Kauppakorkeaan 2008

(noita juttuja ei opeteta lukiossa).

:offtopic: IB-lukiossa opetetaan jos valitsee ekonomian yhdeksi aineeksi ;) (nimim. Higher Level economics takana ja kauppiksen pääsykoekirjoja selatessa ongelmia tulee ainoastaan kielen takia koska en ymmärrä kaikkia termejä suomeksi) Meiltä pääsi muistaakseni suurin osa kauppikseen hakeneista sisälle vaikka lukuaikaa oli yli kuukausi vähemmän kuin normaalilukiosta valmistuneilla. Joku taisi päästä kirjoja lukemattakin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En nyt haluu provota, mutta katsellessani vanhoja pääsykokeita tuli mieleen että varmaan ampuisin itseni jos tuonne pitäs hakea. Ihan ihme kysymyksiä tyyliin "T/F? Teorian x ja y mukaan yrityksen johtamisessa asiat ö ja z ovat tärkeämpiä kuin t ja k. " :wtf:

Laskentatoimen ja matikan osuus sitten olikin selvää kauraa, mutta ton teoriapänttäämisen takia jäi aikanaan hakematta. Ja sitä varmasti riittäs siellä koulussakin, TKK:lla puolessatoista vuodessa ehkä 100 sivua luettu... Kai oon vaan laiska.:rolleyes:

Piis...:piis:
 
En nyt haluu provota, mutta katsellessani vanhoja pääsykokeita tuli mieleen että varmaan ampuisin itseni jos tuonne pitäs hakea. Ihan ihme kysymyksiä tyyliin "T/F? Teorian x ja y mukaan yrityksen johtamisessa asiat ö ja z ovat tärkeämpiä kuin t ja k. " :wtf:

Laskentatoimen ja matikan osuus sitten olikin selvää kauraa, mutta ton teoriapänttäämisen takia jäi aikanaan hakematta. Ja sitä varmasti riittäs siellä koulussakin, TKK:lla puolessatoista vuodessa ehkä 100 sivua luettu... Kai oon vaan laiska.:rolleyes:

Piis...:piis:


...aika mitään sanomaton postaus. :D
 
En nyt haluu provota, mutta katsellessani vanhoja pääsykokeita tuli mieleen että varmaan ampuisin itseni jos tuonne pitäs hakea. Ihan ihme kysymyksiä tyyliin "T/F? Teorian x ja y mukaan yrityksen johtamisessa asiat ö ja z ovat tärkeämpiä kuin t ja k. " :wtf:

Laskentatoimen ja matikan osuus sitten olikin selvää kauraa, mutta ton teoriapänttäämisen takia jäi aikanaan hakematta. Ja sitä varmasti riittäs siellä koulussakin, TKK:lla puolessatoista vuodessa ehkä 100 sivua luettu... Kai oon vaan laiska.:rolleyes:

Piis...:piis:

Ton takia haluankin opiskelemaan kauppatieteitä:D Mulle sopii loistavasti sellainen kurinalainen elämä missä saan ruoskia itseäni tekemään asioita kuitenkin nauttien siitä(tässä tapauksessa lukea sitä teoriaa!)

Tai ehkä tässä on vaan hieman hullu.
 
Ton takia haluankin opiskelemaan kauppatieteitä:D Mulle sopii loistavasti sellainen kurinalainen elämä missä saan ruoskia itseäni tekemään asioita kuitenkin nauttien siitä(tässä tapauksessa lukea sitä teoriaa!)

Tai ehkä tässä on vaan hieman hullu.

Niin siis ryypätä ja rellestää 5 vuotta, välissä tehdä vasemmalla kädellä muutama projekti mihkä kopioidaan mieluiten suurin osa valmiiks joltain toiselta ja kurssin lopuks lukastaan kirja kerran läpi ja käydään hakemassa helpot nopat kotiin tentistä.
 
Niin siis ryypätä ja rellestää 5 vuotta, välissä tehdä vasemmalla kädellä muutama projekti mihkä kopioidaan mieluiten suurin osa valmiiks joltain toiselta ja kurssin lopuks lukastaan kirja kerran läpi ja käydään hakemassa helpot nopat kotiin tentistä.

