Kauppojen sunnuntaiaukiolo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu
Ja ostovoimahan ei tässä maassa sillä kasva, vaikka kaupat ovat 24/7 auki. Joten työvoimakustannukset kasvavat ja tämä vaikuttaa väistämättä tuotteiden hintaan.

tätä itsekin pelkään ja tuossa ei ole järjen hiventäkään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä mäkin käännyn tuonne Hokun kannalle aika pitkälle. Lähikaupat on monin paikoin todella tarpeellisia olla olemassa. Suurimmalle osalle lähikauppoja käy huonosti, erikoismyymälöille käy samoin. Iso osa erikoismyymälöistä joutunee lähtemään kauppakeskuksita kun sunnuntai myynnit ei korvaa edes palkkoja. Monet kauppakeskukset edellyttää kaikilta yhtenäisiä aukioloaikoja, siihen tuo laki ei voi vaikuttaa. Villinä arvauksena veikkaan myös muita liikkeitä kokemaan saman kohtalon, pois lukien suuret ketjut, joilla on varaa pitää tappiollista firmaa imagosyistä käynnissä.

Lähikaupat on tärkeitä mm. vanhuksille. Sen lisäksi itse arvostan sitä, että ne pari pikku juttua mitkä unohtu kauppakeskus reissulla ostaa voi hakea siitä kilsan päästä, eikä lähimmän motarin varresta/isosta keskustasta.
 
Joku voisi selventää eikö asiakas halua nykyään sitten tuotteiltaan tuoreutta? Koska maitoa, lihaa yms. ei saa sunnuntaiksi. Vai aletaanko suomessa laajentamaan aukioloja niin pitkälle, että myös teollisuudelta ja toimistoyöntekijöiltä yms. loppuu vkl vapaat?

Nimim. Kyllä minäkin haluaisin pankissa käydä silloin kun itselle passaa.

Ja ostovoimahan ei tässä maassa sillä kasva, vaikka kaupat ovat 24/7 auki. Joten työvoimakustannukset kasvavat ja tämä vaikuttaa väistämättä tuotteiden hintaan.

Eli en siis itse ainakaan kannata edes pienten kauppojen aukioloaikojen pidentämistä. Nykyiset ovat aivat riittävät. itse ainakin pystyn suunnittelemaan elämäni niin, että kerkeän kaupassa käymään. Eikä tarvitse edes sunnuntaisin käydä nykyään.

Se on tietty sitten eriasia mitä odotetaan tuotteiden laadulta. Mitä käykään lähimarketin salaateille. Kaikki tietävät, että mitä hiljaisempaa sitä vähemmän työntekijöitä. Luultavasti salaatit saisivat täten "maata" koko vuorokauden hyllyssä asiakkaiden sitä pyöritellessä edestakas = laatu huononee. (Hölmö esimerkki mutta kelvannee)


Mutta itse ennustan että näin käy tässä maassa: Kun kauppojen aukioloajat pitenevät (eiköhän se aika varmaa jo ala olemaan) niin ruoan laatu kärsii. Toivottavasti olen väärässä. Itse nimittäin arvostan tuoreutta sekä laatua enemmän kuin hintaa taikka sitä voinko sen tuotteen ostaa vaikka keskellä yötä.

No makaahan ne lihat ja salaatit siellä muutenkin viikonlopun yli, ei ne minnekään ulkoavaruuteen häviä yöksi. Siinä ei olisi muuta kuin, että perjantaina pitäisi ottaa tukusta toimitus vastaan viikonlopuksi, ei sen kummempaa.
 
No makaahan ne lihat ja salaatit siellä muutenkin viikonlopun yli, ei ne minnekään ulkoavaruuteen häviä yöksi. Siinä ei olisi muuta kuin, että perjantaina pitäisi ottaa tukusta toimitus vastaan viikonlopuksi, ei sen kummempaa.


