Kauppojen sunnuntaiaukiolo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä mäkin käännyn tuonne Hokun kannalle aika pitkälle. Lähikaupat on monin paikoin todella tarpeellisia olla olemassa. Suurimmalle osalle lähikauppoja käy huonosti, erikoismyymälöille käy samoin. Iso osa erikoismyymälöistä joutunee lähtemään kauppakeskuksita kun sunnuntai myynnit ei korvaa edes palkkoja. Monet kauppakeskukset edellyttää kaikilta yhtenäisiä aukioloaikoja, siihen tuo laki ei voi vaikuttaa. Villinä arvauksena veikkaan myös muita liikkeitä kokemaan saman kohtalon, pois lukien suuret ketjut, joilla on varaa pitää tappiollista firmaa imagosyistä käynnissä.

Lähikaupat on tärkeitä mm. vanhuksille. Sen lisäksi itse arvostan sitä, että ne pari pikku juttua mitkä unohtu kauppakeskus reissulla ostaa voi hakea siitä kilsan päästä, eikä lähimmän motarin varresta/isosta keskustasta.

Jos kauppa ei kannata niin silloin ihmiset eivät käy siellä ja se on tarpeeton. On järjetöntä että tuetaan pieniä kauppoja jotka myyvät samaa tavaraa kalliimmalla kuin isot. Siitä ei saavuteta mitään etua. Jos pikkukaupat tahtovat pysyä elossa niiden pitää kehittyä ja tarjota jotain sellaista jota isot kaupat eivät tarjoa. Miksi ei samalla auteta taksikuskeja ja kielletä yksityisautoilua viikonloppuisin? Tai kielletään pesukoneet jotta pesulan pito kannattaisi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Räsänen haluaa sunnuntaikauppaan kalliimmat hinnat



Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Päivi Räsänen paheksuu hallituksen aikeita sallia kauppojen sunnuntaiaukiolo ympäri vuoden. Räsänen sanoi puoluevaltuustossa, että päätös on lyhytnäköinen, sillä se vähentää kilpailua eikä lisää sitä.

Räsäsen mukaan sunnuntaikaupan avaaminen tietää kuolemaa joukolle kylä- ja lähikauppoja sekä erikoistavaraliikkeille. Lisääntyvä sunnuntaikauppa kasvattaa työvoimakustannuksia, kun työtunneista maksetaan kaksinkertainen palkka, mikä näkyy tuotteiden hinnoissa. Räsänen pohti, pitäisikö tuotteiden hintoihin saada sunnuntailisä, jotta ne jotka haluavat käyttää kalliimpia sunnuntaipalveluja, myös maksaisivat niistä.



http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1618969
 
Räsäsen ehdotun on kyllä pöljä, niinkuin monet muutkin hänen esittämät "ideat". Itse kyllä vastustan sunnuntaiaukioloja. Eduskunnan kyselytunnilla joku esitti pointin, että sunnuntai rauhotettaisiin. Ts. olisi edes yksi päivä viikossa, jolloin perheellä olisi keskinäistä aikaa. Noh ei tämä aukiolojuttu sitä pelkästään tietenkään ratkaise, mutta osaltaan vaikuttaa.
 
Räsäsen ehdotus on toisaalta hyvä, joka haluaa ostaa kalliiseen aikaan, maksakoon kalliin hinnan.

Toisaalta vähänkään isompien putiikkien kustannuksissa henkilöstön palkka taitaa olla kuitenkin suht pieni menoerä, eihän niille mitään makseta. Alan kustannusrakennetta paremmin tuntematta.
 
Mä en tajua nyt tätä vinkumista. Nytkin on kaupat auki puoli vuotta sunnuntaisin eikä ne hinnat mihinkään muutu joulu- tai kesäkautena. Tosin tämän viikonlopun Helsingin Uutisissa oli hyvä artikkeli aiheesta kun kysyttiin mielipidettä itse kauppiailta. Pikkukauppojen pitkäjät ovat aika yhtä mieltä siitä, että kauppojen pitäminen varsinkin yöllä on aika vaarallista ja tarvitaan aika iso miehitys, että homma pyörisi. Käytönnössä pitäisi olla kaksi myyjää ja vartija.
En kuitenkaan usko, että kovin montaa 24-kauppaa edes tarvitaan. Kunhan nyt keskustassa on muutama liike auki niin se jo riittäisi.
 
