Kauppakorkeaan 2012

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin hakea 'varuiksi' esim. Jyväskylään kansantaloustieteen ohjelmaan. Olen jo kandi ja maisteriin puuttuu vielä ~30op kursseja + gradu. Työllistymisestä ei ikinä tiedä, joten hyvä olla jokin paikka. Tarkoitus valmistua 2012/2013 vaihteessa. Ruvennut tuo kansis kiinnostamaan laajan sivuaineen myötä ja miksei sitä voisi lukea vielä pääaineenakin. Siihen sitten vaikka laskis vielä sivuaineeksi. Nykyinen pääaine siis johtaminen. Jyväskylään ei tarvitse kuin tuon kansiksen kirjan lukea, joka pitäisi olla 2010 tai uudempi. Ei pitäisi olla paha nakki, kun 60op kansista jo takana ihan ok arvosanoin esim. laajat 9op kurssit makrosta ja mikrosta vitosia. Minkähän verran nuo painokset eroavat toisistaan? Minulta löytyy tuo Pohjolan vuoden 2007 painos, kun 2008 hain. Mikäs painos Pioneerilta löytyy ja jos et koko paketille ostajaa löydä niin olisin kiinnostunut tuosta kansiksen kirjasta.

Tulipa paikka tosiaan saatua suoraan maisterihaun kautta, joten ei tarvinnut pääsykokeessa edes käydä, riitti kun kirjoitti paperille kauniita :) Pitääpä katsella, mitä tekee asian suhteen nyt. Kaipa tuota voisi etänäkin opiskella.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ootko ite ollu mitä mieltä tosta johtamisesta pääaineena? Onpahan vaan niin eksyksissä, että mitä sitä sitten pitäis ees lukee, jos kouluun pääsee.... :D
 
Ihan ok ollut. Osa kursseista ´yliteoreettista yliopistokamaa´ mutta osa taas sitten enemmän käytännöllistä/hyödyllistä. Toki noitten pääaineittenkin sisällä kannattaa suuntautua johonkin (esim. itsellläni HRM) sen verran, mitä kurssivalinnoilla voi vaikuttaa ja tietysti omalla mielenkiinnolla/perehtymisellä. Ja tietysti kanditutkielma ja gradu mielellään samaan aihepiiriin. Sivuainevalinta kannatta myös miettiä siten, että se joko A) tukee pääainetta (sen sisäistä suuntautumista esim. johtaminen (HRM) + juridiikka) tai B) on muuten yleishyödyllinen (esim. laskis tai kansis). Toki jos molemmat samassa paketissa, aina parempi :)

Sinällään en olisi pääainevalinnasta hirveän huolissani. Työelämässä käytäntö sivuaa kuitenkin useasti eri ´pääaineita´ ja itse olen nyt ekassa alan duunissa soveltanut jo HR:ää, markkinointia, laskentatoimea jne jne. Pääasia että valmistumisen kynnyksellä on jokin selkeä focus ja pystyy sen myös näyttämään ulospäin tulevalle työnantajalle jne. Eli kyllä kaikkia tarvitaan, kunhan on itse tosissaan asian kanssa ja pitää oikeasti siitä, mitä tekee. Ehkä tärkein yksittäinen asia, mitä tuolla on oppinut/herännyt, on sellainen käytännön business-äly ja liiketoiminnallinen vainu/kiinnostus.
 
Luuletteko että pisterajat nousevat vai laskevat? Mitä veikkaatte pisterajoiksi Vaasaan, Kuopioonja Ouluun pääaineisiin: rahoitus, laskentatoimi ja kansantalous?
 