Selvennän vielä, että tarkoitin siis sitä (aiemmin ehkäpä hiukan epäselkeästi ilmaisin) kun ei ole työntekijöitä niitä siivoamassa niin sitä kautta laatu kärsii.
Samanverranhan siis tosiaankin sitä salaattia myydään oli kauppa sitten auki miten pitkään tahansa.

höpötinköhän taas sekavia :D
 
Stadissa muutama Alepa on auki klo 7-23 joka päivä, lapissa yhden Esson iso kauppa on toimiva ja auki 24/7.
 
Selvennän vielä, että tarkoitin siis sitä (aiemmin ehkäpä hiukan epäselkeästi ilmaisin) kun ei ole työntekijöitä niitä siivoamassa niin sitä kautta laatu kärsii.
Samanverranhan siis tosiaankin sitä salaattia myydään oli kauppa sitten auki miten pitkään tahansa.

höpötinköhän taas sekavia :D

Joo, kyl sä höpötät:D
Mä en nyt tajuu yhtään:D Kyllähän siellä se siivous pelaa yhtälailla viikonloppuisin kuin arkenakin. Onhan nytkin esim. kaupat auki sunnuntaisin eikä siellä mitään sen kummempia roskavuoria ole sunnuntai-iltana vastassa. Hommat vaan pitää järjestellä vähän uudelleen.

Ja olisihan se hienoa vyöryä viikonloppuna aamuyöstä umpitunnelissa jonnekin steissin alepaan hakemaan maitoa ja leipää ennen kuin hyppää yöbussiin:D
 
Kyllä mäkin käännyn tuonne Hokun kannalle aika pitkälle. Lähikaupat on monin paikoin todella tarpeellisia olla olemassa. Suurimmalle osalle lähikauppoja käy huonosti, erikoismyymälöille käy samoin. Iso osa erikoismyymälöistä joutunee lähtemään kauppakeskuksita kun sunnuntai myynnit ei korvaa edes palkkoja. Monet kauppakeskukset edellyttää kaikilta yhtenäisiä aukioloaikoja, siihen tuo laki ei voi vaikuttaa. Villinä arvauksena veikkaan myös muita liikkeitä kokemaan saman kohtalon, pois lukien suuret ketjut, joilla on varaa pitää tappiollista firmaa imagosyistä käynnissä.

Lähikaupat on tärkeitä mm. vanhuksille. Sen lisäksi itse arvostan sitä, että ne pari pikku juttua mitkä unohtu kauppakeskus reissulla ostaa voi hakea siitä kilsan päästä, eikä lähimmän motarin varresta/isosta keskustasta.

Suurimmalle osalle lähikauppoja käy huonosti? No ei nyt sentään.
Sunnuntaiaukiolot eivät voi olla niin merkittävä asia, että se yksin muuttaisi mitään liiketoimintaa kannattamattomaksi, kun se ei ole edes pakollista kenellekään.
Tässä uudessa sopimuksessahan pienien kauppojen aukiolot ollaan vapauttamassa lähes täysin, joka on vain ja ainoastaan markkinaetu verrattuna suuriin liikkeisiin, joilla on edelleen rajoitetut aukiolot.
Esimerkiksi yökauppa saattaa hyvinkin muodostua joillekin pienille isojen markettien puristuksissa kärsiville putiikeille omaksi markkinaraoksi varsinkin suurissa kaupungeissa, joissa asiakkaita voisi riittää ympäri vuorokauden.

Jos jotkut lähikaupat ja erikoisliikkeet ovat niin tarpeellisia ja mainioita, niin silloin kuluttajat varmasti niissä asioivatkin ilman lakikikkailua ja toiminta pysyy kannattavana jatkossakin.
Jos ei, niin sitten ansaitsevatkin mennä nurin, koska asiakkaat ovat niin itse päättäneet omalla ostoskäyttäytymisellään ja äänestäneet jaloillaan.
Kyllä fiksun liiketoiminnan on oltava kannattavaa, ilman yhteiskunnan tekohengitystäkin.
 
