Kauppakorkeassa ja yliopistolla opiskelevia/opiskelleita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Angelos
  • Aloitettu Aloitettu
Hei!

Oletko kauppakorkeassa tai yliopistolla opiskeleva nuori? Jos olet, haluaisin suurella mielenkiinnolla kuulla kokemuksistasi kyseisessä opinahjossa.

Tässä vähän keskustelua käynnistäviä kysymyksiä:

Miksi hait kyseiseen oppilaitokseen? Mitä olet valinnut pääaineikseksi? Millaista opiskelu ylipäätään on? Paikan ilmapiiri?

Ovatko kaikki kauppista käyvät ylimielisiä mulkkuja, jotka vain bilettävät ja heittävät smalltalkia ja yliopistolla opiskelevat pelkkiä syrjäytyneitä nörttejä? [provo]

Jo valmistuneet voisivat vastata esimerkiksi siihen, että millainen maku koko touhusta jäi käteen ja millaiset tulevaisuuden näkymät on nyt työllisyyden sun muun suhteen.

Olen itse hakemassa joko kauppakorkeaan tai yliopistoon ja nämä asiat ovat nyt erittäin ajankohtaisia sekä mielenkiintoisia ja uskoisin näiden koskettavan myös muita pakkotoistolaisia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Angelos sanoi:
Oletko kauppakorkeassa tai yliopistolla opiskeleva nuori? Jos olet, haluaisin suurella mielenkiinnolla kuulla kokemuksistasi kyseisessä opinahjossa.

Opiskelin reilun vuoden Jyväskylässä yliopistossa kauppatiedettä.

Miksi hait kyseiseen oppilaitokseen? Mitä olet valinnut pääaineikseksi?

Pääaineeksi halusin joko luonnontieteiden puolelta tietojenkäsittelytieteen, tai kauppatieteiden puolelta tietojärjestelmätieteen. Päädyin siihen että jälkimmäinen kiinnosti enemmän. Jyväskylässä oli juuri aiheeseen keskittyvä Informaatioteknologian tiedekunta perustettu, joten paikka kiinnosti erityisesti. Hain myös Helsingin yliopistoon tietojenkäsittelyyn, pääsin sisään, mutta valitsin tuon kauppatiedelinjan Jyväskylässä edellämainitusta syystä.

Millaista opiskelu ylipäätään on? Paikan ilmapiiri?

Alkuun viedään kädestä pitäen, mutta orientaatiokurssien jälkeen vastuu
opiskeluista siirtyy nopeasti opiskelijalle. Ainoastaan kielikursseilla on läsnäolopakkoa, mutta muillakin kursseilla erilaiset ryhmätyöt vaativat paikallaoloa tai ryhmätoverit eivät tykkää hyvää. Ilmapiiri oli ainakin tuolloin ennen millenniumia "rento", "nuorekas" ja "trendikäs". Salkku ja kännykkämikro oli kaiken a ja o. Niin ja opiskelijabileitä oli joka viikko, tyypillisesti se tarkoitti kaikkia pääkadun baareja putkeen ramppaamista siten että kohtalotoverit tunnisti haalareista ja ökykännistä. :D

Ovatko kaikki kauppista käyvät ylimielisiä mulkkuja, jotka vain bilettävät ja heittävät smalltalkia ja yliopistolla opiskelevat pelkkiä syrjäytyneitä nörttejä?

Eivät, ainoastaan osa. (Sama vastaus kumpaankin.) Pari normaaliakin tyyppiä tapasin.

Jo valmistuneet voisivat vastata esimerkiksi siihen, että millainen maku koko touhusta jäi käteen ja millaiset tulevaisuuden näkymät on nyt työllisyyden sun muun suhteen.

Lopetin opinnot koska reilun vuoden opiskelun ja puolentoista vuoden duunijakson jälkeen päätin vaihtaa alaa. En siis osaa sanoa mitä mieltä koko hommasta olisin ollut. Tiedän tuolloisen muutaman kurssikaverin ja he ovat kaikki saaneet töitä.