Lähinnä tarkoitin tuota itse sisälle pääsemistä, sen eteen on varasti työskenneltävä, ainakin minun;)
 
Mulla on muuten pari kaveria Helsingin kauppakorkeessa. Mietin vaa, et sattuukohan ne pyörimään täällä:D ettei vaan tunnista, haha!
 
Itse opiskelen tällä hetkellä Oulun kauppatieteellisessä tiedekunnassa. Pääsin sisälle 2.yritsellä, mutta tein lujasti töitä sen eteen. Luulin jo pitkään että minulla on jokin lukihäiriö kun opiskeluista ei meinannut tulla mitään. Lukiossa olin TODELLA hidas lukemaan ja keskittymiskykyni oli olemattomalla tasolla. Esim. historian kokeeseen jos luin niin lukuvauhti oli huikeat 5 sivua / h. Nyt olen jo pystynyt hiukan nopeuttamaan tahtiani.

Mikään pikajuna ei kannata kuitenkaan olla. Tällä tarkoitan sitä että lukee asiat niin nopeesti ettei muista yhtään mitään. Tärkeää on että hahmottaa kirjan kokonaisuuden ja etenee sitten yksityiskohtiin. Kannattaa etsiä itselle sopivin opiskelutekniikka.
 
Niin siis ryypätä ja rellestää 5 vuotta, välissä tehdä vasemmalla kädellä muutama projekti mihkä kopioidaan mieluiten suurin osa valmiiks joltain toiselta ja kurssin lopuks lukastaan kirja kerran läpi ja käydään hakemassa helpot nopat kotiin tentistä.

haha, näinhän se on :D Ite kelasin että satsaan hyvin paljon tentteihin sun muihin kun kauppis alkaa, mutta viimeaikoina olen satsannut lähinnä dokaamiseen :dance2:
 
Itsellä on kanssa tavoitteena päästä sisään seuraavan pääsykokeen myötä. En kuitenkaan usko aloittavani vielä 2010, vaan käyn ensin intin pois alta. Haen siksi jo tänä kesänä, että voin tarvittaessa olla intissä sitten koko vuoden, jos niin paska nakki käy. (Eli jos pääsen nyt sisään, lykkään aloitusta vuodella ja käyn intin heinäkuu 2010-(max.) kesäkuu 2011). Stressaankin nyt, etten pääse ensivuonna sisään ja sitten joudun pahimmassa tapauksessa pitämään intin jälkeen vielä välivuoden. Ei kuulosta kovin houkuttelevalle.

Omaa urakkaa vaikeuttaa vielä se, että kirjoitan keväällä. Tiedän kuitenkin, ettei minulle ole tulossa sisään auttavia kirjaimia, joten ajattelinkin vetäväni C-M tason paperit ja panostaa sitten pääsykokeeseen enemmän. Taidankin hommata nuo kirjat saman tien, kun kirjalistat ilmestyy. Nyt vielä en jaksa päätäni stressata noilla aikaisemmilla kirjoilla.

Minut löytää toivon mukaan ensi kesäkuussa LUT:in salista! Onnea kaikille tasapuolisesti :)
 
Melkein voin jo toivottaa tervetulleeks, Prasil123 ja thetawaves.

Itellä lukiosta vaivaset M:n paperit, skippasin matikan, luin muut kirjat kerran ja selasin toisen: rimaa hipoen puolella pisteellä ylitin rajan.

Vähän enemmän kun luette, niin ei tarvii onneakaan enää olla mukana.

Tosin en tiiä sitten, miten on pisterajat muuttunut sitten -07.
 
Melkein voin jo toivottaa tervetulleeks, Prasil123 ja thetawaves.

Itellä lukiosta vaivaset M:n paperit, skippasin matikan, luin muut kirjat kerran ja selasin toisen: rimaa hipoen puolella pisteellä ylitin rajan.

Vähän enemmän kun luette, niin ei tarvii onneakaan enää olla mukana.

Tosin en tiiä sitten, miten on pisterajat muuttunut sitten -07.


