Kauppakorkeakouluun 2006

Haku jatkuu. Vuoden 2007 yhteishaun valintakoekirjat on julkaistu:

Valintakoekirjat vuonna 2007

Organisaatiot ja johtaminen

Lindroos, Jan-Erik & Lohivesi, Kari
Onnistu strategiassa
WSOY, 2004
ISBN 951-0-28547-1
osat I-II ja liitteet 1-9
(eli osa III ja liitteet 10-12 jäävät pois)

Markkinointi

Markkinoinnin johtamisen perusteet.
Tehtävät, perusprosessit ja markkinointistrategia
Talentum Media Oy, Helsinki 2005, ISBN 952-14-0893-6
Luku 2 Markkinoinnin tehtävät kokonaan ja luvusta 3
Markkinoinnin perusprosessit lukuun 3.2 asti (sivut 21-131)

Laskentatoimi

Kinnunen, Juha & Laitinen, Erkki K. & Laitinen, Teija & Leppiniemi, Jarmo & Puttonen, Vesa
Mitä on yrityksen taloushallinto?
KY-Palvelu Oy, Keuruu 2006
ISBN 952-99060-2-1
3. korjattu painos

Kansantaloustiede

Pohjola, Matti & Pekkarinen, Jukka & Sutela, Pekka
Taloustiede
WSOY, 2006
ISBN 951-0-32431-0

Taloustieteiden kvantitatiiviset menetelmät

Kallio, Markku & Korhonen, Pekka & Salo, Seppo
Johdatus kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä
Helsinki 2003, kolmas uudistettu painos (pois lukien esimerkit 4.3 ja 4.4)
ISBN 952-91-6722-9

Huomioitavaa:

- osa kokeesta toteutetaan aineistokokeena, joka pohjautuu tässä mainittuun kirjallisuuteen sekä kokeessa jaettavaan materiaaliin.
- Mikkelin BScBA-ohjelma ei kuulu kauppatieteellisen alan yhteisvalintaan, opiskelijat valitaan hakulomakkeen tietojen perusteella. Ks. Mikkeli BScBA: opiskelijavalinnat (linkki).


Valintakoekirjoja myy mm. KY:n kirjakauppa

KY:n kirjakauppa
KY:n palvelupiste, HSE:n päärakennuksen pohjakerros
Runeberginkatu 14-16
00100 Helsinki.

Lähde

Kolme kirjaa uusiksi prkl... toivottavasti sisältö ei eroa pahasti viimevuotisista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaksaiskohan sitä koittaa uudestaan HSE:lle? Tod. näköisesti sisäänpääsy ei tuota tuskaa, mutta peruskurssien uudelleen läpäisy taas voi olla hajottavaa :) Täytyy sanoa, että kauppatiede on mukava ala. Opiskelu on helppoa ja opintopisteitä taitaa saada aika rutkasti verrattuna esim. tekniikkaan.
 
Onpahan kirjat näemmä muuttunut taas :-o Miten ne jaksaa pitää tota kvantitatiivisten menetelmien kirjaa vieläkin siellä? Itsellä ei tule huonompaa kirjaa mieleen, mitä voi olla pakko lukea pääsykokeisiin. Ei sillä, että asiat olisivat vaikeita, mutta se, miten ne tuossa on selitetty :@
 
Laskentatoimen kirjasta on tullut uudempi painos viime vuoden jälkeen. Te, jotka haitte viimekin vuonna, meinaatteko ostaa sitä uudestaan? Aika turhalta tuntuisi..
 
Laskentatoimen kirjasta on tullut uudempi painos viime vuoden jälkeen. Te, jotka haitte viimekin vuonna, meinaatteko ostaa sitä uudestaan? Aika turhalta tuntuisi..

