Kauppakorkeaan 2012

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
Aaltolaisten (eli teekkareiden+kyltereiden) yhteisbileitä on kyl tosi vähän, ja eise oikein toimiskaan kun ois niin älyttömän isot setit sitten. Aina välillä teekkareita kyllä pyörii kauppiksen puolen bileissä (sitsit, approtyyliset bileet ym) ja toisinpäin, mut mitään isoa järkättyä ei juurikaan ole.

Bileistä ei siis kyllä tule pulaa. Ite muistaakseni esimerkiksi mursusyksynä olin radalla 20 päivää ekasta 30 päivästä tai jotain vastaavaa yhtä sairasta. :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mua lähinnä kiinnostaisi tietää millaista tuo opiskelu on itsessään kauppakorkeassa? Kuinka kova lukutahti esimerkiksi? Kuinka paljon kotiläksyjä yms vastaavia? Ja mikä näiden vaikutus kurssiarvosanaan ja mistä ylipäätänsä kurssiarvosana kaikenkaikkiaan koostuu?

Itselläni paikka kauppakorkeassa, tosin ulkomailla, mutta kiinnostaisi vähän tietää millainen tyyli Suomessa on.
 
Mua lähinnä kiinnostaisi tietää millaista tuo opiskelu on itsessään kauppakorkeassa? Kuinka kova lukutahti esimerkiksi? Kuinka paljon kotiläksyjä yms vastaavia? Ja mikä näiden vaikutus kurssiarvosanaan ja mistä ylipäätänsä kurssiarvosana kaikenkaikkiaan koostuu?

Itselläni paikka kauppakorkeassa, tosin ulkomailla, mutta kiinnostaisi vähän tietää millainen tyyli Suomessa on.

Arvosanan määräytyminen on ihan kiinni kurssista. Useimmiten joko pelkkä tentti tai tentti + joku ryhmä-/esseetyö. Tässäkin isoja vaihteluita, koska sitten väliin mahtuu kursseja, joissa kotitehtäviä pitää palauttaa viikoittain / kerran parissa viikossa.

Kielissä on "kotiläksyjä" enemmän, muilla kursseilla ei niin paljon. Tietty tääkin on aina kiinni luennoitsijasta & kurssista & aineesta. :)

Suhteellisen rennosti tuolta nyt sellaset 60-100 op / vuosi ottaa, jossei ihan jokaisesta halua 5:sta. Itse luin tarvittavat OP:t noin 3½-4 vuoteen, mutta gradu on seissyt nyt jo vuoden ja valmistuminen menee varmaan ensi kevääseen (silloin 5v. täynnä - joten ei sinällään mikään hätä kun duunissa palkka juoksee joka tapauksessa)... :D

Näin ainakin meillä Turussa.
 
Kiitos vastauksestasi.

Itse asiassa mua kiinnostaisi myöskin tietää ihan kuinka paljon aikaa käytätte vapaa-ajalla tapahtuvaan lukemiseen, esimerkiksi päivittäin? Ja miten usein näitä tenttiviikkoja on ja kuinka paljon aikaa menee niihin valmistautumiseen? Ja millaisia tentit ovat - toki aineesta riippuen - mutta noin yleisesti ottaen onko helppo saada hyvä arvosana?

Nyt vasta yliopisto-opinnot aloittaneena haluaisin kuulla hiukan vertailupohjaa muista kouluista.
 
Hyviä vastauksia tullut. Mua kiinnostais myös se, että kuinka paljon noilla kurssien arvosanoilla loppujen lopuks on merkitystä?

Sehän on selvää, että jos lukiosta pääsee läpi, mutta arvosanat kirjotuksista on paskaa, niin ei siitä sitten paljoa hyötyä ole. Kuinkas sitten kauppakorkean tai ylipäänsä yliopisto-opintojen kohdalla?
Kysyvätkö tai ottavatko työnantajat töitä hakiessasi selvää yksityiskohtaisesti miten hyvin suoritat kurssisi vai riittääkö vain se, että kunhan on opiskelupaikka ja pääsee kursseista läpi?
 
On päivänselvä asia, että hyvää opintomenestystä arvostetaan. Jotkut työnantajat arvostavat sitä enemmän kuin toiset. On kourallinen konsulttiyhtiöitä, joilla on ns. "ostajan markkinat" eli niin kova tunku, että voidaan poimia rusinat pullasta. Nämä eivät välttämättä edes harkitse opiskelijaa, joka on suoriutunut yhtään erinomaista heikommin opinnoistaan. Väitän kuitenkin, että leijonanosa työnantajista tarkastelee työntekijää kokonaisuutena ja arvosanat ovat vain yksi portfolion osa. Mitä enemmän kartutat ammattitaitoa ja mainetta työelämässä sekä kehität verkostoasi, niin sitä pienempää osaa tulevat kurssiarvosanat näyttelemään. Pitkässä juoksussa elämässä jyvät erottuvat akanoista aivan muiden tekijöiden kautta kuin sen, että kuka oli paras kirjoittamaan essee-vastauksia neljän tunnin aikaikkunassa.
 