Kiitos! Ihanaa kun täällä on näin kannustavaa porukkaa! =) Mä kyllä opiskelen tätä matikkaa tällä hetkellä ihan jo oman itsenikin takia, niin sisäänpäästyäni en ole niin pihalla matikantunneilla;)

Tammikuussa ilmottauduin nyt jollekin "Talousmatematiikan alkeet, HKI"-kurssille ja nyt ainoastaan ongelmana, että pitäisi löytää majoitus tuon kyseisen kurssin ajaksi eli kahdeksi viikoksi. Tietysti olisin suoraan sen kuukauden paikanpäällä vähintään, mutta ei olisi kiva matkustaa päivittäin 200kilometriä yhden matikankurssin takia.

Teen kuitenkin kaikkeni, että ensi syksynä sitten istuskelen onnellisena kauppakorkeassa opiskelijana=)
 
Kyllähän toisten vinkit ja kokemukset motivoi, eli kiitokset rohkaisevista sanoista Turisas ;)

Olipahan huojentavaa selata eilen jotain vanhempaa kansantaloustieteen tiivistelmä nippua kun huomasin, että hei, tämähän on melko selkokielistä tavaraa yhteiskuntaopin kakkoskurssin myötä! Toki sain vain suurpiirteisen kuvan sisällöstä, mutta oli hauskaa huomata, miten siellä kerrottiin kauppataseesta sun muusta jo tutusta asiasta. Oppikirjojen teksti on varmasti paljon tarkempaa, mutta hyvä tietää, että jotain pohjaa jo on. (Löytyi sieltä tiivistelmän loppupäästä jo aika hepreaakin ;) )

Prasil123: Joko olet miettinyt mikä tulee olemaan 1. vaihtoehto opiskelupaikkakunnan suhteen? Itse olen ajatellut tuota Lappeenrantaa. Paikkana mielestäni ihan mukava, etäisyys kotikunnalle ei ole liian pitkä, mutta ei myöskään tarvitse pelätä "moi me tultiin nyt kylään"-vierailuita vanhempien taholta.

HSE varmaan 2. vaihtoehdoksi ihan vaan sen takia, että Helsinki viehättää opiskelukaupunkina ja muutenkin. Itselle jonkinlainen pakollinen määränpää (vai pitäisikö sanoa välipysäkki) jossain vaiheessa elämää.

Kolmas vaihtoehto lienee jokin matalarajainen kaupunki pohjoisemmassa. Eli eräänlainen hätävara.

EDIT: Kahden viimeisen lauseen ei ole millään tavalla tarkoitus vähätellä pohjoisen kouluja. Tilastoja selatessa olen vain huomannut, että Helsinki-Tampere-Turku akseli on se korkea pisterajaisin alue ja sitten LPR jonkinlainen väliinputoaja ja sitten tulee loput koulut. (Eli ilmeisesti ihan vain maantieteellinen seikka).
 
Itseasiassa laitan HSE:n varmaan loppujen lopuksi viimeiseksi. Eli 2 lisäpistettä LPR:ään ja 1 jonnekin muualle. HSE nyt kuitenkin on omat lukutottumukset tuntien aika kaukainen unelma.
 
Prasil123: Joko olet miettinyt mikä tulee olemaan 1. vaihtoehto opiskelupaikkakunnan suhteen? Itse olen ajatellut tuota Lappeenrantaa. Paikkana mielestäni ihan mukava, etäisyys kotikunnalle ei ole liian pitkä, mutta ei myöskään tarvitse pelätä "moi me tultiin nyt kylään"-vierailuita vanhempien taholta.

Joo siis ehdottomasti Lappeenranta tulee olemaan ykkösvaihtoehto. Mulla vähän sama juttu, että kotiin ei ole pitkä matka, mutta ei liian lähelläkään. En kyllä luota itseeni niin paljon, että uskaltaisin laittaa helsingin suoraan ykköseksi, koska mun yo-paperit ei oo kovinkaan hyvät ja sitten en oo matikassa mikään kovinkaan hyvä ja en edes kirjoittanut matikkaa, niin HSE:lle pyrkiessä sillä on varmasti enemmän kuitenkin väliä. En siis uskalla pelkän pääsykokeen perusteella Helsinkiin hakea, kun sinne hakee niin moni muukin. Itse pidän Helsingistä kaupunkina todella paljon, mutta ehkä sinne voisi sitten mennä töihin tai mikä estää hakemasta sinne myöhemmin. Ku mulla on vähän se tilanne, että ensi vuodeksi olisi vähän niin kuin pakko saada opiskelupaikka, niin en uskalla oikein lähteä kokeilemaan jos HSE:n ovet aukeisivat myös minulle, keskivertotallaajalle.