Itse en ostanut. En jaksanut edes katsoa, mitä siitä on muutettu. Luultavasti vain muutama painovirhe, kuten debit-kredit-sekaannus jossain esimerkissä. Tuskinpa on 30-40e arvoinen virhe. Taloustiede ja Onnistu Strategiassa sen sijaan lähtivät mukaan Akateemisesta äsken (ja samalla Ilkka Remeksen pokkari Nimessä ja Veressä, kun kahden noin arvokkaan kirjan ostaminen oikeutti 8e arvoiseen pokkariin)...

Ensivaikutelma:

Onnistu strategiassa näyttää olevan oikein miellyttävän oloinen A5-kokoluokkainen kovakantinen opus. Esimerkkejä näyttää riittävän enemmän kuin tarpeeksi. Avaa kirjan melkein miltä sivulta vain, niin eteen pamahtaa "Esimerkkinä <esimerkki>". Kaiken lisäksi opuksesta jää luettavaksi vain ensimmäiset 155 sivua ja 19 sivua liitteitä. Muistuttaa Markkinoinnin johtamisen perusteita, mutta vaikuttaa onneksi puolet helppolukuisemmalta. Massiivinen Organisaatiokäyttäytymisen perusteet voi minun puolestani lentää jorpakkoon. En jää kaipaamaan.

+ Kovakantinen
+ Pieni koko
+ Esimerkkien määrä
+ Vähän luettavaa
- Ruma kansikuva

Taloustiede on taloudellinen pettymys, ainakin minulle. Kirja on selkeästi enimmäkseen sama kuin Avain kansantaloustieteeseen, mutta Pohjola on hypännyt mukaan kirjailijatiimiin ja päivittänyt teosta selvästi kuitenkin niin paljon, että ei tätä kaupan hyllylle uskaltanut jättää.

Taloustiede-kirjan esipuheesta sanoi:
"Olen tehnyt tämän kirjan Jukka Pekkarisen ja Pekka Sutelan Avain kansantaloustieteeseen pohjalta yhdistämällä siihen asioita, jotka itse koen tärkeiksi taloustieteen perusteiden opetuksessa. Eniten kirja on muuttunut makrotaloudellisia ilmiöitä käsitteleviltä osiltaan.
...
Heidän vaikutuksensa näkyy erityisesti esimerkkien ja sovellusten lukumäärän kasvuna."

Että sellaista. Kirja maksaa lähes 50e ja pistää kyllä miettimään onko päivitys, vaikkakin laaja, sen väärti. Toisaalta Avain Kansantaloustieteeseen oli helppolukuinen kirja ja jos sitä on selkeytetty entisestään, niin ei tässä ainakaan lukemisen kannalta olla huonompaan suuntaan menossa.

+ Hyvää ei olla lähdetty korjaamaan liikaa vaihtamalla koko kirjaa
+ Avain kansantaloustieteeseen v2.0
- Hinta
 
Voiko pitää paikkaansa, että Vaasan Yliopistoon kauppatieteitä lukemaan ei ole ollenkaan pääsykokeita? Laitoin hakupaperit nyt syksyllä (haku loppuu 24.11) ja hakuoppaassa tai missään muuallakaan ei lue mitää pääsykokeista. Esim oulun, tampereen, turun yms. on pääsykokeet. Toisaalta muissa paikoissa ei ole enää hakuajat voimassa vaan seuraava haku on keväällä. Onkohan Vaasan kevään haussa pääsykokeet? :david:
 
Vaasassa on syksyllä ns. täydennyshaku, jolloin ei ole pääsykokeita, eli ihan hyvällä yo-todistuksella voi päästä sisään. Sisään viime kerralla otettiin n.20 opiskelijaa. Kesällä on sitten yhteishaun mukaiset pääsykokeet.
 
Vaasassa on syksyllä ns. täydennyshaku, jolloin ei ole pääsykokeita, eli ihan hyvällä yo-todistuksella voi päästä sisään. Sisään viime kerralla otettiin n.20 opiskelijaa. Kesällä on sitten yhteishaun mukaiset pääsykokeet.

Kiitos tiedosta :worship: Selvisi asia tyhmällekkin.
 
