Kauppakorkeaan 2015

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bäri
  • Aloitettu Aloitettu
Ouluun ja Itä-Suomeen yritetään. Tietoa pääsykoekirjallisuudesta odotellessa olen opiskellut itsenäisesti hieman laskentatoimen ja rahoituksen perusteita, tuosta ei liene ainakaan haittaa kun sen varsinaisen luku-urakan sitten aloittaa. Pääsykoe tuntuu kyllä todella kaukaiselta, toisaalta eipä pitäisi tulla kiirettä lukemisen kanssa kun ajoissa aloittaa :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko Jyväskylään hakijoita? Ilmeisesti ensi vuonna Jyväskylä mukana yhteishaussa.

Meikäläinen. Olen Jyväskylästä kotoisin, mutta asun nyt Kotkassa ja opiskelen KYAMK:issa liiketoiminnan logistiikkaa. Jotenkin tuo kauppakorkea kiinnostaa helvetisti enemmän, joten sinne lähtee hakua keväällä. Valmennuskurssi jää välistä, mutta saapahan ahmittua tietoa koulussa kun on samaan aikaan talousmatematiikkaa, kansista ja itsenäisenä laskista :fuckyeah:
 
Kauppatieteellisen alan yhteisvalinta Valintakoekirjat

Kirjat julkaistu :) Kaikki vaihtuu uudempaan painokseen ja matikka pysyy talousmatikassa.

Johtaminen ja markkinointi
Anu Puusa, Helen Reijonen, Pauli Juuti ja Tommi Laukkanen Akatemiasta markkinapaikalle – johtaminen ja markkinointi aikansa kuvina,
4. uudistettu painos, Talentum, 2014
ISBN: 978-952-14-1984-3 / 978-952-14-1985-0.

Laskentatoimi ja rahoitus
Ikäheimo-Laitinen-Laitinen-Puttonen: Yrityksen taloushallinto tänään
Vaasan Yritysinformaatio Oy, Vaasa 2014
ISBN 978-951-96324-4-5

Kansantaloustiede
Pohjola, Matti, Taloustieteen oppikirja,
11. uudistettu painos,
Sanoma Pro Oy, Helsinki 2014
ISBN 978-952-63-2949-9
 
"Hakijalle annetaan hänen kauppatieteellisen alan yhteisvalinnan hakukohteista ylimmälle prioriteetille (kauppatieteellisen alan yhteisvalinnan hakukohteista ensisijaiseksi) asettamansa hakukohteen valinnassa kolme lisäpistettä, kauppatieteellisen alan yhteisvalinnan hakukohteista toiseksi ylimmälle prioriteetille asettamansa hakukohteen valinnassa kaksi lisäpistettä ja kauppatieteellisen alan yhteisvalinnan hakukohteista kolmanneksi ylimmälle prioriteetille asettamansa hakukohteen valinnassa yksi lisäpiste. Nämä ensisijaisuuspisteet lasketaan valintapisteisiin."

Eli nyt olisi tulossa 3 lisäpistettä ensimmäisesta hakuvaihtoehdosta :) Ei tosin hirveästi paljon varmaan vaikuta, muuten kun että pisterajat nousee. Nyt voisi alottaa matikkaa lukemaan ja alkuvuodesta sitten muita :)
 
Itse hain viime keväänä Jyväskylään jääden parin pisteen päähän koevalinnassa, jotenka nämä yhteisvalinnan systeemit tulevat nyt uutena.

Laskiksen kirjaa ei näemmä ainakaan pysty hankkimaan vielä mistään (?) ja nopealla etsinnällä markkinoinnin uutta painostakaan ei osunut silmään.

Ps. Kuka on Hentunen?
 
Kyllä ite meinasin uudet kirjat hankkia, vaikka vanhat jo löytyykin. Kuitenkin kokeessa on joku kysymys, johon löytyy vastaus uusista kirjoista. Tosin alkuun meinasin käydä vanhoja kirjoja läpi, se joman kirjakin kun vasta joulukuussa julkaistaan.
 
Onkos kellään antaa tietoa paljon uutta asiaa uudistetuissa painoksissa on edellisvuoden kirjoihin verrattuna?

Suomi24 joku "kylteri" sanoi että ainoostaan pari kappaletta on lisätty ja suositteli tulostamista, mutta en luottaisi enkä jaksa tulostella mitään sivuja :D Todennäköisesti vielä tärkeät kappaleet kun uusista tulee varmasti kysymys.

JoMa pitää ostaa aika varmasti, koska siinä pitää osata täysin ulkoa pienetkin jutut...yksittäisten tutkijoiden sanomisetkin.

Laskis on ihan uusi kirja ja voi olla ihan uusia kaavoja joukossa. Suunnilleen sama se yleensä on silti ollut.

- - - Updated - - -

Alotan lukemaan pian talousmatikkaa...tai laskemaan.
 
iteltä löytyy 2013 versiot noista, eipä noissa tule hirveästi olemaan eroa mutta hommaan silti uudet kirjat. Ei se niin iso hinta nyt ole mutta kyllä vituttais menettää pisteitä laskiksesta/jomasta kun kirja muuttunut.