Mitä kirjoi kannattais lukea nyt ennen ku pääsykoekirjat kerrotaan? Eli lukion yhteiskuntaopin kakkoskurssin kirja ainakin? Jotain muita? Ajattelin ihan vain sen takia, että jos pääsykoekirjoissa on jotain sanastoa jota pitää sitten opetella, niin tietäisi ne sitten etukäteen.

Rehellisesti sanottuna mulla ei loppujen lopuksi ole paljoakaan tietoa markkinoinnista tai liiketaloudesta ylipäätänsäkään... en edes muista mikä on kauppatase! Näitä varmaan pitäis alkaa nyt kertailee?
 
Ainahan sitä voi sitten hoitaa niitä peruskursseja pois alta muualla ja hakea Helsinkiin ensi vuonna. :)
 
Aika samat lähtökohdat meillä näköjään.

Itse en noita esiluettavia kirjoja osaa suositella juurikaan muulta pohjalta, kuin siltä, miltä nuo kertaustiivistelmien tekstit vaikuttaa. Eli kansiksen kirjassa pyörii aika paljon tuon taloustiedon termistöä (meillä oli ko. kurssilla Forumin Taloustieto kirja, mielestäni ihan toimiva kirja).

Nuo johtaminen ja markkinointi ovat aika simppeleitä mielestäni. Tai siis sisällöltään tuhtia tavaraa, muttei mitään, mikä ei selkiäisi kirjaa lukemalla. Eli uskon, että tuo aukeaa ihan ilman selittävää kirjallisuuttakin, ihan vaan lukemalla paljon.

Laskiksesta löytyy diskonttauta sun muuta jännää, jota tuli vastaan lyhyenmatikan 7. kurssilla (Talousmatematiikka). Myös lyhyen matematiikan 5. kurssi lienee varsin hyvä (Tilastot ja todennäköisyys).

Muuta en sitten osaakaan sanoa. Pääsykokeet käyneet osaavat varmasti antaa parempia ennakkokirja vinkkejä, mutta nämä omien havaintojen perusteella vaikuttaa melko sopiville kirjoille :)

Ja sen verran täytyy sanoa, etten itsekään noita kauppataseita sun muita osaisi tarkasti määritellä, mutta jotain jäi sentään mieleen, kun tässä kesällä luin YH:n kirjoituksiin. (C/M sieltä näyttäisi tulevan, joten parannettavaa on jos kauppakorkeaan mielii ;) )
 
Ainahan sitä voi sitten hoitaa niitä peruskursseja pois alta muualla ja hakea Helsinkiin ensi vuonna. :)
Taitaa vaan käydä vanhan kaavan mukaan ettei niitä muualla opiskeltuja kursseja saa hyväksiluettua. Tiedä sitte tuoko Aalto tähän muutosta.
Nii ja kuten joku sanoikin, stadia on turha laittaa kakkoseks.

Kolmanneks, niillä yo-papereilla ei oo juurikaan väliä. Eräskin kaverini tuli HSE:lle yo-arvosanoilla AABBM. Keskittykää olennaiseen.
 
Itseasiassa laitan HSE:n varmaan loppujen lopuksi viimeiseksi. Eli 2 lisäpistettä LPR:ään ja 1 jonnekin muualle. HSE nyt kuitenkin on omat lukutottumukset tuntien aika kaukainen unelma.
Siis eikö tämä mene niin, että mikäli LTY on ensimmäinen hakukohde ja HSE vaikka toinen, niin menet automaattisesti LTY jos pääset, vaikka pisteet riittäisi HSE?
 
Back
Ylös Bottom