Eihän ne nyt mitenkään voi enää nousta... :rolleyes:
Famous last words :D

Melko jännittäväähän tämä on tosiaan, itse laskin itselleni kokeesta 22,5p + sitten tietty ensisijaisuudet Poriin ja Vaasaan, Oulu kolmantena. Aika hirveää kun tässä vaiheessa on alkanut miettimään kaikkea tyyliin: "merkitsinkö tarpeeksi selvästi, ei kai kumitusjälkeä katsota virheeksi, muistinhan merkitä kaiken" jne. vaikka koe tuli tarkastettua niin moneen kertaan, että lopussa tuntui siltä että yksikin kerta vielä tarkastusta, niin rupeaa kääntymään negatiivisuuden puolelle. Itse olen toitottanut itselleni nyt kokeen jälkeen, että mikään ei todellakaan ole varmaa, et varmaankaan pääse sisään jne. mutta nyt kun pisteet oli sentään noin hyvät, niin on koko ajan semmonen fiilis, että sisäänhän mennään, vaikka ei missään nimessä saisi olla tällaista oloa ennen lopullisia tuloksia.

Jännäähän tämä on...
 
Oon kans vaiheillu kokeen jälkeen, että muistinko varmasti merkitä vastauslomakkeeseen kaikki vastaukset ja ennen kaikkea oikein :D Jätin sen lopullisen tarkistuksen aika viime minuuteille ku hakkasin viimeset puoli tuntia päätä seinään kansiksen aineiston kanssa. Odottavan aika on kyllä ollu pitkä!
 
Ittee kans jännitää onks noi merkinnät oikein pisteiden pitäis kyl riittää helposti. Tuleeko kirje jo torstaina vai vasta perjantaina ?
 
Perjantaina. Sisään päässeet näkee myös yliopistojen sivuilla kello 9:00 perjantaina. Jos katsoo noita pisterajoja vuosila 05-09 kun matikka oli mukana nii näyttää siltä, että pisterajat laskevat. Myös koe oli kahta edellis vuotta huomattavasti haastavampi. Toivotaan että 23,5 pojoa riittää Vaasaan :p tai 21,5 Ouluu
 
Perjantaina. Sisään päässeet näkee myös yliopistojen sivuilla kello 9:00 perjantaina. Jos katsoo noita pisterajoja vuosila 05-09 kun matikka oli mukana nii näyttää siltä, että pisterajat laskevat. Myös koe oli kahta edellis vuotta huomattavasti haastavampi. Toivotaan että 23,5 pojoa riittää Vaasaan :p tai 21,5 Ouluu

Supermaster valmennuskurssin sivuilta löytyy http://www.winner.fi/filebank/3666-2012_kommentteja_valintakokeesta.pdf

Lopusta löytyy seuraava arvio:

"Koe vaikuttaa näin ensi näkemältä aivan toimivalta. Se ei ole
kovin helppo, mutta ei myöskään erityisen vaikea (kansantalous
poislukien). Arvioni on, että Helsingin koekiintiöön tarvittaneen
jälleen hyvät pisteet: noin 28-32 pistettä. Turkuun ja Tampereelle
voisi riittää 25-28 pistettä, Vaasaan ja Lappeenrantaan reilut 20
pistettä, Ouluun, Kuopioon ja Joensuuhun samoin."
 
Paljonko kurkolla tulossa pisteitä ja mihin yliopistoihin hait?

Viime vuonna pääsin Ouluun opiskelemaan niin ei tarvitse omalla kohdalla enään jännitellä :) Ihan mielenkiinnosta seurailen tätä ketjua kun syksyllä pienryhmäohjaajana tulen olemaan, niin kenties täältä löytyy sitten minun tulevia pienryhmäläisiäni jo.
 
Helposti ainaki oulun amkkiin pääsi sisälle, ei tarttenu aineistoa edes vilkaista. Jos sitä ehkä lähtis opiskelemaan, on sitä työelämässä oltu jo sen verran aikaa.
 
Oliskohan sitten niin että vain hyväksytyillä näkyi ne hetken tai jotain sillä mullakin lukee vain kesken ja todennäköisesti en pääse mihinkään
 
Back
Ylös Bottom