Ei meidän kannata tästä vääntää, koska menee todennäköisesti mielipidejutuiksi. Sä paasaat aina noista markkinatalouden laista ja kapitalismista ja miten niiden täytyy olla koskemattomia. Mä en usko että se on hyvä ajatus. Mä kannatan pienimuotoista sääntelyä valtion puolelta, koska se toimii paremmin. Kaiken maailman hyötyajattelufilosofit täällä pakkiksellakin kattelee näitä juttuja mun mielestäni aika kapeesti ja kylmästi, eikä hoksaa mitä oikeasti tapahtuu.

Ei tässä ole kysymys mielipiteistä vaan faktoista. Tuo esittämäsi pikkukauppojen suosiminen voidaan nähdä alalletulon esteenä: mitä jos itse haluan perustaa kaupan, mutten pysty koska vain alalla 70 vuotta toimineet martat voivat harjoittaa kannattavaa bisnestä? Miksi alalle tulevia yrittäjiä pitäisi sorsia suosimalla marttoja? Tai miksi prismoja ja sittareita pitäisi sorsia? Se miksi joku kauppa on suosittu ei johdu mistään marttojen hylkimisestä tai juutalaisten salaliitosta vaan siitä että ihmiset haluavat käydä niissä mielummin kuin pikkukaupoissa!

Kyllä mäkin käännyn tuonne Hokun kannalle aika pitkälle. Lähikaupat on monin paikoin todella tarpeellisia olla olemassa. Suurimmalle osalle lähikauppoja käy huonosti, erikoismyymälöille käy samoin. Iso osa erikoismyymälöistä joutunee lähtemään kauppakeskuksita kun sunnuntai myynnit ei korvaa edes palkkoja. Monet kauppakeskukset edellyttää kaikilta yhtenäisiä aukioloaikoja, siihen tuo laki ei voi vaikuttaa. Villinä arvauksena veikkaan myös muita liikkeitä kokemaan saman kohtalon, pois lukien suuret ketjut, joilla on varaa pitää tappiollista firmaa imagosyistä käynnissä.

Lähikaupat on tärkeitä mm. vanhuksille. Sen lisäksi itse arvostan sitä, että ne pari pikku juttua mitkä unohtu kauppakeskus reissulla ostaa voi hakea siitä kilsan päästä, eikä lähimmän motarin varresta/isosta keskustasta.

Jos ne kerran ovat niin tarpeellisia ja hyviä niin miksi niille kävisi huonosti?
 
Suurimmalle osalle lähikauppoja käy huonosti? No ei nyt sentään.
Sunnuntaiaukiolot eivät voi olla niin merkittävä asia, että se yksin muuttaisi mitään liiketoimintaa kannattamattomaksi, kun se ei ole edes pakollista kenellekään.
Tässä uudessa sopimuksessahan pienien kauppojen aukiolot ollaan vapauttamassa lähes täysin, joka on vain ja ainoastaan markkinaetu verrattuna suuriin liikkeisiin, joilla on edelleen rajoitetut aukiolot.
Esimerkiksi yökauppa saattaa hyvinkin muodostua joillekin pienille isojen markettien puristuksissa kärsiville putiikeille omaksi markkinaraoksi varsinkin suurissa kaupungeissa, joissa asiakkaita voisi riittää ympäri vuorokauden.

Jos jotkut lähikaupat ja erikoisliikkeet ovat niin tarpeellisia ja mainioita, niin silloin kuluttajat varmasti niissä asioivatkin ilman lakikikkailua ja toiminta pysyy kannattavana jatkossakin.
Jos ei, niin sitten ansaitsevatkin mennä nurin, koska asiakkaat ovat niin itse päättäneet omalla ostoskäyttäytymisellään ja äänestäneet jaloillaan.
Kyllä fiksun liiketoiminnan on oltava kannattavaa, ilman yhteiskunnan tekohengitystäkin.