Olen itse hakemassa joko kauppakorkeaan tai yliopistoon ja nämä asiat ovat nyt erittäin ajankohtaisia sekä mielenkiintoisia ja uskoisin näiden koskettavan myös muita pakkotoistolaisia.

Mikä ala tarkemmin kiinnostaa? Kauppiksen puolella tosiaan on enempi näitä kraka kaulassa pörrääjiä, mutta kyllä siellä tavallisiakin collegepaitahiippareita näkyy. ;)

Terve!
Itse opiskelen kauppakorkeassa toista vuotta. Pakko myöntää, että hain tänne, koska en tiennyt minne muuallekkaan hakea ;) Suurin osa, ainakin omista kavereistani tuli tänne, koska heillä oli jo selkeästi mielessä mitä haluavat lukea.
Pääaine valitaan puolentoista vuoden jälkeen(siis HKKK:ssa). Suosituimmat pääaineet ovat laskentatoimi ja rahoitus, itseäni ne tosin eivät kiinnostaneet (otin logistiikan). Pelottelu, että stadissa olisi vaikea lukea haluamaansa pääainetta on ihan paskaa, tänä vuonna karsintaa oli ainoastaan rahoitukseen, minne muistaakseni kuusi sinne halunnutta ei päässyt.
Opiskelu ylipäänsä alkuun on suhteellisen leppoista, tosin ei ne hommat tekemällä lopu, ihen itsestä kiinni.. :) Kaikkein eniten töitä teettävät kielet, siihen nähden,että niistä yleensä saa vain kaksi opintoviikkoa. Yleensä peruskursseista 4:n nopan kurssiin täytyy tehdä puolet vähemmän töitä.

Ja sitten siihen ilmapiiriin...
Kauppiksen ilmapiiri ei TODELLAKAAN ole yleisten stereotypioiden mukainen. Kaikilla ei ole uutta bemaria ja asuntoa kaivopuistossa. Tottakai näitäkin löytyy, mutta ei paljoa, eikä niitten kanssa ole pakko hengata. Kyllä meillä on ihan tavallisia, jalat maassa kulkevia, ihmisiäkin.
Bileitä kyllä joo löytyy jos haluaa. Niissä toki kannattaa käydä, tutustuu ainakin ihmisiin. Varmaan löytää uusia kavereita vaikka ei joka päivä jaksaiskaan juhlia. Esimerkiksi erilaisia ryhmätöitä on paljon ja niissä tutustuu helposti uusiin tyyppeihin.

Vähän tuli huono ja vaikee teksti, mut toivottavasti on ees jotain hyötyä :rock:

Jissen sanoi:
Mikä ala tarkemmin kiinnostaa? Kauppiksen puolella tosiaan on enempi näitä kraka kaulassa pörrääjiä, mutta kyllä siellä tavallisiakin collegepaitahiippareita näkyy. ;)

Kauppiksen puolelta johtaminen ja organisointi lähinnä, sillä matematiikka EI OLE mun juttuni.

Yliopistolla kiinnostaisi ensisijaisesti historia, mutta myös valtiotiede (helvetin vaikeaa päästä sisälle?) ja psykologia. Mietityttää etenkin palkka tuon historian kohdalla. Opettajan hommia en haluaisi tehdä ja muuta ammattia tuolta on vaikeaa kuvitella. Raha ei tietenkään ratkaise näitä valintoja, mutta kyllä se vaikuttaa.

Miten kauppiksen sivussa onnistuu esim. historian opiskelu yliopistolla? Meneekö jo hieman överiksi?

Ai kiinnostais nais-tarjonta ;)
Varmaan kauppiksen naiset on yleisen mielipiteen mukaan keskimääräistä parempi. Joo onhan siellä hyvän näköisiä tyttäjä, mutta ei tänne sen takia kannata tulla. Ei niitä ihan helmiä liikaa oo. Tää on vaan oma mielipide, et ei kannata sen perusteella mitään päätöksiä tehdä ;)

Opiskelen kauppakorkeassa. Hain siksi, että työnsaantimahdollisuudet ovat suhteelliisen hyvät. Työtehtäviä on jopa pääaineesta riippumatta kiljoona erilaista. Palkkauskin on ihan hyvä. Mediaani valmistuineiila vissiin 2300 €/kk.