Argh. Suomessa on aina tämä tyyli että holhotaan vaikka kuluttajathan tässä ne kaupat haluavat auki pitää. Miksi määritellä mitään yleisiä sääntöjä, paras vaihtoehto olisi vapaus: kauppa saa aivan itse päättää onko se auki vai ei. Kilpailun avulla karsitaan ne paikat jotka eivät kannata, näinhän markkinataloudessa asiat pitäisi hoitaa.

PS. Suomen hintatasokin on ihan p*******ä, johtuisiko osaltaan kolmen suuren keskittymän hallinnasta ja hintojen sopimisesta 3 kertaa vuodessa yhteisesti.
 
PS. Suomen hintatasokin on ihan p*******ä, johtuisiko osaltaan kolmen suuren keskittymän hallinnasta ja hintojen sopimisesta 3 kertaa vuodessa yhteisesti.
... And we have the winner!
 
Räsänen haluaa sunnuntaikauppaan kalliimmat hinnat



Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Päivi Räsänen paheksuu hallituksen aikeita sallia kauppojen sunnuntaiaukiolo ympäri vuoden. Räsänen sanoi puoluevaltuustossa, että päätös on lyhytnäköinen, sillä se vähentää kilpailua eikä lisää sitä.

Räsäsen mukaan sunnuntaikaupan avaaminen tietää kuolemaa joukolle kylä- ja lähikauppoja sekä erikoistavaraliikkeille. Lisääntyvä sunnuntaikauppa kasvattaa työvoimakustannuksia, kun työtunneista maksetaan kaksinkertainen palkka, mikä näkyy tuotteiden hinnoissa. Räsänen pohti, pitäisikö tuotteiden hintoihin saada sunnuntailisä, jotta ne jotka haluavat käyttää kalliimpia sunnuntaipalveluja, myös maksaisivat niistä.



http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1618969

Mitähän helvettiä se Räsänen taas vauhkoaa?

Eikös nuo kylä- ja lähikaupat ole aikalailla yrittäjävetoisia? Luultavasti yrittäjät ovat itse töissä sunnuntait jos eivät halua maksaa korkeampia palkkakuluja. Itse ainakin toimisin noin. Ihan yhtä hyvin sitä voi vapaapäivää viettää jonain toisenakin viikonpäivänä.

Miksi tästäkin asiasta taas tehdään joku elämää vaikeampi juttu? Ja miksi tosta kilpailusta vouhuotetaan yleensäkään? Kyllähän se on juurikin se kilpailu, joka sanelee, että kannattaako niitä kauppoja pitää auki vai ei, vaikka siihen oikeus olisikin. Tuskin tulee kaikki kaupat pitkässä juoksussa pitämään oviaan auki sitä maksimiaikaa....
 
Ilman muuta yrittäjille vapaat kädet tässä asiassa, kapitalisessa yhteiskunnassahan tässä eletään.
Kyllä vitutti kun joku kaupan liiton edustaja muija sanoi että; Voi, voi silloin kaupan naistyöntekijät eivät voi viettää sunnuntaita perheensä ja pikkulastensa kanssa, jos sunnuntai aukioloajat toteutetaan'

Siis voi vittu mitä liiton oman edun törkeää ajamista ja politiikkaa, niin tyhmä tämä liiton edustaja ei voi olla että siltä unohtu Suomen työttömät.
Minä menisin työttömänä vähän helvetin mielellään sunnuntaina mättämään tonnikalapurkkeja hyllyihin, että sais lisätienestiä.
 
