Kauppakorkeaan 2012

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ketkä täältä pääs Aaltoon?:) itse pääsin sinne, nyt vaan pitäis löytää se kämppä! Ei oo ihan helppoo löytää kohtuuhintasta. Vinkkejä sivuistoista yms. saa antaa tai jos tuntee jotain henkilöitä, jotka hakevat kämppistä tai kimppakämppää Helsingistä! Jos täällä on joku naispuolinen henkilö, joka hakee Helsingistä kimppakämppäasuntoa, ota yhteyttä ktt@luukku.com
 
Täällä ilmoittautuu yksi Ouluun johtamiseen valittu! Viime vuonna jäätiin pisteen päähän paikasta joten sisään pääsy tuntui todella mahtavalta. Olin koko vuoden intissä joten lukemiseen ei hirveästi tahtonut riittää aikaa, ja kaikki vapaa-aika piti puristaa kirjoja kädessä. Nyt kaksi päivää sitten kotiutuneena reservin vänrikkinä ja tulevana kauppislaisena on helppo hymyillä ja alkaa ansaitun kesäloman viettoon ennen opintojen alkua :)

Ja kaikille joilta jäi paikka saamatta tänä keväänä: tsemppiä. Tiedän tasan tarkkaan kuinka masentava olo voi aluksi olla, kun kaikki lukutunnit tuntuvat hukkaan heitetyltä ajalta. Ensi keväänä kirjat uudestaan käteen ja edellisvuodesta viisastuneena uudestaan yrittämään :)
 
Noniin itsellä tuli tänää hylkäyskirje postissa ja pari pistettä jäätiin Vaasasta. Muutama todella tyhmä virhe ja huono tuuri (50/50 tilanteissa lähes poikkeuksetta valitsin väärän vaihtoehdon) eikä kauppiksen ovet avautuneet vielä tänä vuonna. Ajattelin mennä nyt syksyllä avoimeen lukemaan ainakin kansista, laskista ja matikkaa ja keväällä sitten valmennuskurssille. Onko muilla mitään kokemuksia nimenomaan noista avoimen yliopiston kursseista? Käsittääkseni kurssin sisällöt ovat melko pitkälti pääsykokeen asioita. Toinen kysymys koskee ensivuoden pääsykoekirjoja eli mitä veikkaatte mitkä kirjoista vaihtuu ja mitkä pysyy samoina? Itse arvelen ainakin kansiksen, laskiksen ja matskun kirjojen pysyvän samoina. Johtamisen opus oli jo kolmatta vuotta käytössä, joten se saattaa vaihtua samoin kuin markkinointi. Mitä luulette?
 
Noniin itsellä tuli tänää hylkäyskirje postissa ja pari pistettä jäätiin Vaasasta. Muutama todella tyhmä virhe ja huono tuuri (50/50 tilanteissa lähes poikkeuksetta valitsin väärän vaihtoehdon) eikä kauppiksen ovet avautuneet vielä tänä vuonna.

Sama täällä, kuuteen vastaukseen oli 50/50 tilanne, ja viisi niistä väärin... Ei parane veikkailla. Vaasa jäi neljän pisteen päähän.
Itselläni samankaltaiset suunnitelmat ensi vuodelle, matikka pitäisi ainakin nyt tänä vuonna ottaa haltuun, koska nyt en osannut siitä mitään...

Kyselin itse vähän kavereilta, että mitä avoimessa kannattaisi opiskella, tuolla ylempänä oli vinkkinä että toki markkinoinnin ja johtamisen kurssejakin jos lukee, niin saa paremmin pääsykoekirjoja auki. Itselläni vain sellainen olo, että nuo kaksi ainetta on niin täyttä liibalaabandaata, ja jos kirjat ei avoimessa ole samoja kuin pääsykoekirjat niin sekottaako vaan päätä enemmän. :D Kansista ja laskista olisi itselläni tarkoitus opiskella nyt syksyllä, matikan suhteen mietin vielä menenkö kertailemaan pitkän matikan asioita iltalukioon (jonka jälkeen ehkä voisi yrittää korottaa matikkaa kevään yo-kirjotuksissa) tai sitten vaan menen talousmatikan kurssille avoimeen.

Tässä myös pohdiskelin, että onko valmennuskurssille mitään järkeä mennä jos paahtaa avoimessa ja saisi tammikuusta lähtien lukurytmiin hyvin kiinni. Minulla on tältä vuodelta paaaaljon materiaalia, joten ajattelisin, että jos kirjat ei vaihdu kaikki, niin ei viitsisi tonnia pulittaa vertaistuesta... Kun lukupiirin voisi koota itse ilmaiseksikin :)

Itse siis Treen avoimeen syksyllä suuntaamassa, siellä nähhään jos muitakin tulee!
 
Jos valmennuskurssia miettii niin itse ainakin suosittelen Hentusen Timon kurssimateriaalipakettia, ei siis itse kurssia vaan pakettia joka sisältää kirjatiivistelmät, paljon tehtäviä ja hyödyllistä informaatiota.
Itse pääsin Turkuun sisään :dance:, mutta hyväksymiskirjettä ei ole vielä postissa tullut, onkos muilla sama tilanne ?
 