Aaltoon tarkoitus hakea.
 
Kansantaloustieteen kirja luettu kohta ensimmäisen kerran läpi suht. nopealla tahdilla. Seuraavalla lukukerralla aion pysähdellä enemmän pohtimaan asioita mistä puhutaan, ja tehdä vaikeesti tajuttavista asioista itelleni tiivistelmiä joiden avulla koitan ymmärtään niitä paremmin. Minkälaisia muita opiskelutapoja ootte käyttäny, kun lukemista ja noiden kirjassa olevien tehtävien tekemistä?

Aion lukee itse ensin noi 2013 versiot läpi kun sattu kirjastosta löytyyn, ja ostelen sitten uusimmat painokset kun ne on saatavilla. Aion myös käydä näiden kirjojen erot sivu sivulta läpi, kun niin monessa lähteessä on mainittu että hyvin todennäköisesti just näistä eroavista sivuista tulee vähintäänkin yks kysymys. Vähän kyllä jänskättä ettei millään riitä aika lukee tarpeeks kun koittaa noita insinööriopintoja samalla raapia kasaan, koska ne tuntuu kyllä helvetin aikaavieviltä jos tekee kaikki raportit sunmuut kunnolla.
 
Minkälaisia muita opiskelutapoja ootte käyttäny, kun lukemista ja noiden kirjassa olevien tehtävien tekemistä?

Mulla toimi hyvin muistiinpanojen tekeminen samalla, kun luin kirjoja läpi. Saatoin myös miettiä mielessäni, millaisen koekysymyksen tästä asiasta voisi tehdä.
 
Mä tein aikoinaan ~300 sivua muistiinpanoja noista kirjoista. Toisaalta luin myös kaikki kirjat läpi 15-20 kertaa. Ei varmaan sovi kaikille ehkä tää tyyli. :D
 
Mä tein aikoinaan ~300 sivua muistiinpanoja noista kirjoista. Toisaalta luin myös kaikki kirjat läpi 15-20 kertaa. Ei varmaan sovi kaikille ehkä tää tyyli. :D

15-20 kertaa :D Ei kyllä sopisi mulle tuo tyyli. Itse luin viime vuonna ehkä 2-3 kertaa (tosin hain jo sillon toista kertaa ja osasin kirjat jo aika hyvin siinä vaiheessa). Luen tosi hitaasti ja teen samalla muistiinpanoja, karttoja ja vielä kertaan kappaleen läpi luettuani mitä tuli luettue jne jne. En saa irti mitään nopeasta lukemisesta. Luin ehkä kirja/kuukausi ekalla kertaa. 2012 sain jomasta 11/13, 2013 taisi tulla samat. Matikkaan kaatunut aina koko homma :/
 
Kyllä ite meinasin uudet kirjat hankkia, vaikka vanhat jo löytyykin. Kuitenkin kokeessa on joku kysymys, johon löytyy vastaus uusista kirjoista. Tosin alkuun meinasin käydä vanhoja kirjoja läpi, se joman kirjakin kun vasta joulukuussa julkaistaan.

Onko tietoa tulevatko muutkin kirjat vasta joulukuussa myyntiin? Vai mitä tuolla tarkoitit? Suomalaisesta kirjakaupasta omat kirjat tilasin, mutta eivät osanneet sanoa toimitusajasta mitään.
 
Onko tietoa tulevatko muutkin kirjat vasta joulukuussa myyntiin? Vai mitä tuolla tarkoitit? Suomalaisesta kirjakaupasta omat kirjat tilasin, mutta eivät osanneet sanoa toimitusajasta mitään.

Ainakin pääsykoekirjat.fi sivuilta tilatessa kansiksen ja laskentatoimen kirjat toimitettaisiin muutaman päivän sisään ja joman kirja vasta joulukuussa.
 
15-20 kertaa :D Ei kyllä sopisi mulle tuo tyyli. Itse luin viime vuonna ehkä 2-3 kertaa (tosin hain jo sillon toista kertaa ja osasin kirjat jo aika hyvin siinä vaiheessa). Luen tosi hitaasti ja teen samalla muistiinpanoja, karttoja ja vielä kertaan kappaleen läpi luettuani mitä tuli luettue jne jne. En saa irti mitään nopeasta lukemisesta. Luin ehkä kirja/kuukausi ekalla kertaa. 2012 sain jomasta 11/13, 2013 taisi tulla samat. Matikkaan kaatunut aina koko homma :/

Joo, mulla on vähän omanlainen lukutyyli. Pystyn keskittymään paremmin nopeesti lukemalla, vaikka tietty silloin jää osa yksityiskohdista aina huomaamatta -> luetaan useempia kertoja läpi. Muistaakseni lueskelin suurinpiirtein 40-50 sivua tunnissa, loppuvaiheessa hieman enemmän.

