Kauppojen sunnuntaiaukiolo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu
Luulisi, että opiskelijoita ainakin riittäisi noita viikonloppuja osa-aikaisena tekemään monissa paikoissa ihan tarpeeksi. Toki asia voi olla eri jossain Haapperäperseen kyläkaupassa, mutta olkoot ne sitten kiinni.

Eli en oikein ymmärrä valitusta siitä, että sitten on pakko olla kaikki sunnuntait töissä. Ainakin useimmissa kaupunkien pienissä Swioissa ym. on mielestäni nytkin ihan eri tyypit sunnuntait töissä kuin viikolla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvä kun siellä täällä olis kauppoja jotka olisi auki 24/7. Jos joku kauppias haluaa kauppansa auki aina pitää outoahan sitä on lailla kieltää vaan saahan sitä oman kauppansa sulkea koska huvittaa tai ainakaan laki ei sitä rajoita eli hyvä homma tuo lakimuutos.
 
Mä en tajua mitä haittaa olisi sunnuntain aukiolosta tai ympärivuorokautisesta vastaavasta. Yleisen hyödyn lisäksihän tämä tuottaa uusia työpaikkoja kaupan alalle enkä olisi itsekin vastaavaa työtä tekevänä lainkaan ylimääräisiä yö- ja sunnuntailisiä vastaan.

Niinpä. No työpaikkojen määrästä voi olla montaa mieltä, kun ei se myynti määrättömästi voi lisääntyä. Mutta kauppahan sen itse päättäisi, että pitääkö ovet auki su-ma välisenä yönä vai eikö pidä.

No loppupelistä hyvä askel tuo sunnuntaiaukiolo ylipäätänsä, vaikka sitten onkin vain 18.00 asti.
 
Kyllä nää nykyiset viikonlopun aukioloajat on niin perseestä. Torniossa tottu siihen että kaupat on aina yheksään asti auki, ja Haparandassa kymmeneen jos tartti oikeen myöhään päästä ostoksille. Piti kantapään kautta opetella varautuun viikonloppuihin ko muutti tänne lämpimään etelään.
 
Omia tarpeita ajatellen tuo 24 h aukiolo on vieläkin tärkeämpi kuin sunnuntaiaukiolo. Monasti tulee kotiin vasta ysin jälkeen jolloin on tarjolla vaan ylihintaista ABC:tä ja Nestettä, eikä niissä ole juuri valikoimaakaan. Elämä helpottuu kummasti jos pääsee Prismaan vaikka klo 23. Jotkut tietenkin kauhistelevat että onko kaupoilla varaa olla koko yötä auki, mutta eihän niiden tartte olla koko yötä, pari lisätuntia iltaan niin varmasti pysyy kannattavana ainakin isoilla asuinalueilla.
 
Omia tarpeita ajatellen tuo 24 h aukiolo on vieläkin tärkeämpi kuin sunnuntaiaukiolo. Monasti tulee kotiin vasta ysin jälkeen jolloin on tarjolla vaan ylihintaista ABC:tä ja Nestettä, eikä niissä ole juuri valikoimaakaan. Elämä helpottuu kummasti jos pääsee Prismaan vaikka klo 23. Jotkut tietenkin kauhistelevat että onko kaupoilla varaa olla koko yötä auki, mutta eihän niiden tartte olla koko yötä, pari lisätuntia iltaan niin varmasti pysyy kannattavana ainakin isoilla asuinalueilla.

Joo ja pitää muistaa se, että se Prismakin pyörii ne vikat tunnit suht pienellä miehityksellä. Ainakin tossa Jyväskylän Seppälän Prismassa on kassoja aika hyvin auki asiakastilanteen mukaan. Eli osaavat melkolailla tarkkaan järjestää riittävän miehityksen kun on jo ennalta tiedossa että mihin aikoihin ja minä päivinä ne ruuhkahuiput ja hiljaset hetket on. On nimittäin iso ero, että käykö kaupassa keskiviikkona klo 20.00 vai torstaina 17.00. Keskiviikko on ehkä viikon hiljaisin päivä, eli ts. paras päivä käydä kaupassa. ;)
 
En tiiä minkä kokoiset prismat teilläpäin on, tai ymmärsinkö tuon laki muutoksen oikein, mutta mun mielestä läpi yön ei saanu edelleenkään olla auki kuin ne alle 400m2 kokoiset liikkeet, jotka siis oli ennen ne jotka sai olla sunnuntait auki.