Kirjoitan ylioppilaaksi nyt keväällä ja suunnitelmissa olisi lähteä lukemaan kauppatieteitä. Mua kiinnostaa, että kannattaako pyrkiä jo heti keväällä vaikka olis intti käymättä, ja onko mitään väliä missä KTM-tutkinnon suorittaa? Olen ajatellut hakevani Jyväskylään, mutta mua mietityttää millä tasolla paikkaa arvostetaan. Eli saisko HKKK:n käymällä paremmat lähtökohdat työelämään siirryttäessä?
 
Kirjoitan ylioppilaaksi nyt keväällä ja suunnitelmissa olisi lähteä lukemaan kauppatieteitä. Mua kiinnostaa, että kannattaako pyrkiä jo heti keväällä vaikka olis intti käymättä, ja onko mitään väliä missä KTM-tutkinnon suorittaa? Olen ajatellut hakevani Jyväskylään, mutta mua mietityttää millä tasolla paikkaa arvostetaan. Eli saisko HKKK:n käymällä paremmat lähtökohdat työelämään siirryttäessä?

Kannattaa hakea heti jos aikaa lukemiselle riittää. Moni on päässyt sisään ja lykännyt aloittamista just intin takia, sekä tunnen muutaman kylterin jolla intti on vielä edessä.

Opiskelupaikkaa valittaessa varmaan suurimmat vaikuttajat on sijainti(esim.kotiseudulla) ja tiettyjen pääaineiden opiskelumahdollisuus. Tuosta arvostuksesta, muutaman yrityksen pomot on sanonut ettei valmistumispaikalla ole paljoakaan painoarvoa, vaan se mitä osaat ja työkokemus ratkaisee. Ja tietenkin oma luonteesi.
 
Kirjoitan ylioppilaaksi nyt keväällä ja suunnitelmissa olisi lähteä lukemaan kauppatieteitä. Mua kiinnostaa, että kannattaako pyrkiä jo heti keväällä vaikka olis intti käymättä, ja onko mitään väliä missä KTM-tutkinnon suorittaa? Olen ajatellut hakevani Jyväskylään, mutta mua mietityttää millä tasolla paikkaa arvostetaan. Eli saisko HKKK:n käymällä paremmat lähtökohdat työelämään siirryttäessä?

Ite hain ennen inttiä ja puolen pisteen päähän jäi pääsy. :P Ja nyt kun intistä pääsi, niin olisihan se tuntunut mukavalta aloittaa suoraan opiskelut eikä nyt alkaa pänttäämään pääsykokeisiin. Eli kannattaa hakea jo ennen inttiä, jos vaan mahdollista.

Ite kävin myös hakemassa nuo kirjat ja ainakin tuo markkinoinnin kirja vaikuttais omasta mielestä vaikeammalta, kuin se "palvelujen markkinointi esimeistyön haasteena", joka siis oli toissa vuonna pääsykoekirjana.

Tuo matikan kirja on kyllä kauhea. Laskujen esimerkit on tyyliin:Eka on se itse lasku ja seuraavalla rivillä on jo vastaus. Koita siinä sitten lyhyen matikan käyneenä pähkäillä niitä välivaiheita. :whip: Onneks toinen kerta menossa ja muistaa vielä vähän noita laskuja.

edit: Mites muuten on, aikooko porukka menä valmennuskursseille? Itse kävin toissa vuonna ja olihan siitä kyllä paljon hyötyä varsinkin matikassa, laskentatoimessa ja kansantaloustieteessä. Täytyy nyt miettiä tarkkaan, ainakin itseopiskelumateriaalit aijon hommata.
 
