Kauppojen sunnuntaiaukiolo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu
Se on sitä jeesustelua. Minusta kaupat voisi olla auki silloin kuin haluavat, ml. sunnuntait.

Aina ajatellaan, että sitten ne pakottaa ressukat työntekijät sunnuntaiksi töihin. Noh, älä mene paikkaan jossa joudut olemaan sunnuntait ja haluat silloin olla vapaana?

Toisekseen, löytyy paljon ihmisiä, jotka haluavat olla töissä sunnuntaisin. Isompi korvaus kiinnostaa, eikä he näe mitään syytä että se olisi jotenkin erilainen päivä. Kyllä sen vapaan saa sitten vaikka tiistaille tai jolleki muulle päivälle.

Eli annettais niiden päättää noista asioista jotka siihen ovat suoraan liitoksissa. Esim. monet opiskelijat haluaisivat olla juurkin tuolloin duunissa, vaikka osa-aikaisena. Tämän lisäksi on oikeasti ihmisiä, jotka haluavat olla joulunakin töissä. Kaikilla ei ole sitä perhettä, tai herkkuillallista luvassa. Siinä vaiheessa duuni-ilta hyvine korvanuksineen on pelastus. Mm. allekirjoittaneelle.

Jeesustelijat hiuksista ulos! Älä shoppaile sunnuntaisin, vaihda kanavaa, boikotoi kondomeja, anna muiden söheltää...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on sitä jeesustelua. Minusta kaupat voisi olla auki silloin kuin haluavat, ml. sunnuntait.

Aina ajatellaan, että sitten ne pakottaa ressukat työntekijät sunnuntaiksi töihin. Noh, älä mene paikkaan jossa joudut olemaan sunnuntait ja haluat silloin olla vapaana?

Toisekseen, löytyy paljon ihmisiä, jotka haluavat olla töissä sunnuntaisin. Isompi korvaus kiinnostaa, eikä he näe mitään syytä että se olisi jotenkin erilainen päivä. Kyllä sen vapaan saa sitten vaikka tiistaille tai jolleki muulle päivälle.

Eli annettais niiden päättää noista asioista jotka siihen ovat suoraan liitoksissa. Esim. monet opiskelijat haluaisivat olla juurkin tuolloin duunissa, vaikka osa-aikaisena. Tämän lisäksi on oikeasti ihmisiä, jotka haluavat olla joulunakin töissä. Kaikilla ei ole sitä perhettä, tai herkkuillallista luvassa. Siinä vaiheessa duuni-ilta hyvine korvanuksineen on pelastus. Mm. allekirjoittaneelle.

Jeesustelijat hiuksista ulos! Älä shoppaile sunnuntaisin, vaihda kanavaa, boikotoi kondomeja, anna muiden söheltää...


Amen! Joulu on muutenkin turha kulutusjuhla, voi sitä perheen kanssa viettää aikaa ilman järjetöntä kulutustakin. Itse voisin hyvinkin olla jouluna töissä, missä tahansa.
 
Kaupoille vapaat aukioloajat!! Ja saisivat olla jopa yöt auki mun puolesta.

Mun mielestä on kätevää kun ulkomailla ei kauppojen aukioloaikoja ole lailla säädelty ja voikin käydä sitten vaikka ostamassa kunnon sapuskaa aamuyöstä kun jopa Cittarin kokoiset mestat on auki. Toki eihän kaikki putiikit ole auki läpi yön mutta on kuitenkin aina se muutama, josta tietää löytävänsä kaiken tarvittavan milloni tahansa.
 
Hirveästi porukka väittää että moni haluaisi käydä sunnuntaisin kaupassa kun ei arkena ehdi jne, mutta silti sunnuntaimyynti on nykyäänkin, niinä kuukausina kuin sunnuntai-aukiolo on sallittu, reilusti pienempi kuin arkimyynti. Kauppa siis on puolityhjä koko päivän. Sunnuntaimyynti on vielä suurimmaksi osaksi pois lauantailta/maanantailta... Lisäksi työntekijöiden tuplapalkat vievät vähäisenkin tuoton, joten ei mikään ihme, että kauppiaat eivät kovin mielellään pitäisi kauppojaan auki sunnuntaisin.

Eikä todellakaan kaikki työntekijät lähde innoissaan niitä sunnuntaivuoroja tekemään vaikka 200% palkka onkin...
 
Hirveästi porukka väittää että moni haluaisi käydä sunnuntaisin kaupassa kun ei arkena ehdi jne, mutta silti sunnuntaimyynti on nykyäänkin, niinä kuukausina kuin sunnuntai-aukiolo on sallittu, reilusti pienempi kuin arkimyynti. Kauppa siis on puolityhjä koko päivän. Sunnuntaimyynti on vielä suurimmaksi osaksi pois lauantailta/maanantailta... Lisäksi työntekijöiden tuplapalkat vievät vähäisenkin tuoton, joten ei mikään ihme, että kauppiaat eivät kovin mielellään pitäisi kauppojaan auki sunnuntaisin.