Nyt siis saa olla kaikki kaupat sunnuntaisin... joku saa korjata jos oon väärässä.
 
En tiiä minkä kokoiset prismat teilläpäin on, tai ymmärsinkö tuon laki muutoksen oikein, mutta mun mielestä läpi yön ei saanu edelleenkään olla auki kuin ne alle 400m2 kokoiset liikkeet, jotka siis oli ennen ne jotka sai olla sunnuntait auki.

Nyt siis saa olla kaikki kaupat sunnuntaisin... joku saa korjata jos oon väärässä.

Ihan oikeassa oot, 24/7-muutos koskisi vain alle 400m2 kokoisia kauppoja.
Mutta tuokin riittäisi, että jotkut siwat tai alepat olisivat auki pidempään kuin 21 asti. Joskus kun tulee esim. salilta tai kaupungilta himaan ja muistaa, että joku jäi ostamatta niin voisi sitten käväistä ajasta riipumatta kaupassa.
 
Vissiin pienemmät kaupat haraa vastaan tässä sunnuntaiasiassa siksi, että myynti menee perseelleen, jos isot kaupatkin on pyhäpäivän auki. Sunnuntait on käsittääkseni suhteellisen hyviä päiviä pienille kaupoille. Ymmärrän kyllä ton pointin ja hyväsydäminen vasuriääni huutaa sisällä, että antakaa niiden pienien kauppojen säilyä hengissä.

Toisaalta haluaisin sunnuntaisin käydä Kampin kauppakeskuksessa ostamassa krapulaDVD:n aina kun huvittaa. Niitä ei Alepassa ole.
 
Ymmärrän kyllä ton pointin ja hyväsydäminen vasuriääni huutaa sisällä, että antakaa niiden pienien kauppojen säilyä hengissä.

Ihan samanlainen mielipide itselläkin. Toisaalta ottaa päähän että se tietää lähikauppojen kuolemaa ja jatkossa se maitokin haetaan sieltä kaukaa jostain. Mutta toisaalta mukavuuden haluinen minäni haluaa käydä sunnuntaisin kaupassa.

Mitenhän tuo mahtaa sitten oikeasti muuttaa kaupassakäynti tottumuksia ajan saatossa? Ei varmaan ole kauheasti tutkittu, vai?
 
Mitenhän tuo mahtaa sitten oikeasti muuttaa kaupassakäynti tottumuksia ajan saatossa? Ei varmaan ole kauheasti tutkittu, vai?

Mäkin haluaisin jotain faktaa, ettei tarttis olla sunnuntaiaukioloja vastaan ihan sokeana ja arvailujen pohjalta. Uutisissa väittivät sunnuntaiden olevan erittäin tärkeitä pienille kaupoille, joten tämän tiedon valossa täytyy kallistua puolustamaan niitä pienempiä liikkeitä. Kyllä mä voin kaupustella isoissa mestoissa muinakin päivinä. Sitäpaitsi onhan nuo kauppakeskukset jo nykyäänkin tiettyinä sesonkiaikoina sunnuntaisin auki, mikä riittää jo aika pitkälle.
 