Suhteellisen rennosti tuolta nyt sellaset 60-100 op / vuosi ottaa, jossei ihan jokaisesta halua 5:sta. Itse luin tarvittavat OP:t noin 3½-4 vuoteen, mutta gradu on seissyt nyt jo vuoden ja valmistuminen menee varmaan ensi kevääseen (silloin 5v. täynnä - joten ei sinällään mikään hätä kun duunissa palkka juoksee joka tapauksessa)... :D
Saako noissa kauppakorkeakouluissa ja ns. tavallisissa yliopistoissa oikeasti helpolla 100 noppaa tai ylipäätään yli 60 noppaa vuoteen? Monen olen kuullut puhuvan, että humanistisissa tieteissä ja kauppakorkeassa tohon pystyisi. Tuntuu oudolta, koska itse opiskelen teknillisessä yliopistossa, ja nopat on kyllä aika helvetin tiukassa monessa kurssissa etenkin, jos aikoo edes jonkinlaista kuria pitää arvosanoissa. Nytkin on tulossa 70 noppaa vuoteen ja kyllä ihan oikeasti teettää töitä. Ottaisin takuulla enemmän kursseja, jos se olisi ajallisesti mahdollista, mutta ei ole kyllä mitään jakoa tätä nykyistä määrää enempää pystyä hallitsemaan.
 
Saako noissa kauppakorkeakouluissa ja ns. tavallisissa yliopistoissa oikeasti helpolla 100 noppaa tai ylipäätään yli 60 noppaa vuoteen? Monen olen kuullut puhuvan, että humanistisissa tieteissä ja kauppakorkeassa tohon pystyisi. Tuntuu oudolta, koska itse opiskelen teknillisessä yliopistossa, ja nopat on kyllä aika helvetin tiukassa monessa kurssissa etenkin, jos aikoo edes jonkinlaista kuria pitää arvosanoissa. Nytkin on tulossa 70 noppaa vuoteen ja kyllä ihan oikeasti teettää töitä. Ottaisin takuulla enemmän kursseja, jos se olisi ajallisesti mahdollista, mutta ei ole kyllä mitään jakoa tätä nykyistä määrää enempää pystyä hallitsemaan.

Kyllä mä vetäsin kolmantena vuonna 100op apaut ~4 KA:lla. Mut se on tietty ainekohtaista (allekirjoittaneella kansainvälinen liiketoiminta pääaineena ja tietojärjestelmätiede sivuaineena -- vanhana nörttinä napsii helposti TJT:n puolelta kaikki irtopisteet talteen :)). TJT:stä sanotaan irtoavan pisteet helpommin, kun taas esim. laskentatoimi vie helkkaristi enemmän aikaa ja vaatii duunia paljon myös kotona. Uskoisin, että esim. laskentatoimi + kansis yhdistelmällä se 60op on paljon tiukemmassa kuin vaikka KV:n, TJT:n tai markkinoinnin puolella.

Motivaatiosta ja ajankäytön organisoinnistahan se on kuitenkin loppujen lopuks kiinni. Kyllä monella on tietty ongelmia saada se 60-70 opintopistettäkin täyteen :)

Ja khyl mä ainakin käytin paljon vapaa-aikaani opiskeluun. Tosin itse opin helpoiten lukemalla --> Skippailin luentoja ja käytin ajan lukemiseen (eli miten sen vapaa-ajan nyt sitten haluaa määritellä...). Illat pysty sitten viettämään hyvin salilla & juoksemaan baareissa :D
 
Ekana vuonna ~75 noppaa 4 KA:lla itellä myöskin vaikka tuli kierrettyä ihan ahkerasti noita tapahtumia. Nyt tokan vuoden tavotteena on vetää se 90-100 noppaa ja kirjotella kandityö keväällä. Seuraavaks syksyks/kesäks jää muutama kurssi varmaankin. Noppia kyl saa helposti ku asiat ei oo kovinkaan hankalia..
 