Tärkeintä kuitenkin on löytää se oma opiskelutyyli. Vaikee sanoa mikä toimii itse kullekin, pitää oikeestaan kokeilla noita ennen ku tietää. Muistiinpanot oli itelle ainakin sen puoleen kanssa hyvin, että pysty keskittymään paremmin asiaan tekemällä jotain konkreettista samaan aikaan. Pääsee siihen flow-tilaan helpommin.

Overall kuitenki sanoisin, että mikäli haluaa sisää niin HYVIÄ lukutunteja vaan alle. Hyvällä tarkotan sitä, että keskityt oikeesti 100% siihen asiaan. Niin usein näkee, että vartin välein tsiigataan puhelinta tai vastaavaa. Asiathan on kuitenkin helppoja, eikä pahemmin joudu soveltamaan missään, niin muistilla sitä sisään pääsee. Matikasta pääsykokeissa en tosin tiedä, mutta eipä uskoisi olevan vaikeeta kun kursseillakaan ei tuu mitään kovin haastavia juttuja vastaan.
 
Joo, mulla on vähän omanlainen lukutyyli. Pystyn keskittymään paremmin nopeesti lukemalla, vaikka tietty silloin jää osa yksityiskohdista aina huomaamatta -> luetaan useempia kertoja läpi. Muistaakseni lueskelin suurinpiirtein 40-50 sivua tunnissa, loppuvaiheessa hieman enemmän.

Tärkeintä kuitenkin on löytää se oma opiskelutyyli. Vaikee sanoa mikä toimii itse kullekin, pitää oikeestaan kokeilla noita ennen ku tietää. Muistiinpanot oli itelle ainakin sen puoleen kanssa hyvin, että pysty keskittymään paremmin asiaan tekemällä jotain konkreettista samaan aikaan. Pääsee siihen flow-tilaan helpommin.

Overall kuitenki sanoisin, että mikäli haluaa sisää niin HYVIÄ lukutunteja vaan alle. Hyvällä tarkotan sitä, että keskityt oikeesti 100% siihen asiaan. Niin usein näkee, että vartin välein tsiigataan puhelinta tai vastaavaa. Asiathan on kuitenkin helppoja, eikä pahemmin joudu soveltamaan missään, niin muistilla sitä sisään pääsee. Matikasta pääsykokeissa en tosin tiedä, mutta eipä uskoisi olevan vaikeeta kun kursseillakaan ei tuu mitään kovin haastavia juttuja vastaan.

Viime vuonna tein valmennuskeskuksen kaksi koetta ja sain molempien matikkaosioista täydet, Kokeessa sain ehkä 3-4/7 :D, en enää muista. Oma vikani, kun harjottelin liian vähän matikkaa. Ajattelin, ettei sitä tarvi ja se on helppoa. Viime vuoden päästötehtävän olisin osannut käsin laskea, mutta en ollut kuullutkaan siitä kaavasta, mitä siinä oikeasti piti käyttää. Jätin laskematta, kun ajattelin pääseväni sisään ilmankin. Korkotehtävätkin meni pieleen, koska olin ehkä laskenut pari sellasta tehtävää ja kokeessa tajusin, että enhän oikeasti tiedä pitääkö korko ottaa kuukausittain vai miten se nyt oli. Tänä vuonna siis alotetaan sillä matikalla :D Aiempana vuosina opettelin pelkät matikan tärpit eikä tullut sitten yhtään niistä :D (jos et hakenut, oli erillinen kirja siihen, ei talousmatikkaa).

Ja olen kyllä toista mieltä tosta soveltamisesta :D, kansiksessa pitää kyllä nykyään soveltaa. Ollut pari vuotta ainakin kysymyksiä, johon ei riitä pelkkä ulkoluku. Matikasta vielä lisään, että ainakin valmennuskeskuksen matikan osio oli ainakin niissä kahdessa kokeessa, minkä tein, tosi helppo. Tein sen tosi nopeasti pahemmin miettimättä. Kokeessa matikassa kesti taas aika kauan, koska oli yritetty tehdä kysymykset vähintään kuulostamaan vaikealta. Pari tosi helppoa sielläkin oli, mutta toivottavasti nuo valmennuskurssit osaavat tehdä tänä vuonna vähän vaativampia kysymyksiä. Aion varmaan jostain ostaa muutamat harjoituskokeet, ehkä valmennuskeskukselta, kun saa alle satasella ne.

- - - Updated - - -

Ainakin pääsykoekirjat.fi sivuilta tilatessa kansiksen ja laskentatoimen kirjat toimitettaisiin muutaman päivän sisään ja joman kirja vasta joulukuussa.

Ei ole vielä ainakaan tullut, tilasin 28 päivä.

- - - Updated - - -

Tsemppiä kaikille hakijoille!! Itse hyödyin tuosta blogista aivan h*lvetisti! Chasing my future - Blogi | Lily.fi Tietty tänä vuonna aineisto hieman eri, mutta pääpiirteittäin asia muistiinpanoja kauppikseen :rolleyes::rolleyes:

Luin tuota myös viime vuonna :) Hyvä blogi.
 
Back
Ylös Bottom