Räsäsen ehdotun on kyllä pöljä, niinkuin monet muutkin hänen esittämät "ideat". Itse kyllä vastustan sunnuntaiaukioloja. Eduskunnan kyselytunnilla joku esitti pointin, että sunnuntai rauhotettaisiin. Ts. olisi edes yksi päivä viikossa, jolloin perheellä olisi keskinäistä aikaa. Noh ei tämä aukiolojuttu sitä pelkästään tietenkään ratkaise, mutta osaltaan vaikuttaa.
No mitenkäs se yks perheen keskinäinen rauhoittumispäivä järjestetään jos isi on vaikka poliisi, palomies tai sairaanhoitaja? Tai vaikka tehtaan duunari? 3-vuorotyö aika hyvin takaa sen että ne vapaapäivät on milloin sattuu ;) Mun mielestä on naurettavaa ettei firman omistaja saa ite päättää milloin pitää putiikkiaan auki ja milloin ei... Ei kukaan käy pistään jonku insinöörifirman ovia säppiin tiettyinä aikoina tai kontrolloi milloin siellä suunnittelija vääntää pitkää päivää ja milloin ei... Miksi ihmeessa ruokakaupan yrittäjää kontrolloidaan mutta muita ei? Toivottavasti joku ymmärtää pointin ku ite oon nyt vähä krapulassa mutta siis miksi jotain toimialaa kontrolloidaan näin rajusti yhteiskunnan taholta ja jotain toisia taas ei ollenkaan?
edit: Niin ja meidän suvusta yli puolet on kaupan alalla töissä eikä kukaan purnaa ku pääsee sunnuntaina tuplapalkalla töihin! Itekki oon aina tykänny ku rauhalliselta päivältä saa vielä paremman palkan ku kiireellisemmältä ajalta arkena :)
 
Siis voi vittu mitä liiton oman edun törkeää ajamista ja politiikkaa, niin tyhmä tämä liiton edustaja ei voi olla että siltä unohtu Suomen työttömät.
Minä menisin työttömänä vähän helvetin mielellään sunnuntaina mättämään tonnikalapurkkeja hyllyihin, että sais lisätienestiä.

Oman liiton jäsenkunnan edun ajaminen on sen duuni, hei. Ei sinne todellakaan mitään työttömiä sunnuntaiksi oteta, tuskin lähtisivätkään, krapulapäivähän se sunnuntai on. Kiristetään vain sen verran ruuvia että nykyhenkilöstöllä saa tehtyä päivän lisää.
 
Siis voi vittu mitä liiton oman edun törkeää ajamista ja politiikkaa, niin tyhmä tämä liiton edustaja ei voi olla että siltä unohtu Suomen työttömät.
Minä menisin työttömänä vähän helvetin mielellään sunnuntaina mättämään tonnikalapurkkeja hyllyihin, että sais lisätienestiä.

No mikä helvetti sen liiton tehtävä on, jos ei oman jäsenistönsä edun ajaminen???

Ja todellakin mitä itse olen käsittänyt niin nuo sunnuntaivuorot kyllä revitään käsistä vanhojen työntekijöiden toimesta. Voipi olla, että jos sunnuntai-aukiolo vapautetaan, niin liitolle ei kelpaa enää vanhat sunnuntai- ja yölisät. Yölisään haetaan varmasti todella kovia korotuksia.
 
Ilman muuta yrittäjille vapaat kädet tässä asiassa, kapitalisessa yhteiskunnassahan tässä eletään.
Kyllä vitutti kun joku kaupan liiton edustaja muija sanoi että; Voi, voi silloin kaupan naistyöntekijät eivät voi viettää sunnuntaita perheensä ja pikkulastensa kanssa, jos sunnuntai aukioloajat toteutetaan'

Siis voi vittu mitä liiton oman edun törkeää ajamista ja politiikkaa, niin tyhmä tämä liiton edustaja ei voi olla että siltä unohtu Suomen työttömät.
Minä menisin työttömänä vähän helvetin mielellään sunnuntaina mättämään tonnikalapurkkeja hyllyihin, että sais lisätienestiä.

Turhaa vauhkoamista tosta sunnuntaista. Sitä aikaa voi pienten lasten kanssa viettää jonain muunakin päivänä. Ei niitä ole pakko roudata päivähoitoon jos vaikka keskiviikko on vapaapäivä. Kouluikäset sitten erikseen, mutta ne on jo yleensäkin tyytyväisiä jos ei vanhemmat ole kotona koko viikonloppua. ;)

EDIT: Ja hyvä pointti nuo muut vuorotyötä tekevät, kuten myös se, että liiton edustaja ajaa omien etujaa. Eli noihin ei kommenttini ollut tarkoitettu.
 
No onhan sen liiton ämmän työ liiton etujen ajaminen.

Mutta kertokaa miten se haittaa liittoa jos sunnuntaina palkataan liiton ulkopuolisia, varmaan haittaa jotenkin, mutta valistakaa Tarkemoa.