Jos valmennuskurssia miettii niin itse ainakin suosittelen Hentusen Timon kurssimateriaalipakettia, ei siis itse kurssia vaan pakettia joka sisältää kirjatiivistelmät, paljon tehtäviä ja hyödyllistä informaatiota.

Omistatko tuon Hentusen materiaalin / jonkun muun paketin? Voisin olla kiinnostunut ostaan sen pois...

Ja tuosta spekuloinnista mitkä kirjat pysyy/vaihtuu; Eiköhän ainakin markkinointi ja laskis pysy samana kun molemmat on kuitenkin uusia, toivottavasti myös kansis. Muista onkin hankala sanoa...
 
Kouluun pääsin itsekin ja tässä tuskailen opiskelupaikan vastaanottamisen kanssa. Ilmottautumislomake kirjeestä löytyy kyllä, mutta mikä tämä opiskelupaikan vastaanottamisilmoitus on?
 
Kouluun pääsin itsekin ja tässä tuskailen opiskelupaikan vastaanottamisen kanssa. Ilmottautumislomake kirjeestä löytyy kyllä, mutta mikä tämä opiskelupaikan vastaanottamisilmoitus on?

Vastaanottamisilmoituksella otat vastaan opiskelupaikkasi, eli siis jos et vastaa siihen määräaikaan mennessä tarkoittaa se sitä ettet halua kyseistä opiskelupaikkaa ottaa vastaan ja se annetaan mielestäni varasijalla olevalle. Ilmottautumislomake (ilmeisesti lukuvuosi-ilmottautuminen kyseessä) kannattaa vasta sitten tehdä kun olet ottanut paikan vastaan. Ilmottautumislomakkeella ilmoitat itsesi joko läsnäolevaksi tai poissaolevaksi (esim. jos vaikka intissä olet etkä voi opiskella juuri tänä lukuvuonna).

Mahdollisimman selkeästi koitin selittää, toivottavasti jotain apua :) Pikaisella googlettamisella löytyi http://www.uta.fi/opiskelijaksi/valintakokeet/paikan_vastaanottaminen.html , jossa näkyy olevan nämä melko selkeästi selitettynä.
 
Osaako kukaan sanoa voiko koulun alkua lykätä millään selityksellä kahdella vuodella ? Intti puskee ärsyttävästi päälle ja en haluaisi eka olla koulussa vuotta ja tämän jälkeen lähteä inttiin vuodeksi..
 
Osaako kukaan sanoa voiko koulun alkua lykätä millään selityksellä kahdella vuodella ? Intti puskee ärsyttävästi päälle ja en haluaisi eka olla koulussa vuotta ja tämän jälkeen lähteä inttiin vuodeksi..

Kannattaako sitä yhtä vuotta ihan suunnitellusti hukata? Meet vaan vuodeksi kouluun ja käyt intin välissä.
 
Ketkä täältä pääs Aaltoon?:) itse pääsin sinne, nyt vaan pitäis löytää se kämppä! Ei oo ihan helppoo löytää kohtuuhintasta. Vinkkejä sivuistoista yms. saa antaa tai jos tuntee jotain henkilöitä, jotka hakevat kämppistä tai kimppakämppää Helsingistä! Jos täällä on joku naispuolinen henkilö, joka hakee Helsingistä kimppakämppäasuntoa, ota yhteyttä ktt@luukku.com

Oi kiva joku naispuolinen Aaltoon päässyt!

Kokeile laittaa asuntohakemukset AYY:lle ja HOASille, varsinkin jos asut muualla kuin lähikunnissa,niin asunnon pitäis saada kohtuullisen helposti. Itsellä ei nyt kiirettä ole, sen verran lähellä asun ja auto löytyy, että jään odottelemaan 1) solua AYY:ltä 2)kaveriani vaihdosta takaisin jos sen kanssa sitten löytyisi.... Helsinki on tosi paska asuntojen kannalta :/.

Muutatko jostain kauempaakin? /utelias.
 
Mua on tää viikko harmittanu aivan vietävästi, kun matematiikkaan kaatui koko sisäänpääsy. Matematiikkaan vastaamatta olisin päässyt Aaltoon! Kiitoksia kaikille, jotka olette jaksaneet kirjoittaa mulle vinkkejä mailiin. :)

Veikkaisin, että kansantalous ja laskentatoimi&rahoitus pysyvät pääsykoekirjojen osalta samoina. Toisaalta voi olla, että kaikki kirjat vaihtuvat... Ensi kevättä ja vuoden 2013 pääsykoetta odotellessa, vaikka siihen melkein vuosi onkin. :)
 
Mua on tää viikko harmittanu aivan vietävästi, kun matematiikkaan kaatui koko sisäänpääsy. Matematiikkaan vastaamatta olisin päässyt Aaltoon! Kiitoksia kaikille, jotka olette jaksaneet kirjoittaa mulle vinkkejä mailiin. :)

