kierrolla?? miksei esim.5 päivän kierrolla.
Roinaajille tuollainen monen päivän putkeen treenaaminen on itse asiassa kannattavampaa kuin vaikka vain joka toinen päivä treenaaminen (koska roinan ansiosta palautuminen on huippuluokkaa), mutta natikkana treenaaville tulee usein seinä vastaan palautumisessa mikäli yritetään treenata monena peräkkäisenä päivänä.
Itse olen aikoinaan kokeillut erilaisia treenipäiväyhdistelmiä, joissa treenattiin ainoastaan kahtena päivänä peräkkäin, enkä siltikään kyennyt koskaan palautumaan kunnolla siihen toisen päivän treeniin vaikka ensimmäisenä päivänä olisi ollut esimerkiksi vain pienen lihasryhmän treeni ja seuraavat 24h olisi syöty todella reippaalla kädellä hiilaria ja juotu paljon nesteitä - suorituskyky laski aina huomattavasti ja pumppi oli normaalia selvästi heikompi. Tuo johtuu lukemani perusteella melko pitkälle hermoston, kehon neste- ja elektrolyyttitasapainon sekä lihasten glykogeenivarastojen yllättävän hitaasta palautumistahdista.