Mites muuten on, aikooko porukka menä valmennuskursseille? Itse kävin toissa vuonna ja olihan siitä kyllä paljon hyötyä varsinkin matikassa, laskentatoimessa ja kansantaloustieteessä. Täytyy nyt miettiä tarkkaan, ainakin itseopiskelumateriaalit aijon hommata.
En aijo mennä, liian kallista. Olen nyt ensimmäistä vuotta amkossa lukemassa liiketaloutta, se saa mennä valmennuskurssistani. :D Viime vuonna hankin itseopiskelumateriaalit, ei niistä sillon kyllä ollut hirveästi hyötyä kun en paljon edes lukenut (:jahas: ), nyt niihin voisi tutustua vähän tarkemmin.
 
Kiitos vastauksista. Oletetaan, että pääsen sisään ja hoidan intin kunnialla. Sen jälkeen alkaa opiskelu Jyväskylän yliopistossa. Onko tietoa minkälainen on työllisyysaste valmistuttua ja tietenkin missä liikkuu isot rahat?:D Mulle on jääny sellanen kuva, että laskentatoimi ois arvostetuin. Mutta ei taida olla lyhyen matikan opiskelijalla mitään asiaa sinne??
 
Muakin kiinnostaisi nuo työllisyysjutut ja millaisiin hommiin mistäkin yleensäkin valmistutaan. Mietin vielä itse laskentatoimen ja markkinoinnin välillä, vähä tuntuu et laskennan sitten loppujen lopuksi valitsen.
 
Ota se mikä kiinnostaa. Toi Jyväskylä vaikutti kyllä varsin mukavalta paikalta ja menneen kesän pääsykoejuttujen kautta ne ihmiset vaikutti sopivan rennoilta ja ulospäinsuuntautuneilta. Sain paikan JKL:stä siis kanssa. 120 joukkoon pääseminen oli yllättävän helppoa, näistä karsittiin sitten 30 pois psykologisten testien avulla. Mulle riitti kun osasin ne pari kirjaa jotka oli samoja kuin yhteisvalinnassa.
(sorry postin sekavuus, heräsin just)
 
Mulle on jääny sellanen kuva, että laskentatoimi ois arvostetuin. Mutta ei taida olla lyhyen matikan opiskelijalla mitään asiaa sinne??
Debetiä ja kreditiä väännetään tosiaan usein pallointegraaleilla eikä KILAn ohjeiden mukaan, joten kannattaa jättää sen johdosta laskentatoimi väliin, jos lukiossa luki saapasmatikan.
 
Tuota "Johdanto kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä" -kirjaa selatessa tuli mieleen, että tarvitseeko ns. teoriaa kauheasti osata vai riittääkö, että osaa laskea laskut ja soveltaa kaavoja (mikä siis riittää helposti lukiomatematiikassa ainakin)?
 
Tuota "Johdanto kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä" -kirjaa selatessa tuli mieleen, että tarvitseeko ns. teoriaa kauheasti osata vai riittääkö, että osaa laskea laskut ja soveltaa kaavoja (mikä siis riittää helposti lukiomatematiikassa ainakin)?

Muistaakseni moneen vuoteen matikasta ei ole tullut sanallisia tehtäviä ollenkaan, jos en ihan väärin muista. Laskujen laskeminen ja soveltaminen riittää hyvään numeroon matikasta kyllä.
 
Kiitos vastauksista. Oletetaan, että pääsen sisään ja hoidan intin kunnialla. Sen jälkeen alkaa opiskelu Jyväskylän yliopistossa. Onko tietoa minkälainen on työllisyysaste valmistuttua ja tietenkin missä liikkuu isot rahat?:D Mulle on jääny sellanen kuva, että laskentatoimi ois arvostetuin. Mutta ei taida olla lyhyen matikan opiskelijalla mitään asiaa sinne??


Etköhän sä siellä laskentatoimessa ihan hyvin pärjää, jos osaat plus-,miinus-, kerto- ja jakolaskun. Ei noita pääaineita oikeen voi luokitella arvostuksen mukaan. Ehkä kovimmat näistä tavanomaisimmista pääaineista(vaikeuden puolesta) ovat rahoitus ja kansis.
 
Back
Ylös Bottom