Itse aloittelen nyt kolmatta vuotta Vaasan kauppakorkeassa ja talousoikeuden pääaineessa. Täytyy sanoa, että ekana vuonna olisi melkein voinut juuri paukuttaa sen reilu 100op menemään, mutta tein muistaakseni just 75 kun kuuntelin opettajien ja muiden neuvoja + lukion jälkeen yleinen opiskelumentaliteetti oli vielä laiskahko eikä ylimääräistä duunia jaksanut painaa. Sitten tokana vuonna tuli jotain 90+ pinnaa mut arvosanat tippu 4:n KA:sta 3:een. Nyt oon käyny maisterivaiheen tenteissä ja täytyy todeta että ellei lue aika pirusti niin eipä sitä ykköstä tai hylättyä kummempaa noista saa.

Muistaakseni yhtä opintopistettä vastasi virallisten linjausten mukaan ~30h töitä. Maisterivaiheessa tämä pitää melkein paikkansakin jos haluaa arvosanaksi 5. Mutta ekana ja tokanakin vuonna yksi opintopiste teetti ehkä 5-10h töitä. Riippuu paljon toki luettavista oppiaineista.
 
Pääsykoekirjat vuodelle 2013 julkaistiin tänään! Mitä ajatuksia?

Laskiksen ja matikan kirjat pysyivät siis samoina, kansantalouden kirjasta on uusi painos ja markkinointi&johtaminen on yhdistetty samaan teokseen, joka julkaistaan joulukuussa. Aineistoa tämän vuoden kokeessa ei ole. (http://www.kauppatieteet.fi/valintakoe/koekirjat)

Kun pakkotoisto-foorumilla ollaan, niin miten viime vuoden hakijat yhdisti reenaamisen + pääsykoeluvun? Taitaa ainakin allekirjoittaneella jäädä keväällä kaikki liikkuminen melko vähälle (viime keväänä söin kirjastosessioiden jälkeen donitseja ja alotin salilla käymisen vasta elokuussa uudelleen:D), vaikka hyväähän se tekisi jos sais pidettyä saman rytmin mikä nyt:) Entä onko joku onnistunut pääsemään kouluun, vaikka olisi pääsykokeisiin lukiessa tehnyt töitä? Pystyn kyllä vähentämään työtunnit johonkin 20h/kk pari kuukautta ennen pääsykoetta, mutta tuntuu aika mahdottomalta olla täysin ilman tulonlähdettä ja lukea vaan... :S Pitäisi kai joulun aikoihin tehdä yksityiskohtainen lukusuunnitelma ja sittenhän sen näkee ehtiikö töissä käydä.

Ja sitten vielä, onko Kuopion yliopistossa kauppatieteitä opiskelevia? Kertokaahan kaikkia kokemuksia, erityisesti pääainemahdollisuuksista ja toki muutenkin yliopiston fiiliksestä!
 
Kun pakkotoisto-foorumilla ollaan, niin miten viime vuoden hakijat yhdisti reenaamisen + pääsykoeluvun? Taitaa ainakin allekirjoittaneella jäädä keväällä kaikki liikkuminen melko vähälle (viime keväänä söin kirjastosessioiden jälkeen donitseja ja alotin salilla käymisen vasta elokuussa uudelleen:D), vaikka hyväähän se tekisi jos sais pidettyä saman rytmin mikä nyt:) Entä onko joku onnistunut pääsemään kouluun, vaikka olisi pääsykokeisiin lukiessa tehnyt töitä? Pystyn kyllä vähentämään työtunnit johonkin 20h/kk pari kuukautta ennen pääsykoetta, mutta tuntuu aika mahdottomalta olla täysin ilman tulonlähdettä ja lukea vaan... :S Pitäisi kai joulun aikoihin tehdä yksityiskohtainen lukusuunnitelma ja sittenhän sen näkee ehtiikö töissä käydä.

Ja sitten vielä, onko Kuopion yliopistossa kauppatieteitä opiskelevia? Kertokaahan kaikkia kokemuksia, erityisesti pääainemahdollisuuksista ja toki muutenkin yliopiston fiiliksestä!
Itse olin viime kevään vielä armeijan harmaissa ja pääsin silti Ouluun sisälle, eli kai se on ihan hakijasta ja hakukohteesta kiinni. Tosin sisäänpääsyä helpotti kohtalaiset lukion paperit. Päivässä kerkesi välissä lukea muutamiakin tunteja, ja sitten meni (maasto)viikkoja etten lukenut sanaakaan.
 