Jossain voitaisiin kerrankin tehdä fiksu tutkimus ja kirjoittaa mustaa valkosella, että miten tässä tilanteessa kävisi. Mua vaan harmittaa se yleinen ja varsin väistämättömän tuntuinen kehityssuunta, jossa koko kulutuskulttuuri ajautuu tylsään ja harmaaseen, isojen lafkojen pelisääntöjen sanelemaan tilaan. Se vie loppupeleissä vaihtoehtoja ihmisiltä, vaikkei sitä sunnuntaidarrassa välttämättä hoksaakaan, kun haluaa just sen ben ja jerrys jätskin ja sopranos boksin anttilasta, mitä ei lähikaupasta irtoa.
 
Ei tässä ole kysymys mielipiteistä vaan faktoista. Tuo esittämäsi pikkukauppojen suosiminen voidaan nähdä alalletulon esteenä: mitä jos itse haluan perustaa kaupan, mutten pysty koska vain alalla 70 vuotta toimineet martat voivat harjoittaa kannattavaa bisnestä? Miksi alalle tulevia yrittäjiä pitäisi sorsia suosimalla marttoja? Tai miksi prismoja ja sittareita pitäisi sorsia? Se miksi joku kauppa on suosittu ei johdu mistään marttojen hylkimisestä tai juutalaisten salaliitosta vaan siitä että ihmiset haluavat käydä niissä mielummin kuin pikkukaupoissa!

Ei siinä mitään esteitä alalletuloon ole nähtävissä. Miten ne martat uusia kauppoja sorsisi, en tajua?

Tossa mun edellisessä postissa on pointteja sun muihin juttuihin.
 
Ei siinä mitään esteitä alalletuloon ole nähtävissä. Miten ne martat uusia kauppoja sorsisi, en tajua?

Tossa mun edellisessä postissa on pointteja sun muihin juttuihin.

Se on alalletulon este että minulta kiellettäisiin keksimästä innovaatiota jolla voin kilpailla marttoja vastaan. Tällainen innovaatio on esim. iso kauppa josta saa paljon kaikkea kerralla.
 
Se on alalletulon este että minulta kiellettäisiin keksimästä innovaatiota jolla voin kilpailla marttoja vastaan. Tällainen innovaatio on esim. iso kauppa josta saa paljon kaikkea kerralla.

No näyttäähän nuo isot kaupat pärjäävän mainiosti tälläkin hetkellä, joten ei siinä ison kaupan perustamisessa ole mitään ongelmaa tällä hetkellä. Se, että isoilla lafkoilla on tiukemmat säännökset, ei vaikuta ratkaisevasti siihen, että bisnes pyörisi loistavasti.
 
Suurimmalle osalle lähikauppoja käy huonosti? No ei nyt sentään.
Sunnuntaiaukiolot eivät voi olla niin merkittävä asia, että se yksin muuttaisi mitään liiketoimintaa kannattamattomaksi, kun se ei ole edes pakollista kenellekään.
Tässä uudessa sopimuksessahan pienien kauppojen aukiolot ollaan vapauttamassa lähes täysin, joka on vain ja ainoastaan markkinaetu verrattuna suuriin liikkeisiin, joilla on edelleen rajoitetut aukiolot.
Esimerkiksi yökauppa saattaa hyvinkin muodostua joillekin pienille isojen markettien puristuksissa kärsiville putiikeille omaksi markkinaraoksi varsinkin suurissa kaupungeissa, joissa asiakkaita voisi riittää ympäri vuorokauden.

Jos jotkut lähikaupat ja erikoisliikkeet ovat niin tarpeellisia ja mainioita, niin silloin kuluttajat varmasti niissä asioivatkin ilman lakikikkailua ja toiminta pysyy kannattavana jatkossakin.
Jos ei, niin sitten ansaitsevatkin mennä nurin, koska asiakkaat ovat niin itse päättäneet omalla ostoskäyttäytymisellään ja äänestäneet jaloillaan.
Kyllä fiksun liiketoiminnan on oltava kannattavaa, ilman yhteiskunnan tekohengitystäkin.