Eikä todellakaan kaikki työntekijät lähde innoissaan niitä sunnuntaivuoroja tekemään vaikka 200% palkka onkin...

Silti niitä pidetään auki. Luulisin, että muuttuvat kustannukset ovat aika mitättömiä suuressa marketissa verrattuna kiinteisiin kustannuksiin, kuten vuokraan. Minä taas luulen, että kauppiaat pitäisivät mielellään kaupat auki sunnuntaisin.
 
Hirveästi porukka väittää että moni haluaisi käydä sunnuntaisin kaupassa kun ei arkena ehdi jne, mutta silti sunnuntaimyynti on nykyäänkin, niinä kuukausina kuin sunnuntai-aukiolo on sallittu, reilusti pienempi kuin arkimyynti. Kauppa siis on puolityhjä koko päivän. Sunnuntaimyynti on vielä suurimmaksi osaksi pois lauantailta/maanantailta... Lisäksi työntekijöiden tuplapalkat vievät vähäisenkin tuoton, joten ei mikään ihme, että kauppiaat eivät kovin mielellään pitäisi kauppojaan auki sunnuntaisin.

Eikä todellakaan kaikki työntekijät lähde innoissaan niitä sunnuntaivuoroja tekemään vaikka 200% palkka onkin...

Hei, eikös ollut kyse laista, joka kieltää tiettyä kokoa suuremmat kaupat, joten ne ei saa olle auki sunnuntaina? Tälläiset lait ovat turhia. Jos sunnuntaibisnes ei ole kannattavaa voi sitten sulkea sitten ovensa kyseisenä päivävä...No, ei pahemmin itseä harmita. Alepa on auki tossa vieressä jokatapauksesa. No harmittaa välillä kun se aukeutuu sunnuntaina 12.00 ja sulkeutuu lauantaina 18.00.

Muutama kuukausi kesällä ja jouluna sallitaan sunnuntai kauppa. Ehkä se on silloin kannattavaa, mutta miksi sitä pitäisi säädellä turhilla lakipykälillä? Pitäis ovet avoimena jos asikkaita virtaa.

Edit: ymmärrän toisaalta huolen siitä, että jos sunnuntai olisi aivan normaali päivä ,niin siitä saisi sitten normaalin palkankin...Tästä vapaiden sunnuntai aukiolioaikojen vastustsu varmaan johtuu.
 
Täältä ääni sunnuntaiaukiololle. Ei sitä kauppaa pakko ole avoinna pitää, mutta mielestäni siihen pitäisi antaa mahdollisuus lain ja asetusten puolesta.

Lisäksi lauantaisin kaupat tuntuvat menevän liian aikaisin kiinni.
 
Joo vittumaista ku ainut sellanen kohtuupalkka tulis sunnuntailta, mutta kauppakeskus Arabia on päättänyt pitää ovensa silloin kiinni, joten Good Bye tuplapalkat.

Eipähän siellä sillon kukaan käy, koska ne aukioloajat on niin sekavat. Välillä keskus on auki sunnuntaisin ja joskus ei. Seurauksena mieletön hiljaisuus aukiolosunnuntaisin ja täys kannattamattomuus. Ymmärrän kyllä täysin työnanatajaosapuolten fiilikset, koska toi sunnuntaikauppa ei kovin kannattavaa.

Pankkien aukioloajat perseestä, ne vois olla lauantaisin auki nii ei tarttis viikol stressaa et millon sinne ehtii asioimaan vai ehtiikö ollenkaan.

Lauantaiaukioloja vois kyl pidentää ysiin taviskaupoissaki. En ymmärrä tota logiikkaa heittää kaupat kuudelt kii, ku monesti vast kuuden jälkeen tajuu et tartteeki sen sixin bissee ja keksejä.
 
Minä en nyt tässä puhu omasta puolestani tai ketään vastaan kuka tässä threadissa on kirjoittanut vaan haen sitä toista puolta tästä hommastakin joka koskettaa niitä ihmisiä jotka ovat sellaisilla aloilla joita nyt tässä ajetaan sunnuntainakin töihin. On helppo sanoa sellaisen jota asia ei koske muuten kuin että saa oman hyödyn mutta sitten kun asiaa rupeaa ajattelemaan työnantajan/palkanmaksajan ja ennenkaikkea työntekijän puolesta niin se ei enää olekkaan niin yksikertaista.