Mites toi matikan kirja? Viimevuonnahan oli matikka ihan omana kirjana, mutta nythän ei sitä ole..?
Vuoden 2013 yhteisvalinnan valintakoekirjat:

Johtaminen ja markkinointi
Puusa, Anu – Reijonen, Helen – Juuti, Pauli – Laukkanen, Tommi: Akatemiasta markkinapaikalle – Johtaminen ja markkinointi aikansa kuvana, Talentum, 2012 (ilmestyy joulukuussa). ISBN: 978-952-14-1984-3 / 978-952-14-1985-0.

Laskentatoimi ja rahoitus
Ikäheimo, Seppo – Laitinen, Erkki K. – Laitinen, Teija – Puttonen, Vesa: Laskentatoimi ja rahoitus, Vaasan yritysinformaatio Oy, 2011. ISBN: 978-951-96324-3-8.

Kansantaloustiede
Pohjola, Matti: Taloustieteen oppikirja, 7. uudistettu painos, SanomaPro, 2012. ISBN: 978-952-63-1556-0.

Taloustieteiden kvantitatiiviset menetelmät
Kallio, Markku – Korhonen, Pekka – Salo, Seppo: Johdatus kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä, 3. uudistettu painos, Hakapaino Oy, 2003 tai uudempi. ISBN 952-91-6722-9/ 978-952-91-6722-7.

Kun puhutte, että matikan kirjat pysyvät samana niin mitä tarkoitatte?
 
Saako noissa kauppakorkeakouluissa ja ns. tavallisissa yliopistoissa oikeasti helpolla 100 noppaa tai ylipäätään yli 60 noppaa vuoteen? .

Saa. Ite olin 2 vuotta TTY:llä ja ei siellä noppia samaan tapaan napsunu. Menossa nyt itellä neljäs kauppakorkeassa. Kansantaloustiede(rahoituksen puoli) ja talousmatikka ja nyt syksylle 50 noppaa. Aiemmat vuodet tuossa 60 nopan tahdissa ja käytännössä pari kertaa viikkoon selvinny koululle asti. Tosin nyt ekaa kertaa on rankkaa koulussa. Pointtina ehkä et toi dippainssihommailu on ainakin meikäläisen kokemuksella rankin noin noppien tienaamisen kannalta.
 
Onko kukaan saanut tota kansiksen uusinta painosta käsiinsä? Miltä vaikuttaa onko paljon uutta asiaa? Johtamisen ja markkinoinnin kirjahan tulee vasta joulukuussa.
 
Noniin, rekisteröidyn ihan tätä ketjua varten (tai no Kauppakorkeaan 2013 eikä 2012). Lukeminen alkoi minulla nimittäin viime maanantaina :D.

Opiskelen tällä hetkellä Helsingin yliopistossa ja sattui viime viikolla Matti Pohjola olemaan luennoitsijana. Hän mainitsi tuosta kirjansa uudesta painoksesta (joka ilmeisesti ilmestyi tällä viikolla), että tuoreinta talouskriisiä on jotenkin käsitelty. Taidan itse lainata sen ensin kirjastosta ja tehdä vertailua tuohon omistamaani edelliseen painokseen, että onko mitään järkeä satsata uuteen kirjaan.

Aloitin lukemisen laskiksesta, koska se on varmaan itselleni se vaikein. Matikan pitäis olla helppo (opiskelen matikkaa....). Taloustieteen opiskelin jo viime keväänä ihan hyvin ja kirja oli mielestäni selkeä ja mielenkiintoinen. Johtamisesta ja markkinoinnista ei tietty mitään osaa sanoa, mutta eiköhän se oo semmosta perus ulkoa opettelua. Nojoooh, nyt kyllä on semiluottoa että sisään mennään, aikaa kuitenkin paaljon ja motivaatio ihan ok, lisäksi E:n paperit tuomassa lisäpointseja..
 
Itse hain tuossa viime keväänä ennen inttiin lähtöä valtsikkaan, ja jäihän tuo pääsy jonkinlaisen matkan päähän! Kuitenkin kauppakorkea ollut unelmana jo yläasteajoilta saakka ja ajattelin ensi syksyksi päästä sisään Hkiin/Tkuun :) Mukavalta kuulosti tuo pieni uudistus pääsykoekirjoissa, markkinointi/johtaminen -kirjan ensipuraisua tosin vielä odotellessa. Ajattelin aloittaa lukemisen jo kunhan seuraaville lomille pääsee! Ei sillä, että valmennuskurssi olisi välttämätön, mutta oon ruvennut tosissaan katsomaan, että jos sitä jonkinlaiselle lähtisi ja eniten ovat kiinnostaneet firmat Ekonomisti ja Ekonomivalmennus. Onko kellään kokemuksia tai huhuja noiden tarjoamista kursseista?!
 
Back
Ylös Bottom