Veikkaisin, että kansantalous ja laskentatoimi&rahoitus pysyvät pääsykoekirjojen osalta samoina. Toisaalta voi olla, että kaikki kirjat vaihtuvat... Ensi kevättä ja vuoden 2013 pääsykoetta odotellessa, vaikka siihen melkein vuosi onkin. :)

Jos ton kokeen matikan osioon kaatui pääsykoe niin kannattaa alkaa jo nyt lukemaan matikkaa. Se on tullut jäädäkseen, muuten lähtee pisterajat ihan käsistä. Jos tän vuoden pääsykokeen matikka tuntui vaikealta niin et ole osannut juuri mitään laskuja laskea, sillä nuo laskut vaativat vain laskurutiinia, ei ollut vaikeita ollenkaan. JA en trollaa. Itsellä kusi hse ja tre tyhmiin virheisiin, mutta nyt sitten lappeenrantaa. Kannattaa kyl oikeesti alkaa lukee tota matikkaa jo tosi aikasin , tai hakee jotai tukiopetust.
 
Sen verran ilmoittaisin, että jos matikan kirja on se sama ikivanha johdatus kvantitatiiviseen analyysiin, kannattaa ainakin se optimointiosuus opetella pelkästään siitä. Sitä ei nimittäin itse opinnoissa näe, sillä staattiseen optimointiin on jotakuinkin tuhat kertaa parempia menetelmiä kuin se. Tilastotiedettä voinee opetella muualtakin, mutta loppujen lopuksi koekysymykset tulevat vain kirjoista ja niiden notaatiolla.
 
Prix en muuta kovin kaukaata:) kehä III:n ulkopuolelta kuitenkin (eli ihan metästä vai mitä stadilaiset:-D) joten taitaa täytyä kääntyä yksityisten vuokra-asuntojen puoleen, kun lähikunnassa asuvana HOAS:ilta ei tarjota asuntoja pulan takia ollenkaan. AYY:lta tosin vielä mahikset saada muttei ihan sieltä alueelta, mihin haluaisin:p
 
No hyvä etten HOASille laittanut hakemusta =_____=. Asun itse kehä kolmosen ulkopuolella myös, ainut kulkuneuvo täältä pois on auto, tulee mukava syksy <3. No joo... Alkaispa koulu :D
 
Viime vuonna pääsin Ouluun opiskelemaan niin ei tarvitse omalla kohdalla enään jännitellä :) Ihan mielenkiinnosta seurailen tätä ketjua kun syksyllä pienryhmäohjaajana tulen olemaan, niin kenties täältä löytyy sitten minun tulevia pienryhmäläisiäni jo.

Hmm, sopiiko heti kysäistä asiaan liittyen? :) Sain paikan kansiksesta, mutta tässä vaiheessa ajattelin opiskella itsenäisesti ja tenttiä kursseja. Kuinka hyvin itsenäistä opiskelua ja kurssien tenttimistä on mahdollistettu Oulussa ja kuinka siihen suhtaudutaan?
 
Hmm, sopiiko heti kysäistä asiaan liittyen? :) Sain paikan kansiksesta, mutta tässä vaiheessa ajattelin opiskella itsenäisesti ja tenttiä kursseja. Kuinka hyvin itsenäistä opiskelua ja kurssien tenttimistä on mahdollistettu Oulussa ja kuinka siihen suhtaudutaan?

Aika hyvin on mahdollistettu itsenäinen opiskelu ja tenttiminen täällä päin. Itsellä tuli viime lukuvuonna aika paljon skipattua luentoja, sillä tuntui, että kirjastossa tai kotona itsenäisesti pänttäämällä opin asiat paljon paremmin. Silti tentit tuli läpäistyä melko helposti. Tietenkin luennoilta sai tärppejä tentteihin ja muistiinpanoja, mutta kunhan hommaat hyvät välit tuleviin opiskelijakavereihisi niin heiltä voi kysellä sitten muistiinpanoja :) .

Luennoillahan ei siis tosiaan ole mikään läsnäolopakko, poikkeus on ainoastaan kieltenkursseilla (joita on 16 opintopisteen verran), joissa on oltava fyysisesti läsnä lähes joka luennolla. Kieltenkurssien lisäksi joissakin yhteisopintoihin kuuluvissa kursseissa on myös läsnöolopakko (esimerkiksi "Talouselämän viestintä" kurssi) ja joihinkin kursseihin sisältyy ryhmätöitä jonkin verran, jotka vaativat yliopistolla pyörimistä. Suosittelen, että käyt nuo kieltenkurssit ja muut pakollista läsnöoloa vaativat kurssit alta pois mahdollisimman nopeaa niin voit keskittyä itsenäiseen opiskeluun.

Toivottavasti oli jotain apua tästä, meinaa vähän olla jumissa jalkatreenin jäljiltä niin ei pääkoppa ihan täysillä tällä hetkellä käy :D Jos haluat lisää tietää tai jäi jokin epäselväksi niin pistä minun profiiliin vierasviestiä :)
 
Back
Ylös Bottom