Mitenhän kannattaa pitää yöllä auki puljuaan? Luulisin, että liitolle ei kelpaa mitkään kovin pienet yölisät. Kohta tilanne on sitten se, että Siwan kassalla tienaa viikonloppuyönä tunnissa enemmän kuin dippainssinä Nokialla arkisin.
 
ihan sama vaikka on yötäpäivää auki kunhan tuotteiden hinnat pysyy samana. kiinnosta enää yhtään enempää ruoasta maksaa. jos hintoihin vaikuttaa nousevasti niin pysykööt aukiolot nykyisellään. en usko että sunnuntai aukiolo lisää kovinkaan hirveesti myyntiä loppupeleissä. ihmiset käy kaupoissa silloin kun ne on auki, jos kaupat on auki sunnuntaisin niin moni vain siirtää sitä päivää esim lauantailta sunnuntaille jne..... lisäksi saa melkoisesti myydä tavaraa sunnuntaina mikäli mielii tehdä samanlaista tulosta ku nykyisillä aukioloilla ku joutuu 100% tunnit maksaan työntekijöille ..

kaippa ne viisaat on näitä tutkinu....mutta epäilen että hintoihin tuo aukiolo tulisi vaikuttamaan, nousevasti.
 
Itse kannatan kauppiaan vapautta pitää auki ihan koska lystää. Mikä sen hienompaa kuin käydä sunnuntaikävelyllä kaupungilla, juoda lattet kahvilassa ja käydä ostoksilla.

Stockmannilla oli exclusive-päivät ja tän perusteella voisi sanoa sunnuntaikaupan kannattavan ja laman olevan myytti:)
 
Tuo kauppiaan vapaus pitää kauppa auki milloin lystää kääntyy lopulta asiakkaiden vapaudeksi saada rahoilleen vastinetta kellonajasta riippumatta. Vaikka pikku mummokauppoja pitääkin vaalia niin ei sentään sillä kustannuksella että iso joukko ihmisiä kärsii siitä ettei pääse kauppaan silloin kun haluaa. Jos pienet kaupat eivät pysy kilpailussa perässä niin sitten ne ansaitsevat kuolla pois, koska tällöin tasa-arvoisuus toteutuu parhaiten. Toivottavasti tänä talvena viimeistään tajutaan että ihmiset oikeasti haluavat käydä sunnuntaisinkin kaupoissa.
 
Itse kannatan kauppiaan vapautta pitää auki ihan koska lystää. Mikä sen hienompaa kuin käydä sunnuntaikävelyllä kaupungilla, juoda lattet kahvilassa ja käydä ostoksilla.
Komppaan, on antiikkiaikaa pitää kiinni kauppoja koskaan. 247 vain auki jokainen kiska. Sunnuntaitkin muuttuvat mukavan arkisiksi kun on kaupat auki, vihaan pyhiä aivan helvetisti, tylsiä kuin mitkä.
 
Tuo kauppiaan vapaus pitää kauppa auki milloin lystää kääntyy lopulta asiakkaiden vapaudeksi saada rahoilleen vastinetta kellonajasta riippumatta. Vaikka pikku mummokauppoja pitääkin vaalia niin ei sentään sillä kustannuksella että iso joukko ihmisiä kärsii siitä ettei pääse kauppaan silloin kun haluaa. Jos pienet kaupat eivät pysy kilpailussa perässä niin sitten ne ansaitsevat kuolla pois, koska tällöin tasa-arvoisuus toteutuu parhaiten. Toivottavasti tänä talvena viimeistään tajutaan että ihmiset oikeasti haluavat käydä sunnuntaisinkin kaupoissa.

Niin, se on vähän mitä arvostaa. Jos vastakkain on pikkukauppojen kuolema ja asiakkaan kaamea huoli siitä, ettei pääse sunnuntaina kauppaan (viikossa on kanssa kuusi muutakin päivää), niin mä kallistun ehdottomasti tohon ensimmäiseen vaihtoehtoon.

Suorastaan vituttaa suunnattomasti ajattelumalli, jossa mietitään noinkin kermaperseisesti pikkukauppojen kustannuksella. Ja jos te ette halua käydä martan leipomossa, niin martta ja kuuskymmentä kantista on toista mieltä. Mun mielestäni, jos ihan konkreettisesti ajatellaan, on parempi, että viissataatuhatta ihmistä "kärsii"(vitut ne edes siitä sunnuntain kiinniolosta oikeasti kärsi), kuin että martalta menee kolme sukupolvea pystyssä ollut kauppa nurin ja ne kuuskymmentä kantista menettää mahdollisesti tärkeän ja pitkäaikaisen fiilistelypaikan, josta saa kamaa ja palvelua, jollaista ei saa mistään muualta.
 