Mutta aina pitää myös muistaa yhteisvastuu.
Ei työttömyys vähene jos kaikki ajavat vain omaa etuaan, eikä tämä ole lapsellista utopiaa
 
Yksi sunnuntaiongelma on kauppakeskukset. Monilla ostoshelveteillä on vuokrasoppareissa ehto että putiikkien pitää olla auki silloin kun kauppakeskuksenkin (siis kauppakeskus vuokraa tilaa yrittäjille). Paikallislehdessä haastateltiin yhtä sauna-/lahjatavarakauppiasta. Sanoi että sunnuntaisin kukaan ei osta erikoisliikkeistä käytännössä mitään. Viimeksi oli liikevaihto sunnuntaina 4,50€. Kauppias oli itse töissä, kun ei kannata pitää sunnuntailisillä ketään hommissa. 12-21.00, laskekaa siitä tuntipalkka :D
 
Yksi sunnuntaiongelma on kauppakeskukset. Monilla ostoshelveteillä on vuokrasoppareissa ehto että putiikkien pitää olla auki silloin kun kauppakeskuksenkin (siis kauppakeskus vuokraa tilaa yrittäjille). Paikallislehdessä haastateltiin yhtä sauna-/lahjatavarakauppiasta. Sanoi että sunnuntaisin kukaan ei osta erikoisliikkeistä käytännössä mitään. Viimeksi oli liikevaihto sunnuntaina 4,50€. Kauppias oli itse töissä, kun ei kannata pitää sunnuntailisillä ketään hommissa. 12-21.00, laskekaa siitä tuntipalkka :D
Siksi sunnuntain aukiolot tulisikin vapauttaa. Ne pitää auki ketä kiinnostaa.

(ja siinä Jumbon saunakaupassa en ole koskaan nähnyt ainottakaan asiakasta jos ei jotain kameran kanssa hyöriviä japseja lasketa ottamassa kuvia ihmeellisestä kaupasta. Eiköhän toi ole sille tädille ihan normaali myynti.)
 
No mitenkäs se yks perheen keskinäinen rauhoittumispäivä järjestetään jos isi on vaikka poliisi, palomies tai sairaanhoitaja? Tai vaikka tehtaan duunari? 3-vuorotyö aika hyvin takaa sen että ne vapaapäivät on milloin sattuu ;) Mun mielestä on naurettavaa ettei firman omistaja saa ite päättää milloin pitää putiikkiaan auki ja milloin ei... Ei kukaan käy pistään jonku insinöörifirman ovia säppiin tiettyinä aikoina tai kontrolloi milloin siellä suunnittelija vääntää pitkää päivää ja milloin ei... Miksi ihmeessa ruokakaupan yrittäjää kontrolloidaan mutta muita ei? Toivottavasti joku ymmärtää pointin ku ite oon nyt vähä krapulassa mutta siis miksi jotain toimialaa kontrolloidaan näin rajusti yhteiskunnan taholta ja jotain toisia taas ei ollenkaan?
edit: Niin ja meidän suvusta yli puolet on kaupan alalla töissä eikä kukaan purnaa ku pääsee sunnuntaina tuplapalkalla töihin! Itekki oon aina tykänny ku rauhalliselta päivältä saa vielä paremman palkan ku kiireellisemmältä ajalta arkena :)


Joo tottakai tuo ei mitään ratkase. Mut sitäki ajattelin tuossa että ihmiset ravaa sitte kaupoissa sen sunnuntain ku sen vois käyttää rauhoittumiseen. Tietenki on sitte ikäänkuin epäreilua, että kaupan alan ihmiset ei pääse tienaan sunnuntai liksoilla.
 
Joo tottakai tuo ei mitään ratkase. Mut sitäki ajattelin tuossa että ihmiset ravaa sitte kaupoissa sen sunnuntain ku sen vois käyttää rauhoittumiseen. Tietenki on sitte ikäänkuin epäreilua, että kaupan alan ihmiset ei pääse tienaan sunnuntai liksoilla.

Eiköhän se nyt ole ihan jokaisen oma asia, milloin haluaa rauhoittua. Ei siihen pitäisi enää nykypäivänä olla sanavaltaa valtiovallalla tai kirkolla.
 
Back
Ylös Bottom