Suomessa on aika paljon syrjäisempiäkin paikkoja kuin suuret keskustat. Mutta ilman kunnon faktoja ei voi oikeasti tietää mitä tapahtuu. Kirjoitin kauppakeskuksissa olevista erikoisliikkeistä. Sunnuntai tunnit on kalliita, kauppa ei voi olla auki koko päivää, koska kauppa ei käy niin paljon, ja liike on pakko pitää auki koska monien kauppakeskusten säännöt näin määrää. Eli erikoisliikkeet sitten sulkee ovet.

Uskon edelleen siihen, että monet kaupan rakenteet muuttuvat, eivätkä kaikki hyvään suuntaan. Enemmän tutkimista tarvittaisiin ennen päätösten tekoa.
 
Suomessa on aika paljon syrjäisempiäkin paikkoja kuin suuret keskustat. Mutta ilman kunnon faktoja ei voi oikeasti tietää mitä tapahtuu. Kirjoitin kauppakeskuksissa olevista erikoisliikkeistä. Sunnuntai tunnit on kalliita, kauppa ei voi olla auki koko päivää, koska kauppa ei käy niin paljon, ja liike on pakko pitää auki koska monien kauppakeskusten säännöt näin määrää. Eli erikoisliikkeet sitten sulkee ovet.

Minä en usko, että minkään kaupan kannattavuus olisi sunnuntaista riippuvainen. Pienissä erikoisliikkeissä se on usein kauppias itse, joka tekee sunnuntaivuorot ettei tarvitse maksaa tuplaliksaa kenellekään.
Jos kauppakeskuksistä uhkaa lähteä vuokralaiset livohkaan aukiolosääntöjen takia, niin niitä sääntöjä muutetaan kyllä hyvin vikkelään. Kauppakeskushan siinä kärsii, jos tilat on tyhjillään.

En minä ole havainnut, että nykyisetkään sunnuntaiaukiolot olisivat kauppiaita häirinneet. Päinvastoin kaupanalan etujärjestöt ovat ajaneet rajoitusten purkamista. Ne ovat olleet työntekijäliitot, jotka ovat vastustaneet vapaampia aukioloja.
 
Kirjoitin kauppakeskuksissa olevista erikoisliikkeistä. Sunnuntai tunnit on kalliita, kauppa ei voi olla auki koko päivää, koska kauppa ei käy niin paljon, ja liike on pakko pitää auki koska monien kauppakeskusten säännöt näin määrää. Eli erikoisliikkeet sitten sulkee ovet.

Mistä olet saanut päähäsi tämän mantran jota pitää jokaisen toistaa? Onko sinulla oma erikoisliikkeesi?

Hitto kun en muista missä haastattelussa oli, mutta olisiko ollut ylen joku A-ohjelma (A-plus, A-studio tjsp), missä oli juuri erikoisliikkeen omistaja, kauppojen aukiolojen vastustaja, ison kaupan edustaja ja juontaja. Yllätys oli suuri kun aukioloja vastustava puhui vastustamisesta yksistään, erikoisliikkeen omistaja oli huomannut muiden kollegoiden kanssa kaupan käyvän paremmin sunnuntaisin ja hänellä oli hyviä pointteja miksi myös erikoiskaupat hyötyvät sunnuntaista. Katsotaan jos löytyisi tuota jostain netistä kaivamalla...
 
Mistä olet saanut päähäsi tämän mantran jota pitää jokaisen toistaa? Onko sinulla oma erikoisliikkeesi?