Turussa ei ainkaan puku päällä kukaan kulje, mutta laskentatoimea opiskelivilla osalla näkyy kyllä suoria housuja ja kauluspaitoja. Muuten porukasta iso osa pukeutuu enemmän niin sanotusti muodin mukaan aika vahvasti. Minä en.

Muuten opsikelu on aika vapaata, läsnäolopakko oikeastaan vain kielissä. Turkua ja Helsinkiä en hirveäati lähde paremmuus järjestykseen laittamaan. Molemmissa on keskitytty vahvemmin vain vähän eri alueille. Laatu perusopetuksessa on varmaan yhtä hyvää molemmissa. Pääaineen saa valita myös ihan vapaasti.

Riippuu täysin henkilöstä, mutta minun mielestä osa opsikelijoista on vähän liian kusipäisiä, se on aika pääaine sidonnaista. TÄMÄ ON VAIN MINUN MIELIPITEENI. Älä tee valintoja vain sen perusteella. Osa porukasta taas on erittäin mukavaa.

Jos johtamisen ja organisoinnin valitset, niin varaudu siihen, että sitä haukutaan paskanjauhamiseksi. Näin sanovat siis 3 ov:ta johtamista lukeneet. Johtamisessa kuten ei missään muussakaan aineessa kannata opiskella liian suppea-alaisesti. Itse olen keskittynyt enemmän stratgesiin johtamiseen, ja sen sivussa opisekellut esim henkilöstöhallintoa (se juuri muka sitä paskanjauhantaa). Eniten strategista johtamista siksi, koska se kiinnostaa eniten, ja työn saanti on helpompaa toivoakseni.

Teen nyt gradua, ja tulevaisuudennäkymät ovat ainakin omalta osalta erittäin hyvät. Vaikka taidan vaihtaakin alaa. Ei johdu huonosta koulusta, vaan muista mielenkiinnon kohteista.

EDIT: Kauppakorkeasta saa varmasti koulutuksen jolla voit toimia huomattavasti vaihtelevimmissa tehtävissä kuin yliopistosta valmistuneet. Et ole sidottu mihinkään tiettyyn alaan ja erikoisosaamiseen.

Angelos sanoi:
Miten kauppiksen sivussa onnistuu esim. historian opiskelu yliopistolla? Meneekö jo hieman överiksi?

Kaveri opiskelee DI:ksi ja samalla kauppakorkeassa, ja hyvin pärjää. Eiköhän se ole motivaatiosta eniten kiinni. Itse olen opiskelevinani yliopistossa nörttitieteitä, vaikka mieluiten tietysti tekisin jotain ihan muuta.

lej sanoi:
Riippuu täysin henkilöstä, mutta minun mielestä osa opsikelijoista on vähän liian kusipäisiä, se on aika pääaine sidonnaista. TÄMÄ ON VAIN MINUN MIELIPITEENI. Älä tee valintoja vain sen perusteella. Osa porukasta taas on erittäin mukavaa.

Missä pääaineessa näitä kusipäitä esiintyy eniten, SINUN mielestäsi? En aivan ymmärtänyt tuota, että johtamista ja organisointia pidetään paskanjauhamisena, siis onko se yleinen mielipide kauppiksen sisällä ja mistä tällainen käsitys johtuu?

Opiskelin yliopistossa matemaattis-luonnontieteellisiä aineita. Naiskauneutta ja bileitä oli kuvioissa mukana heti alusta lähtien. Suurin todellinen pullonkaula oli puutteellinen opintojen ohjaus eli opiskelija jää hyvin pian oman onnensa nojaan kurssivalinnoissa. Yksi strategia on tietysti se että lentää parvessa mukana ja opiskelee samat kurssit kuin ryyppykaverit. :)

Nyt kun ryyppäys ja opiskelu on jäänyt eikä oman alan töitä ole löytynyt voi hyvällä syyllä sanoa että harkitkaa hyvät ihmiset missä vietätte elämänne parhaat vuodet. Minä valitsisin tänä päivänä toisin.