Omaa etuani mä ajattelen tottakai, mutta jos olisin kaupassa töissä, tekisin mielelläni myös viikonloppuja ja etenkin sunnuntaita. Järkevällä vuorojärjestelyllä ollaan sitten la ja su molemmat hommissa ja taas toisella viikolla vapaana.

Ja kauppahan sen saisi itse päättää ovatko ovet avoinna sunnuntaina vai ei, jos eivät näe järkeä eivät ole auki jne jne.
 
Omaa etuani mä ajattelen tottakai, mutta jos olisin kaupassa töissä, tekisin mielelläni myös viikonloppuja ja etenkin sunnuntaita. Järkevällä vuorojärjestelyllä ollaan sitten la ja su molemmat hommissa ja taas toisella viikolla vapaana.

Ja kauppahan sen saisi itse päättää ovatko ovet avoinna sunnuntaina vai ei, jos eivät näe järkeä eivät ole auki jne jne.

Itse ajattelen juuri noin ja olenkin miten sattuu töissä ja oikeastaan varsin tyytyväinen olen juuri noihin arki vapaisiin.
Mutta olen niin paljon seurannut juuri perheelisten ihmisten harmittelua kuinka sitten vloput sotkevat elämää jos toinen perheestä töissä. Se ei olekkaan enää niin helppoa kun lapsi alkaa olla koulussa ja toinen vaikka viellä kotona. Toisella perheestä vaikka joka vain joka 7. vloppu vapaa (niinkuin laki sanoo.) Siinä alkaa olla perheen yhdessäolo ja matkustelut välilä tiukilla.

Sitten hain sitä noissa omissa kirjoituksissani että ihmisten joita tuo kauppahomma ei koske ja eivät nyt tarvitse olla vloppuna töissä niin kuitenkin koskisi ja yht´äkkiä tulisi laki joka pistäisi heidätkin töihin sunnuntaina niin mitkä olisi fiilikset?
 
Sitten hain sitä noissa omissa kirjoituksissani että ihmisten joita tuo kauppahomma ei koske ja eivät nyt tarvitse olla vloppuna töissä niin kuitenkin koskisi ja yht´äkkiä tulisi laki joka pistäisi heidätkin töihin sunnuntaina niin mitkä olisi fiilikset?
Itselleni ois oikeastaan se ja sama, mikä päivä sitä töissä olisi, kunhan jossain vaiheessa olisi (vähintään) kahden päivän yhtäjaksoinen vapaa. Hyvin voisin viikollakin vapaan pitää, etenkin kun sunnuntai tuppaa olemaan niin kuollut päivä kaikkialla. Kavereissani ja sukulaisisissani on melko paljon tuollaisia epäsäännöllisillä työajoilla töitä tekeviä, joten ei se ole itselläni nytkään mikään itsestäänselvyys, että ne vapaat yks yhteen aina kaikkien kanssa menisivät, vaikka viikonloput itsellä vapaat onkin.

Perheitten kohdalla tietysti hieman eri asia, mutta heinäkin olisin enemmän melkein huolissaan arkisen yhdessäolon määrästä. Monesti kun se kalenteri tuppaa täyttymään vähän liikaakin niistä harrastusmenoista.
 
Itselleni ois oikeastaan se ja sama, mikä päivä sitä töissä olisi, kunhan jossain vaiheessa olisi (vähintään) kahden päivän yhtäjaksoinen vapaa......
Perheitten kohdalla tietysti hieman eri asia, mutta heinäkin olisin enemmän melkein huolissaan arkisen yhdessäolon määrästä. Monesti kun se kalenteri tuppaa täyttymään vähän liikaakin niistä harrastusmenoista.

Monesti muuten tuppaa varsinkin kaupallisella alalla olemaan niin että ne vapaat sirotellaan miten sattuu ja olen itsekin tehnyt työtä jossa oli varsin usein tyyliin: aamu, ilta,aamu,vapaa,aamu,vapaa,ilta,aamu,aamu,aamu, 2*vapaa. Nuo olivat varsin raskaita kun illasta aamuu ja sitten nuo vapaat siellä välissä.

No omalla kohdalla kaikki harrastukset joissa pitää käydä säännöllisesti(lue säännölliset harjoitukset) ja vaikka opiskelu kansalaisopistossa on täysin mahdotonta kun vuorotyö saattaa katkaista huonolla tuurilla vaikka 2viikkona peräkkäin tietyt illat jolloin en pääse. Samoin kaikki lajini kilpailut ovat aina vloppuna ja joka vuosi joudun järjestelemään vuoroja niin että saan niihin vloput vapaaksi. Minua tämä ei haittaa mutta työkaveireilta olen kuullut negatiivista palautetta joskus.
Mutta perheissä joilla lapset harrastavat säännöllisesti jotain niin aiheuttaa vuorotyö varsin paljon ongelmia kun jos viikolla kauempana lasten harrastus niin ei välttämättä pääse lapset sinne jos vanhemmat töissä. Samoin kaikkihan lasten ja muidenkin isommat harrastus tapahtumat ovat vloppuisin.

Edelleen painotan tässä että itse olen omaa tilanteeseen tyytyväinen ja ketään muutakaan en tässä threadissa vastaan nouse vaan haen sitä toista puolta asiasta. Että myös meidän pitäisi ajatella sitä että kuinka paljon voi olla erilaisia vaikutuksia sillä jos sunnuntaisin palvelut auki. Mitä kaikkea se vaikuttaa perheisiin jne. Se on tosiaan helppo sanoa sellaisen jota se ei koske että eikun vaan kaikki sunnuntaina töihin. Mutta entä kun se omalle kohdalle tulee....vieläkin helppo sanoa mutta kun se käytäntö sitten tulee vastaan, entä sitten?
Tuosta on kuitenkin seuraamauksena että palkamaksaja liitot alkavat ajaa sunnuntaikorvauksia alas ja sitten taas jotkut ammattiliitot alkavat lakkoilla. Ja jos kaupat su auki niin kohta pitää olla leipomoiden,tukkujen ja jne auki jotka toimittavat tuotteet kauppaan tai jotenkin vaikuittavat samaan alueeseen(vartiointi,kiinteistöhuolto,laitehuolto,siivous jne) Voisin hyvin kuvitella että pankit olisi heti lakossa jos heille ehdotettaisiin edes lauantaita työpäiväksi jne.
 
Itse kaupanalalla työskennellessäni olen just toivonut näitä sunnuntaipäiviä, varsinkin ylityönä... Aina ei vain saannut joka sunday jobia. Tosin mun mielestä sunnuntait vois olla normaalipalkalla mutta työskenteleminen maanantaina pitäis kieltää lailla ja aamuvuoroista saada ainakin tripla liksa.

Jep, ymmärrän. Jos aukioloajat olisi täysin vapautettuja monet menettäisivät suuren osan palkastaan, kun lisiä ei annattaisi. Silti ihmettelen sitä että aamuvuorosta ei saa mitään ylimääräisiä korvauksia, mutta iltavuorosta saa, vaikka asia pitäisi olla päinvastoin.
 
Kyllä nuo aukiolorajoitukset pitäisi jo heittää jonnekin romukoppaan. Varmaan aika moni muukin on kironnut esimerkiksi remonttia tehdessään, kun lauantai-iltapäivänä huomaa, että rautakaupan setä tai täti lastasikin vääriä säkkejä kyytiin, ja vasta maanantaina pääsisi vaihtamaan.
Muutenkin sitä haluaisi vapaapäivilleen mahdollisuuden käydä kaupassa tai hoitaa asioitaan kuten arkenakin. Hitto, kun vain saisikin järkättyä vapaapäivänsä keskelle viikkoa, ja voisi viikonloput tehdä töitä.
 
Japalla on ollut paljon hyviä pointteja, mutta niistä huolimatta olen samaa mieltä kuin Timba:

Minä en ymmärrä ollenkaan miksi kauppojen aukioloa rajoitetaan. Saisivat itse päättää miten putiikit on auki, yöllä ja pyhänä tehtävästi työstä kunnon korvaus. Pitäkööt Prisma ovensa auki vaikka 24/7 jos katsovat että se myynnin kannalta on järkevää.

Todella outoa, etteivät kaupat ja mitkä tahansa muutkin yritykset itse saa päättää, milloin liiketoimintaansa harjoittavat. Ja kun sunnuntaipäivistä saa vielä tuplapalkan, niin mielestäni mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa ei ole. Järjestely toimii jo mainiosti kesäisin ja jouluna. Lisäksi on paljon maita, missä aukioloja ei ole millään lailla rajoitettu, eivätkä työntekijät mitään orjia tällaisissa maissa useinkaan ole.

Samalla voisi sallia minkä tahansa alkoholin myynnin missä vaan myymälässä mihin aikaan vuorokadesta tahansa. Toimii se muuallakin. :kippis1:
Terveisin mies, joka ei juuri koskaan mitään juo.
 
Kyllä vain. Voipahan viikon turhimpana päivänä käydä vaikka kauppareissu heittämässä. Säästää arkena arvokasta aikaa.
 
Mä en tajua mitä haittaa olisi sunnuntain aukiolosta tai ympärivuorokautisesta vastaavasta. Yleisen hyödyn lisäksihän tämä tuottaa uusia työpaikkoja kaupan alalle enkä olisi itsekin vastaavaa työtä tekevänä lainkaan ylimääräisiä yö- ja sunnuntailisiä vastaan.
 
Back
Ylös Bottom