Hohhoijakkaa, jos tollalailla ajateltais kaikilla talouden osa-alueilla niin maailmaan ei syntyisi minkäänlaista edistystä eikä kehitystä. En tajua miksi pikkukaupoille pitäisi suoda joku erityisasema.
 
Hohhoijakkaa, jos tollalailla ajateltais kaikilla talouden osa-alueilla niin maailmaan ei syntyisi minkäänlaista edistystä eikä kehitystä. En tajua miksi pikkukaupoille pitäisi suoda joku erityisasema.

Ei meidän kannata tästä vääntää, koska menee todennäköisesti mielipidejutuiksi. Sä paasaat aina noista markkinatalouden laista ja kapitalismista ja miten niiden täytyy olla koskemattomia. Mä en usko että se on hyvä ajatus. Mä kannatan pienimuotoista sääntelyä valtion puolelta, koska se toimii paremmin. Kaiken maailman hyötyajattelufilosofit täällä pakkiksellakin kattelee näitä juttuja mun mielestäni aika kapeesti ja kylmästi, eikä hoksaa mitä oikeasti tapahtuu.

Tää menee offiksi.
 
Tuo kauppiaan vapaus pitää kauppa auki milloin lystää kääntyy lopulta asiakkaiden vapaudeksi saada rahoilleen vastinetta kellonajasta riippumatta. Vaikka pikku mummokauppoja pitääkin vaalia niin ei sentään sillä kustannuksella että iso joukko ihmisiä kärsii siitä ettei pääse kauppaan silloin kun haluaa. Jos pienet kaupat eivät pysy kilpailussa perässä niin sitten ne ansaitsevat kuolla pois, koska tällöin tasa-arvoisuus toteutuu parhaiten. Toivottavasti tänä talvena viimeistään tajutaan että ihmiset oikeasti haluavat käydä sunnuntaisinkin kaupoissa.


Joku voisi selventää eikö asiakas halua nykyään sitten tuotteiltaan tuoreutta? Koska maitoa, lihaa yms. ei saa sunnuntaiksi. Vai aletaanko suomessa laajentamaan aukioloja niin pitkälle, että myös teollisuudelta ja toimistoyöntekijöiltä yms. loppuu vkl vapaat?

Nimim. Kyllä minäkin haluaisin pankissa käydä silloin kun itselle passaa.

Ja ostovoimahan ei tässä maassa sillä kasva, vaikka kaupat ovat 24/7 auki. Joten työvoimakustannukset kasvavat ja tämä vaikuttaa väistämättä tuotteiden hintaan.

Eli en siis itse ainakaan kannata edes pienten kauppojen aukioloaikojen pidentämistä. Nykyiset ovat aivat riittävät. itse ainakin pystyn suunnittelemaan elämäni niin, että kerkeän kaupassa käymään. Eikä tarvitse edes sunnuntaisin käydä nykyään.

Se on tietty sitten eriasia mitä odotetaan tuotteiden laadulta. Mitä käykään lähimarketin salaateille. Kaikki tietävät, että mitä hiljaisempaa sitä vähemmän työntekijöitä. Luultavasti salaatit saisivat täten "maata" koko vuorokauden hyllyssä asiakkaiden sitä pyöritellessä edestakas = laatu huononee. (Hölmö esimerkki mutta kelvannee)


Mutta itse ennustan että näin käy tässä maassa: Kun kauppojen aukioloajat pitenevät (eiköhän se aika varmaa jo ala olemaan) niin ruoan laatu kärsii. Toivottavasti olen väärässä. Itse nimittäin arvostan tuoreutta sekä laatua enemmän kuin hintaa taikka sitä voinko sen tuotteen ostaa vaikka keskellä yötä.
 
Back
Ylös Bottom