Saankos tunkeutua väliin kysymyksineni? Koskee siis yliopistoa kyllä, että sikäli ei ihan offtopiciksi mene. Opiskeleeko kukaan maantiedettä tai vastaavaa? Kokemuksia? Onko kamalan tylsää ja pitkäveteistä, pitääkö kirjoitella _paljon_ typeriä esseitä? Kiinnostuin nyt maantieteestä ja ympäristönsuojelusta ja aattelin, että kunhan saan tradenomiopinnot pois alta, lähtisin uusille urille. :jahas:

Maantiede ja biologia eivät ole tylsää. Lähisuvusta löytyy näitä aineita opiskellut maisteri joka on tehnyt elämäntyönsä opettajana.

Angelos sanoi:
En aivan ymmärtänyt tuota, että johtamista ja organisointia pidetään paskanjauhamisena, siis onko se yleinen mielipide kauppiksen sisällä ja mistä tällainen käsitys johtuu?

No sitähän se on isolla alkukirjaimella. :D niin ja pääkysymukseen, kauppakorkeassa itsekkin ja rahoitus pääaineena. Ei valitettavaa

Angelos sanoi:
Missä pääaineessa näitä kusipäitä esiintyy eniten, SINUN mielestäsi? En aivan ymmärtänyt tuota, että johtamista ja organisointia pidetään paskanjauhamisena, siis onko se yleinen mielipide kauppiksen sisällä ja mistä tällainen käsitys johtuu?
Laskentatoimen opiskelijat eniten tuota jauhavat. Osa enemmän ja osa vähemmän tosissaan. Markkinointi on toinen väheksytty aine. Yksi syy saattaa olla se, että omasta mieslestäni laskentatoimeen hakeutuu enemmän ihmisiä joille raha on tärkeämpää. Johtuuko sitten siitä, että ne kuvittelevat yritysten toimivan kuin koneen. Välillä tuntuu, että ne on jääneet Fordismin aikaan elämään.

Strategian laatimisen ja toteuttamisen, sekä vaikkapa tuotteiden markkinoininhan voi jättää oman onnensa nojaan, ei ne yrityksen toimintaan vaikuta. Yksi syy suomalaisten yritysten ongelmiin tuotteiden kaupaksi saamisessa on juuri markkinointitaidon puute. Luullaan, että tekniset ominaisuudet saa kaikkien housut märäksi, kun niitä tarpeeksi luettelee. Toinen fiksu veto yleensä mitä näiltä esim. caseissa kuulee, että jos firman myynnit laskee, niin leikataan markkinoinit kuluja reilusti, sehän on ihan turha meno muutenkin. Just.

Vähiten väheksymistä esiintyy mun kokemuksen mukaan tietojärjestelmätieteessä ja logistiikassa.

OTK- ja Ktm-papruja koitan saada. Ainakin omasta mielestäni kauppatieteiden seksikkyys kovin liioiteltua, siellä ne samat tavikset nysväävät debetiä ja kreditiä :) Eli en usko että eroaa niin mitenkään mistään muistakaan aloista. Ainiin, johto ja organisaatio on tosiaan olematonta jauhamista :( Nämä toki vain omia näkemyksiäni Turusta..

rocky6 sanoi:
OTK- ja Ktm-papruja koitan saada. Ainakin omasta mielestäni kauppatieteiden seksikkyys kovin liioiteltua, siellä ne samat tavikset nysväävät debetiä ja kreditiä :) Eli en usko että eroaa niin mitenkään mistään muistakaan aloista. Ainiin, johto ja organisaatio on tosiaan olematonta jauhamista :( Nämä toki vain omia näkemyksiäni Turusta..
Kertokaa nyt joku mitä se paska niissä on. Ihan oikeasti kiinnostaa. Kukaan vaan pahimmista valittajista ei ole peruskurssia enempää sitä opiskellut.

Kauppatieteistä muuten debet ja kredit on vain yksi osa. Usein vielä varsin pieni. Ei tommosia voi sanoa sen perusteella mitä on jonkun kaveri nähny tekevän.

Edit: Opisket nyt siis myös kauppakorkeassa, mitä kursseja olet käynyt?