Vaikkapa nyt tuolta erikoiskaupanliiton sivuilta alkajaiseksi.
http://www.erikoiskaupanliitto.fi/cms/media/pdf/Aukiolotiedote141108.pdf


http://www.erikoiskaupanliitto.fi/cms/media/pdf/aukioloTES131108.pdf

Kappas, nehän vaatiikin noihin kauppakeskus sääntöihin muutosta. No, jos se menee läpi, niin tilanne on parempi.

Varsinais-suomen yrittäjien mielipidettä...
http://www.yrittajat.fi/fi-FI/uutisarkisto/tiedote/?groupId=b0404538-fc86-4c4f-838f-7a20d9db0b13&announcementId=8a3ebd7c-023d-4a4a-a577-b2f733fd68bb

Päivittäistavarakauppa ry on vahvasti puolesta, sivuilta löytyy myös jotain Nielsenin tutkimuksia
http://www.pty.fi/aukiolo.html

Jos vielä löytäisi jonkun täysin puolueettoman tutkimuksen kokonaisuudesta, niin helpottaisi kummasti...
 
En tajua, miksi valtiovallan pitää sääntelyllä höösätä jengiä ostamaan kamansa eri paikasta kuin missä muuten kävisivät. Nykyinen lainsäädäntö sunnuntaiaukioloista on johtanut älyttömyyksiin; rakennetaan vartavasten kauppoja esim. pois kaupungeista huoltoasemille, jossa sitten joku ABC:n S-market voi myydä älyttömällä katteella samaa tavaraa siksi etteivät ihmiset muualta voi ruokaansa sunnuntaina ostaa.

Olen asunut USAssa, jossa kaupat saavat olla auki milloin haluavat. Osa paikoista on auki yötäpäivää ja osa ei. Monet erikoisliikkeet ovat sunnuntaisin kiinni. Tietyn liikkeen pitäisi menestyä omilla avuillaan eikä sillä, että sääntelyllä estetään ihmisiä menemästä muualle.
 
En tajua, miksi valtiovallan pitää sääntelyllä höösätä jengiä ostamaan kamansa eri paikasta kuin missä muuten kävisivät. Nykyinen lainsäädäntö sunnuntaiaukioloista on johtanut älyttömyyksiin; rakennetaan vartavasten kauppoja esim. pois kaupungeista huoltoasemille, jossa sitten joku ABC:n S-market voi myydä älyttömällä katteella samaa tavaraa siksi etteivät ihmiset muualta voi ruokaansa sunnuntaina ostaa.

Olen asunut USAssa, jossa kaupat saavat olla auki milloin haluavat. Osa paikoista on auki yötäpäivää ja osa ei. Monet erikoisliikkeet ovat sunnuntaisin kiinni. Tietyn liikkeen pitäisi menestyä omilla avuillaan eikä sillä, että sääntelyllä estetään ihmisiä menemästä muualle.

Samaa mieltä. Aivan naurettavaa että aikioloja pitää säädellä. Japanissa on paljon pikkukauppoja kuten 7/11 ja QQ jotka ovat auki vuorokauden ympäri. Hyvään tarpeeseen tulee tuommoinen palvelu. Lisäksi ärsyttää jonkun kouluttautumattoman separikassan valitus tyhmistä työajoista, vaihtaisi alaa jos ei kelpaa.
 
Samaa mieltä. Aivan naurettavaa että aikioloja pitää säädellä. Japanissa on paljon pikkukauppoja kuten 7/11 ja QQ jotka ovat auki vuorokauden ympäri. Hyvään tarpeeseen tulee tuommoinen palvelu. Lisäksi ärsyttää jonkun kouluttautumattoman separikassan valitus tyhmistä työajoista, vaihtaisi alaa jos ei kelpaa.


Heh. Vai että separikassat :D

Käys seuraavan kerran kysäseen siltä separikassalta mikä sen koulutus on tai mitä hän opiskelee :D

Eipä paljoa enään kassoillakaan istu kuule mitään separeita. Mitä lie sitten separeillä meinaat. Seppo Rätyjäkö? ;)

:jahas::jahas:
 
Back
Ylös Bottom