Angelos sanoi:
Kauppiksen puolelta johtaminen ja organisointi lähinnä, sillä matematiikka EI OLE mun juttuni.

Yliopistolla kiinnostaisi ensisijaisesti historia, mutta myös valtiotiede (helvetin vaikeaa päästä sisälle?) ja psykologia. Mietityttää etenkin palkka tuon historian kohdalla. Opettajan hommia en haluaisi tehdä ja muuta ammattia tuolta on vaikeaa kuvitella. Raha ei tietenkään ratkaise näitä valintoja, mutta kyllä se vaikuttaa.

Mä opiskelen historiaa ja valtio-oppia Jyväskylässä. Yleinen historia on pääaine. Tosiasiahan on, että ei humanistisilta aloilta (ml. historia) valmistuneet pääse yhtä hyville palkoille, kuin kauppa- tai informaatiotieteellisestä valmistuneet. Historian opiskelussa on hyvää akateeminen vapaus, esim. saa käydä itse ehdottamassa kiinnostavia tenttikirjoja professorille. Pitää muistaa se, että historiasta ei valmistu mihinkään tiettyyn ammatttiin se on sekä etu että haitta. Valtio-oppi on helppo yhdistää historiaan ja ne tukevat toisiaan. Kauppakorkean yhdistämisestä historiaan en osaa sanoa. Itse olen ajatellut lukea kansantaloustiedettä perusopintojen verran.

Kyllä on itseltäkin karissut kaikki hohto tuosta kauppiksen erinomaisuudesta näiden muutaman vuoden aikana. Itse luen laskista pääainena, koska kuvittelin sen olevan järkevin vaihtoehto toisena vuonna kun pääaineita valittiin. Tosin varmaan valitsisin samoin uudelleen, jos valita pitäisi. Tylsäähän se ajoittain on, siitä ei pääse mihinkään. Lisäksi opintoviikot ovat laskiksessa huomattavasti tiukemmassa, kuin vaikka jossain markkinoinnissa, jossa 5 noppaa kilahtaa kassaan lähes kurssista kuin kurssista.

Huvittavaa on myös aina välillä tarkkailla, miten jotkut luulevat tietävänsä niin helvetisti kaikesta, vaikka todellisuudessa eivät juuri mitään asiasta tietäisikään. Ja työllistymismahdollisuuksista sen verran, että ainakaan täällä Turun seudulla on kyllä melko hissua noiden työpaikkojen kanssa, varsinkin jos työkokemusta ja etenkin suhteita oikeisiin ihmisiin ei juurikaan ole. Luonnollinen ratkaisu olisi muuttaa pääkaupunkiseudulle, mutta se ei ajatuksena oikein kiehdo.

Ja lej, miten se johtaminen ja organisointi sitten muuttui peruskurssin JOY jälkeen. Vähenikö lässytys arvoista, missiosta, visiosta ym. fantsuista termeistä ;) .

Opiskelujen idea on mielestäni siinä, että niiden jälkeen voidaan tehdä noin 40 vuotta suht mielekästä työtä. Historiassa sulla on aika tarkkaan kaksi vaihtoehtoa: maikka tai tutkija. Tutkijana teet pätkätöitä paskapalkalla, ja kerjäät säännöllisesti jotain vitun apurahoja. Mitä tahansa kirjoitat, niin se kiinnostaa noin kolmea sun proffakaveria. Maikan hommiin tarvit jonkun muun opetettavan aineen siihen sivuun, ja tietysti auskuopinnot. Myöskään valtsikka ei valmista yhtään mihinkään. Paitsi tietysti tutkijaksi. Ei ole olemassa työpaikkaa, johon pääsisi lähettämällä kopion maisterinpapereista joissa on valtio-oppi pääaineena ja sosiaalipsykologia sivuaineena. Osa päätyy mutkien ja pätkätöiden kautta Stakesille yms. julkisen sektorin mestoille virkamiehiksi. Iso osa päätyy mutkien ja pätkätöiden kautta tekemään jotakin ihan muuta. Makselevat siinä sitten pikkuhiljaa 20 000 egen opintolainoja veke.

Tulevien lastesi tähden - mene sinne kauppikseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom